• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kawasaki ei kallistu tarpeeksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MadMan
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Orkkis keulakulma 23.5 ja jättö 91 millii, ett kyl ton pitäis olla ihan kettu ketterä.
Kliparit tosiaan kolmion päällä.
Orkkisrengastus 120/60 170/60, ett jos sulla on /70 edessä, niin nostaa keulaa laskennallisesti sen 6mm.
Ja jos takana 180/55 niin laskee perää 3mm.

-Öhlinsin takaiskari, huollettu.
-Perän korkeussäätö korkeimmassa asetuksessa (noin 20mm korotus iskarissa, en tiedä kuinka paljon linkusto vaikuttaa)
Mites se takaiskarin yläpään kiinnitys? Vakiona mutterit molemmin (ylä-ala)puolin, eli säädettävä? Missä säädössä se on?

Mites toi ö-iskari sinänsä; onks se täysin saman pitunen kuin vakioiskari?

Linkusto varmaankin baut 2:1 (ainakin alkujoustossa), eli vaikuttais 40mm, ehkä...?

Scuuba. Kiitoksia manuaalista!!! Ite oon muutamankin otteeseen ettiny, mutta en oo löytäny mistään.

Etujousia en viittis vaihtaa takasin kun kyse ei ollu pelkästään pohjaamisesta vaan myös painumien osumattomuudesta kohdalleen. Täällä on painumista jauhettu niin paljon, että olen alkanut pitää noita asioita totuutena
smile_org.gif
Mittaan tänään vielä painumat uudelleen ja laitan ne tänne, niin saatte kommentoida paremmin.

En tiedä vakioiskarin pituudesta, enkä siitä muutenkaan mitään. Öhlississä on mutterit molemmin puolin, eli se on säädettävä. Säätö on täysin ylälaidassa, eli iskari on pisimmillään. Tosin poistamalla ylempää mutteria varmistavan sokan, sitä sais pidennettyä vielä viitisen milliä.

Öljyä pitänee vähän lisätä, hyvä että selvis sekin. Lähdenpä tästä aamupalalle ja siitä sitten tallille mittailemaan asioita.

Kuten Janin vastauksista voi päätellä, vaikuttaa alustaan moni asia ja vielä suuhteessa toisiinsa.

Itse olen laittamassa jäykempiä jousia -96 CBR:ään. Syynä se, että oma paino on 108 kg ( joku näsäviisas täällä voi taas ehdottaa muunkinlaista ratkaisua kuin jäykempiä jousia ;) )

Mutta kuitenkin, juttelin MotoVillen kanssa asiasta ja hän myös tilasi jouset pyörääni (huoltaa samalla takaiskarin). Ja paria asiaa tuli selväksi, kuten Janikin ne jo mainitsi.

1. Etu- ja takapään jousituksen tulee olla "samaa paria" keskenään.
2. Näissä vanhoissa vehkeissä ei välttämättä vakiovaimennukset riitä jos laitetaan kovin jäykkiä jousia, vaatisi simmauksen.

Hah, mun mieli ei näistä webbilänkytyksistä pahoitu. Sä saat tehdä ihan mitä haluat, täytyy vaan pitää mopo mielessä ja ohitella kaukaa jos samalle keikalle sattuu.

Mä olen jonku parisataa rata- ja kisakuskia kouluttanut, ensi viikolla 25 lisää. Homman nimi on se että vieläkään perusasiat ei oo muuttunut, vaikka rataa olen kiertänyt kolmella vuosikymmenella ja kilpaa ajanut kahdella.

Oikein tehtynä palauttasit ne tehdasarvot ja varmistaisit että ölpät jne edes on oikein. Sitten vaikkapa toi mainittu muutaman milln prikka taakse, esim 4mm. Sitten sagit kohdalleen. Tämän jälkeen opettelisit ajamaan oikein. Noissa vauhdeissa ei naksulla ole merkitystä, vaan kyytintulee siitä että oppii tuntemaan mopon. Ja se ei vaan ikinä ole onnistunut keneltäkään koko aikaa ruuvaamalla.

