ai ?Myös maissa, joissa nastarenkaat on kielletty, oli kovasti parempikuntoiset tiet...![]()
joo voin uskoa että Ranskassa tai Sloveniassa tiet pysyvät paremmassa kunnossa kun nastat ovat kiellettyjen listalla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
ai ?Myös maissa, joissa nastarenkaat on kielletty, oli kovasti parempikuntoiset tiet...![]()
Liikennemäärä alppitiellä ei ole sama kun pääkaupunkiseudullaMulla on tapana käydä joka talvi kerran pari Alpeilla ja kesällä pitää päästä mopolla kiertelemään Eurooppaa Alppien kautta mennen tullen.
Joten jonkinlainen käsitys mulle on muodostunut teiden kunnosta meillä ja muualla.
Mitä niin ihmeellisen erilaista voi olla teiden rakentamisessa siellä, kun ainakin Saksan, Sveitsin, Ranskan, Itävallan ja Italian tiet ovat hyvässä kunnossa kesällä ja talvella.
Joo, selitys, että meillä on ankara talvi ei kelpaa, ei.
Alpeilla on itse asiassa paljon kovemmat olosuhteet kuin meidän pääkaupunkiseudulla. On kovat pakkasjaksot joka talvi, ja paikoitellen paljon raskasta liikennettä. Sademäärät (myös lumi) toista luokkaa kuin meillä ikinä. Mutta niin vaan tiet on sileet ja hyväkuntoiset.
Ettei vaan meikäläisten teiden huonon kunnon syynä olis sittenkin ahneus. Joku saattaa pistää fyrkkaa omaan taskuun ja säästää omista kuluistaan teiden rakennusvaiheessa.
Tämä virtaviivainen malli julkisten palveluiden yksityistämisestä ja valtion laitosten yhtiöittämsestä toimii hienosti. Ainakin niiden mielestä, jotka tällä touhulla tienaavat, saatana!
Häpeisivät edes!
samaa mieltä.Tämänkin talven olen huolissani seurannut esimerkiksi kehä-kakkosen pikipinnan irtoilua ja monttujen syntymistä, Muutama talvi sitten selitettiin että kun on niin paljon kosteita päiviä ja lämpötilavaihteluita kylmän ja lämpimän välillä niin väliin pääsevä vesi jäätyessään rikkoo tiet. No kuinkas ollakkaan nyt on ollut pari viimeistä talvea ihan kunnon talvea ja kylmää niin silti ihan samalla tavalla tiet rapautuu. Mun mielestä on vaan toimittu huonosti ja ns. säästäen eli ei saa tehdäkkään teitä kunnolla.
Enpä lähtisi vertaamaan Alpeilla kulkevia teitä vaikkapa Etelä-Suomeen. Maasto ja siitä johtuen suunnittelun lähtökohdat on ihan erilaiset. Varsinkin silloin kun tiet kulkevat rinteessä tai silloilla (tai tunneleissa), niin esimerkiksi juuri veden vaikutus tienpohjiin on varmasti luonteeltaan hyvin erilaista kuin meillä (eli käytännössä melkeinpä tasaisella). Ja vaikka Alpeilla olisikin ankara talvi, kuten toki on, ei se tarkoita, että ilmasto olisi suoraan verrannollinen E-Suomeen. Mm. sademäärissä voi olla varsin suuria paikallisia eroja varsinkin vuoristoalueillaAlpeilla on itse asiassa paljon kovemmat olosuhteet kuin meidän pääkaupunkiseudulla. On kovat pakkasjaksot joka talvi, ja paikoitellen paljon raskasta liikennettä. Sademäärät (myös lumi) toista luokkaa kuin meillä ikinä. Mutta niin vaan tiet on sileet ja hyväkuntoiset.
Ei asfaltti hommissa mitään takuuta ole. Ainoastaan tarjouksessa maininta tietyn standardin noudattamisesta (?).......
ainankin omassa duunipaikassa on takuut aika kovia asiakasta kohtaan (autoteollisuus jne), en tiedä millaisen takuun asfalttifirmat antaa omille selkeille virheilleen? jossa asfaltti muuten olisi kunnossa mutta ylläolevat kohdat järjestään murenee alta pois....