Jokkisluokan budjetin kasailua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pukki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
(Jyri Lähetetty Heinä. 24 2008 @ 11:41) sanoi:
Useat hehkuttavat kuinka pienellä rengasbudjetilla voi ajaa, jos ajaa koko kesän ja vähän seuraavaakin samoilla käytettynä ostetuilla renkailla(hieman jos kärjistettiin).

Tämä on mielestäni jo hieman tyhmyyttä ja aika-ajoin vaarallistakin, itse olen aikanaan 2 pyörää vetänyt lunastuskuntoon radalla, vain ja ainoastaan sen takia, että tuli hieman säästeltyä renkaissa. Tästä oppineeena onkin tullut satsattua kunnon renkaisiin, joten kalusto ja mieskin on varmasti pysynyt paremmassa kunnossa (edellinen ei riippunut renkaista).

Eli renkaat ja alusta kuntoon, niin edellytykset on varmasti paremmat, kuin sen "kovaäänisen ja tehokkaan" mopon...

Aivan varmasti näin, jos siis kuski on jo niin nopea, että tarvitsee renkailtaan tätä. Tässä ketjussa kuitenkin puhutaan Jokkiksen aloittamisesta ja näin ollen myös kierrosajat ovat ainakin allekirjoittaneen kohdalla melkoisen huonoja, joten tuskin se siitä renkaiden optimaalisesta pidosta jää kiinni.
Miten Pukki lainasit tuon tekstin? Minä en suinkaan ole kirjoittanut tuota, vaan Olli99.

(olli99 Lähetetty Heinä. 24 2008 @ 11:41) sanoi:
Useat hehkuttavat kuinka pienellä rengasbudjetilla voi ajaa, jos ajaa koko kesän ja vähän seuraavaakin samoilla käytettynä ostetuilla renkailla(hieman jos kärjistettiin).

Tämä on mielestäni jo hieman tyhmyyttä ja aika-ajoin vaarallistakin, itse olen aikanaan 2 pyörää vetänyt lunastuskuntoon radalla, vain ja ainoastaan sen takia, että tuli hieman säästeltyä renkaissa. Tästä oppineeena onkin tullut satsattua kunnon renkaisiin, joten kalusto ja mieskin on varmasti pysynyt paremmassa kunnossa (edellinen ei riippunut renkaista).

Eli renkaat ja alusta kuntoon, niin edellytykset on varmasti paremmat, kuin sen "kovaäänisen ja tehokkaan" mopon...

Aivan varmasti näin, jos siis kuski on jo niin nopea, että tarvitsee renkailtaan tätä. Tässä ketjussa kuitenkin puhutaan Jokkiksen aloittamisesta ja näin ollen myös kierrosajat ovat ainakin allekirjoittaneen kohdalla melkoisen huonoja, joten tuskin se siitä renkaiden optimaalisesta pidosta jää kiinni.
Miten Pukki lainasit tuon tekstin? Minä en suinkaan ole kirjoittanut tuota, vaan Olli99.
Pahoitteluni. On tainnut tulla copy-paste virhe. Se on nyt korjattu.

Tässä ketjussa kuitenkin puhutaan Jokkiksen aloittamisesta ja näin ollen myös kierrosajat ovat ainakin allekirjoittaneen kohdalla melkoisen huonoja, joten tuskin se siitä renkaiden optimaalisesta pidosta jää kiinni.
Tarkoitin nyt vain ihan yleisellä tasolla...
Se on varmaan kaikille selvää, että alustassa ja renkaissa tuskin kannattaa viimeiseen asti säästää kun ajelee äärirajoilla. Itse miellän tuon käytetyillä renkailla ajamisen niin, että ottaa alleen jonkun kisakuskin yhden kisan ajetut renkaat ja treenaa niillä. Sitten voi tietysti aina soveltaa kaavaa: Ostaa uuden setin kisaan ja ajaa sen + treenit tahi parit ja myy setin eteenpäin.