Mulla on 1993 suunniteltu mopo. Geometria, paino jne identtiset. Tässä on toki hyvä alusta jo lähtiessä. Olen kahden kesän aikana tiukentanut keulan sisäänmenoa 3 naksua. Mitään muuta ei ole tehty. Ajan 8sekkaa sua kovempaa nollariskillä Alastaroa. Mutta aika helppoa se on kun mä tiedän ja tunnen mitä mopo tekee. Jos mä ajaisin tosta 4sekkaa pois, varmaan pitäis alkaa jo säätämään. Nyt ei tarvi. 2006 voitin mestaruuden vakio R6R:llä. Viimeisen kisaan muutin alustaa ja vituiksihan se meni. Taas kantapään kautta oppi että toi ruuvaaminen pitää jättää pois jos haluaa ajaa kovaa. Nykymopolla vetomies ajais varmasti paljon kovempaa.

Oikeesti pelottavaa miten te ruuvaatte mopojanne jonkun internetistä löydetyn kirjoituksen perusteella. Tuolla radalla voi oikeasti kuolla, ja en tajua että aletaan tekemään kymmenien millien muutoksia kuvitellen että tuhannet tuotekehitystunnit tehtaalla oli insinööreiltä omaa visiota arvottomampia.

Ja ei, kukaan meistä ei voi ajaa sun mopoa ja sanoa mikä vikana. Toistaseksi en ole tavannut kuskia joka ajaisi niin identtisesti toisen kanssa että säädöt olis yks yhteen.

Tää oli osaltani tässä. Radalla voin neuvoa, mutta nyt en jaksa tuhlata kuuroille korville aikaani.

Taas ollu tällä viikolla liikaa aikaa lukea webiä, ja tiedän että on ihan turha tälläisiin striimeihin kirjoitella.

Kiitokset 998sFE neuvoista. Sun neuvot on ollu asiantuntemukseltaan parasta tasoa. Ainoastaan tässä on hiertänyt se tyypillinen väärinymmärrysten sarja, joka lähes aina seuraa kun kommunikoidaan kirjottamalla. Naamatusten mitään vääntöä ei olis syntynyt.

Kuten olen jo sanonut, mä en ole ruuvaajatyyppi, olen ajajatyyppi. Mä en ensimmäiseen kahteenvuoteen koskenu säätöihin ollenkaan, mutta sitten tuli kierrosajoissa raja vastaan. Olen myös kertonut, että mielestäni kalustolla ei pitäis olla juurikaan väliä, mutta tässä tapauksessa sillä on ollu ja on.

Ja oikeastaanhan tässä on koko ajan ollu kyse siitä, että mä en edes tiedä mitkä ton mopon vakioasetukset on.

Sun kompetenssia ratatouhuissa en epäile ollenkaan. (Harva tosin ajaa 1:18-aikoja Alastarolla nollariskillä
wink.gif
)

Mun on vaan äärimmäisen vaikea uskoa, että mä ajaisin kauheen paljon erilailla lainapyörillä, jotka toimii mun alla moitteettomasti. Ajotekniikka ei varmasti ole täydellistä, mutta koska olen päässyt useilla pyörillä nykyistä vauhtia 5sek nopeammin, olen taipuvainen uskomaan, että näissä vauhdeissa en vielä niin kriittisiä virheitä ajossani tee, että se vaikuttaisi noin dramaattisesti mopon käytökseen.

Hetkinen, 998sFE ajaa 8 sek sua nopeampaa (viitaten kommenttiisi 1.18 jne) joten ajelet 1.26 luokkaa? Ja sitten 5 sek nopeammin muilla pyörillä? Eli 1.21? Vai tarkoitatko, että tuo 5 sek nopeampi on juurikin 1.26? Vai meninkö vain itse sekaisin näissä ajoissa...?

Kuinka vain niin jos ajat 1.26 Alastarolla ei ajotekniikkassasi todennäköisesti ole mitään fundamentaalista virhettä. Kaikessa muussa komppaan edellisiä: palauta pyörä mahd orkkis asetuksiin, painumat kohdilleen ja unohda naksut. Sitten yksi muuttuja kerrallaan hakemaan parannusta pienin askelin.

