• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Huomioliivit kokeneet inflaation.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heimari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Varmasti onkin vaikeampaa, mutta ainaskin kun ite ajelen, niin noita työmaita on ehkä 0,5% km osuudesta, jos sitäkään... Eli silloin en aiheuttaisi heille varaa käyttämällä liivejä, vaan saisin ite vähän enemmän huomiota kun sitä mahdollisesti tarviin.

Ja tietyömaista varoitetaan aina etukäteen liikennemerkein ja nopeusrajoituksella, vaan eipä moottoripyörä varoitus kylttejä oo hirveesti näkyny!!!
Ei nyt jaksais vängätä, tai jaksan kuitenkin..
tounge.gif

Eikö tuo että noita oikeasti vaarallisessa asemassa pientareilla töitä tekeviä on hyvin harvassa juuri puolla sitä, että heidän näkyvyyttään silloin harvoin kun siellä ovat pitäisi parantaa, eikä heikentää. Jos näet jatkuvasti katukuvassa huomioliivien käyttäjiä niin miten ihmeessä sitten spottaan sen oikeasti niitä tarvitsevan sieltä 0,5%:sta kilometrejä?

Moottoripyörävaroituskylttejä saisi laittaa nykyään joka kadun varteen, jolloin teho olisi taasen tasan sama kuin nyt kun niitä ei laiteta ollenkaan.
biggrin.gif

Anyways, eipä nuo liivimopoilijat henk.koht. häiritse, joten kukin tyylillään..
062802moto_prv.gif

Kumman kiivaaksi käy aina keskustelu kun liiveihin päästään
tounge.gif
,itse lukeudun "heijastinremmi" ryhmään jota pimeässä ja silloin tällöin tulee käytettyä,mutta jos joku nyt haluaa pakolliseksi liivin ,niin eiköhän sieltä muulta varustelupuolelta kannata aloittaa lainmääritteleminen...
Itse henk.koht.nahkassa viihdyn aina,koska turha sitä päätä on kypärällä säästää jos muu kroppa menee mössöksi.
Jotta kaikki varmaan mahtuu liiveineen ja ilman liikenteeseen,kukin tavallaan.
062802moto_prv.gif

Esim tuossa artikkelissa viitattiin uusi-seelantilaiseen tutkimukseen.
sanoi:
A recent study in New Zealand found that riders who wore any reflective or fluorescent clothing (such as a vest) were 37 percent less likely to be involved in a multi-vehicle crash than riders who did not wear a vest. The same study also found that white helmets and brightly colored jackets had similar effects (see Tips 2 and 3). High-visibility upper body clothing makes a huge difference in how easily other drivers can see you.
Äkkiseltään tulee mieleen, että huomioliivejä käyttävät moottoripyöräilijät eivät todennäköisesti ole niitä kovimpia vetomiehiä. Veikkaisin, että he kuuluvat myös ajotapojensa puolesta keskimääräistä pienempään riskiryhmään.

Allright, jätän kans asian tähän, ku ei nyt tosiaan jaksa vängätä.

Mut enemmän meitä motoristeja kuolee kun noita tietyömaan tekijöitä. Niistä jokatapaukses varotetaan erikseen. Jos jotain lohduttaa se, kun makaa sairaalassa tai haudassa koska auto ajo eteen kun kuski ei nähny liivitöntä motorista ja lähin työmaa on 100km päässä, et enpähän ainakaan vahingossakaan vaarantanu tietyömaalaisten henkeä kun en käyttäny liivii, niin fine! Hyvä sitte niin.

Enkä siis todellakaan toivo pahaa tietyömaan duunareille. Mehän suorastaan rakastetaan ihmisiä jotka ylläpitää meijän sileitä teitä!!
bowdown.gif

Mutta mun puolesta niitä liivejä saa käyttää kaikki jotka haluu, eikä sitä voi siitä syyllistää.

Valmis.

sanoi:
A recent study in New Zealand found that riders who wore any reflective or fluorescent clothing (such as a vest) were 37 percent less likely to be involved in a multi-vehicle crash than riders who did not wear a vest. The same study also found that white helmets and brightly colored jackets had similar effects (see Tips 2 and 3). High-visibility upper body clothing makes a huge difference in how easily other drivers can see you.
Äkkiseltään tulee mieleen, että huomioliivejä käyttävät moottoripyöräilijät eivät todennäköisesti ole niitä kovimpia vetomiehiä. Veikkaisin, että he kuuluvat myös ajotapojensa puolesta keskimääräistä pienempään riskiryhmään.
Enpä tiiä kun ei tuohon tutkimukseen päässyt käsiksi. Miksei asia voisi olla noinkin.

Googlettamalla mm. "road worker safety concerns" en löytänyt pienintäkään viitettä että muiden tiellä liikkujien käyttämät huomioliivit olisivat turvallisuusriski kenellekään. Ehkä ongelmaa ei siis ole, siitä ei puhuta tai en osaa etsiä.