Lupaan päivitellä tähän ketjuun omia toteutuneita kustannuksia kun saa ton mopon hommattua ja pääsee homman makuun. Edelleen 600-kuutioisia on melko vähän tarjolla ja uuden sellaisen hommaaminen on slightly over budget.

Se on varmaan kaikille selvää, että alustassa ja renkaissa tuskin kannattaa viimeiseen asti säästää kun ajelee äärirajoilla. Itse miellän tuon käytetyillä renkailla ajamisen niin, että ottaa alleen jonkun kisakuskin yhden kisan ajetut renkaat ja treenaa niillä. Sitten voi tietysti aina soveltaa kaavaa: Ostaa uuden setin kisaan ja ajaa sen + treenit tahi parit ja myy setin eteenpäin.

Lupaan päivitellä tähän ketjuun omia toteutuneita kustannuksia kun saa ton mopon hommattua ja pääsee homman makuun. Edelleen 600-kuutioisia on melko vähän tarjolla ja uuden sellaisen hommaaminen on slightly over budget.
Itse ainakin "säästän" siten, että laitan alle uudet renkaat ja myyn ne hyväkuntoisina eteenpäin. Tällöin renkaista voi pyytää ihan hyvää hintaa (140-160 euroa sarja) ja renkaat menevät sitä mukaa kun niitä vanteilta pois napsii, ei ole tarvinnut enää nettiinkään laittaa myynti-ilmoituksia. Jos taas sahaa loppuun tai ajaa slikseillä, myynti voi olla heikompaa, ainakin sarjan hinnasta pitää tinkiä. Tuleehan tuostakin kustannuksia, mutta toistaiseksi lipoilta on vältytty kun ei ole renkaat alta lähteneet. Kemoralla ja Alastarolla säilyin jopa törmäyksissä pystyssä kun taas huonommalla pidolla varustetut vastapelurit eivät. Vammoilta tosin ei vältytty, mutta edelleen nollasaldolla mennään 10 ratavuoden ja 453:n ratapäivän jälkeen. Yhdellä kunnon lippakustannuksella kustantanee koko kesän renkaat, joten siinä samalla kannalla Ollin ja kumppaneiden kanssa. Lisäksi vitutus voi olla suuri, jos on muitakin murtuneita osia kuin kylkiluut. Vastapelurilta meni kylkiluiden lisäksi lapa, joten sirralla Ouluun. Itse jäin kapaloituna jatkamaan ajoja. Eli kannatti ajaa uusilla renkailla, vastapelurilta muuten eturengaskin törmäyksessä puhkesi.

Aloittelijalle (jätetään tuosta pois Hyyrönmäki, Mossa ym. hyperlahjakkuudet) sopii käytetyt kisarenkaat hyvin. Itse sellaisilla ensimmäiset vuodet ajelin. Oma kehityskäyräni on kuitenkin ihan toista luokkaa kuin yllämainituilla. Radalle puolittain väkisin raahaama tyttökin alkoi parin kuukauden harjoittelun jälkeen vetämään nopeammin kuin minä (ks. Kemoran kisan tulokset) joten omat suoritukseni eivät kovin vertailukelpoisia lahjakkaisiin nähden.

Jukka Relander

Kannattaa myös laskea kesän öljyt(60-80€ kannu), öljynsuodattimet 10€ kappale, ketjut 150€, jarrupaloja 70-100€ sarja. Kaikkia näitä kuluu ja niistäkin tulee yllättävän suuri summa, eikä noissakaan kannata säästellä.

Moro

Pari kisaa kokeilleena voisin lausua tähän(kin) ketjuun pari sanaa.

Ensiksi kysymys: Onko tarkoitus aloittaa jokkis täysin alusta vai lisätä moinen touhu rataharrastukseen
confused_orig.gif

Asia on mielestäni budjetin kannalta hyvin olellinen, koska itse mietin vain "jokkislisää" tavalliseen ryhmissä kiertelyyn, järkkäritalkoisiin ja possujonon vetoon verrattuna.