Jos ajat 1.21 koko tämä ketju on trolli.

Edit: niin ja nuo vakioasetukset löytyy varmasti googlamalla tai vaikka maahantuojalta ruinaamalla

Kirjoitit alussa 1.30. Ajan MP-tuen ratapäivillä 1.22 alkusia. Aika harvoin ne onnistuu, koska harvoin saan paria puhdasta kierrosta peräkkäin. Se menee ns nollariskillä josta pystyn seivaamaan luisut, vaihdemissit ja pikkulipsumiset. Luulen että oikein sarvet päässä ja riskiä nostamalla 1.21 alkunen olis mahdollista ilman ruuhkia, kisoissa oon aina pystynyt vielä venymään sekan reeneistä. Siinä varmaan oltas lähellä omaa absoluuttista nollapistettä. Luultavasti vaatis lisäksi fyysisen kunnon takas joka joskus on ollut.

Oma asenteeni rata-ajoon on ehdoton. Mulla on 21 teho-osastopäivää takana + normaalit päälle. Ei siellä leikitä, vaan riskit on hyvä ymmärtää. Ja toimia sen mukaan. Mä joka kesä kerään teitä hurjapäitä pikakaasuineinne ja muine virityksinenne verissäpäin ratojen pusikoista. Oon aina ollut mustavalkoinen, mutta nää pellepeloton jutut lisää sitä (jos mahdollista).

Väärinymmärrykset joo. Mä en ymmärrä väärin sitä että nyt ollaan linkkuja teettämässä, kun nyt on jo selvinnyt että oot mitannut keulan korkeutta väärin, siellä on liian vähän öljyä jne. Laita nyt ne ensin varmasti oikeaan kuntoon ja aloita alusta. Maltilla.

Sportrider-lehden 6/99 suositukset kyseiselle pyörälle:

Motorcycle: ZX-6R ('99)
Front preload: 5 lines showing
Front rebound damping: stiff
Front comp. damping: 5 clicks out
Rear preload: 15mm from top ring
Rear rebound damping: 3 clicks out
Rear comp. damping: 7 clicks out

note: raise fork tubes 10mm in clamps with D207GP tires

Lauri_S: Noi samat arvot oon löytäny itekin. Eivät ikävä kyllä päde tässä tapauksessa, koska takana on öhlinssin iskari, jota ei voi verrata vakioon ja edessäkin vakiosta poikkeavat jouset.

Aikaväärinkäsityksiin selvennys: Viime syksynä ajoin Alastarolla 1:26-aikoja, nyt keväällä 1:30. Ei voi pistää ainakaan kokonaan alkukankeuden piikkiin, koska toi oli jo toinen ratapäivä tänä vuonna, eikä ajat ollu enää nousujohteisia vaan samoja aikoja tahkosin koko loppupäivän. Muilla pyörillä ajelen samoja aikoja kuin omillani, mutta kiristämisen varaa tuntuu aina olevan riittämiin, vierasta pyörää kun ei viitsi kaataa.

998sFE: Kovia on sun kierrosajat, noihin en edes yritä päästä. Aivan varmasti osaat auttaa tässä ongelmassa, jos naamakkain satuttais, mutta nyt ei vaan kommunikointi toimi.

Tärkeintä nyt on löytää vakiopyörä, josta pääsee ottaamaan mittoja ja vertaamaan, että mikä mun mopon geometriassa on erilaista vakioon nähden.

Mittailin tallilla painumat ja tarkistin takaiskarin pituussäädön. Takapäähänkin tuli pieni liioittelulisä, koska tsekkasin nostetun matkan alunperin vaan silmillä. Ei ollu tarkotuskaan alunperin heitellä mitään absoluuttisia arvoja vaan juurikin ihmetellä sitä, että keulaa on laskettu paljon ja perää nostettu myös paljon, miten voi olla, että pyörä ei oo levoton ja kääntyminen vaan tuntuu paranevan.

