• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Harrastuksen vasta aloittanut kysyy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Perkele
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tjuuh, oma kypärä menee nyt harkinnan puolelle.. Araita ja Shoeita lähden tulevana viikonloppuna sovittelemaan.

Vaimoihmisen kypärää mietitään vielä
tounge.gif
ei kuulemma tällä hetkellä kiinnostanut niin paljoa, että olisi halunnut pohtia asiaa..

Nahkakuteista löytyi naapuriliikkeestä uutena merkkinä Nexoa. Vaikutti päällepäin kyllä asialliselta, onkos porukalla tästä merkistä vielä kokemuksia? Myyjä ei tehnyt kysyessä paljolti eroa Sweepin ja tuon välillä, paitsi ainakin mielikuvissa sanoi ehkä Nexon olevan laadukkaampi. Kanadalainen merkkihän tuo ilmeisesti on. Kertokaapa tästä merkistä enemmän tietävät lisää ummikolle. Ajattelin käydä kokeilemassa päälle nahkaakin tuossa ensi viikonlopun aikana, joskos sillä reissulla vähän viisastuisi
biggrin.gif
Eikös tämä Nexo ole juuri tullut Suomenkin markkinoille? Muistaakseni jossai suht tuoreessa Bike (tms) lehdessä oli juttu (mainos) ko. merkistä.

Minkä hintaisia kamppeita ne Nexot oli?
Muistaakseni täällä Jyväskylässä ainakin paikallinen liike myy vajaan 600€ hintaan takkia ja housuja.

Asiallisen näköisiä oli paikan päällä ihastellessa. Mulla oli vaan lapsi mukana, niin ei voinut alkaa sovittamaan kyseisellä reissulla, mutta nyt viikonloppuna ajattelin käydä kokeilemassa. Voisin sitten infota, minkä tuntuisia oli päällä
smile_org.gif

Merkki on tosiaan tullut aika vasta suomen markkinoille, joten varmaankaan hirveästi kokemuksia ei vielä kyseisestä merkistä ole.

Merkki on tosiaan tullut aika vasta suomen markkinoille, joten varmaankaan hirveästi kokemuksia ei vielä kyseisestä merkistä ole.

Enpä ole moisesta merkistä kuullut enkä nänhyt, mutta jos ovat tuomassa uutta merkkiä markkinoille, niin voi olla, että pääsisit tekemään ostoksia tavallista halvemmalla. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan useampia malleja ja merkkejä, sillä istuvuudessa (ja sitä kautta sekä käyttömukavuudessa ja ulkonäössä) ON eroja. Itse olen nykyään sitä mieltä, että yksiosainen puku on ajettaessa aivan omaa luokkaansa, vaikka onkin muuten ehkä hieman epäkäytännöllinen.

Kypäristä kokemukseni on, että laatu maksaa mutta siitä on myös iloa. Nykyinen Shoei ei ehkä ole niin kovin hiljainen (jotkut sanovat, että Schubert olisi, itselläni ei ole siitä kokemusat), mutta muuten todella miellyttävä pitkäänkin ajaessa. Ei ala painaa korvia tms. siten kuin taannoin käyttämäni halvempi Bayard. Kypärän hankinnassa tietysti istuvuus on myös yksi tärkeimmistä - ellei tärkein asia. Pitää olla napakka muttei epämukava.

Onko tietoa onko joku pelastunut huippu kalliin kypärän ansiosta, vaikka se kypärä kestää niin aivot ei välttämättä sitä äkkipysäystä kestä
Niinpä. Joskus reilut 15 vuotta takaperin minulla ja kaverilla oli samanlaiset Arait. Itse ajoin kopiksi hirven kanssa ja selvisin verraten pienin vammoin. Kypärä kului lähes puhki takaraivosta, kun tuli laahattua asfalttia selällään oikein huollella.
Kaveri sitten napsautti pakettiauton kyljestä vauhtia ja meni pitkin metsiä. Kypärä oli törmäyksen jälkeen oikein siisti, mutta kaveri kuoli.
Ensimmäisessä tapauksessa kypärä meni rikki ja pää kesti, toisessa toisin päin. Arai ja Shoei on pysyneet omina merkkeinä sittemminkin.

eihän kaikkea ole pakko hankkia heti ,
kaikkihan riippuu siitä missä/miten ajelet

hiljaseks vetää.. Siis täh?
Sulla varustelista sopivana pyörään valittuna väreineen ennen pyörää?

Ja sit kaikki näyttävät asusteet tsekattu ja mietitään kypärän hintaa??