Onko autotallissa jo aiemman elämän aikana kasattua mammonaa, kuten työkaluja ja soveltuva ajoneuvo, kenties perävaunukin koivun alla. Onko itsellä kyky huoltaa pyörää ja vaihdella renkaita ? pystyykö jakamaan matkakuluja toisen kahjon kanssa ? jne..

Oma "jokkislisä" muodostuu ilmoittautumismaksuista, lisenssistä ja kenties parista ylimääräisestä eturenkaasta normaaliin ratojen koluamiseen verrattuna. Olen päättänyt, että starttiin laitan uudet renkaat, tällä kaudella kenties 3 sarjaa. Etusen vaihto lienee turhaa vauhdeillani, mutta pidän tuosta kiinni. Kisa ei indeksin kanssa kamppailevalla kuskilla juurikaan näy renkaissa, joten niillä ajelee nelisen päivää nopeassa ryhmässä kisan jälkeen. Kesä menisi ilman kisoja kenties yhdellä tai kahdella eturenkaalla nykyisen kolman sijaan ja takasia palanee 6-7 tänä suvena kun ajelee kuopat pois aina kun ei huvita viimeisilleen revittää.

Lisä normaalien ratapäivien kiertoon on siis: Lisenssi+ilmot+rengashifistely. Toistaiseksi en harjoittele kisaa silmällä pitäen.......ei ole juur yli tonnia minun "jokkisbudjetti" näin laskien. Kesän rataharraste maksaa tietty muutaman tuhatlappusen kokonaisuudessaan.

Jos taas alkaa puhtaalta pöydältä, niin kai siinä on vain taivas rajana: paku, pyörä, renkaat, työkalut, varusteet, reenit, majoitukset, asuntovaunu, mekaanikko..........ei toista tolkkua.

Loppukevennykseksi vielä ennakkoilmoitus pyörän myynnistä: Heti kun saan uuden valmiiksi tulee kaupan 04 rakennettu Tenkate cbr 1000rr Honda. Ex ex Visuri, SBA 04-05, sitten harrastekäytössä, nyt possujonoon erikoistunut raaseri, jokkis #64. Kaatumaton peli, ehdottoman moitteeton tekniikka, kaikki luvalliset kilkkeet, laadukas Tenkate/WP alusta, kaikkea tuplana......ilmo tulee oikeaan osoitteeseen tällä viikolla, mutta nopeat voi soittaa p. 0500 177957/Hanski....nopealle 5450 €

Karkealla jaottelulla:

Kolikon toinen puoli:
"Sekaan vaan, tuloksesta välittämättä"
tällaisen "entry level"- kisasarjan pyörittäminen on mahtava homma, minulta suuri kumarrus toteutuksen takana oleville. Toivottavasti sarja pyörii edelleen, jahka joskus tulevaisuudessa minullakin olisi tilaisuus osallistua
smile_org.gif
Ja kolikon toinen puoli:
"Vain tulos merkitsee, häviäminen ei ole hauskaa"

Mutta saa nähdä. Veikkaan YCC:n kaltaisen "sekameteliluokan" kuskien siirtyvän isolohkoihin tai kusiaiskuskien vaihtavan "harjoittelukauden" jälkeen Suomen Cup 600 -kahinoihin kohtaaman samanlaisella kalustolla kisaavat...

Itse veikkaan että ihmiskunnan tuhoutumiseen asti molempiin ryhmiin löytyy edelleen populaa; joten tulevaisuudessakin jotku tulevat jokkikseen vain pitämään hauskaa ja jotku kilpailemaan hampaat irvessä.