No, joka tapauksessa asetukset oli Alastarolla tämmöset:

-Keulaputkia näkyy 20mm (nostettu about 10mm vakiosta, silmäarviolla vakio cliparin paksuudesta päätellen).
-Takaiskaria pidennetty 10mm (työntömitalla mitattu, oikea arvo) Perän nousu tästä johtuen noin 28mm.
-Keulassa esijännistystä sen verran, että 5 viivaa näkyy)

Painumat tällä geometrialla (ilman ajovarusteita tosin) ovat seuraavanlaiset:

Keula staattinen: 19mm
Keula lastattu: 29mm

Perä staattinen: 9mm
Perä lastattu: 14mm

Nyt ihmettelenkin miten ihmeessä syksyllä saatiin osumaan painumat tasan suositusalueiden keskelle.

Noh, keulassa on nyt selvästi liikaa esijännitystä (oon varmaan nippusiteen perusteella lisänny) ja peräkin vaikutti sairaan kovalta (sitä ruuvasin Alastarossa tiukemmalle), joten tiputin esijännitystä molemmista päistä ja sain painumiksi seuraavanlaiset arvot:

Keula staattinen: 23mm
Keula lastattu: 36mm

Perä staattinen: 12mm
Perä lastattu: 23mm

Keula vaikuttais aika soppelilta, mutta perä on vieläkin kovasti tiukan oloinen noitten lukemien perusteella. Vai? Ja lukemat on mitattu taka-akselin ja takakatteen väliltä, vaikka arvoista vois melkein päätellä, että ne on iskarista suoraan... Mittasin painumat sillai, että reboundit oli täysin auki ja heiluttelin mopoa ja annoin iskareiden nousta painuksista lepoarvoonsa.

Takajousen esijännityksen määrää en mitannut milleissä, mutta teen senkin jossain vaiheessa.

Niin juu, kävin myös Jannea jututtamassa JV Motorsportissa. Sieltä tullut neuvo oli pääosin se, että kaikki vaikuttaa kaikkeen, eikä muita kannata kuunnella jos pyörä tuntuu hyvältä. Ja näinhän se on, mutta vedetään tää ketju nyt kuitenkin jonkinlaiseen päätökseen, että muutkin voi oppia jotain.

Edit: Niin, on kai sekin jollain tapaa oleellista, että tietenkin olen lähtenyt tekemään säätöjä maltillisesti. Ja kun pyörä tuntuu paremmalta joka kertaa kun keulaa laskee tai perää nostaa, on luontevaa koittaa säätää lisää. Tähän asti pyörä on tuntunut koko ajan paremmalta ja paremmalta kun keulaa on laskenut ja perää nostanut. Siksi olen pikkuhiljaa päätynyt noin luonnottomalta tuntuvaan tilanteeseen kuin pyörässä viime syksynä oli. Silti ajoin sillä ennätyksiäni. Nyt kun yritin palauttaa normaalimmat asetukset, meni pyörä reilusti huonommaksi. Siksi aloin ihmettelemään, että jotain perustavanlaatuista on jäänyt multa huomaamatta.

Tosta toki helposti asiantunteva saa sen mielikuvan, että pyörän hullunkurinen säätö on vaan auttanut kompensoimaan kuskin virheellistä toimintaa, mutta tätä en oikein suostu uskomaan, siksi että muissa pyörissä en huomaa mitään ongelmia. Enkä myöskään usko, että perustavanlaatuisesti virheellisellä ajotekniikalla vois päästä mataliin 1:26 aikoihin Alastarossa tai matalaan 1:13 aikaan Botnialla.

No, joka tapauksessa asetukset oli Alastarolla tämmöset:

-Keulaputkia näkyy 20mm (nostettu about 10mm vakiosta, silmäarviolla vakio cliparin paksuudesta päätellen).
-Takaiskaria pidennetty 10mm (työntömitalla mitattu, oikea arvo) Perän nousu tästä johtuen noin 28mm.
-Keulassa esijännistystä sen verran, että 5 viivaa näkyy)

Nyt ihmettelenkin miten ihmeessä syksyllä saatiin osumaan painumat tasan suositusalueiden keskelle.

