Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mites se takaiskarin yläpään kiinnitys? Vakiona mutterit molemmin (ylä-ala)puolin, eli säädettävä? Missä säädössä se on?-Öhlinsin takaiskari, huollettu.
-Perän korkeussäätö korkeimmassa asetuksessa (noin 20mm korotus iskarissa, en tiedä kuinka paljon linkusto vaikuttaa)
Ota _kaikki_ vaimennukset auki kun mittailet painumia. Et meinaan halua että comp puoli vaikuttaa tuohon painumaan myöskään. Sekin kun on mahdollista.No, joka tapauksessa asetukset oli Alastarolla tämmöset:
-Keulaputkia näkyy 20mm (nostettu about 10mm vakiosta, silmäarviolla vakio cliparin paksuudesta päätellen).
-Takaiskaria pidennetty 10mm (työntömitalla mitattu, oikea arvo) Perän nousu tästä johtuen noin 28mm.
-Keulassa esijännistystä sen verran, että 5 viivaa näkyy)
Painumat tällä geometrialla (ilman ajovarusteita tosin) ovat seuraavanlaiset:
Keula staattinen: 19mm
Keula lastattu: 29mm
Perä staattinen: 9mm
Perä lastattu: 14mm
Nyt ihmettelenkin miten ihmeessä syksyllä saatiin osumaan painumat tasan suositusalueiden keskelle.
Noh, keulassa on nyt selvästi liikaa esijännitystä (oon varmaan nippusiteen perusteella lisänny) ja peräkin vaikutti sairaan kovalta (sitä ruuvasin Alastarossa tiukemmalle), joten tiputin esijännitystä molemmista päistä ja sain painumiksi seuraavanlaiset arvot:
Keula staattinen: 23mm
Keula lastattu: 36mm
Perä staattinen: 12mm
Perä lastattu: 23mm
Keula vaikuttais aika soppelilta, mutta perä on vieläkin kovasti tiukan oloinen noitten lukemien perusteella. Vai? Ja lukemat on mitattu taka-akselin ja takakatteen väliltä, vaikka arvoista vois melkein päätellä, että ne on iskarista suoraan... Mittasin painumat sillai, että reboundit oli täysin auki ja heiluttelin mopoa ja annoin iskareiden nousta painuksista lepoarvoonsa.
Oliks sul mopo "keskipukilla" vai takapukilla ku sä tota säädit/mittasit?-Takaiskaria pidennetty 10mm (työntömitalla mitattu, oikea arvo) Perän nousu tästä johtuen noin 28mm.
Mä en ihmettele yhtään; jos on jättäny esim top-out jousen, "kitkan" ja vaimennukset huomiotta, niin mittaukset on vähän mitä sattuu.sanoi:Painumat tällä geometrialla (ilman ajovarusteita tosin) ovat seuraavanlaiset:
Keula staattinen: 19mm
Keula lastattu: 29mm
Perä staattinen: 9mm
Perä lastattu: 14mm
Nyt ihmettelenkin miten ihmeessä syksyllä saatiin osumaan
painumat tasan suositusalueiden keskelle.
Edelleenkin; riippuu hyvin paljon siitä, ett mitä sä oikeesti mittasit.sanoi:Keula vaikuttais aika soppelilta, mutta perä on vieläkin kovasti tiukan oloinen noitten lukemien perusteella. Vai? Ja lukemat on mitattu taka-akselin ja takakatteen väliltä, vaikka arvoista vois melkein päätellä, että ne on iskarista suoraan... Mittasin painumat sillai, että reboundit oli täysin auki ja heiluttelin mopoa ja annoin iskareiden nousta painuksista lepoarvoonsa.
Keskipukilla oli, perä vapaasti ilmassa roikkuen.Oliks sul mopo "keskipukilla" vai takapukilla ku sä tota säädit/mittasit?-Takaiskaria pidennetty 10mm (työntömitalla mitattu, oikea arvo) Perän nousu tästä johtuen noin 28mm.
