• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Iltalehti uutisoi Englannista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yamaster
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Koko onnettomuutta ei olisi tapahtunut, jos tuo valkoisen auton kuski olisi heti risteyksestä vetänyt lämän tiskiin, eikä toisen auton olisi tarvinnut ohittaa. Eli koko syy onnettomuuteen ovat liikenteessä nysväävät hidastelijat. Sääli, että mopopojalla ei ollut ilmeisesti tarpeeksi kokemusta moisista hengenvaarallisista nysvääjistä.
Jos asenteesi todellakin on tuo, niin ihan hyvä että ajelet siellä Espanjassa, onpahan täällä Suomessa yksi vaaratekijä vähemmän
smile_org.gif

Katsos kun ei yleinen maantie ole mikään kilparata, etkä perusasiaa tiedä?

...motoristivihathreadilla...
Missä sinä näät motoristivihaa? Mitkä lasit sulla oikein on päässä kun olemattomia hourit, rauhallisesti nyt...

kaikista kuskeista ei vaan näköjään oo tielläliikkujiksi, vaan polte päästä hengestään on liian kova,
Eipä tuota vihan, kateuden ja vahingonilon tunnelmaa muutamien kirjoittajien asenteessa voi olla aistimatta normaali lukukykyinen ihminen: "Häh-häh-hää, sitä sai minkä tilasi!" Ihmisen menehtyminen sentään kyseessä.

Vinoillaan ja viisastellaan minkä keksitään, nälvitään varomattomasti ohittamaan lähtenyttä mp-kuskia ja puolustellaan kuolonkolarin selvästi virheellään aiheuttanutta autoilijaa. Ihan kuin olisi fundamentalistien nutturapäätätien Corolla -foorumilla eikä motoristien kokoontumispaikassa ja sen osiossa Yleistä keskustelua moottoripyöräilystä.

Osa ilmeisesti samastaa itsensä kotteron kuljettajaan tällaisessa traagisessa lopputulemassa - osa taas samastaa itsensä tapahtumaan motoristin ajatuksin. Meitä on moneksi.

-hh-
Kukaan tervejärkinen ei varmasti ole tippaakaan vahingoniloinen tällaisesta tapauksesta. Karmea onnettomuushan tuo oli.

Mutta että aletaan hakemalla hakemaan syitä ja selityksiä jostain muualta kuin kyseisen motoristin omista valinnoista, se on kyllä aika paksua. Kyllähän jokainen näkee tuosta videolta, mitä tapahtui.

Oikeasti ikävä juttu, että kuoli. Mutta oli ihan päivänselvästi itse myötävaikuttamassa menehtymiseensä, ja siksi varmaan tuo video oli julkisuuteen laskettukin.

Todella hyvin erikoisia asenteita paistelee täällä lävitse eräiden henkilöiden kommenteista. Mikään ei ole ikinä oma vika, aina se on toisten syy. Taitaa soveltua huonosti mp:n kuljettajalle tällainen ajattelutapa.

Uskon että nuo vetopikkupojut ja muut kovaa kaahaamista ihannoivat karsiutuvat kyllä itsestään pois darwinismin tuloksena. Eivät kaikki toki mutta ainakin ne pahimmat. Ei toki pidä juhlia kun joku kuolee, mutta jos itse kaahaa ylinopeutta ja aiheuttaa oman onnettomuutensa niin en ole kukkakimppuakaan lähdössä ostamaan.

MP on sellainen harrastus että ajaessa on syytä olla nöyränä ja myönnyttävä tinkimään minun omista ihanista minun oikeuksistani. Jos ei nöyrry niin kyllä se autonkulma opettaa.