Noh, keulassa on nyt selvästi liikaa esijännitystä (oon varmaan nippusiteen perusteella lisänny) ja peräkin vaikutti sairaan kovalta (sitä ruuvasin Alastarossa tiukemmalle), joten tiputin esijännitystä molemmista päistä ja sain painumiksi seuraavanlaiset arvot:

Keula staattinen: 23mm
Keula lastattu: 36mm

Perä staattinen: 12mm
Perä lastattu: 23mm

Keula vaikuttais aika soppelilta, mutta perä on vieläkin kovasti tiukan oloinen noitten lukemien perusteella. Vai? Ja lukemat on mitattu taka-akselin ja takakatteen väliltä, vaikka arvoista vois melkein päätellä, että ne on iskarista suoraan... Mittasin painumat sillai, että reboundit oli täysin auki ja heiluttelin mopoa ja annoin iskareiden nousta painuksista lepoarvoonsa.
Ota _kaikki_ vaimennukset auki kun mittailet painumia. Et meinaan halua että comp puoli vaikuttaa tuohon painumaan myöskään. Sekin kun on mahdollista.

Nämä isommat arvot, lastattu 36 / 23 mm ja staattinen 23 / 12 mm kuulostaa ihan järki luvuilta. Keulan saa päästää jopa sinne 40 mm paikkeille lastattuna, perää ei kannata 25 mm syvemmälle juurikaan päästää.

Eli jouset ja painumat on nyt sillä hehtaarilla kuin pitäiskin. Liian vähäisen öljyn määrän pitäisi vaikuttaa ennemminkin kääntymistä auttavasti kuin vaikeuttavasti. Keula on kaikkien oletuksien mukaan nostettu vakioasennosta n. 5-10mm. Perää on nostettu oletetusta vakioasennosta n.25mm. Jos pyörä ei vieläkään käänny, mitä seuraavaksi?

Keulan pehmentäminen nostaa odotuksia, toivottavasti sillä on dramaattinen vaikutus, vaikka ei mun järjen mukaan pitäis noin dramaattista olla. Palaan asiaan viimeistään maanantaina, vaikkakin Ahvenistolla ei kaiteiden läheisyyden takia uskalla täysiä ajaa.

Oliks sul mopo "keskipukilla" vai takapukilla ku sä tota säädit/mittasit?
Ja jos linkku tosiaan on jouston alussa ~3:1, niin se on tod näk hyvin progressiivinen, ts perä jäykkenee keski-loppujoustossa reilusti. Jolloin sitten taasen ei kannattais tuijottaa niin pahasti painaumiin, koska ne ei kerro paljoakaan tossa tapauksessa perän käytöksestä.

sanoi:
Nyt ihmettelenkin miten ihmeessä syksyllä saatiin osumaan
painumat tasan suositusalueiden keskelle.
Mä en ihmettele yhtään; jos on jättäny esim top-out jousen, "kitkan" ja vaimennukset huomiotta, niin mittaukset on vähän mitä sattuu.

Esim mun -05 pikkuninjan keulan vapaa pituus vaihtelee ~11mm ihan mittaustavasta riippuen. Sillä saa jo aika hyvät virheet aikaseks painaumiin.

sanoi:
Edelleenkin; riippuu hyvin paljon siitä, ett mitä sä oikeesti mittasit.

Keskipukilla oli, perä vapaasti ilmassa roikkuen.

sanoi:
Tätä toteamusta en oikein ymmärtänyt. Ymmärtäisin, jos siinä lukis "miten" eikä "mitä". Painumiahan mä mittasin. Ja aina oon mitannu paluuvaimennus auki ja "pompauttamalla", että iskarit jää paikoilleen paluuliikkeen jälkeen.

Viime syksyn mittaustavoista en muista, mutta tuskin olen kovin paljoa erilailla niitä mittaillut. Paitsi, että silloin oli ajovarusteet päällä. Mä luulen, että erot on siinä lähteessä, mistä olen "oikeat" painumat katsonut.