Itse kuulun siihen populaan joka vetää radalla ihan vain huvin vuoksi. Tämä kausi meni/menee ajoasentoa uusiksi opetellessa. Viime viikonloppuna perjantaina kemoralla oli ensimmäinen kerta kun tuntui että rupee asento osumaan kohdilleen ja rentous löytymään. Seurauksena välitön mutkavauhdin nousu ja polvi maahan elämäni ensimmäistä kertaa.  
inlove.gif

Sunnuntaina vetelinkin sitten jo polvi maassa baut joka mutkassa, ja silti on takarenkaassa (180/55) vielä sentti varaa. Eli mutkavauhtii voi edelleen lisätä aika reilusti.

Ja ensi kaudella, jos/kun ajotaidot ovat sitä luokkaa että pystyy vetään omaa vauhtii rennosti ja täysillä 10 kierrosta, niin jokkis kutsuu välittömästi.  
biggrin.gif

Tällä hetkellä tahtoo homma olla viel liian jäykkää ja kondis loppuu siihen ku vetää 2 kierrosta täysillä.  
lookaround_orig.gif

Viime vuonna ostin elämäni ensimmäisen mopon, ajelin kymmenisen ratapäivää hitaassa ryhmässä goret päällä. Tänä vuonna ostin 1-osasen nahkan, auton, vuokrasin kuomukärryy (Perseestä sinänsä ett kärryn jotuu aina purkamaan heti ja palauttamaan, ja sit taas hakemaan ja pakkaamaan. Paljo helpompaa on ku saa ajaa kärryn pihaan ja saa jättää siihen, ja purkaa sit ku jaksaa tai jättää purkamatta ku kohta kuitenkin lähtee uudestaan radalle), ja ajelin hitaassa ryhmässä ajoasentoa uusiksi opetellessa, eli korjatessa niitä ekan vuoden virheitä jotka oli ehtiny jo selkärankaan asti. Kesän neljä asuntolainan lyhennystä jätin maksamatta jotta rahat riittäis mopoiluun. Toistaseks on ollu 24 ratapäivää kesä-heinä, ja bensaan (ratamatkat+rata) on menny 1146,37 euroo rahaa.
Muuta en oo laskenu.  
lookaround_orig.gif

Ja jos jokkikseen päädyn, niin tavoitteena on ohitella tonnareita ulkokautta mun kusiaisella (joka tosin ei oo kusiainen ku se on 636...).

Niin no. Itse en ole rohkaisuista huolimatta jaksanut lähteä taistelemaan häntäpään sijoituksista. Polte on kuitenkin niin kova, että ensi vuonna ajetaan, toivottavasti kakspuolikkaalla, mutta jos ei, niin sitten annetaan jokkiksessa kalustotasoitusta Triumphin kanssa ja toivotaan ettei jäädä viimeiseksi

Jako yli ja alle kuussatkuihin otetaan ainakin täällä ilomielin vastaan
thumbs-up.gif

.
hmm.. sehän on mielenkiintoinen asenne joka EI kuulu kilpaurheiluun - heti kaikki hauskanpitäjät pois sieltä!

Ehei! Hauskanpitäjien osuus tuntuu vain kasvavan lähtö lähdöltä.

sanoi:
.. jos oma ennätys paranee 7-8 sekuntia joka radalla kisojen yhteydessä, kuten tähän asti on käynyt.
Lupaatko? Tuohan on hyvä uutinen ja erinomainen ennuste.

Korjaan hieman alaspäin. Kemoralla parani enää 5,8 sekuntia. Jatkossa tuskin enempää kuin 2-3 sekuntia / kisa / rata.

sanoi:
koska jos ihan totta puhutaan niin mittapuuna on harjoituksissa saavutettu tietty kierrosaikatavoite, johon pääseminen on edellytys harkita jokkis-kilpailuun osanottoa.

Aivan, mutta tuntuu että porukalla on epärealistisen kovat odotukset siitä mitä aikoja olisi ajettava ennen mukaan tuloa. Tässä omat aloitusaikani muille rohkaisuksi:

Motopark:
Ennen kisaa 1.48 .Kisassa 1.41 ja B-lähdön puolivälissä. Läkähdyttävän hauskaa ja opettavaista.

