• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Huomioliivit kokeneet inflaation.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heimari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Suurin osa leluista oli rautaa ja niitä oli riittävästi täysin vapaasti käytettävissä. Kolmipyöräisestä ja rattikelkasta lähtien on kulkineitten käytettävyyttä parannettu hauskuuden ja suorituskyvyn ehdoilla. Ensimmäinen kesätyöpalkka meni mutsille oman mopon oston käsirahaksi. Toisella palkalla ostettiin mopoon tehomäntä kovemman kulun takaamiseksi. Eihän se äiti siitä mopon virittämisestä varmaan olisi tykännyt, joten sen takia ei siitä faijan kanssa sille mitään kerrottukaan. Nykyään siitä taitaa saada syytteen "avunannosta ylinopeuteen yllyttämisestä" ja kuulustelun lastensuojeluviraston tanttatätien paheksunnan alle.

Ehkä aika kultaa muistot, mutta silloin oli monet asiat paremmin kuin tänä "hallitsemattomien pelkotilojen ja kuvitteellisten kolareiden" aikakautena...
Lähteekö nyt toinen kesä samalla mopolla?
Joo, mistä arvasit
biggrin.gif

Mutta se on hyvä, että papalla kukkii peräpukamien lisäksi myös henkinen huumorinkukka. Saa paksusti pömpöttävä pallea muutakin puuhaa kuin pelkän pullaluukun kautta upotettujen nakkimakkaroiden nesteyttämisen turvarenkaaksi turvaliivin alle painoindeksiä pilaamaan. Siinä nimittäin tyrät rytkyy ja hyllyvä heiluu, kun muorin kanssa röhöttää älyvälkylle huumoripläjäykselle. Tenat kannattaa kuitenkin lirautusten laistamiseksi laittaa alle.

Kuka vaan voi puolestani pukeutua miten vaan. Mutta turvaliivien ja rintaliivien käyttäjistä muodostuu tietty mielikuva...
smile_org.gif

Jos meillä elämän ehtoopuolella olevilla "uusiomotoristeilla" toimisi juuri puolisokean, lähes kuuron ja kädet tärisevän kuskin merkkinä noi liivit.

Kun autoilija oppii mitä ne tarkoittaa, kauhuissaan huomaa sellaisen taustapeilistä, suhaa kiihdyttäen karkuun ettei tule takalasista kylään ja antaa etäisyyttä.

Sivutieltä tulijat laittaa pakin päälle ja rystyset valkoisina palaavat tulosuuntaansa.

Ja kas, saatte nauttia seurastamme vielä pitkään
tounge.gif
Mites muuten tuntuu monella "liivimiehellä" olevan Pan European?
omg.gif

Ei tarviis kun telkkariin mainos jossa nuori motoristi kahauttaa kylän raitilla tyttölauman edessä huomioliivit päällä.
Tätäköhän se IF:kin sillä mainoksellaan, jossa kaveri kaivaa tallista keltaisen Vespan ja saa välittömästi siihen tytsyn ihastelemaan. No ruohonleikkuri kateellisena painelee päin orapihlaja-aitaa ja autoilija törmää päistikkaa postilaatikkoon
wink.gif

Ja mainoksen opetus oli - että ainakin tuo neon-keltainen skootteri siis kerää tyttölapsia kuin hunaja meniläisiä. Ehkä siis keltainen liivikin voisi...
biggrin.gif

Ei tarviis kun telkkariin mainos jossa nuori motoristi kahauttaa kylän raitilla tyttölauman edessä huomioliivit päällä.
Tätäköhän se IF:kin sillä mainoksellaan, jossa kaveri kaivaa tallista keltaisen Vespan ja saa välittömästi siihen tytsyn ihastelemaan. No ruohonleikkuri kateellisena painelee päin orapihlaja-aitaa ja autoilija törmää päistikkaa postilaatikkoon
wink.gif

Ja mainoksen opetus oli - että ainakin tuo neon-keltainen skootteri siis kerää tyttölapsia kuin hunaja meniläisiä. Ehkä siis keltainen liivikin voisi...
biggrin.gif
Hieman epäilen vaikutuksen olevan päinvastainen.