Keskipukilla oli, perä vapaasti ilmassa roikkuen.

sanoi:
Tätä toteamusta en oikein ymmärtänyt. Ymmärtäisin, jos siinä lukis "miten" eikä "mitä". Painumiahan mä mittasin. Ja aina oon mitannu paluuvaimennus auki ja "pompauttamalla", että iskarit jää paikoilleen paluuliikkeen jälkeen.

Viime syksyn mittaustavoista en muista, mutta tuskin olen kovin paljoa erilailla niitä mittaillut. Paitsi, että silloin oli ajovarusteet päällä. Mä luulen, että erot on siinä lähteessä, mistä olen "oikeat" painumat katsonut.
Kokeileppa tehä esim sellanen mittaus, ett pistät vaimennukset kiinni, nostat perää ja päästät sen pehmeästi laskemaan; mittaa.
Sit painat perää, ja päästät sen nousemaan pehmeästi; mittaa.
Paljoko tulee eroa?

Ajovarusteilla ja ilman; siinäkin tulee helposti pieni ero painossa ja ajoasennossa->painojakauma.
Jos jousi on 105 ja linkku 1:2, niin 2,6kg on yks milli, jos linkku 1:3 niin 1,2kg on yks milli.
Ajokamppeet painaa sen 10kg? Ja jos sulla on vähä pysty/takapainonen asento, niin siit saa jo muutaman millin eron, varsinkin jos linkku tosiaan jouston alussa ~1:3.

Ooksä ottanu top-out jousen huomioon siinä vapaan pituuden mittauksessa?

Kokeileppa tehä esim sellanen mittaus, ett pistät vaimennukset kiinni, nostat perää ja päästät sen pehmeästi laskemaan; mittaa.
Sit painat perää, ja päästät sen nousemaan pehmeästi; mittaa.
Paljoko tulee eroa?

Ajovarusteilla ja ilman; siinäkin tulee helposti pieni ero painossa ja ajoasennossa->painojakauma.
Jos jousi on 105 ja linkku 1:2, niin 2,6kg on yks milli, jos linkku 1:3 niin 1,2kg on yks milli.
Ajokamppeet painaa sen 10kg? Ja jos sulla on vähä pysty/takapainonen asento, niin siit saa jo muutaman millin eron, varsinkin jos linkku tosiaan jouston alussa ~1:3.

Ooksä ottanu top-out jousen huomioon siinä vapaan pituuden mittauksessa?
Juu oon kokeillu. Ja nää mittausasiat on jo ennestään tuttuja, sen takia mittaan ilman reboundia ja sillai, että liike pysähtyy alhaalta ylöspäin tullessa. Eli minimivaimennuksella.

Eikös 105 jousi ole 105N/mm, jolloin mun mielestä vipusuhteella 1:3 saadaan 3,5kg/mm? Ja tässäkin painon pitäis tulla pelkästään takapään päälle kun se tosiasiassa jakautuu etu- ja takapään välillä. Vai onko nyt joku asia, mitä en ottanu huomioon. Suuruusluokka vaikuttais oikeelta, koska kattelin lukemia samalla kun siirtelin painoa eteen ja taakse mopon päällä, eikä siinä millitolkulla eroa tullu.

Mulla on kyllä kova luotto sun laskelmiin, joten luulen jättäneeni jotain nyt huomiotta...

Mutta joka tapauksessa olen melko vakuuttunut siitä, että osaan mitata painumat tarpeellisella toistotarkkuudella, kuuluuhan se jollain tavalla jopa ammattitaitoni piiriin. Kiitos kuitenkin neuvoista!

Vapaata pituutta tai top out -jousia en oo miettiny ollenkaan. Kun keulassa ei ole painoa ollenkaan, se on mun ajatusmaailmassa silloin ylimmässä asennossa
smile_org.gif

Lollero sentään, ompas taas legendaarista luettavaa
biggrin.gif

Tätä lukemalla pystyy aika nopeasti päättelemään että toi sun pyöräs on aivan päin persettä säädetty ajokelvottamaksi. Uskomatonta että vailla mitään hajua siitä mitä pyörässä on kiinni ruuvaillaan ja naksutellaan ja epäillään että rungossa on jotain vikaa. Sullahan on tässä lähes kaikki ihan pielessä, ajoon en ota kantaa. Onhan se nyt ihan käsittämätöntä että sä puhut täällä jostain 65millin laskuista ja kellot ei soi..

