• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Katalysaattorin poisto

Itellä on gsx-r 1000 -07 yoshon usa pöntöillä ja on katti paikallan.
Oisin kiinnostunu laittaan ton y haaran katin tilalle ja tarttis tietää pitääkö ruiskun säätöihi kajota, jos lampdan jätän poistamatta. Oli mitattu ihan hyvin tehoja dynossa (175hv) takaselta edellisen omistajan toimesta(varmaan jo säätöjä rukattu?). Mistä noita haaroja saa helpoiten?
062802moto_prv.gif

Jos anturi jätetään paikoilleen, niin säädin toimii niinkuin aiemminkin, eli lambda-arvo pyritään pitämään ykkösenä.
Pelkkä katin poisto ei muuta muuta kuin, että putken päästä tulee ilmoille enemmän zontaa.

Kun otat katalysaattorin pois ja jätät lambdan paikoilleen, niin kannattaa silti tarkastaa seokset. Muutoksia voi olla
smile_org.gif
Näin ainakin itse tekisin.

Itellä on gsx-r 1000 -07 yoshon usa pöntöillä ja on katti paikallan.
Oisin kiinnostunu laittaan ton y haaran katin tilalle ja tarttis tietää pitääkö ruiskun säätöihi kajota, jos lampdan jätän poistamatta. Oli mitattu ihan hyvin tehoja dynossa (175hv) takaselta edellisen omistajan toimesta(varmaan jo säätöjä rukattu?). Mistä noita haaroja saa helpoiten?
062802moto_prv.gif
Jos budjetti antaa periksi on itsellä sama operaatio samanlaiseen mopoon tulossa. Itse ainakin meinasin viedä mopon säädettäväksi tuon operaation jälkeen. Eikä säätö edes pitäisi maksaa mahdottomia kun nykyään ei enää tarvitse Commanderia tai muita turhia kilkkeitä pyörän säätämiseksi.

Jos budjetti antaa periksi on itsellä sama operaatio samanlaiseen mopoon tulossa. Itse ainakin meinasin viedä mopon säädettäväksi tuon operaation jälkeen. Eikä säätö edes pitäisi maksaa mahdottomia kun nykyään ei enää tarvitse Commanderia tai muita turhia kilkkeitä pyörän säätämiseksi.
Toisaalta (uusin) pc ja autotune korvaa tuon säädättämisen tarpeen/ saa iha itte säätää just sellaseks ku haluaa.

Toisaalta (uusin) pc ja autotune korvaa tuon säädättämisen tarpeen/ saa iha itte säätää just sellaseks ku haluaa.
En nyt rupea tuosta autotunesta ja PC:stä sen enempää inttämään, mutta sen sanon, että tuossa Suzukin omassa ECU:ssa on huomattavan paljon enemmän säätöpotenttiaalia ja -tarkkuutta kuin PC:ssä.

Ja nämä eivät PC:llä onnistu:
1) Toisio-suuttimien säätö.
2) Sytytyksen säätö. (ilman lisäpalikkaa)
3) Toisiokaasuläppien säätö.

Lisäksi PC:n ja autotunen hinnalla ajaa penkissä aika monta tuntia. Sekä käsittääkseni ecueditoriin on olemassa myös tuo autotune ominaisuus, jos sellaista kokee tarvitsevansa.

En nyt rupea tuosta autotunesta ja PC:stä sen enempää inttämään, mutta sen sanon, että tuossa Suzukin omassa ECU:ssa on huomattavan paljon enemmän säätöpotenttiaalia ja -tarkkuutta kuin PC:ssä.

Ja nämä eivät PC:llä onnistu:
1) Toisio-suuttimien säätö.
2) Sytytyksen säätö. (ilman lisäpalikkaa)
3) Toisiokaasuläppien säätö.

Lisäksi PC:n ja autotunen hinnalla ajaa penkissä aika monta tuntia. Sekä käsittääkseni ecueditoriin on olemassa myös tuo autotune ominaisuus, jos sellaista kokee tarvitsevansa.[/QUOTE]
Kyllä-kyllä. Korjaan hieman tuota sanomaani, eli;
Toisaalta (uusin) pc ja autotune korvaa tuon säädättämisen tarpeen/ saa helpolla iha itte säätää seoksen just sellaseks ku haluaa.

