Tännehän tuli yllättävän paljon kokemuksia ja mielipiteitä. Kiitos kaikille vastanneille, todella hyviä pointteja tullut esiin. Kommentoidaanpa hieman lisää.
Kalusto:
Kalustoksi siis tosiaan taitaa valikoitua käytetty ja valmiiksi rakenneltu laitos. Tavoite siinä edelleen 8k€. Katsotaan mitä eteen tulee. Saa tarjoilla mopoja
En sitten tiedä vaikuttaako mitään mihinkään, että mulla on pituutta se 187cm ja painoa hiukkasen yli 80kg.
Pienehkön viisiovisen Toyota Corollan rekkarissa lukee jarruttoman kärryn max. massaksi 450kg ja jarrullisen 1000kg. Jos kärryyn päädytään, niin varmaanhan se olisi siis käytännössä jarrullinen versio. Kärryn hankintaa puoltaisi se seikka, että itse liikun työn puolesta paljon siellä puolen Suomea missä Alastaro sijaitsee, ja kärryähän voisi vetää reissuilla perässä ja yhdistää treenit työkeikkoihin. Buukkaisi vaan asiakaskäynnit aamupäiväksi ja iltapäiväksi radalle...
(Sepe Lähetetty Heinä. 22 2008 @ 13:42) sanoi:
Tosta kuljetuskalusto ja varikkoteltta samaan nippuun.
Ei paljon kalliimpi kuin umpikärry ja lämmityskin on omastatakaa (Webasto).
Ei ollenkaan huono vaihtoehto tämäkään. Paljon syö ainetta per 100km?
Eli jos pyörän saisi 8k€ ja paku 2k,6€ niin kaikkiin muihin jäisi 12k€:n aloitusbjetista insinöörimatematiikalla 1,4k€. Tällä voisi ostella perustyökaluja yms. Eli aloitusbudjetin pitäisi riittää?
Kausibudjetti:
Niin kuin ajattelinkin, olin hieman liian optimistinen tuon kausibudjetin suhteen. Jos varaa tonnin per kisaviikonloppu niin Yamah Center Cupin suhteen tämä tarkoittaisi noin 4k€. Sitten jos varaa sen 2k€ treeneihin niin 6k€ per kesä ilman lippoja alkaisi olemaan jo lähempänä? Polttoaineisiin menee kyllä paljon rahaa, se tiedetään jo muutenkin 6000km kuukaudessa ajavana. Luulisi kuitenkin tuolla 6k€:lla ajavan myös treeneihin skabojen lisäksi.
Mitään absoluuttista budjettiahan tässä on turha edes kuvitella saavansa kasaan. Lähinnä yritän päästä jyvälle, että mihin on hyvä varautua ja myös, että riittääkö taloudellinen likviditeetti.
-------------------------------
(Lauri_S Lähetetty Heinä. 21 2008 @ 18:48) sanoi:
Mun vauhdilla ei kyllä tarvi uutta settiä joka lähtöön. Jos takana kurkkii joku mopo ni pienellä pinnistyksellä lähtee 2 sekkaa kierrosajoista, oli alla sitten uudet tai vanhat kumit. Sen verran on kuskissa vielä parantamista nimittäin. Alastarossa ajoin aika-ajon ja 3 lähtöä (10+14+14 kierrosta) ja samalla kumilla treenaan vielä helposti 3-4 päivää. Botnian kisan ajoin ihan ikälopuilla kumeilla, joka oli kyllä virhe. Treeneihin en osta ensimmäistäkään uutta kumia, vaan vanhoilla mennään. Tänä kesänä ajopäiviä 18, joista 3 ollut kisapäiviä.
Mä uskoisin, että tällainen systeemi olis aika lähellä mun touhuja. Tässä kuitenkin mun kohdalla puhutaan touhun aloittamisesta ja odotukset menestymisen suhteen ei ole mitenkään kauhean korkealla. Kilpailuhenkisenä kaverina haluan vaan uutta haastetta ja kun muuten urheilijan ura alkaa olla takanapäin niin jotain tavoitteellista touhua on pakko keksiä. Ja mikäpä se on hienompaa kun vetää kovaa (lue: tukkona) radalla.
Joku mainitsi nahkapuvun ja se löytyy ihan yksiosaisena Alpinestarsin mallistosta. On ihan kisapuku kyttyröillä ja peleillä. Tuo varakypärä oli mulle uusi juttu, mutta varmaan senkin hankintaan pitänee varautua. Halpaa tämä ei ole, se on ollut tiedossa alusta asti, mutta katsotaan nyt miten tässä saa budjettia kasaan parsittua. Voisin äkkiseltään kuvitella, että yhteistyökumppaneiden haaliminen ko. luokkaan lienee hivenen haasteellista?
Ja edelleen, jos joku tarvitsee teamikaveria tai on itsekin aloittelemassa touhua Pk-seudulta tai lähimaastoista käsin niin helpottaisihan se team kaikkien elämää.
Kiitos vielä kerran kaikille vastanneille. Ja tietysti yhä edelleen saa heittää neuvoja ja vinkkejä. Jospa tästä hyötyisi joku muukin touhun aloittamisesta kiinnostunut.