Iso osa säädöistäs näyttää perustuvan johonkin mutuun "luulen tai olen aika varma että keula pohjasi". Et tiedä paljon sulla on ja mitä öljyä tolpissa, sulla ei ole käsitystä edes pyörän oikeasta korkeudesta, väärät renkaat, eripari jousitus, painuman mittauskin tuntuu olevan hakusessa.. Tämän lisäksi vielä kerrot että sun puupersees ei edes tunne eroa jos jotain säätelee, kattelet vaan kelloa ja ihmettelet ku pyörä ei taivu? Siitä onkin hyvä sitten muokata vähän linkustoa. Sitten kun ammattilaiset yrittää ystävällisesti kertoa että pitäskö miettii vaikka peiliin katsomista niin otat sen vittuiluna ja syytät runkoa tjs. Sitten jonkun vetomiehen pitäs vielä käydä rykäsemässä tollasella hengenvaarallisella pelillä

tounge.gif

Jatkakaa, popparit esiin.

Lollero sentään, ompas taas legendaarista luettavaa  
biggrin.gif

Tätä lukemalla pystyy aika nopeasti päättelemään että toi sun pyöräs on aivan päin persettä säädetty ajokelvottamaksi. Uskomatonta että vailla mitään hajua siitä mitä pyörässä on kiinni ruuvaillaan ja naksutellaan ja epäillään että rungossa on jotain vikaa. Sullahan on tässä lähes kaikki ihan pielessä, ajoon en ota kantaa. Onhan se nyt ihan käsittämätöntä että sä puhut täällä jostain 65millin laskuista ja kellot ei soi..

Iso osa säädöistäs näyttää perustuvan johonkin mutuun "luulen tai olen aika varma että keula pohjasi". Et tiedä paljon sulla on ja mitä öljyä tolpissa, sulla ei ole käsitystä edes pyörän oikeasta korkeudesta, väärät renkaat, eripari jousitus, painuman mittauskin tuntuu olevan hakusessa.. Tämän lisäksi vielä kerrot että sun puupersees ei edes tunne eroa jos jotain säätelee, kattelet vaan kelloa ja ihmettelet ku pyörä ei taivu? Siitä onkin hyvä sitten muokata vähän linkustoa. Sitten kun ammattilaiset yrittää ystävällisesti kertoa että pitäskö miettii vaikka peiliin katsomista niin otat sen vittuiluna ja syytät runkoa tjs. Sitten jonkun vetomiehen pitäs vielä käydä rykäsemässä tollasella hengenvaarallisella pelillä

tounge.gif

Jatkakaa, popparit esiin.
Aika hyvä kiteytys.
smile_org.gif

Eikös tässä nimenomaan oo koko ajan ollu kyse siitä, että mulla ei ole hajuakaan missä vika on. Eihän kenenkään tarvi kysellä asioista, joista jotain tietää.

Alusta asti olen tiennyt, että mä olen mokannut jotain, joten peiliin katselu ei enää auta. Vai mitäs sieltä sun mielestä vielä pitäis löytyä?

Edit: Niin joo. Yksi lähtökohtainen asia toki unohtui kertoa heti alussa. Olen toki jo kokeillut ns. vakioasetuksia ja säätää kaiken ohjeiden mukaan. Silti pyörä ei toiminut. Tästä syystä olen lähtenyt etsimään myös erilaisia säätöjä. Se ei toki muuta sitä tosiasiaa, että olen säätämisen suhteen ihan pihalla, mun mielestä kuski ratkasee.

Mukava, että yleisökin viihtyy samalla kun mä saan hyviä vinkkejä
smile_org.gif

Pistäähän tuo kaikki hieman hymyssä suin miettimään....
wink.gif
.

Joskus kai sitä ihminen vaan väkisin ajattaa itsensä
pisteeseen jossa ei onnistu enää pussiteekään.