Botniaring:
E:1.23 -aika-ajossa: 1.17.5 ja B-lähdön kakkosruutu!

Alastaro:
E:1.41 -kisoissa: 1.34 ja 1.33. B-lähdön 8. molemmissa muistaakseni.

Kemora:
E:1.23.6 -aika-ajossa 1.17.8. B-lähdön 6. ruutu.

Ennen kisoja nuo ennätysajat olivat satunnaisia piikkejä suorituksessa. Tasaisia kierrosaikoja en saanut millään aikaiseksi.

Ikinä en tule tuolla kisoissa pärjäämään, mutta ilman kisoja ajelisin edelleen ja ikuisesti keskiryhmässä luullen että se on kovaa ajamista
smile_org.gif

Eli harkitkaahan vielä sitä kisabudjettia ja osallistumista. Vielä ehtii Motoparkin kisaan mukaan kokeilemaan.

Ja ensi kaudella, jos/kun ajotaidot ovat sitä luokkaa että pystyy vetään omaa vauhtii rennosti ja täysillä 10 kierrosta, niin jokkis kutsuu välittömästi. Tällä hetkellä tahtoo homma olla viel liian jäykkää ja kondis loppuu siihen ku vetää 2 kierrosta täysillä.
+1 - valitettavasti

Viime vuonna ostin elämäni ensimmäisen mopon, ajelin kymmenisen ratapäivää hitaassa ryhmässä goret päällä. Tänä vuonna ostin 1-osasen nahkan, auton, vuokrasin kuomukärryy..
+1 - vähän sama meininki, mutta on tässä sentäs jo pari kesää "isolohkoa kuljetettu" tiellä 25000km, jonka päälle "ajettu" rataa 3000km hitassa ja keskinopeessa. Kokemusta 20v takaa piikillä sekä 350cc Yamaha ykspytty enskalla!

.
hmm.. sehän on mielenkiintoinen asenne joka EI kuulu kilpaurheiluun - heti kaikki hauskanpitäjät pois sieltä!

Ehei! Hauskanpitäjien osuus tuntuu vain kasvavan lähtö lähdöltä.

sanoi:
.. jos oma ennätys paranee 7-8 sekuntia joka radalla kisojen yhteydessä, kuten tähän asti on käynyt.
Lupaatko? Tuohan on hyvä uutinen ja erinomainen ennuste.

Korjaan hieman alaspäin. Kemoralla parani enää 5,8 sekuntia. Jatkossa tuskin enempää kuin 2-3 sekuntia / kisa / rata.

sanoi:
koska jos ihan totta puhutaan niin mittapuuna on harjoituksissa saavutettu tietty kierrosaikatavoite, johon pääseminen on edellytys harkita jokkis-kilpailuun osanottoa.
Just näin - harrastustoimintaan aino oikea tapa suhtautua on pitää hauskaa - vaikka sitten hampaat kirskuen!
Mulla vaikuttaa kierrosaikoihin liittyvät pahimmat ongelmat olevan mentaali puolella (vakavia motorisia ei tiettävästi ole).

Aivan, mutta tuntuu että porukalla on epärealistisen kovat odotukset siitä mitä aikoja olisi ajettava ennen mukaan tuloa. ...
Ennen kisoja nuo ennätysajat olivat satunnaisia piikkejä suorituksessa. Tasaisia kierrosaikoja en saanut millään aikaiseksi.

Ikinä en tule tuolla kisoissa pärjäämään, mutta ilman kisoja ajelisin edelleen ja ikuisesti keskiryhmässä luullen että se on kovaa ajamista
smile_org.gif

Eli harkitkaahan vielä sitä kisabudjettia ja osallistumista. Vielä ehtii Motoparkin kisaan mukaan kokeilemaan.

