• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Jokkisluokan budjetin kasailua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pukki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ja sä ihan tosissaan luulet ett nyybä, joka on polkenu vaan fillarilla, tajuu ton siinä ajaessaan?

Jos tajuis, nii totakaan mun kaatoa ei olis tullut.
Kyllä, näyttäisi tosiaan siltä, että vapaaehtoisen ajolinjan näyttäjän syyksi kaatuu tämäkin kaato.
Lueppa noi kaks rivii uudestaan. Eli ihan oma vikanihan se oli kun en osannut/tajunnut/ymmärtänyt.

Ja ihan vinkiks, siinä vaiheessa kun liivillinen tulee nyybän eteen ajamaan, niin nyybä ajattelee:"Jaha toi on liivilline, se osaa ajolinjat ja sen perässä on turvallista ajaa."

Jos sä et edes halua yrittää ymmärtää mitä nyybän päässä liikkuu/ei liiku, niin älä mee ajamaan liivillisenä siihen nyybän eteen, jos sulla kerran ei taidot/asenne riitä ajaa riittävän hiljaa sitä ajolinjaa.
Kuulepas nyt. Liivilliset ja me muutkin jotka näytetään linjaa, näytetään LINJAA eikä nopeutta. Jos siellä perässä on viisi hemmoa ni jokainen niistä ajaa mutkat eri nopeudella, eikä sitä vauhtia voi jokaisen mukaan säätää. Kuljettaja vastaa itse oman ajokinsa nopeudesta ja että ajaa radalla turvallisesti. Linjan näyttäjä koettaa sovittaa vauhdin vain suurinpiirtein sopivaksi. Ja siihen voi luottaa että sillä vauhdilla mutkan voi todellakin ajaa turvallisesti. Eli vauhti ei ole se mikä heittäytymisen aiheuttaa, vaan kuljettajan oma moka.

Kai tämä nyt on joku provo?  
crazy.gif

Kuulepas nyt. Liivilliset ja me muutkin jotka näytetään linjaa, näytetään LINJAA eikä nopeutta.
Näin mäkin olen aina kuvitellut. Jos linjannäyttäjä vähän karkaa, niin se johtuu siitä, että se osaa ajaa nopeammin kuin minä ja kyllä ne aina on sitten taas vähän odotellut jossain vaiheessa.

Kiitokset vain kaikille LINJANnäyttäjille - aina on joku vapaaehtoinen löytynyt.
Tämmöiselle keskivertoa huonommalle kuskille on ollut suuri helpotus nähdä vieraalla radalla oikeat ajolinjat heti alusta alkaen.
bowdown.gif

Saa pitkästä aikaa repeillä oikein kunnolla
biggrin.gif

Se on tietty aina ikävä juttu jos tulee kaato mutta tää loppuselvittely on kyllä vertaansa vailla
062802moto_prv.gif

Ja sä ihan tosissaan luulet ett nyybä, joka on polkenu vaan fillarilla, tajuu ton siinä ajaessaan?

Jos tajuis, nii totakaan mun kaatoa ei olis tullut.
Kyllä, näyttäisi tosiaan siltä, että vapaaehtoisen ajolinjan näyttäjän syyksi kaatuu tämäkin kaato.
Lueppa noi kaks rivii uudestaan. Eli ihan oma vikanihan se oli kun en osannut/tajunnut/ymmärtänyt.

Ja ihan vinkiks, siinä vaiheessa kun liivillinen tulee nyybän eteen ajamaan, niin nyybä ajattelee:"Jaha toi on liivilline, se osaa ajolinjat ja sen perässä on turvallista ajaa."

Jos sä et edes halua yrittää ymmärtää mitä nyybän päässä liikkuu/ei liiku, niin älä mee ajamaan liivillisenä siihen nyybän eteen, jos sulla kerran ei taidot/asenne riitä ajaa riittävän hiljaa sitä ajolinjaa.
Parahin scuuba, edelleen muistutan, että millään muotoa en ole aiheuttanut kaatumistasi. Ajolinjani ovat varmasti Alastarolla ihan kohdallaan, joten siltä osin on turvallista seurata.

