• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kättäpidempää mukaan matkalle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MarcusB
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Karata-paras itsesuojelulaji, tarvitsee ainoastaan nopeat jalat ja toimii jokapuolella tätä planeettaa.
biggrin.gif

Mulle tämä paljastui trolliksi siinä vaiheessa kun ketjun avaaja antoi ymmärtää, että hänellä on mukanaan tunkki sitä varten että voi yrittää pahoinpidellä mahdollisen päällekävijän hengiltä.
Heh. Enhän minä toki voi olla trolli, vai voinko. Ne kun kokemusteni mukaan eivät vättämättä ymmärrä tällaista.<rautalanka>Olisikohan se tunkki sittenkin mukana ihan siksi että busan ketjuja on helpompi rasvata.</rautalanka>

No. Oma mokahan tämä koko aiheen aloitus oli, vaikka toki odotinkin että minut todetaan juntiksi, pelkuriksi ja jopa potentiaaliseksi moottorisahatappajaksi ihan jo asiaa yleensä ihmettelemällä. Minkäs sitä luonteelleen mahtaa, itse olen aina valmis odottamaan ihmisiltä pahinta. Tulee vähemmän pettymyksiä. Se, että tuo ylläoleva tunkkiasia piti vääntää rautalangasta[1] ei valitettavasti heikennä mielipiteitäni. Minun tarvitsisi varmaan katsoa peiliin ja miettiä miksi olen tällainen ikävä ihminen ja miksi pidän muitakin sellaisina (kunnes toisin todistetaan).

/MarcusB

[1] Ethän sinä ihan oikeasti uskout että se tunkki on mukana juuri siksi että sillä voi pamputtaa? Ethän? Vai meninkö minäkin trolliansaan?

Joo. Ku et mee jurris kierteleen kaikkia huorakortteleita niin hyvin menee. Eipä niihin vaikeusiin joudu jos niitä ny ei ihan vasiten hae.
Sit noista aseista, niitä pitää sitten kans olla valmis käyttämään. Mieti sitä, muuten se paha poika tulee ja ottaa sulta sen Magliten, kirveen tai pampun etc. pois lyö sua sillä. Näin se menee jenkkilässä, suurin osa jengistä ammutaan niitten omilla aseilla kun loppu muna silloin kun sitä olisi pitänyt käyttää.
Juu lopuksi vielä: ei normaali ihminen lähde reissuun menttaliteetilla että joudun pieksään jonkun.
Ihan vaan idiksenä.

Valitettavasti en jaksa muistaa kenen kaikkien kanssa olen missäkin yhteyksissä keskustellut. Pahoittelen.

En osannut aavistaa, jonkun ihan oikeasti ajattelevan turvallisuusjutusta niin eri tavalla mitä minä ja moni muu ajattelee. Lyömäaseella tai vastaavalla varustautuminen lienee enemmän psykologinen kuin turvallisuutta todellisuudessa parantava asia.

Jos reissuun ottaa mukaan kättä pidempää niin sitä täytyisi pitää käden ulottuvilla, jotta siitä olisi konkreettista hyötyä. Tällöinkin olisi tosipaikan tullen tehtävä todella nopeat johtopäätökset milloin siitä on hyötyä ja milloin se vain pahentaa tilannetta.

Jos ryöstäjä on aseeton tappelutaidoton pikkutyttö tilanteesta selviytynee ilman nyrkkejä, jos vastassa on kaksi ehkä aavistuksen itseä pienempää kaveria paljain käsin saattaa tappelun voittaa jos itsellä sattuu olemaan kättä pidempää ja heillä ei. Jos näillä parilla kaverilla sattuu olemaan kolmas kaveri kulman takana tai taskussa kättä pidempää niin silloin tulee ryöstön lisäksi todennäköisesti huomattavasti pahemmin pahoinpidellyksi kuin suosiolla rahat luovuttamalla. Tilanteita, joissa pampusta on oikeasti konkreettista hyötyä on vähän ja sellaseen tilanteeseen joutuminen parin viikon euroopan reissulla on äärettömän epätodennäköistä.

