• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Huomioliivit kokeneet inflaation.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heimari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Taidat luottaa muiden rikastavaan vaikutukseen koko foorumilla. Kovin harvassa ovat asialliset tai perustellut viestisi. Katsopa vaikka tästä mille tasolle yllät:
KLIK

Edit. Luuta on lakaissut, jälkipolville tiedoksi, että tämä viesti oli Stagalle, linkistä voi itse kukin ottaa ajattelemisen aihetta.

Koita vaikka lukea kaikki viestini tässä ketjussa, ihan alusta asti, niin tiedät mitä mieltä olen. Poliisin näkyvyydestä olen aiemmin kommentoinut ainoastaan työturvallisuusnäkökohtiin vedoten ja edellisessä viestissäni vihjaisin siihen suuntaan, että poliisi on Suomessa kohdentanut voimavarojaan näkymättömään - sakottamiseen pyrkivään valvontaan. En ottanut kantaa asiaintilan suotavuuteen, ja toivoisin, ettet asettaisi sanoja suuhuni.

Toisaalta on aivan turha jatkaa vääntöä tästä asiasta, jos sinulla on luetun ymmärtäminen noin alhaisella tasolla.
Ok!
En vieläkään ole lukenut koko viestiketjua läpi. Takerruin ehkä jopa liian aikaisin aiheeseen. Mielestäni aiemmin heittäneesi argumentti ei vaan ollut kovin"asiallinen" ja siksi moista kommentoin.

Pectusfortuna,
Ei millään pahalla mutta jos olet sitä mieltä että huomioliivit eivät edistä motoristin näkyvyyttä ja turvallisuutta niin mielipiteemme ovat niin kaukana toisistaan ettei ole mitään järkeä alkaa keskustelemaan asiasta.

Hyvää jatkoa sinne Jukujuku-maahan
smile_org.gif

Pectusfortuna,
Ei millään pahalla mutta jos olet sitä mieltä että huomioliivit eivät edistä motoristin näkyvyyttä ja turvallisuutta niin mielipiteemme ovat niin kaukana toisistaan ettei ole mitään järkeä alkaa keskustelemaan asiasta.

Hyvää jatkoa sinne Jukujuku-maahan
smile_org.gif
Staga,

Olen kanssasi yhtä mieltä siitä, että meidän ei kannata ruveta keskustelemaan aiheesta, sillä ilmeisesti et ole valmis seuraaviin asioihin:
a) lukemaan kirjoituksiani ajatuksella,
b) vastaamaan perusteluihini ja järkeilyihini vähintään samantasoisin perusteluin ja järkeilyin,
c) pidättäytymään vittuilusta.

Hyvää jatkoa sinullekin, missä lienetkin. Itse olen tällä hetkellä kotona.

Jokos joku käyttää huomioliivejä autoillessa? Esim. avoautossa loistaisivat aika mukavasti...
biggrin.gif

Ihan siviili liikennettä tarkoitin.

"Eihän osaltamme aiheuteta inflaatiota käyttämällä huomioliivejä moottoripyöräillessä, eihän?"

"Jos asia on niin, että huomioliivien yleistyminen ei aiheuta minkäänlaista "inflaatiota", niin samalla logiikalla voidaan asentaa kaikkiin ajoneuvoihin sireenit ja siniset vilkkuvalot. Eihän siitäkään hälytysajoneuvojen huomattavuus kärsisi, vai?"

idea3.gif
Mielestäni toi sun vertaus on aika kaukaa haettu?

Niin tai näin. Itse 2 kertaa sen takia mällänneenä etten näkynyt, saa ainakin itseni pukemaan sen keltaisen liivin päälleni.
Mulle on ihan sama mitä joku"pelle" on siitä mieltä.
Miehisyys kun mun arvomaailmassa haetaan enemmän "selviytymisestä/voittamisesta" kuin"häviämisestä".
Ei kai ole kovin"miehekästä" kuolla tai vammautua sen takia että joku törppö ei nähnyt että sieltähän tuli moottoripyörä?
Eihän se liivi päällä oleminen vie pois kaikkia riskejä, mutta mielestäni on tyhmää väittää ettei siitä ole näkyvyyden kannalta hyötyä?

Tulipa muuten mieleeni että Helvetin Perkeleet ja Mexicolaisen sipsin mainostajat käyttävät myös liivejä erottuakseen massasta, ja niitä on kuuleman mukaan vain 1%. Mutta kovin ovat erottuvia ns. normaali taapertajasta
wink.gif

Onhan se silti aivan järjettömän miehekäs asuste.
Naiset huoltoasemilla luulevat liiviin pukeutunutta heti Supon agentiksi, Poliisiksi tai vähintään asfalttimieheksi.
Missä ikinä nämä liivimiehet liikkuvatkin. Murskaavat he siellä sydämmiä, ratsastaessaan Pan Europeaneillaan auringonlaskuun ja jättäessään naiset taakseen itkemään peräänsä........
buttrock.gif