Jos sitten taasen haluaa käyttää aikaa ja vaivaa moottorinohjauksen säätämiseen, niin toki ecueditori on huomattavasti paljon parempi/monipuolisempi siihen hommaan.

Toisaalta (uusin) pc ja autotune korvaa tuon säädättämisen tarpeen/ saa helpolla iha itte säätää seoksen just sellaseks ku haluaa.
Ei vaan PC + autotune on kalliimpi (&huonompi) tapa säätää pyörä ajossa kuin oma ECU ja editorin autotune.  
wink.gif

Milläs tuo helppous muuten tulee esille tuossa PC:ssä?

En tosin ole ihan varma miten hyvin tuo editorin autotune toimii, mutta ehkä sitäkin tulee vielä kesän aikana testattua.

Jos anturi jätetään paikoilleen, niin säädin toimii niinkuin aiemminkin, eli lambda-arvo pyritään pitämään ykkösenä.
Pelkkä katin poisto ei muuta muuta kuin, että putken päästä tulee ilmoille enemmän zontaa.

biggrin.gif
ja tosiaan ääntä tulee aika paljon lisää  
biggrin.gif

mutta asiaan, mä olen samaa mieltä tästä että ei tarvitse säätää jos ei halua tehdä jotain muutoksia pyörän käytökseen, esim. poistaa selviä ajossa tuntuvia kuolleita kohtia tms.

kyllä se lambda hoitaa sen seoksen säätämisen vakioasetuksillakin  niin ettei pata poksahda...

tokikaan se ei ole varmasti paras mahdollinen, mutta ajamista se ei estä...
062802moto_prv.gif

Ei vaan PC + autotune on kalliimpi (&huonompi) tapa säätää pyörä ajossa kuin oma ECU ja editorin autotune.  
wink.gif

En tosin ole ihan varma miten hyvin tuo editorin autotune toimii, mutta ehkä sitäkin tulee vielä kesän aikana testattua.
Ymmärtääkseni sä joudut vetämään läppäri (joka siis loggaa) mukana radalla, jos sä haluut käyttää tota ecueditorin autotunee?

PCn autotune taasen loggaa iha itekseen.

wink.gif

Ymmärtääkseni sä joudut vetämään läppäri (joka siis loggaa) mukana radalla, jos sä haluut käyttää tota ecueditorin autotunee?

PCn autotune taasen loggaa iha itekseen.
Ai niin, tuo loggaushan se olikin "kompastuskivi" tuossa editorin autotunessa. Kiitos muistutuksesta, olin jo aikeissa alkaa kaivamaan asiaa tarkemmin, mutta nyt ei tarvitse. Radalla tosin autotunea ei tarvitse, koska siellä riittää, että soppaa menee koneeseen tarpeeksi, eikä autotunen säätö pysty vaikuttamaan kunnolla missään moottorissa, kun toimitaan koko ajan voimakkaassa transienttitilanteessa. Matka-ajon tasakaasun optimointiin kylläkin hyvä laitos.

Miten tuo autotune toimii? Asetetaanko sinne joku tavoite arvo lampdalle/AFR:lle?

Se vähäinen ymmärrykseni on että tuo autotune on hyvä systeemi katulaitteisiin mutta saako sillä säädettyä esim kaasun vasteen kuljettajan toiveiden mukaiseksi erilaisissa tilanteissa? Epäilen ettei sillä korvata hyvää/taitavaa penkittäjää joka tekee pyörästä sellaisen kuin kuski toivoo.

Miten tuo autotune toimii? Asetetaanko sinne joku tavoite arvo lampdalle/AFR:lle?