Ryöstäjien hakkaamisen suunnittelemisen sijaan kannattaisi ennemmin miettiä kuinka välttää ryöstökohteeksi joutumisen. Jostain reppumatkaajien foorumeilta aiheesta löytynee paljonkin keskustelua ja vinkkejä kuinka selvitä Eurooppaa eksoottisemmillakin alueilla. Olettaisin monien suosittelevan käyttäytymään mahdollisuuksien mukaan paikallisten tavoin, pitämään näkyvillä mahdollisimman vähän mitään arvokasta, kuljettamalla mukana mahdollisimman vähän ryöstettävää, välttämään mahdollisuuksien mukaan vaaralliseksi tietämiään alueita, välttämään syrjäisillä paikoilla ihmisryhmiä, pitämään turistipaikoissa huolta lompakosta ja olla olematta kaikkein helpoimman kohteen näköinen (ehkä muilla keinoin kuin aseistuksen avulla).

Kuten pechakin totesi niin ihmisistä erittäin suuri osa on mukavaa porukkaa ja niistä epämukavistakin erittäin harva ryöstelee ihmisiä. Uudet asiat ja paikat toki jännittää hieman itse kutakin ja lopulta monet ennakkoluulot osoittautuu vääriksi.

Jos haluaa spekuloida riskiä tulla ryöstetyksi niin voi koittaa kaivaa tilastoja eri kaupunkien riskeistä. JOS jossain kaupungissa ryöstetyksi tulemisen riski on vaikkapa 10-kertainen helsinkiin nähden ja JOS helsingissä tulee ryöstetyksi vaikkapa 50 vuoden välein niin riski joutua ryöstetyksi parin päivän visiitillä 'vaarallisessa kaupungissa' on olematon.

parit upparit, koukut ja jabit selkäytimestä - ajohanskat hyvällä tuurilla kädessä, auttavat aika pitkälle
smile_org.gif

Kun asuin saksassa reilut 5 vuotta sitten niin sähköpamput oli lupavapaita eli 18v ikä riitti ostamaan ;)... Toisaalta euroopassa lienee melko turha sen kummemmin aseistautua.

Joo ei kun turvallista matkaa, kun pääset Suomesta laivaan voit katsoa jo olevasi turvassa
wink.gif

Itse koetan varoa eniten taskuvarkaita ympäristöä tarkkailemalla (metrossa ja väkijoukossa), muihin auttaa kun ei tee itsestään liian helppoa kohdetta vetämällä päätä täyteen.

Kattelin et olet tulossa Madridiin päin? Itse ollut täällä koko talven mutta ensiviikon jälkeen lähden käymään kotona todennäköisesti pyörän kanssa.

"musta laatikko"-strategia olisi minusta paras; vrt. lentokoneiden ongelmien taltiointi. Pitäisi siis olla mukana laite, jolla koko tapahtuman saisi dokumentoitua huomaamattomasti ja sitten asian jälkiselvittelyn voisi toimittaa paikallisille luvallisesti aseistetuille joukoille.

Joku tällainen pikkukamera voisi olla hyvä, mutta saisi lisäksi olla pimessä toimiva ja myös liikkeestä aktivoituva, niin kelpaisi myös yövahdiksi. Kunhan tuottaa paikalliseen poliisi-tv:hen sopivaa materiaalia, niin jäliseuraukset tekijälle voisivat olla paljon suuremmatkin kuin mitä jollakin maglitella huitomalla voi koskaan saada aikaiseksi.

Jos sitten pahin vaihtoehto tapahtuu, mutta se piilotettu kamera toimii, niin seurauksena voisi jopa olla ns. kosto haudan takaa. Eikös suomessakin ollut joku taksimurhajuttu joka selvisi, kun siinä taksissa olikin ollut kamera joka oli taltioinut kaiken?

Joo ei kun turvallista matkaa, kun pääset Suomesta laivaan voit katsoa jo olevasi turvassa
wink.gif
Tuo on muuten tavallaan ihan totta. Valitettavasti.