Mites muuten tuntuu monella "liivimiehellä" olevan Pan European?
omg.gif
Pannari ei taida olla teinipoikien pyörä, vaan aikuisten motoristien, joilla on sitä
* elämänkokemusta enemmän
* ajokokemusta enemmän
* ohitettu teini-iän "mä osaan kaiken" vaihe
smile_org.gif

Niin kauan, kun lehdistä saa lukea, että motoristi oli onnettomuudessa kun häntä ei huomattu, jaksan ottaa kantaa. vaikka välillä tuntuu turhauttavalta
nixweiss.gif

Itse maaseudulla asuvana olen pannut merkille talvella ja muutenkin pimeänaikaan räjähdysmäisesti lisääntyneen jalankulkijoiden huomioliivien käytön.
Kun koko talven autolla ajaessa näkee näitä "koirankusettajia" päivittäin liikkeellä iskostuuko alitajuntaan että:
Keltainen liivi= hitaasti liikkuva jalankulkija.
Autoahan ajetaan usein muissa mietteissä (Tunnustan itsekin) eikä kaikki huomiot ikinä pääse selkärankaa pidemmälle pääkoppaan asti jossa voitaisiin laskea muuttujia: Kesä+keltainen liivi ei ole jalankulkija vaan moottoripyöräilijä joka tulee kohti paljon nopeammin kuin se keltainen liivi joita totuin talvella näkemään.
Tietenkin autolla ajaessa pitäisi olla yhtä skarppi kuin pyörän selässä, mutta jotenkin se lämpö, musa ja mukava selkänoja saa ajatukset vaeltamaan.

T: Heimari
eikös liivit ole suorittaneet tehtävänsä vallan mainiosti?

tuskin lenkkeily ja ulkoilu ovat yhtään lisääntyneet, mutta nyt huomaat ne
smile_org.gif

Ajattelin maalauttaa Mustan Bemuni valkoseks, kun vandaalin jäljiltä katteen joutui viemään maalarille. Olis ollu hyvä turvaväri, ajopuku vaan sinivoittoiseks. Makso niin paljon että luovuin ajatuksesta. Huomenna BMW kootaan ja ajoon. Turvaliivit silti päälle!

Näyttää siltä että yleensä ne jotka käyttävät liivejä, eivät juuri pidä numeroa koko asiasta (toki poikkeuksiakin löytyy). Mutta monet jotka eivät käytä, saavat asiaan liittyen suuria tunteen purkauksia.  
biggrin.gif

Tuo valkoinen pyörä-sininen puku olisi takuulla huomiota herättävä yhdistelmä.  
thumbs-up.gif

Äkkiseltään tulee mieleen, että huomioliivejä käyttävät moottoripyöräilijät eivät todennäköisesti ole niitä kovimpia vetomiehiä. Veikkaisin, että he kuuluvat myös ajotapojensa puolesta keskimääräistä pienempään riskiryhmään.
Ja pyöränkäsittelyn ja ajosilmän osalta keskimääräistä huonompaan ryhmään. Turvaliivin päälle pukeminen on sama kuin huutaisi ääneen; "Mä en osaa ajaa kovin hyvin ja muutenkin pelottaa kaikki mikä liikkuu!"

Just joo, huhheijaa. Pipoa kiristää, mutta kenen?

Onko katu-uskottavuus ja tyyli tärkeämpää kuin oma henki?
Puiset lelut lapsena ja nekin patterin välissä  
tounge.gif
Ei kai kukaan nykyään mitään muovisia/rautaisia leluja lapselleen osta? Puisia leluja ainakin meidän pienelle miehelle ostetaan! Noita muovisia/rautaisia romuja saat nyt vaikka ilmaiseksi...

On mielestäni aivan yksinkertaisen selvä asia, että mitä enemmän liikenteessä kulkijat käyttävät huomioliivejä, sitä vähemmän ne kiinnittävät huomiota. Ihminen rekisteröi melko hyvin tavallisuudesta poikkeavia asioita ja suodattaa pois merkityksettömiä yksityiskohtia.
Jos jokainen ihminen käyttäisi huomioliivejä, niin huomioliivit eivät enää nimestään huolimatta herättäisi huomiota. Mitä useampi näin tekee, sitä lähempänä on "massaan sulautumisen" vaara niillä, jotka oikeasti tarvitsevat apukeinoja havaituksi tulemiseen.
Sehän onkin varmaan se perimmäisin syy miksi esim. Britanniassa MP-poliisit käyttävät keltaista takkia? Ei herätä huomiota, eli sulautuu massaan eikä rosvot näe heitä
idea3.gif