Ei sissus saatana, on pitkälle menty kun ostetaan pyörä kamojen mukaan.

Miten ois?

1) Tsekkaat pyörän ajohalujen/taitojen mukaan.
2) Tsekkaat varusteet sen mukaan että
a) Näkyy muille liikenteessä
b) Suojaus kohdillaan jos ei näy muille liikenteessä.
c) Istuu päälle ja viitsii päällä pitää.. (vaikkei näkyis muille liikenteessä)
d) Muutkin tykkää kun näyttää hyvältä.. (kun näkyy liikenteessä)
e) Kokeile nyt herranjumala muitakin kypäriä kuin Araita tai Shoeita, 350e on se euroluku josta kypärät alkaa.

Miten ois?

e) Kokeile nyt herranjumala muitakin kypäriä kuin Araita tai Shoeita, 350e on se euroluku josta kypärät alkaa.
Jaa toi on se raja..tarjouskypäriä ei lasketa?....halvemmatki on hyväksyttyja

Miten ois?

1) Tsekkaat pyörän ajohalujen/taitojen mukaan.
2) Tsekkaat varusteet sen mukaan että
a) Näkyy muille liikenteessä
b) Suojaus kohdillaan jos ei näy muille liikenteessä.
c) Istuu päälle ja viitsii päällä pitää.. (vaikkei näkyis muille liikenteessä)
d) Muutkin tykkää kun näyttää hyvältä.. (kun näkyy liikenteessä)

En ole omaa kypärääni täällä pahemmin miettinyt, anteeksi hyvä herra että erehdyin kysymään edukkaista kypäristä, kun tuo vaimoihminen ei halua satsata tonnia omaan kypärään. Luetaan niitä viestejä.

Ei ole varustelista sopivaksi katottuna mihinkään pyörän väriin! Mistä helvetistä sä kehität tuota juttua? Luetaan edelleen niitä viestejä, ennen kuin suu vaahdossa ruvetaan aukomaan päätä!

Kirjoitin, että voisin olla niin turhamainen, että joskus haluttas kattoa ajokamoja pyörän värin mukaan. Ihan meinaan kuitenkin varusteet ostaa valmiiksi ennen pyörän tuloa, koska tulee melko varmasti haettua / ajettua pyörä vähän pidemmän matkan takaa, joten varmasti mukavampi ajaa varusteet päällä se jokunen sata kilsaa, kuin farkuissa.

Ja mitähän "näyttävää" varustetta mulla on tuossa listassa? Ihan perus settiä olen katsellut.. Kyllä mulle se varusteiden takaama turvallisuus on se tärkein, sen jälkeen vasta näyttävyys.

sanoi:
Ei sissus saatana, on pitkälle menty kun ostetaan pyörä kamojen mukaan."

Mistähän sä tuon ylläolevan nyt keksit?!? Missä olen kirjoittanut, että ostan kamat ja sitten pyörän sen mukaan? Älä pistä sanoja toisen suuhun, se on oikeasti aika paskamaista.

Sorry vaan kaikille, pistää vaan kiehumaan tyypit, jotka ei jaksa edes lukea noita viestejä kunnolla ja ruvetaan sitten suu vaahdossa kirjoittamaan paskaa. Ja miksi pitää olla kaiken lisäksi sitten vielä todella hyökkäävä? Vähemmästäkin hermot menee. Pääosin tuntuu olevan asiallista porukkaa, joilta saa vinkkejä, neuvoja ja asioista tulee jopa keskustelua, mutta sitten taas toisilla tuntuu olevan pakottava tarve olla erittäin hyökkääviä ja tuntuu, että oikein haluaa saada toisen huonolle tuulelle.

Harjoittele luetun ymmärtämistä, tai lue ne viestit vähän paremmin, ennen kuin rupeat kommentoimaan.

Rautalankamalli:

Pyörä tulee olemaan Kawasaki zx-6r ja sitä väriä nyt ei luonnillisestikaan tiedä, kun käytetty tulee ostettua.

Varusteet hommaan jo ennen pyörän ostoa - ainakin tärkeimmät! Pyörää alan metsästämään tuossa vajaan kuukauden kuluttua kun pankkisetä antaa rahaa. Varusteet siis tulee olemaan jotain semmoista linjaa (varmaankin perus mustaa) että ei näytä ihan idiootilta jonkin tietyn värin pärrän päällä.