Sillon kun ruvetaan ohittamaan niin samanaikaisesti pitäisi silmien kiertää taustapeilistä sivupeilin kautta kuolleeseen kulmaan. Siihen menee aikaa alle 1 sekunti. Ihan oikeesti opetelkaa ajamaan ja huomioimaan...!
Oli kenen vika vaan tyyppi kuoli joten tunkekaa darwininne ja muut tekofiksut letkautukset jostain luonnonvalinnasta perseeseenne. Kyllä teillekin voi onnettomus sattua kohdalle riippumatta siitä kuin hiljaa köröttelette ja ei varmaan kovin mukavalta ajatukselta tunnu että me muut täällä sitten kommentoitais "mitäs lähti liikenteeseen, tiesi riskit ja realisoi ne ikävimmällä tavalla!" Ja joku vielä sanoo että nyky NUORISO on sekaisin  
biggrin.gif

äksdeeLOL
Mitäpä jos se puusilmä autoilija katsoikin ja näki ehkä pyörät kyllin kaukana teki ohjaus liikkeen ja sitten jo rysähti ja vaikka olisikin katsonut uudestaan sen toisen sekunnin aikana kun olisi ollut ohittamassa niin reaktioajasta johtuen ei olisi ehtinyt vetäistä takaisin johtuen pyörän suuresta nopeudesta. Mutta ensi kerralla kuka kotilolla ohittaa niin voi kokeilla katsomista peileihin joka toinen sekunti kun ja todeta miten "helppoa" se on testimielessä ja huomata ettei sitä kovin usein tule tehtyä sillä liikenne tapahtumia on edessä ja tulee luotettua ettei kukaan aja huomattavaa ylinopeutta hanuriin.

Jotenkin pitäisi noihin asenteisiin vaikuttaa, että nuo pahimmat teiden tukot ja asennevammaiset alinopeuden ihannoijat saataisiin tuolta tieltä pois aiheuttamasta näitä karseita onnettomuuksia. Tuokin alinopeuskuski ajelee jatkossa kahta hitaammin, koska kävi taas tämmöinen kolahdus ihan vieressä, eikä ymmärrä itse asennevammaansa.

Onnettomuuden aiheuttaa täysin selvästi kuljettajan oma virhearvio paikasta, missä kääntää torvi selälleen.

Tätä on täällä julistettu niin pitkään täysin riskittömänä vaihtoehtona, jos ja kun vaan osaa muka tunnistaa riskit, ja siksi sitä onkin nyt varmasti lähes ylivoimaisen vaikeaa mennä myöntämään, että tässä tapauksessa näin ei ollutkaan. Kiemurrelkaa vetomiehet, mutta tämä kaveri turasi ihan itse.

Jaahas... täällä tuntuukin olevan sellainen meno, että asioista ei saa olla eri mieltä. Tulee modemörkö ja vie tekstin pois. Määrätyt nikit näköjään voivat päästellä ajatuksiaan ilmoille ihan ilman sordiinoa koska ne edustavat ilmeisesti "oikeaa linjaa".

062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
kukkikisille vaan.

Sommoro... miekkailkaa vapaasti... mä meen duunien kimppuun
biggrin.gif

Jotenkin pitäisi noihin asenteisiin vaikuttaa, että nuo pahimmat teiden tukot ja asennevammaiset alinopeuden ihannoijat saataisiin tuolta tieltä pois aiheuttamasta näitä karseita onnettomuuksia. Tuokin alinopeuskuski ajelee jatkossa kahta hitaammin, koska kävi taas tämmöinen kolahdus ihan vieressä, eikä ymmärrä itse asennevammaansa.
Oletko muuten sitä mieltä että kun päällesi ajettiin tunnelissa, oli se täysin oma vikasi kun jäit nysväämään kotilokuskin tielle?

Oletko muuten sitä mieltä että kun päällesi ajettiin tunnelissa, oli se täysin oma vikasi kun jäit nysväämään kotilokuskin tielle?
Tietenkin oli, mutta vahingosta viisastuu. Valitettavan moni ei jää henkiin viisastumaan nysvätessään liikenteessä.

On se kyllä hirveätä seurata näitä verenhimoisia kukkahattualinopeusmurhaajia, mitä ne saavat aikaiseksi tunaroinnillaan tuolla liikenteessä ja sitten tulevat tänne vielä tuulettelemaan. Valitettavasti mopokuskilla ei ollut pelisilmää huomata selkeä vaarapaikka tuossa edessä nysväävästä alinopeussuorittajasta.