Jalankulkijoiden huomioliivien käytöstä tehtyjä tutkimuksia löytyy myös vaikka hakusanoilla "pedestrian safety vest study". Nopealla etsimisellä en löytänyt mitään negatiivista.

Tosin, todistustaakka ei edellenkään ole minulla
tounge.gif

Saisko mutujen sijaan jo jotain faktaa pöytään?
wink.gif

Melkein repesin, hyvä pojat! Virtuaalinen flaidis, onneksi ei voi tulla ruumiita.  
kaboom.gif

Älköön käyttäkö ne jotka eivät halua ja antakaa niiden käyttää jotka haluavat. Ei kannata vängätä noin yksinkertaisesta asiasta. Jos olisi jo säädetty laki huomioliivien käyttöpakosta niin väittely olisi hieman perustellumpaa, tosin silloinkin hyödytöntä.  
pftroest.gif

wink.gif
Sun faktas oli että huomioliivi loistaa. Sitä ei kukaan ole kiistänytkään. Mä väittäisin että vilkkuva huomiovalo toimii vielä paremmin. Sitä on varmaan tutkittu maapallon alapuolella.

Itse alussa esitettyä väittämää tuskin on tutkittu missään, joten ei siitä voi kellään olla muuta kuin mutua. Aloittaja ei väittänyt ettei huomioliivi näkyisi, vaan että niitä näkyy liian paljon. Itse en ole sellaista havainnut, enkä oikein siksi usko.

wink.gif
Tässä ei kai olla tekemässä tieteellistä tutkimusta, jossa tarvitsee jokaista asiaa todistella lähdeviittauksineen. Mun mielestä mun omat mielipiteet on riittävän hyvin perusteltuja normaalin koulusivistyksen suomilla tiedoilla. Jos olet eri mieltä mun argumenteista, niin voithan aina esittää paremmin - tai edes yhtä hyvin perustellun vastaväitteen. Ei nettikeskustelussa voi olettaa, että vastapuolella on esittää tilastoja ja viittauksia tieteelliseen tutkimukseen, jos omat argumentit ovat luokkaa:

Ehkä typerin perustelu ikinä!  
biggrin.gif

Mun mielestä se, että jollain Minnesotan moottoripyöräturvallisuusohjelman verkkosivulla sanotaan "A recent study in New Zealand...", ei ole kovin luotettavan oloinen lähde, jos asiaa ruvetaan perustelemaan tieteellisen tutkimuksen keinoin.

E. Lainaus

Mä kirjoitin jo silloin kun edellisen kerran vängättiin samasta asiasta että jokainen joka astuu ulos kotiovestaan,vetäköön liivit päälleen ja motoristit jotka haluavat niitä,maalatkoon pyöränsä sillä samalla huomiovärillä ja teipatkoon keulan heijastavia nauhoja täyteen.Lisänä voi käyttää sitä keltaista vilkkua kypärän päällä,se ei vaadi lupaa.Ja ajaa sitten vielä aina pitkät päällä niinkuin eräät täällä kertoo hyvänä keinona.
Loppuu tässä maassa kohtaamiskolarit motoilla ja jalankulkijoiden yliajot.
Taikka sitten ei.
tounge.gif
biggrin.gif

Toisaalta kyllä luulen,että kun ajat sen mukaan kuin olisit näkymätön,pääset kohtuudella pitkään ja kunnioitettavaan ikään.
033102beer_1_prv.gif

Toisaalta kyllä luulen,että kun ajat sen mukaan kuin olisit näkymätön,pääset kohtuudella pitkään ja kunnioitettavaan ikään.
033102beer_1_prv.gif
Tietysti voi ja kannattaakin ajaa kuin näkymätön, mutta ei ehdoin tahdoin tartte olla näkymätön. Muitakin värejä on kun musta, varsinkin kypärässä, sehän korkeimmalla kulkee. Kirkkaat värit auttaa näkymään, se on kyllä fakta, vaikkei mitään huomioliivejä käytäkkään.

Ehhehee, hauska lukea kun ihmiset ovat sitä mieltä että tietyöläisen henki on arvokkaampi kuin normaalin kävelijän
biggrin.gif
ei sillä niin väliä että tienvierässä olevat ei näy kunhan työmies siinä tienlaidassa näkyy.

sanoi:
Niin, joku vetomiehen alku voisi rinnastaakin kahdella pyörällä liikkuvan liivimiehen jalankulkijaan. Ainakin nopeuden puolesta...

Huhheijaa mitä juttua.
Jotenkin tuli mieleen 70-luvun turvavyöpakko ja kuinka todisteltiin että turvavyö on vaarallinen ja aiheuttaa turhia kuolemia.
Sitten tuli ajovalopakko, ja taas löytyi näitä valojen käytön vaarallisuudesta puhujia.
Kuka tänäpäivänä kyseenalaistaa ajovalot / turvavyön?