Vauhdin joutuu valitettavasti säätämään oman osaamisensa mukaan, oli aloittelija tai ei. Kirjoituksistasi voi vielä ymmärtää, että pidät minun liivimiehenä toimimista jotenkin huonona, ja kaatoasi siitä johtuvana. Tässä lajissa maltti on valttia. Vaikka menohalu olisi tosi kova, on syytä pitää vauhdit sellaisena, että laitteet pysyy kunnossa.

Minä näytin linjaa, sellaista vauhtia millä vielä turvallisesti pystyy ajamaan mutkat. Sinulle jää aina oman vauhtisi säätäminen sellaiseksi, että pääset turvallisesti mutkan läpi.

Näytin linjoja, en mitenkään pysty säätämään edes liivimiehenä vauhtiasi sellaiseksi, että sinulle ei satu mitään. Eikä kukaan muukaan pysty. Oma kaasukätesi määrittelee vauhdin.

En ole kellään nähnyt sokalla varustettuja etusatuloiden varmistuksia ja se voi olla vähän niin ja näin menisikö katsastuksessa läpikään.
Kilpurissani käytin sokka varmistuksia kaudella 2007 ja 2008, joka kerralla meni katsastuksesta läpi, niin suomessa kun virossakin.

Ideahan ei ole että langat pulteissa on helvetin kireällä, vaan kunhan ne estää pulttien avautumisen. Yläpultin alapuolelle ja alapultin yläpuolelta kun langoittaa, oli sitten sokat tai ei, niin ei pitäisi päästä avautumaan.

Aina samat pultit samoille paikoille (merkkasin ylemmät pultit), jolloin aina takaisin laitettaessa ja momenttiavaimella kiristettässä pulttienreiät ja sokat ovat täysin samassa asennossa. Koko kautta ei samat langat ja sokat välttämättä kestä mutta kun tarvittaessa uusii, niin ei pitäisi olla ongelmia.

Öljykorkin taas langoitin kunnolla, sillä en pidä yllätyksistä ja lanka hidastaa hieman enemmän, kuin sokka.

Voi hohhoijjaa. Itsekin rataurani alkumetreillä olen seurannut Jyrin linjanäyttöä Alastarolla ja siitä ei kyllä ole mitään muuta kuin hyvää sanottavaa. Mutkavauhdit ovat varmasti olleet kenen tahansa ajettavissa. Lisäksi ainakin minun edessäni jyri ajoi pehmeästi, sekä suunnan että nopeuden suhteen, joten linjanäyttö oli siinäkin suhteessa erittäin turvallinen.

Nyt kun olen muutaman kerran ollut itse näyttämässä linjoja, voin vahvistaa jyrin väitteen siitä, että hiljaa ajettaessa linjat on yllättävän vaikea pitää.

Kehittyminen on hankalaa. Pitää ajaa kovempaa kuin ns. mukavuusalue, mutta kuitenkin sellaisella vauhdilla, että pystyy hallitsemaan pyörän tilanteessa kuin tilanteessa. Jos tietää, mitä tekee, ei hitaan ja keskiryhmän ajossa pitäisi kaatua.

Olihan sinulla jyri liikennevakuutus?
Tässä tapauksessa kaatuminen oli selkeästi sinun syy, kai vakuutus korvasi vastapuolen vahingot?
Ei helevetti...
biggrin.gif

Ootko ihan oikeasti tosissasi?
Et voi olla...
eek.gif

Nyt kaikki kompuroijat vaatimaan ratayhtiöitä vastuuseen, kun ovat rakentaneet ratoja joissa voi kaatua. Tai tarkemmin ajatellen pyörävalmistajat oikeuteen, kun eivät ole laittaneet apupyöriä kaatumisia estämään.

Ottamatta kantaa nyt yksittäiseen tapahtumaan, niin otan kantaa ajoharjoittelutapahtumiin joita olen ollut jokusen sata järjestämässä.

Meidän (Moottoripyöräilyn tuki ry) tapahtumissa liivit päällä ajavilla on pari funktiota, joista tärkein on olla radalla kiertävänä järkkärinä. Ajolinjojen näyttö on toissijainen tehtävä ja sitä tehdään mikäli siihen aikaa on.