Jos ei toimi "vakiopyörä", säätäessä mennään ojasta allikkoon....

On siis ongelma.... tarvitaan ratkaisu ja mieluiten yksinkertainen, jotta resurssit saadaan keskitettyä olennaiseen.

Hävität värkkis ja aloitat uudestaan sellaisella, joka tuntuu
"pakasta vedettynä" toimivalta.

Siitä sitten "uusi elämä" yksi pieni askel kerrallaan pitämällä
kokonaisuus koko ajan tiukasti mielessä.

Mopo-rata-asvaltti on nimittäin yksi laji jossa kokeneet,
lahjakkaat ammattilaisetkin ajautuvat helposti sivuraiteelle
ilman jatkuvaa "realityzekkiä".

Sanoisiko nyt näin, että ketjussa aiemmin esiintuodut
konkareiden kommentit koittanevat tuoda kohteliaasti
esiin sen..... todellisuuden jota hyvin monen suht
tosissaankin eri hommia harrastavan on vaikea sulattaa.....

Hyvin pienilläkin muutoksilla on usein suorastaan dramaattinen
vaikutus värkin pelittämiseen eri yhteyksissä.

Toinen vinkki lienee se, että "mopo ei tule kuntoon, ennen kuin
pää tulee kuntoon"..... noin kuvainnollisesti ilmaisten.

Taitaa "peli piip" olla ainoa ratkaisu uuden alulle.
Muuten on vähän kuin ne vanhusten tarinat mitä tulee siitä kun koittaa kammeta lehmää suosta.

Zemiä!

Kuten heti alussa sanoin, "värkkiä" ei hävitetä, koska ei ole varaa parempaan. Lisäks mä en halua myydä tota pyörää, koska tällä hetkellä se ei toimi.

Mä luulen, että ongelma nimenomaan on siinä, että tossa on nyt joku muutos vakioon, jota en ole hoksannut. Sen takia asetusten palauttaminen vakioiksi ei onnistu, koska ei ole mitään hajua siitä mikä on vakio.

Internetkeskusteluille tyypilliseen tapaan tämäkin ketju alkaa hajoamaan silpuksi ja olennainen hukkuu sälään. Se mitä mä nyt teen, on että laitan kaikkien tähänastisten neuvojen mukaan pyörän geometrian mahdollisimman lähelle vakiota (sillä tietämyksellä mikä mulla tällä hetkellä on vakiosta). Jos se ei niin toimi, teen muutokset, joita asiantuntijoina pitämäni tahot täällä ovat neuvoneet. Jos ei vieläkään toimi, muutan pyörän asetuksia vielä sen mukaisesti millaisia erittäin asiantuntevia neuvoja olen saanut privana. Esimerkiksi sitä koiranluiden lyhentämistä, jotta perän saa nousemaan vielä lisää, mikäli iskarin säätö ei riitä. Jos sittenkään ei toimi, olen pihalla.

Kiitokset myös niille joiden mielestä mä en osaa ajaa. Annettujen lähtötietojen valossa sekin on yksi mahdollisuus, mutta omasta mielestäni noin isoja aikamuutoksia aiheuttavien virheiden tekeminen vaikuttaa epätodennäköiseltä.

Nyt tahtotila saada pyörä toimimaan kunnolla on niin kova, että muutaman viikon sisällä homma lienee lopullisesti ratkaistu.

Pääasiassa keskustelu hajoilee siksi, että porukka osittain neuvoo "hienosäätöasioita", joiden avulla voi parantaa aikaansa sekunnin siitä kun ajaa jo oikeesti kovaa (painumat ei ole hienosäätöasia, mutta öljyn määrä iskareissa on). Mun mielipide on, että mulla on käyny joku perustavanlaatunen kämmi, mistä syystä koko vehje on ihan sekasin. Olen metsästänyt yhtä isoa vikaa, mutta voihan se olla että kääntymättömyys on usean pienen säätövirheen yhdistelmä. Tämä tulee kyllä selviämään, pitäkää popparit lämpimänä
smile_org.gif

Back