Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Oliko jossain kohtaa puhetta mun asenteesta???Janne
Lueppas kirjoittamasi teksti ajatuksen kanssa.
Ensin kirjoitat ajaneesi miljoona kilometriä ja heti perään
todistat omalla suullasi ettei mikään (edes ruumis) saa asen-
nettasi muuttumaan.En tiedä taksikuskeista, mutta moni heistä
ajaa satatuhatta vuodessa, voi kai sanoa heidän olevan ammattilaisia.
Kyllä lähes kuusikymmentä kilometriä ylitystä on hirvittävä
määrä tuolle tielle varsinkin vesisateella.
Mitä tulee yksittäisen onnettomuuden syihin, niitä on varmas-
ti monia, mutta ohituskolareissa lähes aina on mukana ylino-
peus ja asennevamma.
Nyt ei ehdi enempää kun pitää lähteä tuhannen kilometrin
lenkille kolmenkymmenen matkustajan kanssa ja huolehtia
heidän turvallisuudestaan liikenteessä. Olenko minä ammat-
tilainen,ratkaise Sinä se.
Tosin sinun kirjoituksitasi päätellen itselläsi on äärettömän jyrkkä asenne kaikkia muita tiellä liikkujia kohtaan, vaikuttaisi olevan tyyliin: kaikki muut (etenkin nuoremmat) kuljettajat on kaahareita, muille vaaraksi, jne...
Ja vaikka ylitys olikin ehkä hieman reippaampi, niin jos se on tapahtunut kohtuu hiljaisella tiellä jossa on vielä tiehen nähden alhainen rajoitus, tarviiko siitä alkaa moralisoimaan muita??? Eri asia on jos vetää 60 yli päiväsaikaan lastentarhan edessä...
Niin ja siinähän ehkä on vissi ero että ajaako kovaa mopolla vai vaikkapa bussilla tai yhdistelmällä, mopolla ei yleensä vaaranna kun korkeintaan itsensä (paitsi mainitsemassani tilanteessa lastentarhan ym. kohdalla), mutta mopolla ei varmasti saa aikaan mitään "konginkangasta".
Enempää en viitsi tähän "moralisaattorien" keskusteluun puuttua, joten kiitos ja näkemiin.
Korjaus, ehkä sen verran voin vielä aiheeseen puuttua, että kun kerran vaikutat olevan "maailman paras" kuljettaja (etenkin muita moralisoiva), ja hallitset ajoneuvon täydellisesti, niin voidaanhan kiusallan ottaa turvallisella suljetulla alueella (=moottoriradalla), semmoinen tilaisuus että voit tulla näyttämään minulle että miten sitä kulkupeliä oiken ajetaan, otetaan vaikka kaikki kulkuneuvot karting-autosta, moottoripyörän, henkilö- ja pakettiauton kautta bussiin...
Tai sitten päinvastoin. Sitä MUISTAA millaista räimimistä se oma ajaminen oli lapsosena.Vanhempi kuski on kenties elämää jo sen vaiheen ylikin jo elänyt, lapset on kalliilla kasvatettu ja laitettu maailmalle. Ottaa kupoliin ehkä se, että yhden ihmisen välinpitämättömyys tekee toisen ihmisen elämästä helpostikin lopun. Unohtunut kenties se, että itse on nuorena ajatellut samansuuntaisesti kuin se nuori kuski.
Sähän puolustat naarasta kuin omaasMeikäläinen on 30v palttiarallaa kuukauden päästä..Tylyttäjälle ( ei provo)
Tämä on vain minun näkemykseni.
Sinun ikäisenäsi ajaminen oli helppoa ja ajaminenkin sujui pal-
jon paremmin, toimi refleksit, näkö ja kuulokin oli kunnossa.
Väittäisin, että kolmissakymmenissä alkaa taantuma, joka vai-
kuttaa kaikkeen, jopa ajotaito menee koko ajan alamäkeä ja
ainaskin minä olen jo 25 vuotta kokenut jokaisen päivän jäl-
keen työni muuttuvan raskaammaksi ja vastuullisemmaksi.
Stressi seuraavan päivän selvittämisestä ilman henkilövahin-
koa on melkoinen. Sanoin , että olen onnellinen mies kun en
ole tappanut tai vammauttanut ketään ja pääsen eroon työs-
täni ilman omantunnon paineita. Vrt. rekkakuskin elämää Kon-
ginkankaan onnettomuuden jälkeen. Varsinkin tuo turma vai-
kutti minuun todella paljon ja teki varmaan tiukkapipoiseksi.
Valitettavasti ei ikä sitä helpota.
Viime viikollakin lensi mato-onki järveen kun särjet ruokkivat
itsensä minun madoillani.
Eli todennäköisesti ajan synttäreiden kunniaksi pusikkoon, kun refleksit ei pelaa![]()
Hitto mä oon kaatuillu jo ennen kahtakymppiä, joten tiedä sitten pysynkö enää pystyssä ollenkaan...
Sedät kyllä "pienen" kovistelun jälkeen myönsivät, ettei tutka saanut lukemaa... Kysäisin asiaa kerran eräältä PV:n tutka-asiantuntijalta, niin hän vihjaili siihen suuntaan että tutka mittaa nopeuden useammasta kaiusta josta se laskee keskiarvon... jos eri pulssien arvot ei ole tietyn marginaalin sisällä... tutka ei ilmoita lukemaa, koska luulee mitta-arvoja virheellisiksi... Pyöränä oli silloin 12R ninja piristettynä ja tilanne oli täyskaasu kiihdytys jota seurasi reipas jarrutus...170km/h 40km/h alueella ja poliisit antaa vain huomautuksen![]()
Vähällä pääsit.