On mielestäni aivan yksinkertaisen selvä asia, että mitä enemmän liikenteessä kulkijat käyttävät huomioliivejä, sitä vähemmän ne kiinnittävät huomiota. Ihminen rekisteröi melko hyvin tavallisuudesta poikkeavia asioita ja suodattaa pois merkityksettömiä yksityiskohtia.
Jos jokainen ihminen käyttäisi huomioliivejä, niin huomioliivit eivät enää nimestään huolimatta herättäisi huomiota. Mitä useampi näin tekee, sitä lähempänä on "massaan sulautumisen" vaara niillä, jotka oikeasti tarvitsevat apukeinoja havaituksi tulemiseen.
Sehän onkin varmaan se perimmäisin syy miksi esim. Britanniassa MP-poliisit käyttävät keltaista takkia? Ei herätä huomiota, eli sulautuu massaan eikä rosvot näe heitä
idea3.gif
Jos olisit viitsinyt lukea nuo viestini, niin olisit huomannut, että nimesin mm. poliisit tuollaiseksi erityisryhmäksi liikenteessä, jotka tarvitsevat huomioliivin suomaa lisänäkyvyyttä.

Kaikissa maissa ei toimita samoin kuin Suomessa, jossa poliisi yrittää kytätä puskissa mahdollisimman huomaamattomasti. Ajonopeuksia hillitsee ja liikenneturvallisuutta parantaa parhaiten näkyvä poliisi, mutta se ei ole paras konsti lihottaa valtion kassaa.

Mutta niin se vaan on, liivi löytyy useimmiten uusiomotoristin päältä.
Harvemmin tälläisten kaksipyöräisten päälle kasvaneiden yltä.

Jotenkin tulee sellainen käsitys että liivejä pidetään amatöörin ja huonon kuljettajan merkkinä, kun taas taitavat ja kokeneet pyöräilijät eivät niitä tarvitse... Aika outoa kyllä... Tunnen muutamankin 40 vuotta pyöräilleen motoristin jotka käyttävät huomioliivejä. Yleensä ottaen tuntuu kummalliselta miten suuria tunteita huomiliivit voikaan herättää.  
biggrin.gif
Mutta eihän se huono asia ole että jokin asia aiheuttaa keskustelua.  
wink.gif
Ei taida kukaan muistaa kun kypärä tuli pakolliseksi, olikohan se uusiokuskin/kukkahatun merkki??

Siis olet sitä mieltä että poliisin ei tulisi käyttää näkyviä tunnuksia, koska näinollen he pystyvät paremmin sulautumaan"massaan" ja sakottamaan liikennerikkureita?
Ihan hyvä argumentti, ja olen kanssasi samaa mieltä että mikäli meilläkin aletaan ilmoittamaan että- tällä alueella ei kannata ajaa ylinopeutta koska poliisi juuri nyt valvoo kyseistä tien pätkää (kuten esim. ruotsissa tehdään) , jää varmasti valtion kassaan aika moinen vaje, verrattuna nykyiseen.

En siltikään saa päähäni ajatusta, miten huomioliivit voisivat vähentää näkyvyyttä ja estää turhia mällejä??

Olen itse mällännnyt 2 kertaa autojen kanssa jotka eivät"nähneet"minua?? Onneksi ei kummallakaan kerralla sattunut pahempaa.

Mutta niin se vaan on, liivi löytyy useimmiten uusiomotoristin päältä.
Harvemmin tälläisten kaksipyöräisten päälle kasvaneiden yltä.