Nyt kuitenkin pyritään esittämään että motoristin havainnoitia aivan selkeästi ja kiistattomasti parantava huomioliivi onkin pahasta.

Olisi kannattanut käyttää pipoa pakkasella...
anteeksi jos loukkaan jotakuta, mutta netissäkin saa ajatella.

Jokainen uusi topicci tuossa alapuolella olevassa osiossa on todella surullista.

...
Juuri tätä alunperin ajoin takaa, tottakai huomioliivein varustettu pyöräilijä näkyy paremmin kuin ilman ajava. En ole niitä kieltämässä keltään, ainoastaan ilmaisin huoleni niiden heikentyneestä tehosta.
Hmmmm.... Kun kaikki jalankulkijat alkavat käyttää syyspimeillä heijastimia, niin noiden teho kärsii? Mielenkiintoinen ajatuskulku.
tounge.gif

Niiden joilla liika liivien näkeminen aiheuttaa sen ettei liiveihin enää reagoida, on ehkä sitten parempi pysytellä pois liikenteestä.
Eihän liikenteessä saisi koskaan olla sillä ajatuksella, että jonkin asian voi jättää huomioimatta oli niitä paljon tai vähän.  Se ainakin minun mielestäni kuulostaisi ihan järkevältä.
Olen itse nyt 7 vuotta tahkonnut töitä maanrakennustyömailla, itsellä liivit päällä ja kaikilla muillakin, eikä minun kykyni huomata liivillistä henkilöä työssä tai liikenteessä ole siitä muuttunut mihinkään.

Eipä sillä, en moottoripyöräillessä kuitenkaan käytä enkä aio käyttää liiviä.

Todella selväsanaista argumentointia...  
biggrin.gif

Mulla on koko jutun pointtina ollut se, että tähän asti huomioliivejä on käyttänyt kohtuullisen rajattu joukko ihmisiä, jotka saattavat olla esim. työtehtäviensä vuoksi keskellä ajorataa. Tällä tavoin liikenteessä on voinut varautua siihen, että huomiovaatteiden näkeminen todellakin tarkoittaa sitä, että jotain poikkeuksellista tapahtuu/saattaa todennäköisesti tapahtua. Esimerkiksi tietyömies tai poliisi saattavat olla keskellä ajorataa työtehtävissä.

Kyse ei suinkaan ole siitä, että tietyömiehen henki olisi muita arvokkaampi, vaan siitä, että tavalliset jalankulkijat eivät todennäköisesti poukkoile keskellä ajorataa. Toimimalla liikennesääntöjen mukaan heitä voi helposti ennakoida, eikä muilla tienkäyttäjillä ole tarvetta ryhtyä erityistoimenpiteisiin. Ajatuksena on, että ihmiset ymmärtäisivät terästäytyä hetkeksi huomioliivin nähdessään.

Samalla periaatteella toimivat keltaiset vilkkuvalot työkoneissa ja -autoissa. Niitä ei suinkaan kuka tahansa saa käyttää, vaan ainoastaan ne, jotka joutuvat työtehtäviensä takia toimimaan muusta liikenteestä poikkeavalla tavalla - jopa liikennesääntöjen vastaisesti.

Minulla on jopa lääke tähän valtavaan ongelmaan. Esimerkiksi oranssin väriset huomiovaatteet voisi määrätä ainoastaan ammattikäyttöön ja keltaiset vastaavasti vapaa-ajan käyttöön, tai päin vastoin. Kaikki voisivat olla onnellisia ja maailma pelastuisi.

Minulla on jopa lääke tähän valtavaan ongelmaan. Esimerkiksi oranssin väriset huomiovaatteet voisi määrätä ainoastaan ammattikäyttöön ja keltaiset vastaavasti vapaa-ajan käyttöön, tai päin vastoin. Kaikki voisivat olla onnellisia ja maailma pelastuisi.
No tätä olen itsekin jo täällä pariin kertaan ehdottanut, mutta... Ja toki liivin lisäksi myös sen heijastimien tulisi olla liivin väriset => myös pimeässä voisi heijastimen väristä (tai muodosta) jo päätellä jotain (vrt. siniset heijastimet postilaatikoissa, valkoiset killuttimet jalankulkijoilla ja punaiset kissansilmät + oranssit polkimet fillaristeilla...)
thumbs-up.gif

Ehhehee, hauska lukea kun ihmiset ovat sitä mieltä että tietyöläisen henki on arvokkaampi kuin normaalin kävelijän
biggrin.gif
ei sillä niin väliä että tienvierässä olevat ei näy kunhan työmies siinä tienlaidassa näkyy.
Käsittämätöntä että joku on "tajunnut" näinkin hyvin tän jutun..
biggrin.gif
thumbs-up.gif

..jatkot keskusteluun sitten vaikka Posarissa
033102beer_1_prv.gif
äärellä!
baaa.gif

Back