• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

IF ja vahinkojen korvaaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tomba750
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei sitä kaikki saa, eikä välttämättä sitä kotivakuutustakaan. Koskee myös kaskovakuutuksia, puhelinliittymiä, luottokortteja ja sen semmosia. Tavallisella tallaajallahan nuo on. Toivotaan, että tämä on rehellinen ja luottokelpoinen kansalainen:right:

Kommentoikoon joku juristi, mutta lähtökohtaisestihan kai jokainen on vastuussa toiselle tuottamuksellisesti aiheuttamastaan vahingosta. Aiheutettu taloudellinen vahinko on tuo bonusmenetys. Kun kaveri on tuon vielä tunnustanut, niin luulisi olevan jollekin juristille pala kakkua hakea maksumääräys - tarvittaessa vaikka ulosottoon kyseiset fyrkat. Tosiasia tietty on, että bonus-/taloudellinen menetys lienee aika pieni verrattuna juristin palkkiohin ja kaikkeen vaivaan, jota riitelystä syntyy. Varsinkin jos yhtiötä vaihtamalla pääsee taas maksimi-bonuksille.

Ja huomenna sitten sovitteluun kahtomaan saadaanko mitään aikaseks.. Vahvasti epäilen, että sieltä tulee taas turhia lupauksia ja rahaa ei näy vieläkään. :thumbup:

Tomba750 sanoi:
Ja huomenna sitten sovitteluun kahtomaan saadaanko mitään aikaseks.. Vahvasti epäilen, että sieltä tulee taas turhia lupauksia ja rahaa ei näy vieläkään. :thumbup:

Mene sinne sovitteluun bandidos liivit päällä.

Jos löytyy kypäräkamera äänillä tai vastaava ja näet hepun kaatavan pyöräsi, niin ei muutakuin kamera päälle ja selvittämään tilannetta. Kypärä vain siihen hyvälle paikalle kuvaamaan tilannetta, niin tulee ainakin todistusaineistoa puheiden päälle.

Tomba750 varmaan tulee myöhemmin kommentoimaan, mutta oman tietoni mukaan asia meni näin: Osapuolet meni vapaaehtoiseen sovitteluun jossa allekirjoitettiin sopimus korvauksen maksamisesta. (olisikohan ollut ~350e)
Kaikkea hakemaansa Tomba ei siis saanut mutta melkein. Sopimuksessa on käsittääkseni pykälä, että jos vahingon tekijä ei maksa niin homma menee oikeuteen ja vahingontekijä maksaa kaikki oikeuskulut.

Eli voitto tuli? :p

Oma tapaus if:n korvaamisesta:
Kaaduin 1.6 Alastarossa. Lanssilla TYKS:iin. Solisluu poikki.
Tänään olin if:iin yhteydessä ja tein vahinko ilmoituksen.
Ukko: solisluu murtui
Varusteet: Kypärä, visiiri, leat stx rr niskasuoja, ajohanskat, ajosaappaat, nahkapuku, nahkapuvun alusasu. Nahkapuku ja alusasu leikattiin lanssi/ TYKS toimesta.
Pyörä: vas, clipari, tupla kupla, kate halki yms. pientä

IF:n korvaukset tämän päivän tiedon mukaan:
Liikennevakuutuksesta: ukon solisluu, lääkkeet, matkat, ansiomenetykset jne. + nahkapuku ja alusasu (koska leikattu pelastus toimien yhteydessä)
Kotivakuutuksesta: leatt stx rr niskasuoja, hanskat, saappaat. Muutoin korvattaisiin, mutta ei riittävän kattavaa kotivakuutusta, joka korvaisi rikkoutuvat esineet (= pitäisi olla laajin mahdollinen)
Kaskosta korvattaisiin: Kypärä ja pyörän vauriot... mutta olemassa vain "pikku kasko" (palo, varkaus, eläin törmäys). Eli koska vakuutusyhtiöt yleisesti ilmoittavat että kaskosta ei korvata radalla tapahtuneita vahinkoja, niin mulla tosiaan tuossa rata pyörässäni vain liikennevakuutus ja pikku kasko. Silti kypärä korvattaisiin vain kaskosta (lienee laajimmasta), vaikka liki samaan hengenvetoon ilmoittavat ettei kaskosta korvata radalla tapahtuneita vahinkoja. Eli onko ymmärrettävä että ei ole vakuutusta, mikä korvaisi rata vahingossa kypärän?
Työnantaja ottanut henkilöstölle vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen lähi-Tapiolasta... Ei kata kuulemma edes lyhyenä kokeiluna moottoriurheilua...
Onko kilpailulisenssin vakuutus ainoa mahdollisuus vakuuttaa kypärä?