Järkkärin pääsääntöinen tehtävä on valvoa radalla tapahtuvaa toimintaa ja mahdollisen kaadon ym. sattuessa pysähtyä selvittämään tilanne. Joskus liivit päällä ajavan tulee ajaa kiinni hortoileva kuski, sääntöjä rikkova tai öljyä valuttava kun kuljettaja ei ole nähnyt lippua tai ei sellaisesta välitä.

Varsinaiset koulutukset yhdistyksemme järjestää erikseen ja tällöin kouluttajaa kohti on vain muutama kuljettaja.

Pääsääntöisesti kun olen radalla liivit päällä ennakoivan ajon kurssiemme ulkopuolella, en ole näyttämässä ajolinjoja. Olen valvomassa toimintaa. Joskus joudun ajamaan sitten vähän reippaammin ottaakseni jonkun koheltajan kiinni. Jos sitten tällaisessa tilanteessa ensikertalaiset lähtevät silmät kiiluen seuraamaan, voi onnettomuus sattua. Tästä syystä olemme pyrkineet erottelemaan varsinaiset koulutukset omatoimisesta harjoittelusta.

Aiheesta meidän osalta enemmän www.mp-tuki.fi

Nyt lähden kokeilemaan pääsenkö päivän tai kesän tavoitteeseeni. Kesän tavoite on kaatua ainakin kerran, päivän tavoite olisi Alastarolla 1:30 alkuinen, huomenna 1:29 ja sunnuntaihin mennessä oma ennätys, eli alle 1:29. Joku noista tavoitteista luultavasti onnistuu. Liivejä en laita päälle, enkä ota radiopuhelinta kun jotkut innokkaammat ovat kaikki jo vieneet
smile_org.gif

Jukka Relander
Puheenjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry

Itsekkin taidan kuulua niihin, jotka jahtaavat hitaassa ryhmässä liivit päällä ajavia. Se nyt vaan on mukavampaa, kun voi seurata reippaampaa ajoa. Yleensä oma hurja takaa-ajo loppuu, kun pitää joku hitaampi ohittaa. Olen aika arka ohittamaan. Mikä mahtaa olla Alastarolla keskinopean ryhmän kierrosaikaraja?

riippuu järjestäjästä orgilla mielestäni 43-35 ollut keskellä alle 35 mennyt nopeessa ja 30hujakoilla saa nopeessa ohitella kovastikin.
edit :vi--u on mies taas sekaisin

Kysytään tässä nyt sitten koska tuossa jotain alastaron aikoja näytti olevan..

Ajattelin huomenna koittaa päästä ensimmäista kertaa tuonne mp-tuen päiville ja kiinnostaisi, minkälaisia aikoja siellä ajetaan hitaassa/keskimmäisessä luokassa? Ja jos joku voisi vastata, niin onko noita ylimääräisiä lippuja (~10) myynnissä per luokka vai per tapahtuma? Kiitos.

Kysytään tässä nyt sitten koska tuossa jotain alastaron aikoja näytti olevan..

Ajattelin huomenna koittaa päästä ensimmäista kertaa tuonne mp-tuen päiville ja kiinnostaisi, minkälaisia aikoja siellä ajetaan hitaassa/keskimmäisessä luokassa? Ja jos joku voisi vastata, niin onko noita ylimääräisiä lippuja (~10) myynnissä per luokka vai per tapahtuma? Kiitos.
"Tapahtumiin on hyvä ilmoittautua etukäteen, koska tapahtumat ovat olleet suosittuja ja varsinkin sesongin ollessa parhaimmillaan olemme joutuneet myymään ei oota paikan päällä. Jokaiseen ryhmään jätetään paikan päällä myytäväksi n. 15 lippua. Lipunmyynnin päätyttyä varauksia EI oteta vastaan."

Lähde: http://www.mp-tuki.fi/index.p....7e9af63

Tällä viikolla olen jo päässyt vastaamaan reilua vuorokautta ennen tapahtuman alkua paljonko lippuja on jäljellä. Toistaiseksi meillä ei ole paikan päältä lippua ostavat jonottaneet yli vuorokautta, ehkä sekin päivä joskus koittaa, mutta toistaiseksi suosio ei ole suosituimpien konserttien tai Harry Potterin tasolla.