Kiitos kannustuksesta, hyvä että käsitykset vähitellen konkretisoituu realistiselle tasolle.
Omat fiilikset muutenkin on SRRA-ajoleiriltä vähän saman suuntaisia ja aivan ääripäistä.
Suoritustaso vaihtelee yleensä noin +3-4sec. - ja sitten yhdessä setissä väkisin ennätyksestä pois 0.9sec => 1.41:44  - 1.3* alku pitää motoparkin aikaan saada ja saavuttaa jonkinlainen henkinen tasapaino, ennen kuin uskaltaa lunastaa minkään valtakunnan lisenssiä.

..Usein kisoissa kaikkein ilkeimmät high-siderit mutkista avattaessa tulee nimenomaan tonnisille. Vaikka olisi tottunut kadulla ajamaan tonnista, niin rata-ajo on kuitenkin täysin toinen juttu.
Olipa tulla tästäkin omakohtaista kokemusta juuri viikonloppuna. Setit aivan fiaskoja ihan omista virheistä. Töpeksimistä lähtien pahoista vaihtovirheistä päättyen bussipysäkin jälkeen takasuoran loppuun taittavaan oikeeseen hi-siderin poikaseen pitkästi yli 200 nopeudesta. Onneksi meni vain palan kengän pohjasta kun jalka lipesi tapilta ja hipas asfalttia eikä päätynyt menopeli lunariin.

Ens kerralla vähemmän yritystä tai taas kärryn ja rengaslämppäreiden kanssa radalle.
/z

Viime vuonna ostin elämäni ensimmäisen mopon, ajelin kymmenisen ratapäivää hitaassa ryhmässä goret päällä. Tänä vuonna ostin 1-osasen nahkan, auton, vuokrasin kuomukärryy..
+1 - vähän sama meininki, mutta on tässä sentäs jo pari kesää "isolohkoa kuljetettu" tiellä 25000km, jonka päälle "ajettu" rataa 3000km hitassa ja keskinopeessa. Kokemusta 20v takaa piikillä sekä 350cc Yamaha ykspytty enskalla!
Mulla -05 636 Ninja
2007: kadulla 3000km, radalla 1200km
2008: kadulla 200km, radalla 2500km
Ennen vuotta 2007 olen polkenut vain polkupyörällä.  
biggrin.gif
Teillä on molemmilla enemmän ratakokemusta kuin minulla vieläkään, joten kisoihin mukaan vain. Siellä sitä oppii ja saa varmasti vauhtia. Kisapaikoilla saa myös linjoihin ja ajotekniikkaan opastusta kun vain kysytte. Ja kun tekniikka paranee niin ajamisesta tulee helpompaa eikä tarvitse odottaa että kunto paranee  
biggrin.gif
.

Teillä on molemmilla enemmän ratakokemusta kuin minulla vieläkään, joten kisoihin mukaan vain. Siellä sitä oppii ja saa varmasti vauhtia. Kisapaikoilla saa myös linjoihin ja ajotekniikkaan opastusta kun vain kysytte. Ja kun tekniikka paranee niin ajamisesta tulee helpompaa eikä tarvitse odottaa että kunto paranee  
biggrin.gif
.
<ot>
Noinhan se on ja hyperkyky menis näillä ratapäivä lukemilla (joku ~17) parkissa alle yhden kolmen kympin(viiden). Eki sanoi, että ei se ole noilla vauhdeilla enää (ilmeisesti yleensä) muusta kiinni kuin ajolinjoista - da-a! Samaa pystyin päättelemään livenä, kun katselin Javanaisen Kallen linjojen näyttöä. Aivan älyttömästi vaan pitää takuta että sais kaiken edes jotenkin yhteen: ajolinjat, vaihto ja jarrupaikat. Kaikki pitää kokeilla, kun ei ole minkäänlaista luontaista tajua mikä on nopein reitti missäkin kohtaa. 
nixweiss.gif

</ot>
/z

Kannattaa myös laskea kesän öljyt(60-80€ kannu), öljynsuodattimet 10€ kappale, ketjut 150€, jarrupaloja 70-100€ sarja. Kaikkia näitä kuluu ja niistäkin tulee yllättävän suuri summa, eikä noissakaan kannata säästellä.
Ellei aja kuten minä. Alla vieläkin alkuperäiset jarrupalat. Mittarissa rapiat 5.000 km joka luonnollisestikin pelkkää rata-ajoa. Mutta näillä kierrosajoilla se onkin helposti ymmärrettävissä.