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun olen oikein ihmetellyt sitä, että ensin on ollut pidempäänkin jossain kaukomaan reissussa, eikä kertakaikkiaan yhtään mitään ongelmia siellä... mutta ootappas kun tulet takaisin Suomeen, ja erehdyt vaikkapa lähtemään vähän viikonloppuna kylille, niin johan on kumma, jos ei viimeistään nakkikioskijonossa ole vähintään turpiin tulossa, vaikket edes itse haastaisi riitaa.

Lienevätkö tuolla suuressa maailmassa jo ehtineet tajuta, että ihmisillä saattaa olla esim. puukkoja ja pyssyjä mukana (ja aina voi löytyä sekin kaveri, joka pistää sinua ihan reilussa one-on-one nyrkkitappelussakin pataan, vaikka olisit minkälainen taituri), joten ei kannata ruveta heilumaan.

Suomessa on tuo meininki todella aika aggressiivista. Toisaalta aika harvassa paikassa tällä pallolla sitä ollaan tyypillisesti ihan samanlaisessa räkäposkella-kondiksessakaan...
biggrin.gif

Kerran jouduttiin Budassa Armenialaisten konnien ryöstöyrityksen kohteeksi, olivat kai likinäköisiä kun kävivät kolmen yli satakiloisen kimppuun kujalla, kyllä vanha kunnon luuvitonen aataminomenaan alkuruokana rauhoitti kummasti ryöstöhalukkuutta...ja yritykseksi jäi...
biggrin.gif

Ymmärrän kyllä aloittajan halun pitää jotain turvallisuuden tunnetta luovaa mukana. Kyllä sitä itsekin kotona aina välillä katselee, mitä sitä nappaisi käteen jos rosmo ikkunan läpi syöksyisi. Vaikka todennäköisimmin ei tule koskaan syöksymään.

Varusteiden minimoimiseksi ottaisin jonkun asian, mistä on hyötyä muutenkin. Esim se yhden juutube-linkin linkkupätkä millä sai takarenkaan ilmaan olisi juuri tällainen. Joku työkalu ylipäätään, mitä saattaa muutenkin tarvia.

Ase matkalle mukaan ja olet ottanut ensimmäisen askeleen joutuaksesi vaikeuksiin.
Olen käynyt(tähän mennessä) 40 maassa, kaikissa yksin, eikä kertaakaan ole tullut mieleen, että jonkinlaista itsepuolustuskalustoa pitäisi olla mukana. Kuten Pekka(vai mikä pecha se oli?) tuossa aiemmin totesi, ihmiset maailmalla ovat yleensä yllättävän ystävällisiä ja aivan joka paikkaan ei ole pakko nenäänsä työntää.
Parempi kääntää se toinenkin poski ja kotiin tultua hakea menetyksiin korvausta vakuutusyhtiöstä. Siis paljon parempi, kuin odotella oikeudenkäyntiä jossain ulkomaan putkassa tai jännittäviä hoitotoimenpiteitä kolmosluokan sairaalassa.

Ase matkalle mukaan ja olet ottanut ensimmäisen askeleen joutuaksesi vaikeuksiin.
  Olen käynyt(tähän mennessä) 40 maassa, kaikissa yksin, eikä kertaakaan ole tullut mieleen, että jonkinlaista itsepuolustuskalustoa pitäisi olla mukana. Kuten Pekka(vai mikä pecha se oli?) tuossa aiemmin totesi, ihmiset maailmalla ovat yleensä yllättävän ystävällisiä ja aivan joka paikkaan ei ole pakko nenäänsä työntää.
  Parempi kääntää se toinenkin poski ja kotiin tultua hakea menetyksiin korvausta vakuutusyhtiöstä. Siis paljon parempi, kuin odotella oikeudenkäyntiä jossain ulkomaan putkassa tai jännittäviä hoitotoimenpiteitä kolmosluokan sairaalassa.
bowdown.gif

Nojoo. Jonkin verran kiertänyt muutakin kuin tahkoa ja en ole kyllä koskaan lähtenyt siitä perusolettamuksesta että kävisin kokeilemaan oddsejani ryöstötilanteessa. Jos kyseessä ovat hommia enemmänkin puuhastelevat tahot, etnisiä ryhmiä nyt tässä erikseen mainitsematta, oma henki voi olla todella herkässä jos kaivelee asetta esille kun tilanne on päällä. Reunahuomautuksena pitää lisätä että fysiikkani on kuin ala-asteikäisellä tytöllä joten pelotevaikutukseni on nimellinen.