Mun mielestä on enemmänkin kyse siitä, että liikenteessä voi sattua kaikenlaisia tilanteita, joita on vaikea etukäteen ennakoida (esim. tiellä voi olla esteenä jotain). En usko, että kova vauhti ainakaan lisää reagoimisaikaa. Joskus liikenteessä saattaa joutua sellaisiin tilanteisiin - etenkin moottoripyörällä - joissa on pakko luopua oikeuksistaan. Mieluummiin kuitenkin luovun niistä, kuin hengestäni. Mun kohdalla "olen näkymätön" -mantra on toiminut hyvin, sillä läheltä piti -tilanteita on itselleni sattunut aika vähän, vaikka ajankin nopeusrajoitusten mukaan. Oon täällä foorumilla nimittäin tullut siihen käsitykseen, että monet pitävät tätä viimeksimainittua aika riskialttiina käytöksenä.

E. kirotusvihre

Tuli tuota videota katsoessani mieleen oikeastaan ainoa pahempi tilanne (siis niitä ei tietenkään lasketa, kun auto haluaa tulla samalla kaistalle, ja kuljettaja on unohtanut tarkistaa, onko siellä joku...), joka mulle on sattunut. Se tapahtui motarilla. Olin lähdössä ohittamaan edessä kulkevaa autoa. Katsoin peiliin (vasemmalla kaistalla oli tulossa pari autoa, mutta kauempana), ja sitten olkani yli. Reitti selvä. Laitoin vilkuin ja aloin siirtyä toisellle kaistalle. Onneksi tapaan yleensä tehdä sen niin, että jään alkuun lähelle keskiviivaa, ja vasta sitten siirryn keskemmälle kaistaa. "Onneksi" etenkin tässä tapauksessa, koska saman tien ohitseni sujahtaa moottoripyörä, jonka kuljettaja vielä puistelee päätään. Kyllä saatana meni olo veteläksi sen jälkeen! Oma nopeuteni oli se noin 120 (en siinä tilanteessa kyllä muistanut kattoa mittariin), enkä osaa edes arvioida, miten kovaa toinen mopo tuli. En todellakaan ehtinyt nähdä pyörää ollenkaan, en peilistä enkä kurkkaamalla. Oli varmaan tulossa jonkun auton takana.

On se kyllä hirveätä seurata näitä verenhimoisia kukkahattualinopeusmurhaajia, mitä ne saavat aikaiseksi tunaroinnillaan tuolla liikenteessä ja sitten tulevat tänne vielä tuulettelemaan. Valitettavasti mopokuskilla ei ollut pelisilmää huomata selkeä vaarapaikka tuossa edessä nysväävästä alinopeussuorittajasta.
Suosittelen vilpittömästi pikaista lääkitysmäärän uudelleenarviointia...
nixweiss.gif

Joo, monen muunkin mielipiteisiin lyhyesti yhtyen - On varsin naivia olettaa että KAIKKI autoilijat havainnoivat koko ajan KAIKKEA ympäröivää liikennettä ja etenkin arvaamattomissa paikoissa rinnalle sinkaisevia muoviluoteja.

Jokainen moottoripyöräilijä pääsääntöisesti huolehtii omasta hyvinvoinnistaan tien päällä itse, ei sitä vastuuta voi huolettomasti sysätä muiden tielläliikkujien harteille ja mennä itse vailla huolen häivää.

Tosi ikävä tilanne kyseisessä videossa ja sormella osoitettavaa toki on paljon töytäisseessä autoilijassakin, mutta ihan itse riskin moottoripyöräilijä otti ja maksoi olemattomasta pelivarasta hengellään.

Alinopeus ei aiheuta vaaratilanteita, vaan alinopeutta köröttelevien takana tulijoiden hermojen palaminen.

No mitäs jos joku kukkis menee ajamaan kuolemankolarin täysin nopeusrajoituksia noudattaen? Auotaanko päätä että mitäs meni ajamaan moottoripyörällä, darwinismi hoitaa, onpahan yksi puupää vähemmän yms?

Tuntuu vaan niin hassulta kun aikuiset ihmiset on sitä mieltä että kuolema oli jotenkin oikein. Jokainen on varmaan joskus kämmäillyt liikenteessä ja henki voi lähteä vaikka tekisi itse kaiken oikein ja sääntöjä noudattaen. Tuntuu ettei näillä pahimmilla natseilla ole välttämättä mopoa ollenkaan vai olisko lääkäri vienyt kortin ja nyt ilkutaan keskustelupalstoilla kun joku on sattunut kuolemaan ennenkuin itseä on kuolo korjannut.