Jukka

Mulla -05 636 Ninja
2007: kadulla 3000km, radalla 1200km
2008: kadulla 200km, radalla 2500km
Ennen vuotta 2007 olen polkenut vain polkupyörällä.  
biggrin.gif
biggrin.gif
.
Niinno, tästä on lähdetty: Mopo kenossa ja äijä kiipeämässä mopon yli väärälle puolelle. Mopon kylki vielä ehjä. EI TO-DEL-LA-KAAN NOIN!
biggrin.gif

http://www.mp-foorumi.com/kuvat....72.html
Lopputuloksena perinteinen mopo siisitisti kylelleen mutkassa.

Sitten kaadon jälkeen kaveri opasti ett "päätä sinne peiliin". Kroppa rupee hakeen sinneppäin, ja ite rupee kaipaan polvee peliin, tulee mieleen ett "pakko ostaa nahkat". Myöskin sen takia että ei goreilla tee juurikaan yhtn mitn radalla.
http://www.mp-foorumi.com/kuvat....78.html

Ja tässä pari viikkoa sitten:
Katse ja pää on jo kaukana mutkassa suoralla, kroppa tulee perässä, ja mopo otetaan mukaan viimesenä.
http://www.mp-foorumi.com/kuvat....63.html
Ett toivottavasti suunta on oikea(?).  
omg.gif

Ja jos homma ois helppoo, niin mä vetelisin kemorassa alle 1.10 ajaisin SMää jne. Mutku kuten kaikki tietää nii ei se homma oo nii helppoo. Opettelu vie aikansa ja kaikki aikanaan jne.

Ja kunhan toi Mikko saa noi viime viikonlopun kemoran kuvat online, niin toivottavasti sieltä löytyy yksi kuva mistä näkee missä vaiheessa ajoasennon opettelua mä oon ny. Kuten sanottua; ensimmäistä kertaa pääs vetään pari rentoo varvii uudella ajoasennolla.
No ilman muuta suunta oikea on. Jos ollaan samoilla ajoharjoittelupäivillä, niin minultakin voit tulla kysymään vinkkejä. Ilman muuta kerron mitä osaan. Nopeaan ja turvalliseen ajoon on vielä monia muita tekijöitä ajoasennon ja linjojen lisäksi. Helpompi kertoa ja näyttää "livenä", kuin alkaa tällä sönkkäämään.
Wehnä sanoi kerran, että tämän homman paras puoli on se että ajamaan oppii vain ajamalla. Hauskintahan se on, mutta ajamisen perusasioita kannattaa opetella jo ennen kuin kiitää tuhatta ja sataa radalla. Aikaa täytyy uhrata, mutta kaikkea ei tarvitse alkaa itse kokeilemaan. Kokeneempien neuvoilla saa hiukan "oikaista". Näin ainakin itse olen tehnyt.

biggrin.gif
.
<ot>
Noinhan se on ja hyperkyky menis näillä ratapäivä lukemilla (joku ~17) parkissa alle yhden kolmen kympin(viiden). Eki sanoi, että ei se ole noilla vauhdeilla enää (ilmeisesti yleensä) muusta kiinni kuin ajolinjoista - da-a! Samaa pystyin päättelemään livenä, kun katselin Javanaisen Kallen linjojen näyttöä. Aivan älyttömästi vaan pitää takuta että sais kaiken edes jotenkin yhteen: ajolinjat, vaihto ja jarrupaikat. Kaikki pitää kokeilla, kun ei ole minkäänlaista luontaista tajua mikä on nopein reitti missäkin kohtaa. 
nixweiss.gif