Onhan se silti aivan järjettömän miehekäs asuste.
Naiset huoltoasemilla luulevat liiviin pukeutunutta heti Supon agentiksi, Poliisiksi tai vähintään asfalttimieheksi.
Missä ikinä nämä liivimiehet liikkuvatkin. Murskaavat he siellä sydämmiä, ratsastaessaan Pan Europeaneillaan auringonlaskuun ja jättäessään naiset taakseen itkemään peräänsä........
buttrock.gif
Pitääkö mun tulkita toi viestisi vittuiluna
kaboom.gif

Käsitykseni"survive when you´re alive" antaa onneksi lisää intoa käytää noita liivejä?
Mullehan henkilökohtaisesti on siis aivan sama jos jokin päivä päädyt tonne"kynttilälistalle" vain sen takia ettei sua nähty?

Ilmeisesti nämä suurimmat liivejä vastaan huutelijat ovat myös niitä jotka ei "kehtaa" tervehtiä liivi päällä ajavaa motoristia.
biggrin.gif

Eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikka joku tuttu näkee, että nyt se tervehti liivimiestä.
baaa.gif

Mutta joo, asiaan, itse hommasin kyseisen liivin pari viikkoa sitten ja aion laittaa sen päälle jokaiselle pidemmälle reissulle kun lähden.
*turvaliivihymiö*

Mitäköhän ne nyt minusta ajattelee?
baaa.gif

sama se on jos joku liivejä pitää, mutta se hetki kun joku saa päähänsä liikenneturvan nimissä ajaa liivipakkoa motoristeille.. Ei olisi kovin suuri ihme nykyisoveliyhteiskunnassa

sama se on jos joku liivejä pitää, mutta se hetki kun joku saa päähänsä liikenneturvan nimissä ajaa liivipakkoa motoristeille.. Ei olisi kovin suuri ihme nykyisoveliyhteiskunnassa
No tässähän ei kai kukaan ole ajamassa ns. liivipakkoa kaikille motoristeille?
Huvittaa vaan"amatööriprätkäilijöiden" kommentit ettei siitä mukamas olisi mitään hyötyä?
Kuten jo taisin aiemmin ilmoittaa, elämä opettaa!!
Se vaan saattaa joillekin olla liian myöhäistä.

nimim. 2 kertaa mällännyt koska autoilija ei huomannut.

nimim. 2  kertaa mällännyt koska autoilija ei huomannut.
On se elämä opettanut joo. Tästäkin voi miettiä että 2 kertaa mällännyt kun et ennakoinut puusilmäisen autoilijan käytöstä ja ajoit alle? Kolarissahan on aina kaksi osapuolta.

Eihän moni huomaa junaakaan tasoristeyksessä, ehkä sekin huomattaisiin jos maalataan keltaiseksi
wink.gif

et tainnut olla todistamassa kumpaakaan tapausta?

Ensimmäinen mälli tuli niin että melko iäkäs ukko ajoi risteyksessä suoraan eteen, ja voin vakuuttaa että silläkään kerralla en olisi voinut estää kolaria muuten kuin olla ajamatta juuri sillä hetkellä juuri siellä pyörääni. Vauhtia oli n. 60km/h ja lensin auton yli, siksi vissiin säilyin hengissä?
Toisessa tapauksessa auto tuli perseeseen seisoessani liikennevaloissa. Mäjähdin konepellille ja tuulilasille joka meni paskaksi, ja tälläkään kertaa ei autoilija nähnyt minua??
Mustelmilla selvittiin molemmilla kerroilla.

Sun on aivan turha lässyttää siitä etten molemmissa tapauksissa olisi ollut ns."skarppina" tilanteet kuin tulivat"yllättäen".

Itsekkin tulee aika paljon ajettua liivit päällä ja tuntuu siltä että autoilijat ovat huomaavaisempia kuin silloin kun ajaa ilman liivejä
smile_org.gif

et tainnut olla todistamassa kumpaakaan tapausta?

Ensimmäinen mälli tuli niin että melko iäkäs ukko ajoi risteyksessä suoraan eteen, ja voin vakuuttaa että silläkään kerralla en olisi voinut estää kolaria muuten kuin olla ajamatta juuri sillä hetkellä juuri siellä pyörääni. Vauhtia oli n. 60km/h ja lensin auton yli, siksi vissiin säilyin hengissä?
Toisessa tapauksessa auto tuli perseeseen seisoessani liikennevaloissa. Mäjähdin konepellille ja tuulilasille joka meni paskaksi, ja tälläkään kertaa ei autoilija nähnyt minua??
Mustelmilla selvittiin molemmilla kerroilla.

Sun on aivan turha lässyttää siitä etten molemmissa tapauksissa olisi ollut ns."skarppina" tilanteet kuin tulivat"yllättäen".
Yhtään vähättelemättä onnettomuuksiasi, herää silti itselleni kysymys: Olisitko liivien ansiosta välttänyt kahta aiempaa kolaria? Väitän ettet. Jos ukko tulee risteyksestä eteen, niin tuskinpa se olisi pleksien sun muiden härpäkkeiden takaa mitä pyörässä on, sitä liiviäkään nähnyt.

