kts. infosta tähän saakka budjetin tiimoilta ja ot:na edellytyksistä kisaamiseen.
Nyt olis siis viikonloppuna tilaisuus Alastarossa ja 13.-14. ja 16.-17.8. Motoparkissa mennä tsekkaamaan, että kaikki on kondiksessa kisaamista varten, mutta harmikseni olen päinvastaisella suunnassa maata ja jälkimäisen viikon Gardalla (reissun jälkeen voin vaihtaa kilvettömään, jos näyttää että on tarvetta).
Onko kukaan jota vois konsultoida seuraavista aiheista menossa Motoparkkiin/Kemoraan 1.-4.8. välisenä aikana (Kemora onkin näköjään varattu)?
- langoitukset etc. | periaatteessa kaiken pitäs olla kunnossa (kokopuku lainattava kisaan) mutta täytys "ennakkoon katsastaa" puuttuuko jotain muuta.
- kuivaharjoitus | ajelis edes setin (kisa pituus) jonkun kanssa joka on kilpaillut ja kattelis että "kaikki" on kunnossa. Lähtöjä on vaikea päästä harjoittelemaan kuin vasta kisaa ennen olevissa lähtöharkoissa.
- "racepace" (kääntyy aika huonosti suomeksi) | kuvaa kai parhaiten "tilaa" jossa kisaa ajetaan sekä henkisesti että fyysisesti etäisyyttä ja suhteita muihin kilpailijoihin ja kilpailuun.
- kisahermot | leposyke nousee adrenaliinin erityksen vuoksi toiselle sadalle pelkästään kirjoittamalla ja lukemalla kilpailemisesta sekä entisestään määrittelemällä "racepace" - sille ei voi mitään ellei saa urheilupsygologilta apua. Tämä on ainakin mulle ollut suurin ongelma oli laji mikä tahansa.
/z
ps. mahtavaa että luokkaan löytyy lahjakkaita naisia ja jasmiinit alkavat kukkia - hikisten äijien kuten allekirjoittanut on syytä säilyttää ja kehittää itsekritiikkiä sekä nöyryyttään ettei pian löydä itseään selätettynä radan sivusta.
edit: Kermora varattu ja joku virhe
Itse jäävi katsastuspuoleen kommentoimaan, mutta nyrkkisääntöjä se, että turvallisuuspuoli pitää olla kunnossa, muissa sitten hieman joustetaan jos heti alkuun ei aivan tip ja top. Esimerkkinä erilaisista soveltamisista. Janin katsastuksessa pyöräni meni läpi, mutta taas kilpailun valvoja kävi hylkäämässä kun pyörä oli liian likainen. No, en tiedä mentiinkö siinä toimivaltarajojen yli ja onko likaisuus hylkyperuste, mutta enpä jaksanut vääntää ja pyyhkäisin rätillä mopoa ja se siitä.
Äkkiseltään jos laittaa tähän ne mitkä ensimmäisenä tsekataan ja pitää olla hoidettu:
- Lankavarmistukset etu- ja takajarrujen pulteissa (ne joilla satulat kiinni)
- Öljynsuodattimen varmistaminen (yksi yleisimpiä joukkokaatojen syitä on öljynsuodattimen pettäminen)
- Öljypropun ja korkin kiinnitys (en muista onko proppu keltään pettänyt, mutta korkki on parilta tippunut ja kaatoja siksi tullut)
Muut sitten enempi tai vähempi fataaleja pikku puutteita ja katsastusmies antaa muistuksen ja seuraavaan kertaan mennessä pitää olla hoidettu kuntoon (väärä fonttikoko numeroissa tms. tasoa oleva virhe)
Noista psykologiaan liittyvistä ei ole mitään hajua. Ensimmäinen kisalähtö jännitti, seuraavissa lähinnä on vain toivonut, että joku jo ohittaisi kierroksella, että olisi vähemmän ajettavaa kun kunto ei kestä. Poikkeuksena Kemoran viime kisa, jossa vauhti oli niin alhainen omaan osaamiseen nähden, ettei siinä paljoa kunto päässyt laskemaan ja sitä olisi ajanut vaikka 50 kierrosta vielä. Varmaan pätee tuossa sama kuin avaruuslennoissa. Ensikertalaisella syke lähellä kahtasataa, kokeneemmilla siellä sadan pinnassa.
Lähtöjä kannattaa treenata, sillä kun tilanne on päällä, aivot sammuvat ja mennään refleksien varassa ja joillakin tuo tarkoittaa sitä, että kun valo syttyy silloin mopo liikahtaa ja sitten tuleekin 20 sek bonusta. Sellaisella bonuksella ei 10 kierroksen kisassa takarivistä lähtijällä ollut mahdollisuutta kuin pronssille
Kuivaharjoitteluun en oikein usko, sillä kisa on aina kisa. En itse käytännössä koskaan pääse edes samalle sekuntiluvulle harjoituksissa kuin mitä pääsen kisassa. Tuo erottaa osaajat harrastelijoista. Joku toinen tempoo alle rataennätyksen treeneissä, itsellän oma ennätyskin on yleensä aina siellä 2-4 sekunnin päässä.
Kisa on siitä hauska, että siellä voi erilaisilla vahvuuksilla pärjätä. Itse olen huono sooloajaja, eli valtaosa treeneevista ajaa minua nopeampaa tyhjällä radalla. Oma vahvuuteni on (ollut) erinomainen lähtö ja kohtuullinen pelisilmä ohituspaikan kyttäämiseen. Noilla on sitten saatu kurottua ero 1-2 sekuntia nopeampiin. 3-5 sekuntia nopeammat menevät sitten ohi osasivat lähteä tai ohittaa, sen suuruinen ero on jo riittävä vaikka jäisi sinne takariviin pyöräänsä käynnistelemään kun muut ovat jo häipyneet. Lähtöharjoituksissa olen jopa MM-tasolla ajavia (ajaneita) kyykyttänyt, jopa mutkan ulostuloissa, tällöin tosin alla ollut iskän puolilaho italiaano
Parrun olen voittanut lattiapainissa ja lähdöissä, radalla taas ei jakoja. Lähdössä ei tule ajateltua, vielä vähemmän taikajuomaa saatuani. Radalla taas taikajuomissa ei voi ajaa ja siellä on ajatus mukana ja siksi pelottaa. Jania tuo ongelma ei vaivaa ja vielä kun oppisi, ettei se pyörä ole sokerista eikä sade sitä sulata, niin johan menisi sekin lujaa
Jukka