Oon ollut jo vuosia sitä mieltä että vakuutukset on suurta kusetusta. Nytkin 3 eri vakuutusta, mutta kaikista pitäisi varmaan olla kaikkein laajimmat ja kalleimmat versiot ja silti ei ole kattavuutta? Olen vuosien myötä säästänyt vakuutusmaksuissa noi nyt vakuutuksista korvaamatta jääneet varusteet. Sellaisessa mielikuvassa elänyt, että kypärä korvattaisiin liikenne vakuutuksesta, koska on kuitenkin pakollinen varuste.

Lähetetty minun SM-T815 laitteesta Tapatalkilla

Op Pohjola ei aikanaan korvannut ajovarusteita kotivakuutuksesta, siellä on pykälä jossa mainitaan harrastevarusteet, tennismailat ja tässä tapauksessa kypärä, eivät kuulu korvauksen piiriin. If edustajan kanssa keskustelin kun siirsin kotivakuutuksen sinne. Sanoi että korvaa ajovarusteet, muistin tämän ehdon ja kysyin, jos vaikka työmatkalla kaatuu korvaa, rata-ajo taas on harrastamista. Mulla siis ei täyskaskoa.

Samantyyliset kokemukset IF:n kanssa. Kaato tosin maantiellä. Kypärä ei mennyt kotivakuutukseen. Hanskoja ja housuja en edes kysynyt, takki (nahkaa) ei vaadi kuin kovaa käyttöä.

Ansionmenetykset ja fysioterapiat on korvattu mukisematta liikennevakuutuksesta.

Kilppari sanoi:
Oon ollut jo vuosia sitä mieltä että vakuutukset on suurta kusetusta. Nytkin 3 eri vakuutusta, mutta kaikista pitäisi varmaan olla kaikkein laajimmat ja kalleimmat versiot ja silti ei ole kattavuutta? Olen vuosien myötä säästänyt vakuutusmaksuissa noi nyt vakuutuksista korvaamatta jääneet varusteet. Sellaisessa mielikuvassa elänyt, että kypärä korvattaisiin liikenne vakuutuksesta, koska on kuitenkin pakollinen varuste.

Olet kokolailla oikeassa. Pikkukasko kannattaa silti olla, varkaisiin kun ei oikein muuten voi varautua. Mukisematta korvasivat aikanaan ZRX:n.

Vakuutus kannattaa ottaa silloin, jos on selvästi keskiarvoa onnettomuusalttiimpi kuljettaja, tai jos säilyttää pyörää vaurioherkellä alueella. Todennäköisesti pitäisi sijoittua jonnekin huonoimman 20-30% joukkoon, koska vakuutusmaksut menevät paljon muuhunkin kun vain onnettomuuksista aiheutuneiden kustannusten korvaamiseen.
Kaikki muut häviävät ottaessaan vakuutuksen.

Kilppari sanoi:

Jäikös tuossa nyt omaksi tappioksi mitään muuta kuin kypärä? Kengät, hanskat ja niskatuki tuskin ainakaan kaikki menivät käyttökelvottomiksi? Ei paha kustannus mun mielestä harrastetöhöilystä?

P.S. Ymmärtääkseni kilpailulisenssi ei kata ajokamoja, joku korjannee jos meni väärin.

Kilppari sanoi:
Työnantaja ottanut henkilöstölle vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen lähi-Tapiolasta... Ei kata kuulemma edes lyhyenä kokeiluna moottoriurheilua...