Ja perään vetänyt autoilija puhelimeen puhuessa(?) tuskin sitä keltaista sen enempää kuin kirkkaan punaista tai vaikka palavaa autoa siinä edessä.

"Eihän osaltamme aiheuteta inflaatiota käyttämällä huomioliivejä moottoripyöräillessä, eihän?"

"Jos asia on niin, että huomioliivien yleistyminen ei aiheuta minkäänlaista "inflaatiota", niin samalla logiikalla voidaan asentaa kaikkiin ajoneuvoihin sireenit ja siniset vilkkuvalot. Eihän siitäkään hälytysajoneuvojen huomattavuus kärsisi, vai?"

idea3.gif
Mielestäni toi sun vertaus on aika kaukaa haettu?

Niin tai näin. Itse 2 kertaa sen takia mällänneenä etten näkynyt, saa ainakin itseni pukemaan sen keltaisen liivin päälleni.
Mulle on ihan sama mitä joku"pelle" on siitä mieltä.
Miehisyys kun mun arvomaailmassa haetaan enemmän "selviytymisestä/voittamisesta" kuin"häviämisestä".
Ei kai ole kovin"miehekästä" kuolla tai vammautua sen takia että joku törppö ei nähnyt että sieltähän tuli moottoripyörä?
Eihän se liivi päällä oleminen vie pois kaikkia riskejä, mutta mielestäni on tyhmää väittää ettei siitä ole näkyvyyden kannalta hyötyä?
Ihan vaan pikku offtopikkina: tässä foorumisoftassa on mainio lainaustoiminto, joka kohdentaa sanomiset niiden oikeisiin esittäjiin, kun sitä käyttää. Nyt kun Staga ei osannut käyttää sitä, niin sinä olisit voinut mennä tarinan alkulähteille.

Mielestäni tämä vertaus ei ole lainkaan kaukaa haettu. Myönnettäköön, että se olisi ollut osuvampi, jos olisin käyttänyt keltaisia vilkkuvaloja sinisten sijaan. Jos olet kanssani eri mieltä, niin toivoisin, että juupas-eipäs väittelyn sijaan kertoisit mikä argumenteissani on vikana ja esittäisit vastakkaisille argumenteillesi perusteluja.

Itse itseäni lainaten:
Mulla on koko jutun pointtina ollut se, että tähän asti huomioliivejä on käyttänyt kohtuullisen rajattu joukko ihmisiä, jotka saattavat olla esim. työtehtäviensä vuoksi keskellä ajorataa. Tällä tavoin liikenteessä on voinut varautua siihen, että huomiovaatteiden näkeminen todellakin tarkoittaa sitä, että jotain poikkeuksellista tapahtuu/saattaa todennäköisesti tapahtua. Esimerkiksi tietyömies tai poliisi saattavat olla keskellä ajorataa työtehtävissä.

Kyse ei suinkaan ole siitä, että tietyömiehen henki olisi muita arvokkaampi, vaan siitä, että tavalliset jalankulkijat eivät todennäköisesti poukkoile keskellä ajorataa. Toimimalla liikennesääntöjen mukaan heitä voi helposti ennakoida, eikä muilla tienkäyttäjillä ole tarvetta ryhtyä erityistoimenpiteisiin. Ajatuksena on, että ihmiset ymmärtäisivät terästäytyä hetkeksi huomioliivin nähdessään.

Samalla periaatteella toimivat keltaiset vilkkuvalot työkoneissa ja -autoissa. Niitä ei suinkaan kuka tahansa saa käyttää, vaan ainoastaan ne, jotka joutuvat työtehtäviensä takia toimimaan muusta liikenteestä poikkeavalla tavalla - jopa liikennesääntöjen vastaisesti.

Minulla on jopa lääke tähän valtavaan ongelmaan. Esimerkiksi oranssin väriset huomiovaatteet voisi määrätä ainoastaan ammattikäyttöön ja keltaiset vastaavasti vapaa-ajan käyttöön, tai päin vastoin. Kaikki voisivat olla onnellisia ja maailma pelastuisi.

Ja toinen lainaus:
En väitä enkä usko, että huomioliiveistä olisi koskaan haittaa käyttäjälleen. Uskon, että huomioliivejä tarvitsevat ihmiset maksavat laskun tästä inflaatiosta.

En väitä enkä usko, että huomioliiveistä olisi koskaan haittaa käyttäjälleen. Uskon, että huomioliivejä tarvitsevat ihmiset maksavat laskun tästä inflaatiosta.
Tästä tuli mieleen kun mulla joskus oli rellu cliossa piippaava peruutusvalo  
biggrin.gif
Katsastusmiehen mielestä sellainen kuuluu vain kuormureihin ja kehoitti vaihtamaan.
Mitäpä siitä tulisikaan jos jokaisella olis mokoma vastaava piippari.. Vrt. jokaisen päälle huomioliivi.

Back