</ot>
/z
Jospa unohdetaan noi hyper-jutut heti alkuunsa ja se millaisia aikoja milläkin treenillä mukamas pitäisi ajaa. Niillä ei ole mitään merkitystä. Ei vain kannata tehdä liian suurta kynnystä itselle kierrosajasta ennen kuin tuntuu siltä että voi osallistua kilpailuihin. Sitten kun perusajaminen on jotenkin hanskassa niin mukaan vain. Kannattaa tehdä mahdollisimman paljon mielikuvaharjoitteita niin se auttaa tekemään oikeita asioita oikeaan aikaan sitten kierroksella. On myöhäistä sitten miettiä kun on jo radalla.
Itsehän ne on kaikki kokeiltava, mutta kannattaa kysyä vinkit jo aikaisessa vaiheessa niin osuu sitten nopeammin kohdilleen. Pyörää ei kannata uudelleen keksiä. Kierrosaika paranee sitten väistämättä, ajotekniikan mukana. Toisinpäin se ei onnistu  
biggrin.gif
.

No ilman muuta suunta oikea on. Jos ollaan samoilla ajoharjoittelupäivillä, niin minultakin voit tulla kysymään vinkkejä. Ilman muuta kerron mitä osaan. Nopeaan ja turvalliseen ajoon on vielä monia muita tekijöitä ajoasennon ja linjojen lisäksi. Helpompi kertoa ja näyttää "livenä", kuin alkaa tällä sönkkäämään.
Wehnä sanoi kerran, että tämän homman paras puoli on se että ajamaan oppii vain ajamalla. Hauskintahan se on, mutta ajamisen perusasioita kannattaa opetella jo ennen kuin kiitää tuhatta ja sataa radalla. Aikaa täytyy uhrata, mutta kaikkea ei tarvitse alkaa itse kokeilemaan. Kokeneempien neuvoilla saa hiukan "oikaista". Näin ainakin itse olen tehnyt.
No joo, 50-60... Joku "kokeneempi" mulle sanoi että persettä kehiin, ja minähän pistin, ja totesin ett "hei täähän kääntyy ihan ittestään", ja tuloksena tuo ensimmäisen kuvan asento ja kaato.
Että voi se niinkin päin mennä, kun kuuntelee "kokeneempia". Edelleen moni "kokenut" noilla ratapäivillä opettaa perse ensin -metodilla. Ja varsinkin hitaassa ryhmässä sitten näkee lopputuloksen.

Mä opetan silmät-pää-hartiat-yläkroppa ensin -metodilla, kun nään noita kenoveivareita radalla. Ja mä menen aina oma-alotteisesti niille sanomaan, koska eiväthän he ymmärrä tekevänsä väärin. Kuten en minäkään ymmärtänyt, varsinkaan kun tein niin kuin "kokeneempi" sanoi.

No joo, 50-60... Joku "kokeneempi" mulle sanoi että persettä kehiin, ja minähän pistin, ja totesin ett "hei täähän kääntyy ihan ittestään", ja tuloksena tuo ensimmäisen kuvan asento ja kaato.
Että voi se niinkin päin mennä, kun kuuntelee "kokeneempia". Edelleen moni "kokenut" noilla ratapäivillä opettaa perse ensin -metodilla. Ja varsinkin hitaassa ryhmässä sitten näkee lopputuloksen.

Mä opetan silmät-pää-hartiat-yläkroppa ensin -metodilla, kun nään noita kenoveivareita radalla. Ja mä menen aina oma-alotteisesti niille sanomaan, koska eiväthän he ymmärrä tekevänsä väärin. Kuten en minäkään ymmärtänyt, varsinkaan kun tein niin kuin "kokeneempi" sanoi.
Heh, voi siinä noinkin käydä. Tarkoitin "kokeneemmilla" ihan oikeita kuskeja. Itselleni niitä ovat olleet Partanen, Wehnä, Perttula, Uskola, Hiltunen...

Back