Vaikea on ymmärtää ihmisten pahaa oloa. Menkää ajamaan niin helpottaa.

Olin lähdössä ohittamaan edessä kulkevaa autoa. Katsoin peiliin (vasemmalla kaistalla oli tulossa pari autoa, mutta kauempana), ja sitten olkani yli. Reitti selvä. Laitoin vilkuin ja aloin siirtyä toisellle kaistalle. Onneksi tapaan yleensä tehdä sen niin, että jään alkuun lähelle keskiviivaa, ja vasta sitten siirryn keskemmälle kaistaa. "Onneksi" etenkin tässä tapauksessa, koska saman tien ohitseni sujahtaa moottoripyörä, jonka kuljettaja vielä puistelee päätään. Kyllä saatana meni olo veteläksi sen jälkeen! Oma nopeuteni oli se noin 120 (en siinä tilanteessa kyllä muistanut kattoa mittariin), enkä osaa edes arvioida, miten kovaa toinen mopo tuli. En todellakaan ehtinyt nähdä pyörää ollenkaan, en peilistä enkä kurkkaamalla. Oli varmaan tulossa jonkun auton takana.
Katoitko myös oman kaistan? Saattoi nimittäin olla sun takana just suunnittelemassa ohitusta. On nimittäin melko ikävä tilanne kun kiihdytät ensin omalla kaistalla ohittaaksesi ja juuri kaistaa vaihtaessa edellä olevakin päättää tehdä niin. Muuta ainakaan järkevää syytä en tolle pään pyörittelylle keksi. Jos näin kävi niin olishan senkin tietysti pitäny tollasessa tilanteessa jo ajella siinä kaistan reunassa. Muuten tarvii jo pöllön pään, että suoraan takana olevan pyörän näkee oman pyörän selästä.

No mitäs jos joku kukkis menee ajamaan kuolemankolarin täysin nopeusrajoituksia noudattaen? Auotaanko päätä että mitäs meni ajamaan moottoripyörällä, darwinismi hoitaa, onpahan yksi puupää vähemmän yms?

Tuntuu vaan niin hassulta kun aikuiset ihmiset on sitä mieltä että kuolema oli jotenkin oikein.
Ei tässä kai yleisesti kuolonkolareista jeesusteltu, vaan kyseisen videon tapahtumista.

Liikenteessä sattuu ja tapahtuu. Itse kun huolehtii siitä että on pelivaraa, on paremmat mahdollisuudet selviytyä muidenkin törttöilyistä.

Liikennekuolema on aina ikävää, mutta vielä ikävämpää on alkaa huutelemaan tuonkaltaisissa tilanteissa koko vastuuta "puupääautoilijan" niskoille. Tietoinen tai tiedostamaton riski moottoripyöräilijältä ja nyt napsahti, ikävästi pahasti.

Jos kaveri olisi kunnon vetomies ollut (joita täältäkin foorumilta löytyy enemmän kuin kourallinen), olisi varmasti yli-inhimillisellä reaktiokyvyllään helposti väistänyt päälle tulevaa kotiloa?
nixweiss.gif

Ei tässä mielestäni kukaan ole ollut iloinen siitä, mitä tapahtui. Eikä pitäisikään olla, tai sitten on erittäin omituinen mielenlaatu.

Tässä nyt kuitenkin on (harvinainen) video, josta pystyy ihan selvästi näkemään, mitä tapahtuu ja miksi. Kyllä tällä foorumilla paljon turhempaakin paskaa jauhetaan päivittäin.

Näin iso poru aiheesta on syntynyt vain sen takia, että video asettaa vetomiesten mantran nopeuksien harmittomuudesta niin ikävään valoon, että ilmeisesti sen takia on hirmu kova hinku kissojen ja koirien kanssa yrittää etsiä vaihtoehtoisia selityksiä.

Se vaan kummasti vaikuttaa siltä, että vauhti taitaa sittenkin tappaa, kun ei kaikki menekään ihan suunnitelmien mukaan.

"Hyvä kuljettaja selviää sellaisista tilanteista, joihin taitava kuljettaja ei edes joudu" - esimerkiksi siinä on ihan oivallinen mantra niille, joita kiinnostaa elellä vanhaksi mp-harrastuksensa ohella.

Back