Kyllä tuossa on vähän muutakin möläytelty. Ihme moralisointia. Muistin virkistykseksi parhaita paloja:Ihan mielenkiinnosta: millainen ajokorttiyhdistelmä/ajo- ja elämänkokemus/ammatti/ikä yms. pitää olla, että porukka hyväksyy mielipiteen muuna kuin kukkahattuiluna tai turhana moralisointina? Tässäkin ketjussa on pääsääntöisesti vain todettu, että muutama sakko lähiaikoina osoittaa ( huonon tuurin ) lisäksi, että normaali ajotapa lienee "ripeä" ja kortin menetys nykyisin enemmänkin ajan kysymys... Ja ylinopeus lisää riskiä liikenteessä ( ajajan taitoja aliarvioimatta ), ei alempaa rajoitusmerkkiä yleensä pystytetä ilman pätevää syytä. Ja vaarallisia paikkoja ovat muutkin kuin päiväkodin tai koulun lähistöt, ihmisiä asuu ja liikkuu kaikkialla.
sanoi:Vain narri itkee mennyttä kesää. Olet saanut varmistuksen asiasta jonka tiesit vuoren varmasti itsekin. Poliisi on paha ja asiaton- vai onko
sanoi:Jos koko ajan on pakko potkia tutkainta vasten, miksi hakea hyväksyntää joltakin foorumilta ja säälitellä itseään, kuinka minulle just näin kävi.
sanoi:Kyllä 27 vuotiaan aikuisen naisen luulisi tämän jutun
käsittävän. Emme ole tosiaankaan yksin liikenteessä. Auto ja moottoripyörä ei koskaan ole kenenkään priva juttu vaan tiellä liikuttaessa saattaa sattua syyttömillekin vahinkoa jota ei kortinmenetykset ja papan bemarit pysty korvaamaan.
Niele vaan lääkkeesi ja ota polkupyörä käyttöön.
Asenteesi ei sovi liikenteeseen.
Nimimerkki: Ihmishenki on tärkeä.
Valitettavan usein on nykyisin kuullut yhdistelmän: tyhjä tie, hyvä näkyvyys ja poliisi kyykimässä puskassa...Ihan mielenkiinnosta: millainen ajokorttiyhdistelmä/ajo- ja elämänkokemus/ammatti/ikä yms. pitää olla, että porukka hyväksyy mielipiteen muuna kuin kukkahattuiluna tai turhana moralisointina? Tässäkin ketjussa on pääsääntöisesti vain todettu, että muutama sakko lähiaikoina osoittaa ( huonon tuurin ) lisäksi, että normaali ajotapa lienee "ripeä" ja kortin menetys nykyisin enemmänkin ajan kysymys... Ja ylinopeus lisää riskiä liikenteessä ( ajajan taitoja aliarvioimatta ), ei alempaa rajoitusmerkkiä yleensä pystytetä ilman pätevää syytä. Ja vaarallisia paikkoja ovat muutkin kuin päiväkodin tai koulun lähistöt, ihmisiä asuu ja liikkuu kaikkialla.
Enpä juuri ole osallistunut tähän, mutta alkoi kiinnostamaanJos tuo ei ole turhaa moralisointia ja kukkahattuilua, niin mikäs sitten on?
Niin... monet ovat luulleet osanneensa ajaa nuorena... Mutta myös luulevat osaavansa ajaa vanhana ja viisaana... Tilastot puhukoon puolestaanKuka vielä väittää, että meikää tarvitaan provosoimaan kunnon väittely?![]()
Näistä asenteista vaan sen verta, että nuorena sitä monet (= ei ole yleistys, "monet" ei tarkoita "kaikki" tai "kaikki kyykkykuskit", kuten yleensä tulkitaan) luulevat tietävänsä, vanhempana tietävät luulleensa. Elämänkokemus myös liikenteen osalta on kuin hiusharja, joka annetaan meille, kun on hiukset jo lähteneet.
Ja loppuun hiukan Juicea:
"Tänään liikenteessä kuolee jonkun teräsvartalo,
vieläkö meillä on kaljaa?"
Tästä tilastosta ainakin käy selvästi ilmi, että nuoretNiin... monet ovat luulleet osanneensa ajaa nuorena... Mutta myös luulevat osaavansa ajaa vanhana ja viisaana... Tilastot puhukoon puolestaan![]()
Noo, ei se silti lisä pahaa tee, sano.Kuka vielä väittää, että meikää tarvitaan provosoimaan kunnon väittely?![]()
Näistä asenteista vaan sen verta, että nuorena sitä monet (= ei ole yleistys, "monet" ei tarkoita "kaikki" tai "kaikki kyykkykuskit", kuten yleensä tulkitaan) luulevat tietävänsä, vanhempana tietävät luulleensa. Elämänkokemus myös liikenteen osalta on kuin hiusharja, joka annetaan meille, kun on hiukset jo lähteneet.
Ja loppuun hiukan Juicea:
"Tänään liikenteessä kuolee jonkun teräsvartalo,
vieläkö meillä on kaljaa?"