Se vähäinen ymmärrykseni on että tuo autotune on hyvä systeemi katulaitteisiin mutta saako sillä säädettyä esim kaasun vasteen kuljettajan toiveiden mukaiseksi erilaisissa tilanteissa? Epäilen ettei sillä korvata hyvää/taitavaa penkittäjää joka tekee pyörästä sellaisen kuin kuski toivoo.
Autotune pyrkii tosiaan pitämään tietyn AFR-arvon. Tästä syystä säätö toimii hyvin lähinnä tasakaasulla ajettaessa. Transienttitilanteisiin lamba-anturin nopeus ei ole riittävä ja lisäksi mittaus on liian kaukana putkessa vaikka anturin nopeus jollain konstilla saataisiin riittäväksi. Kaasun vastetta tai mitään muuta "hienostunutta" säätöä tuo autotune ei pysty suoraan tekemään. Toki tavoitteeksi voidaan asettaa sellainen AFR, että kaasunvaste muuttuu, mutta tuolla tavalla säätäminen on aika hakuammuntaa yritys/erehdys-metodilla.

Tuossa joitain perusteluja miksi mopo menee penkkiin säädettäväksi autotunen sijaan.

Höpö höpö. Ei pidä paikkaansa.

Ei muuta kuin pyörä säätöön. Jos moottoriohjaus on vakiosäädöissään niin pelkällä katinpoistolla ja sliparilla menee vaan perseelleen...

Nii ja jos säätää penkissä omien toiveiden mukaseksi(ilman pc:tä), nii pysyykö nuo B ja C tehokartat alkuperäisinä "pehmeämpinä"? Onko se säätö vaan sille A kartalle "Race"?

Ei muuta kuin pyörä säätöön. Jos moottoriohjaus on vakiosäädöissään niin pelkällä katinpoistolla ja sliparilla menee vaan perseelleen...
biggrin.gif
ja milläköhän perusteilla...
biggrin.gif

mulla on decat viritteinen mopo, takapyöräteho 197,4 hp

kaverilla samanlainen decat-acra-pc säädettynä SAMASSA penkissä 198 hp...

missä mun viritys meni pieleen??

biggrin.gif
ja milläköhän perusteilla...  
biggrin.gif

mulla on decat viritteinen mopo, takapyöräteho 197,4 hp

kaverilla samanlainen decat-acra-pc säädettynä SAMASSA penkissä 198 hp...

missä mun viritys meni pieleen??
Eroa tehossa muilla kierrosalueilla/millainen AFR-käppyrä kaverisi pyörässä oli ennen säätöä ja säädön jälkeen?

kysehän oli juuri siitä että onko pakko penkittää, eikö??

siis mielestäni ei ole , eikä pc;täkään välttämättä tarvita, eihän??

kaveri hävisi vartilla 10,9/11,2 kolme kertaa...

enkä ole huomannut ainakaan minua häiritseviä kuolleita kohtia ajossa niinkuin vanhassa pyörässä oli.

jos haluaa säätää ihan optimiksi niin sitten haluaa säätää ja laittaa pc;n tai jokun muun, mutta mä en halua enkä tarvitse...
033102beer_1_prv.gif

kysehän oli juuri siitä että onko pakko penkittää, eikö??

siis mielestäni ei ole , eikä pc;täkään välttämättä tarvita, eihän??

kaveri hävisi vartilla 10,9/11,2 kolme kertaa...

enkä ole huomannut  ainakaan minua häiritseviä kuolleita kohtia ajossa niinkuin vanhassa pyörässä oli.

jos haluaa säätää ihan optimiksi niin sitten haluaa säätää ja laittaa pc;n tai jokun muun, mutta mä en halua enkä tarvitse...
033102beer_1_prv.gif
Ei ole. Pakko ei ole kuin kuolla!

Säätämällä on hirmu vähän vaikutusta huipputehoon. Säätäminen vaikuttaa kaasuvasteeseen yms. Ennenkaikkea hyvä säätäjä tekee pyörästä ajettavamman kuskin toiveiden mukaan. Jos nyt käyttäis vertausta että onko pihvin kanssa pakko juoda punaviiniä. Ei ole eikä se vaikuta nälän poistumiseen. Silti mieluummin syön pihvini viinin kera.

Back