Kirjoitin aiemmin, että lähden testaamaan Arain ja Shoein malleja TULEVANA VIIKONLOPPUNA. En ole missään kohti maininnut, että minulla on Arai ja Shoei ainoana vaihtoehtona, vai olenko? Olen jo aiemmin testannut muita merkkejä ja näin tulen edelleenkin tekemään. Eli kyllä tulee HERRANJUMALA testattua muitakin merkkejä

mulla on 150 euroa maksanut kuitukypärä. merkki MDS. ihan jees kypärä. sellasen sai mustana. en oo lipannu eli en tiedä kestääkö pää ehjänä sen sisällä.

ekan kesän se oli ihan ok. nyt ärsyttää lähinnä kun ei oo hienoo ja kunnollista.. mutta niitähän saa kaupasta, kun vaan on rahaa.

Morjensta taas.

Hei kaikki Jyväskylän ihmiset, mikäs liike täällä myy noita Shoein kypäriä? Pitäisi päästä ensi viikon alusta testailemaan, mutta en ole oikeaa liikettä löytänyt ainakaan täältä / googlettamalla. Allrightin kuvastossa oli "jokumuukuinpyöräkauppa" mainittuna, mutta ei nimi mulle sanonut oikein mitään.

Kiitoksia avusta jo etukäteen.

- Perkele

mc kaksikko myy shoeita. liike on muistaakseni seppälänkankaan teollisuusalueella.

Olipa hieno lukea aloittevan motoristin tekstiä. Juuri näin se pitäisi mennä että ajatellaan valmiiksi turvalliset ja kunnolliset varusteet. Niistä kun on turha tinkiä. Monelle käy niin et ensin ostaa jotkut halvat kamat ja sit seuraavana vuonna ostaa kunnolliset ja ne halvat roudaa kaatikselle. Perkeleessä on asennetta perkeleesti
buttrock.gif
. Älä välitä noista ääliömäisistä ärsytys viesteistä, SÄ olet oikealla asialla.

Olipa hieno lukea aloittevan motoristin tekstiä. Juuri näin se pitäisi mennä että ajatellaan valmiiksi turvalliset ja kunnolliset varusteet. Niistä kun on turha tinkiä. Monelle käy niin et ensin ostaa jotkut halvat kamat ja sit seuraavana vuonna ostaa kunnolliset ja ne halvat roudaa kaatikselle. Perkeleessä on asennetta perkeleesti
buttrock.gif
. Älä välitä noista ääliömäisistä ärsytys viesteistä, SÄ olet oikealla asialla.
Kiitän ja kumarran
smile_org.gif

Alusta asti on tullut ajateltua sillä kaavalla, että ennemmin säästän vaikka siitä pyörästä, kuin kamoista.

Pistää varsinkin tuo pikkukaveri kotosalla ajattelemaan sillä tavalla, että isä tulisi aina ehjänä ajoreissuiltansa kotiin.. ei jäisi kolarissa ainakaan niistä kamoista kiinni selviytyminen.

- Perkele

Edit: juu ja tuo aiempi "avautuminen" tuolla nyt meni vähän liiallisuuksiin. Välillä kiehahtaa, pitää kestää se kritiikkikin paremmin meikäläisellä.

On täältä kyllä hyviä vinkkejä kertynyt ja sehän tässä oli tarkoituskin, saada vinkkejä tuohon omaan ajatusmaailmaan kokeneilta kuskeilta, jotta välttäis pahimmat sudenkuopat hankinnoissaan. Jotkut sitten ilmeisesti ajattelevat tällaiset "onko tämä hyvä lista" -kyselyt jonain brassailuna tai vastaavaa.. ei voi tietää
nixweiss.gif

Enemmän kuin mitkään hyvät varusteet, merkkaa ehjänä kotiinpääsyyn, asenne millä olet prätkällä liikenteessä.
smile_org.gif

Tjooh, arvasin että joku tuohon tarttuu.. Nainen itse on myös budjetoimassa varusteita / varusteitaan ja hän oli itse sitä mieltä, ettei halua laittaa rahaa 300+ euroa, jos aikoo kaksi kertaa kesässä istua kyydissä.
Jos varusteet eivät saa maksaa mitään, niin silloin voi kyllä olla aika varma siitä, että kesän aikana ei ainakaan kahta kertaa useammin ajella yhdessä.

Monien mielestä tämä näin on parastakin, mutta ainakin tilanne on hyvä tiedostaa jo etukäteen.

Meillä rouvaa ei kiinnosta ajaminen, mutta takana istuu mielellään. Kahdestaan kruisailu on tietysti eri asia kuin moottoripyörän ajaminen, mutta molemmat ovat minusta kivoja lajeja.

