• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Helpoin tapa pestä prätkän ketjut ilman irroittamista.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ron Jeremy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla on vanha mummonaikainen alumiininen leipävuoka mihin laitan polttoöljyä (diesel-öljyä). Sitten se vuoka takarattaan ja ketjun alle ja sutimaan pensselillä. Luulen että on ihan turhaa hommaa kele, ainakin se on ärsyttävää kyykkimistä ja kaikki vaatteet haisee navasta ylöspäin löpölle. Kivemman näköiseksi se tulee joo.. Vaan rutisee ja rouskaa jo vaikka on 17000 ajettu, tiedä oikein edes miksi, ovat ulkoisesti ihan ok-näköiset ja ketjutkaan ei ole juuri vevynyt. Reginat vaihtuu DID:n ketjuihin seuraavaks.

polip sanoi:
Ihan näin kahdenkesken ketjua ei saa pestä bensalla eikä millään liuotinaineella.Varma tapa tuhota kumitivisteet.
Olen varmaan havainnut mitä liottimet tekevät esim normi jalkineiden pohjille.
Koska jokainen on omassa uskossaan vahva sallittakoon kaikille haluamansa pesumenetelmä.

Jep jokainen pesee miten lystää. Itse olen lukuisia kertoja tehnyt niin että duunipaikalla tynnyrissä olevaa rajua autonpesuliukkaria suoraan ketjulle ja painepesuria miedolla paineella perään. Ilmeisesti tein tuon jotenkin väärin kun en saanut mitään pilattua. 40tkm kohtuu reipasta ajoa jonka jälkeen laitoin vaihtoon kun ei enää jaksanut odotella että milloin ne o-renkaat tulee kurkkaamaan tai ketjut alkavat vaatimaan jatkuvaa kiristelyä. Noh eturatas oli kyllä jo ihan finaalissa, varmaan se liukkari sitten syövytti sen... :p

Käsittämättömän hyvin oli ketjut (ja swingi) puhdistunut viikonlopun umpihanki ajelulla... :p

Helppoa ja hauskaa.

kyl mä oon huitassu kerran vuodessa löpöllä puhtaaks kesän paskat ketjuista eikä ainakaan vielä oo merkkejä et ketjut olis menny miksikään kun lenkit liikkuu hyvin jne. O renkaat ei oo viel menny miksikään eikä varmaan kerkii meneen miksikään ennen kun ne vaihdan.

Kyllä löpö vähän vissiin turvottaa kumiosia mutta eipä mitenkään hirveesti sitä tee, miten noi kumiset polttoaineletkut sitä sit kestäis, jos O renkaat menis kerran paskaks? Käsittääkseni nuo O renkaat on kestävempää kumia kun polttoaineletkut?

Asentaa scottoilerin (tai vastaava) niin ketjut pysyy puhtaana. Se scottoiler merkkiöljy on niin ohutta ettei kököt pysy ketjuissa.

Motulin Chain Cleaner toimii. Tulee just sopivalla ja suihkeella ja paineella, että ei paljoa tarvitse edes harjata.

Näin neuvotaan DID:n ketjupaketissa:

- Ketjunpesu kerosiinilla, jonka jälkeen kuivaus rätillä.
- Voiteluna SAE 80W-90.

Lisäyksenä. Älä käytä teräsharjaa, bensiiniä, tinneriä, höyryä...
Kait ovat siellä tutkineet tarpeeksi, jotta voisi luottaa. Taino ensi
kesänä sen näkee:D

Moottoriöljy, se halvin tietenkin ja tiskiharja, 2-3 kertaa ajokaudessa, riippuu tietenkin kilsoista ja hiekkateistä ja sateesta...

Edellinen ketju kesti n. 60000km(eturatas piti kyllä vaihtaa 2x), eikä ollu loppu vieläkään, mut satuin saamaan uuden satsin niin vaihdoin...

Ja se että miks pestä niin lienee tossa km määrässä vastaus. Pesu on helppo homma ku ottaa tavaks, 15min ja pyörä on takas ajossa.

Viimeksi muokattu:
Ketjuja tuli pestyä/puhdistettua aikoinaan seuraavasti:

Ennen pyörän pesua automaattilaattikko öljyä reilusti ketjulle esim, hammasharjalla ja pienehkö ajolenkki. Öljy on notkeaa ja irroittaa hyvin hiekan ja vanhan töhnän ketjusta, samalla voitelee hyvin ketjua. ( öljyvähän voi sotkea ketjulinjan puolta)

Pyörän pesu normaalisti ja pieni ajolenkki, jolloin ketju hieman lämpenee tämän jälkeen ketjujen normaali rasvaus. Lämpimään/kuumaan merkkiin vaha tarttuu paremmin ja pysyy ainakin alkuun paremmin paikallaan.

Kannattaa tarkistaa välillä myös eturattaan suojakotelo, yleensä se on helpohko irrottaa. Siellä voi olla pakkaantuneena hiekan,pölyn ja öljyn sekaista töhnää jonka läpi ketju kulkee hiotumassa.

Näillä virityksillä kesti alkuperäinen ketju 47tkm sekalaista ajoa aikoinaa 900 ninjassa.

Prätkä keskituelle, kone käynnissä, vaihde päällä. Sit vaan rätti käteen ja pesemään :) Tehokasta ja turvallista :WAZAAP:
Terveisin yhdeksänsorminen :thumbup:

Viimeksi muokattu:
Henry67 sanoi:
Pyyhin ketjut joka kerta puhtaaksi samalla, kun rasvaan ne 200-300km välein. Rasvana oon käyttäny Motulin katupyöriin tarkoitettua ketjurasvaa. Sitä kun suihkuttaa niihin ja pyyhkäisee liat pois, niin tulee valmista. :thumbup: Tällä tavoin ne on pysyneet koko ajan puhtaina ja kestäneet aikansa (n. 20tkm).

Ei helkuta, pahimmoilleen joutuis sitte putsaileen jotain kettinkejä viis tai jopa seittemän kertaa päivässä :bye: :bye:

Ketjua ei tarvitse pestä jos käyttää oileria. Moottoriöljy on pesevää ja irtoaa ketjusta vieden töhnät mennessään. Ei pysy ketjulla pitkään joten siksi oiler on tarpeellinen. Vaihteistoöljy on vähän jäykempää eikä leviä ketjulle niin hyvin, joskin sen voiteluominaisuudet muuten sopisivat ketjulle paremmin. Eturatas kannattaa vaihtaa siinä 15-20tkm paikkeilla (jos piikin profiili on kulunut epäsymmetriseksi), se onnistuu monissa pyörissä ketjua katkaisematta.

Yokozuna sanoi:
Prätkä keskituelle, kone käynnissä, vaihde päällä. Sit vaan rätti käteen ja pesemään :) Tehokasta ja turvallista :WAZAAP:
Terveisin yhdeksänsorminen :thumbup:

Kerroppa sitten kun rukkaset on jääny kettingin ja rattaan väliin..
Samaa metodia käytän kanssa, mutta vaan rätin siasta mulla menee samaan väliin vaan harja jos on mennäkseen...

Back