Tätä toteamusta en oikein ymmärtänyt. Ymmärtäisin, jos siinä lukis "miten" eikä "mitä". Painumiahan mä mittasin. Ja aina oon mitannu paluuvaimennus auki ja "pompauttamalla", että iskarit jää paikoilleen paluuliikkeen jälkeen.sanoi:Edelleenkin; riippuu hyvin paljon siitä, ett mitä sä oikeesti mittasit.
Kokeileppa tehä esim sellanen mittaus, ett pistät vaimennukset kiinni, nostat perää ja päästät sen pehmeästi laskemaan; mittaa.Keskipukilla oli, perä vapaasti ilmassa roikkuen.Oliks sul mopo "keskipukilla" vai takapukilla ku sä tota säädit/mittasit?-Takaiskaria pidennetty 10mm (työntömitalla mitattu, oikea arvo) Perän nousu tästä johtuen noin 28mm.
Tätä toteamusta en oikein ymmärtänyt. Ymmärtäisin, jos siinä lukis "miten" eikä "mitä". Painumiahan mä mittasin. Ja aina oon mitannu paluuvaimennus auki ja "pompauttamalla", että iskarit jää paikoilleen paluuliikkeen jälkeen.sanoi:Edelleenkin; riippuu hyvin paljon siitä, ett mitä sä oikeesti mittasit.
Viime syksyn mittaustavoista en muista, mutta tuskin olen kovin paljoa erilailla niitä mittaillut. Paitsi, että silloin oli ajovarusteet päällä. Mä luulen, että erot on siinä lähteessä, mistä olen "oikeat" painumat katsonut.
Juu oon kokeillu. Ja nää mittausasiat on jo ennestään tuttuja, sen takia mittaan ilman reboundia ja sillai, että liike pysähtyy alhaalta ylöspäin tullessa. Eli minimivaimennuksella.Kokeileppa tehä esim sellanen mittaus, ett pistät vaimennukset kiinni, nostat perää ja päästät sen pehmeästi laskemaan; mittaa.
Sit painat perää, ja päästät sen nousemaan pehmeästi; mittaa.
Paljoko tulee eroa?
Ajovarusteilla ja ilman; siinäkin tulee helposti pieni ero painossa ja ajoasennossa->painojakauma.
Jos jousi on 105 ja linkku 1:2, niin 2,6kg on yks milli, jos linkku 1:3 niin 1,2kg on yks milli.
Ajokamppeet painaa sen 10kg? Ja jos sulla on vähä pysty/takapainonen asento, niin siit saa jo muutaman millin eron, varsinkin jos linkku tosiaan jouston alussa ~1:3.
Ooksä ottanu top-out jousen huomioon siinä vapaan pituuden mittauksessa?
Aika hyvä kiteytys.Lollero sentään, ompas taas legendaarista luettavaa![]()
Tätä lukemalla pystyy aika nopeasti päättelemään että toi sun pyöräs on aivan päin persettä säädetty ajokelvottamaksi. Uskomatonta että vailla mitään hajua siitä mitä pyörässä on kiinni ruuvaillaan ja naksutellaan ja epäillään että rungossa on jotain vikaa. Sullahan on tässä lähes kaikki ihan pielessä, ajoon en ota kantaa. Onhan se nyt ihan käsittämätöntä että sä puhut täällä jostain 65millin laskuista ja kellot ei soi..
Iso osa säädöistäs näyttää perustuvan johonkin mutuun "luulen tai olen aika varma että keula pohjasi". Et tiedä paljon sulla on ja mitä öljyä tolpissa, sulla ei ole käsitystä edes pyörän oikeasta korkeudesta, väärät renkaat, eripari jousitus, painuman mittauskin tuntuu olevan hakusessa.. Tämän lisäksi vielä kerrot että sun puupersees ei edes tunne eroa jos jotain säätelee, kattelet vaan kelloa ja ihmettelet ku pyörä ei taivu? Siitä onkin hyvä sitten muokata vähän linkustoa. Sitten kun ammattilaiset yrittää ystävällisesti kertoa että pitäskö miettii vaikka peiliin katsomista niin otat sen vittuiluna ja syytät runkoa tjs. Sitten jonkun vetomiehen pitäs vielä käydä rykäsemässä tollasella hengenvaarallisella pelillä
![]()
Jatkakaa, popparit esiin.