Liippaa niin läheltä otsikkoa, että pistän kysymykseni tänne. Pitäisi saada hieman tietoa KBC:n kypärästä vr-2. Kävin eilen liikkeessä hieman katsomassa AGV:n kypäriä niin kauppias löi tuollaisen käteen ja sanoi, että siitä hyvä kypärä. Tohtiiko tuommoisen mennä ostamaan? Väritys ja kypärän malli olivat kyllä mieleen, mutta kannattaako silti satsata AGV:hen? Hintaa tuolla on hieman päälle 300€ (ovh).

Kiitos vastaajille jo etukäteen.

Liippaa niin läheltä otsikkoa, että pistän kysymykseni tänne. Pitäisi saada hieman tietoa KBC:n kypärästä vr-2. Kävin eilen liikkeessä hieman katsomassa AGV:n kypäriä niin kauppias löi tuollaisen käteen ja sanoi, että siitä hyvä kypärä. Tohtiiko tuommoisen mennä ostamaan? Väritys ja kypärän malli olivat kyllä mieleen, mutta kannattaako silti satsata AGV:hen? Hintaa tuolla on hieman päälle 300€ (ovh).

Kiitos vastaajille jo etukäteen.
Itellä on sama kypärä, johon oon ollut ihan tyytyväinen. Hintalaatusuhde tuntuu olevan kohillaan. Kypärässä ei ole pikalukkoa, vaan DD, mistä ite pidän enemmän.

Kypärämelu on kohtuullinen, kovemmissa nopeuksissa suhisee jonkun verran. Itseäni ei haittaa.

Eihän tota nytten mihinkään tonnin kypärään voi verrata, mutta tuohon hintaan mun mielestä hyvä ostos.

Alusta asti on tullut ajateltua sillä kaavalla, että ennemmin säästän vaikka siitä pyörästä, kuin kamoista.
Moro!

Itsehän olen juuri tänä kesänä herättänyt henkiin taas sen kevariin jääneen rätkäilyni. Mietin noita varusteita alkuunsa tyyliin, että kypärä ja takki piisaa ja jotain halpaa tietenkin.

Noh. Motoristi kaverit sanoi, että hommaa nyt hyvä mies kunnon kamat samalla, kun meinaat kerta aloittaa.

Ok. Otin sitten tonnin enemmän lainaa ja sanoin emännälle, notta eiköhän me saada molempien rytkyt tällä sitten..

Emäntä sanoi, notta ostat nyt perhana ittelles kunnon kamat heti alkuunsa ja katellaan niitä hänen varusteitaan sitten..

No näin tehtiin, eikä ole kyllä itseäni harmittanut yhtään.

Hommasin siin Dainesen tekstiilit, Sidin kengät, Arain kypärän ja vähän kauluria ja hanskaa siihen päälle.

No niin. Takaisin asiaan siis.
smile_org.gif

Elikkäs muistan elävästi kevari ajoistani sen hytinän ja kylmän, kun syksyllä/keväällä päristeli menemään niissä farkuissa ja perusrotseissa..

Nyt mä perhana kerkesin keväällä, ilman ollessa siinä viiden asteen tuntumassa, ajelemaan ykskin päivä jotain neljänsadan kilsan pintaan, eikä tullut kylmä missään vaiheessa mihinkään!

Vähän pikkurilliä palellutti, mutta siinä se oli.

Rankkasateessa painelin suunnilleen satakilsaa menemään ja mulla oli perhana kuiva ja lämmin koko reissun.

Pelkästään noiden hommien takia rupesi vähän vituttamaankin, etten silloin aikoinaan kevari-aikoinani tajunnut noitten varusteiden päälle..

Ai niin. Onhan se tosiaan ihan mukava fiilis sekin, että on vähän suojia noiden luiden ympärillä myös..

No juh. Emännälle on jo haettu kamat myöskin tässä vaiheessa ja olen ostanut semmoiset viileät kesähousut myös, joista saa shortsit myös, jos terassille/rannalle päätyy.

Takkikin on vähän turhan lämmin helteillä, joten tilasin myös nahkarotsia.

Nämä nyt oli semmoista hienosäätöä, mitä tuli oikeastaan ekan tonnin jälkeen, mutta kaikki kamat vaan alusta lähtien kunnon kamaa, niin ei tosiaan tarvitse käydä mitään paskaa läpi, vaan ompahan sitten hyvät varusteet, kelille, kuin kelille.
smile_org.gif

Matti.

Edit. Typot..

Back