Jotenkin tulee sellainen käsitys että liivejä pidetään amatöörin ja huonon kuljettajan merkkinä, kun taas taitavat ja kokeneet pyöräilijät eivät niitä tarvitse... Aika outoa kyllä... Tunnen muutamankin 40 vuotta pyöräilleen motoristin jotka käyttävät huomioliivejä. Yleensä ottaen tuntuu kummalliselta miten suuria tunteita huomiliivit voikaan herättää.  
biggrin.gif
Mutta eihän se huono asia ole että jokin asia aiheuttaa keskustelua.  
wink.gif
Ei taida kukaan muistaa kun kypärä tuli pakolliseksi, olikohan se uusiokuskin/kukkahatun merkki??
Siperia tai elämä opettaa, kuten sanotaan?Jotkin vaan"huomaa" liian myöhään?
Olen itse nähnyt kuinka"rallimestari" on päässyt hengestään koska kypäräähän ei"tarvitse" pitää päällään kuin kisoissa.
Muistan hyvin kuinka testaamisessa etelä-euroopassa ei pidetty kunnollista haalaria, vaan ajettiin t-paidoissa? ja yks kaveri paloi autoonsa koska ei ehtinyt ulos palavasta autosta, vain ja ainoastaan sen takia että ei ollut jaksanut laittaa tulenkestävää ajo-haalariaan päälle??

Itsekin mälläsin vuonna 1988 prätkällä ja jos en olis ostanut uutta pottaa noin viikkoa aiemmin, en olisi tässä jokeltamassa näitä viestejäni?

Omalta osaltani oli hyvä että huomasin olevani"EI särkymätön" se nimittäin tuntui aika kivuliaalta makaa maassa 3 selkänikamaa murtuneena ja sääriluu aivan säpäleinä vain siksi koska piti"näyttää" kavereille miten ajetaan prätkää?

Mulla kävi hitonmoinen säkä etten halvaantunut, se että lääkäri ennen leikkausta sanoi - Toi sun jalkas saattaa lähteä,ei sekään ollut kovin kivaa kuultavaa, onneks ei lähtenyt kiitos veromarkoilla maksetun terveydenhoidon.

Siis olet sitä mieltä että poliisin ei tulisi käyttää näkyviä tunnuksia, koska näinollen he pystyvät paremmin sulautumaan"massaan" ja sakottamaan liikennerikkureita?
Ihan hyvä argumentti, ja olen kanssasi samaa mieltä että mikäli meilläkin aletaan ilmoittamaan että- tällä alueella ei kannata ajaa ylinopeutta koska poliisi juuri nyt valvoo kyseistä tien pätkää (kuten esim. ruotsissa tehdään) , jää varmasti valtion kassaan aika moinen vaje, verrattuna nykyiseen.

En siltikään saa päähäni ajatusta, miten huomioliivit voisivat vähentää näkyvyyttä ja estää turhia mällejä??

Olen itse mällännnyt 2 kertaa autojen kanssa jotka eivät"nähneet"minua?? Onneksi ei kummallakaan kerralla sattunut pahempaa.
Koita vaikka lukea kaikki viestini tässä ketjussa, ihan alusta asti, niin tiedät mitä mieltä olen. Poliisin näkyvyydestä olen aiemmin kommentoinut ainoastaan työturvallisuusnäkökohtiin vedoten ja edellisessä viestissäni vihjaisin siihen suuntaan, että poliisi on Suomessa kohdentanut voimavarojaan näkymättömään - sakottamiseen pyrkivään valvontaan. En ottanut kantaa asiaintilan suotavuuteen, ja toivoisin, ettet asettaisi sanoja suuhuni.

Toisaalta on aivan turha jatkaa vääntöä tästä asiasta, jos sinulla on luetun ymmärtäminen noin alhaisella tasolla.

Toisilla voi olla ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa, toisilla vain ymmärtämisen
smile_org.gif
Näin on. En esimerkiksi itse kykene ymmärtämään, että mikä voi saada aikuisen miehen kuvittelemaan, että äskeinen kommenttisi rikastuttaa tätä keskustelua niin paljon, että se kannattaa postata. Minulla on siis selkeä ongelma ymmärryksessä.

Edit. Ahaa, nyt ymmärsin: se olikin vittuilua. Sehän muuttaa asian - vai muuttaako?

No mä luotan siihen että sä "rikastat" tätä threadia munkin puolesta
smile_org.gif

"Eihän osaltamme aiheuteta inflaatiota käyttämällä huomioliivejä moottoripyöräillessä, eihän?"

"Jos asia on niin, että huomioliivien yleistyminen ei aiheuta minkäänlaista "inflaatiota", niin samalla logiikalla voidaan asentaa kaikkiin ajoneuvoihin sireenit ja siniset vilkkuvalot. Eihän siitäkään hälytysajoneuvojen huomattavuus kärsisi, vai?"

idea3.gif

Back