marko.fzs sanoi:
Nopeus 80kmh, jarrutusmatka 25m. Nopeus mitataan valokennolla viivalta.
Öööh... siis että abseilla ei tuo ole onnistunut. Pojalla ainakin osapuilleen sujuu, kun harjoiteltiin Dukella jarrutusta. Opetus siis oli seuraava: kun aletaan jarruttaa, ei puristeta täysillä, vaan koko ajan kiristäen ja "hätäjarrutuksessa" puristus vaan tiukkenee koko ajan loppuun saakka toisin kuin muissa jarrutuksissa.
Teetin demonstraation eri nopeuksista jarruttamisesta ( siis poika ajeli ko vauhteja ja jarrutti, minä mittasin matkan - oli niitä harvoja kertoja, kun oli pitkä mitta mukana harjoituksissa).
40 km/h - 7,5m (poika oli sitä mieltä, että jarrutus epäonnistui pahasti)
60 km/h - 12m
80 km/h - 24m
Ehkä ne absit ei sitten noissa jarrutuksissa millään tavalla aktivoituneet, kun ei mitään nypytystä ilmeisesti tuntunut. Mutta toisaalta ei kyllä saanut takarengastakaan lukkoon, toisin kuin mulla tuppaa menemään, kun oikein hätäseen jarruttaa. Tosin onnistuin satasen vauhdista tekemään motivoidun jarrutuksen ilman takarenkaan lukkiutumista - motivaattorina hirvi. Onneksi olin harjoitellut.
Tuon jälkeen oli hyvä ottaa aiheeksi kylillä kuudenkympin alueella hurjastelu. 20 km/h ylinopeutta ei tunnu miltään - paitsi sitten, kun pyörä pitäisi saada pysähtymään vähän hätäisesti (syy: auto, lapsi, koira, kissa, tie päättyy, vihainen villisika mutkan takana yms). Reaktioaika (oletus nyt sitten vähän nopsemmaksi) 1s (22-23m) + jarrutus 24m = yli 65m vs 17m + 12m = noin 30m. Eli pienikin ylinopeus muuttaa tilannetta aika radikaalisti.
Ei mulla muuta.