Mikä on moottoriurheilua? Meidän päivillä kilpaileminen on kiellettyä. Olet ollut ajoharjoittelutapahtumassa.

Noissa kotivakuutuksissa on monesti myös se ehto, että urheilu- ja harrastusvälineitä ei korvata silloin jos ne menee urheilusuorituksessa rikki. Olen kotivakuutuksesta saanut korvauksen kypärästä (OP vakuutus, vuonna 2018) kun tiputin sen vahingossa lattialle ja siihen tuli jälki. Ei taida enää olla millään vakuutusyhtiöllä laajan kaskon "kolarointi" turvaa voimassa suoraan radalla vaan vaatii niitä EAK-koulutuksia yms käsittelyharjoittelua, joissa on kouluttaja ja koulutusohjelma. Turvan laajaan kaskoon myös kuuluu kypärä, ajopuku, kengät ja hanskat, mutta siitä ei kamalasti radalla ole hyötyä.

Gixxeriina sanoi:
Noissa kotivakuutuksissa on monesti myös se ehto, että urheilu- ja harrastusvälineitä ei korvata silloin jos ne menee urheilusuorituksessa rikki. Olen kotivakuutuksesta saanut korvauksen kypärästä (OP vakuutus, vuonna 2018) kun tiputin sen vahingossa lattialle ja siihen tuli jälki. Ei taida enää olla millään vakuutusyhtiöllä laajan kaskon "kolarointi" turvaa voimassa suoraan radalla vaan vaatii niitä EAK-koulutuksia yms käsittelyharjoittelua, joissa on kouluttaja ja koulutusohjelma. Turvan laajaan kaskoon myös kuuluu kypärä, ajopuku, kengät ja hanskat, mutta siitä ei kamalasti radalla ole hyötyä.

Fennian kotarista sai kanssa radalla pannutetun kypärän korvattua 2017, vaihdoin yhtiötä sen jälkeen (muista syistä) joten eos. korvaako nykyään. Olis menneet muutkin ajokamat mutta nahkoihin ei tullut kuin katu-uskottavuutta vähän lisää.

Kilppari sanoi:
Oma tapaus if:n korvaamisesta:
Kaskosta korvattaisiin: Kypärä ja pyörän vauriot... mutta olemassa vain "pikku kasko" (palo, varkaus, eläin törmäys). Eli koska vakuutusyhtiöt yleisesti ilmoittavat että kaskosta ei korvata radalla tapahtuneita vahinkoja, niin mulla tosiaan tuossa rata pyörässäni vain liikennevakuutus ja pikku kasko. Silti kypärä korvattaisiin vain kaskosta (lienee laajimmasta), vaikka liki samaan hengenvetoon ilmoittavat ettei kaskosta korvata radalla tapahtuneita vahinkoja. Eli onko ymmärrettävä että ei ole vakuutusta, mikä korvaisi rata vahingossa kypärän?
Onko kilpailulisenssin vakuutus ainoa mahdollisuus vakuuttaa kypärä?

Mikä oli tarkalleen kypärän korvauksen hylkäysperuste. Mullakin Fennia hylkäsi ensimmäisen hakemuksen vedoten korvattavuuteen Kaskosta mutta jos ei ole kaskoa josta korvata, peruste ei ole pätevä eli oikaisupyynnöllä sain maksuun.

Vakuutusmeklarin kanssa olen asiasta joskus keskustellu.
Kypärä kun on pakollinen turvavaruste kuin esim. turvavyö. Vakuutusyhtiö katsoo että kypärä kuuluu moottoripyörän/ mopon kiinteäksi turvavarusteeksi ( laki määrää ). Näin ollen laaja kasko korvaa kypärän, mutta osa/ liikennevakuutus ei.

Ajovarusteet luetaan vaatteiksi koti/ laaja kaskon korvauksen piirissä.
Laukut/ reput kotivakuutus, laaja kasko.

Osakasko / liikennevakuutus ei korvaa matkustajan tavara vaurioita.

Toki vakuutuskohtaisia pieniä eroja voi löytyä.

Back