Tietty eri asia ovat vaikkapa Välimeren maissa turisteja "harrastuksena" rullaavat koulupojat tai muu surullisempi sakki jonka kanssa ei hengenvaaraa ole.

Toimiva lähestymistapa on pitää taskuissa mukana vain sellaiset kamppeet, joiden luvaton haltuunotto ei aiheuta ylitsepääsemätöntä kriisiä. Piilota tärkeämmät ja isompi matkakassa. Jos vauhdikkaan oloinen herraseurue käsiaseilla uhaten tulee vaikkapa Balkanilla jossain tienposkessa vaatimaan henkilökohtaista omaisuuttasi, älä mieti että mitä Chuck Norris tässä tilanteessa tekisi.

Kerran kävelin yksin illalla yhdessä satamakaupungissa Ecuadorissa, olin hiukan omissa ajatuksissani ja kun havahduin, huomasin käveleväni muutaman nuoren miehen takana jotka mennessään taputtelivat jonkin näköisiä pesäpallomailoja käsiinsä.

No hidastelin hieman ja otin taksin alle, kuski kyseli olenko yksin ja kun vastasin myöntävästi kysyi heti perään millainen ase mulla on mukana.

No eihän mulla tietenkään mitään ollut kun just hypännyt laivasta ulos, sanoi että vain hullu täällä liikkuu ilman asetta yksin.
Näytti vielä millainen tykki hänellä itsellä oli mukana autossa.

Monenlaista on kyllä vuosien saatossa tullut nähtyä.

Paljon on puhuttu ja ei syyttä millaisen vaikutelman annat itsestäsi, näytätkö sopivan heikolta uhrilta vai oletko ikävämpi tapaus.
Itse koetan näyttää ikävältä tapaukselta (tällä naamalla ei ole edes vaikeaa)

miten olis ketjusprayta hiuslakan sijaan?  
idea3.gif

no vitsi vitsi, mut maglite kuulostais kyl hyvältä vaihtoehdolta kun vois olla jotain hyötyä muussakin tapauksessa..!
jokatapauksessa turvallista matkaa!
sport05.gif
Mitään ketjusprayta kannata...

Varaketju on kätevä! Sitä voi käyttää yksinkerroin, kasinkerroin tai ajohanskan ympärillä vahvikkeena - siis mikäli joku katsoo tarvitsevansa jotain kättäpidempää...

Niin ja kardaanimiehille varakardaani mukaan...

idea3.gif
idea3.gif
ghostface.gif

sähköpamppu stunt gun on aika asiallinen laite. Menevät pieneen tilaan ja netistä saa tilattua halvalla. Mokomat potkivat parhaimmillaan jo miljoonaa volttia ja varsinkin hämärässä sellaisen räpsyttely saattaa rauhoittaa kokemattomampaa vihulaista.

Jos jotain apuvälineitä kokee kaipaavansa, niin ei niitä sitten ainakaan kannata pakata kassiin tai nahkapuvun povitaskuun. Tilanne on jo ohi ennen kuin on päässyt käsiksi omaan arsenaaliin. Toisaalta kaluston esittely on helposti sama asia kuin veren kerjääminen nenästä. Mutta pakkaa toki ihan mitä lystäät, onpa sitten enemmän kirjoitettavaa ja kuitteja kerättävänä vakuutusyhtiölle.

Ei siihen mitenkään voi varautua, että joku käy päälle. Muuten kuin katselemalla missä liikkuu ja minne menee ja missä seurassa. Ihan joka paikkaan ei kannata tunkea.

Back