Hitaassa ryhmässä mennään vauhtia n. 1.45- jotakin. Keskiryhmässä 1.35-1.45 ja nopeassa 1.19-1.35. Eilen nopeimmat taisivat mennä 1.25 pintaan, tänään tai huomenna voi olla siinä 1.21-1.22 paikkailla nopeimpien ajat.

Jos jollekin yllä oleva, lainattu teksti ei avaudu ilman selvitystä, on parempi jättää tulematta. Silloin tällöin tapahtumiin eksyy henkilöitä, joiden kyky joko ymmärtää tai soveltaa lukemaansa on pahasti rajoittunut ja tällaiset henkilöt ovat turvallisuusriski. Tieliikenteessä tapahtuneiden sääntöjen rikkomisista voi käydä paukuttelemassa henkseleitä vaikka mustasävytteisellä foorumilla, tapahtumissamme ei kannata sitä harrastaa, tulee joko iso lasku tai hyvällä onnella varustetuille vain poisto tapahtumasta. Tällaisille henkilöille suosittelen lämpimästi viihteellisempiä tapahtumia joista löytää maastokuvioisiin reisitaskuhousuihin sonnustautuneita sielunveljiä.

Jukka Relander
Puheenjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry

On vähän keskustelu ränsyillyt uomiltaan...

Olen muuten menossa treenaamaan MP-Tuen ratapäiville 16-17.8 Motoparkkiin ja pakuun mahtuu yksi mopo kyytiin. Jos joku tarvitsee kyytiä ja on halukas puolittamaan polttoainekustannukset niin ilmoitusta vaan kehiin. Pk-seudulta lähden ajelemaan.

Olen muuten menossa treenaamaan MP-Tuen ratapäiville 16-17.8 Motoparkkiin ja pakuun mahtuu yksi mopo kyytiin. Jos joku tarvitsee kyytiä ja on halukas puolittamaan polttoainekustannukset niin ilmoitusta vaan kehiin. Pk-seudulta lähden ajelemaan.
Tuo ilmoitus kannattaa laittaa myös Mp-foorumin puolelle, aika suuri osa tapatumiimme tulijoista selailee sitä. Osio sieltä esim. 1. yleinen

Kyytiläinen löytynee aika helposti.

Jukka

Mä tuun kyytiin jos vielä mahtuu. Paa yhteystietos tähän, niin soitan tai meilaan sulle

Mä tuun kyytiin jos vielä mahtuu. Paa yhteystietos tähän, niin soitan tai meilaan sulle
Tuo kyytipaikka meni välittömästi ilmoituksen laiton jälkeen.

Hitaasti kiiruhtaen ja viisaampien neuvoja kuunnellen ja vauhti tulee aika nopeasti, mikäli lahjoja on vähääkään suotu. Toinen vaihtoehto on mennä kuin sika vatukossa kuten ystäväisemme Tuomo tekee ja siinä oppii sitten parsimaan mopoa ja itseään. Paranemisia Tuomolle ja toivottavasti syyskuun kisassa hänetkin viivalla vihdoin näemme.
Anteeksi kun palaan jo vanhaan viestiin, mutta pakko kysyä - kenestä tässä puhutaan?
biggrin.gif

terveisin Tuomo-sika, sieltä vatukosta

Harmi että ei nähty tyttöjen välistä kilpailua Annan valitettavasti hieman pieleen menneen lähdön takia, Hanski olisi siinä vaiheessa vaan kattelut et mihin ne tytöt nyt noin kiireellä menee  
biggrin.gif
Ai hieman pieleen mennyt lähtö...  
crazy.gif

sammakko loikkaa

Mulla jäi tuossa temppuilussa vielä Sidin ajokenkä jonnekin tappisarjaan jumiin ja sitä irti riuhtoessa meni loppukin lähtösuora vähän sähläilyksi... mutta irtosi onneksi ennen mutkaa.

Tosin pakko todeta, että onnistuneellakin lähdöllä tyttöjen välinen kilpailu olisi varmaan jäänyt haaveeksi  (ellei omassa ajossa olisi tapahtunut äkillinen kehitysaskel), niin hurjaa vauhtia Jasmin piti  
bowdown.gif

Back