• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Harrastuksen vasta aloittanut kysyy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Perkele
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tässä myös aloitteleva, pyörääkään ei vielä ole, mutta kypärän ostin jo valmiiksi. SHOEI xr-1000. Pikkusen maksoin, mutta varusteista en ala tinkimään. Muita varusteita ei vielä ole, eikä muuten pyörääkään.

Takiksi ajattelin Alpinestarsin drystar rhomaa
Housut voi olla alkuun vähän halvemmat, mutta polvisuojilla ja märkää ja tuulta pitävät.
Hanskoiksi jotkut semmoiset 100 euron tietämiltä löytyvät
Kenkien kanssa olen vähän tuuminut, että ottaisi semmoset vähän lyhyempivartiset alkuun.
Selkään alpinestarsin panssari

Pyöräksi olen kaavaillut jammun fazeria 600 kuutioisella padalla, ettei ole alkuun liian ärhäkkä vekotin
sport05.gif

Pyöräksi olen kaavaillut jammun fazeria 600 kuutioisella padalla, ettei ole alkuun liian ärhäkkä vekotin
sport05.gif
Hyvät kamat olet katellut!

Ja vai ei ole tarpeeksi ärhäkkä?

Itselläni, kun on moinen niin, onhan se jo kumma jollei alta kymmenen sekunnin, kun vaihdat kolmoselle ja käännät katseesi vihdoin siihen mittariin ja se näyttää yli 150km/h lukemia, ole liian ärhäkkä?

Omaan Nissan Almeraan verrattuna vaatisi semmoisen 500 - hevosvoiman lukemia, notta pääsisi samoihin teho/paino suhteisiin..

No joo..

Matti.

Juu itsekin 6-fazulla ajelleena, voisin todeta, että siinä lelussa piisaa kyllä poweria kylillä kiihdyttelyyn ja jopa matkapyöräksi. Harmi vaan kun ei jalat yltänyt kunnolla maahan kun sitä olisi tarvittu. Tuloksena kaatuminen kotipihaan kaartaessa, nollavauhdista. (Noh, pituutta minulla vain 163 cm)
Menee vähän off topickiksi aiheesta, joten soromnoo.

Njuu, mutta on tuossa vielä varmaan eroa noihin "isoihin" pyöriin (toivottavasti)
smile_org.gif

Ainakin se ajoasento olisi toivottavasti vähän pystympi, niin on vähän helpompi opetella ajamaan...

Liippaa niin läheltä otsikkoa, että pistän kysymykseni tänne. Pitäisi saada hieman tietoa KBC:n kypärästä vr-2. Kävin eilen liikkeessä hieman katsomassa AGV:n kypäriä niin kauppias löi tuollaisen käteen ja sanoi, että siitä hyvä kypärä. Tohtiiko tuommoisen mennä ostamaan? Väritys ja kypärän malli olivat kyllä mieleen, mutta kannattaako silti satsata AGV:hen? Hintaa tuolla on hieman päälle 300€ (ovh).

Kiitos vastaajille jo etukäteen.
Itellä on sama kypärä, johon oon ollut ihan tyytyväinen. Hintalaatusuhde tuntuu olevan kohillaan. Kypärässä ei ole pikalukkoa, vaan DD, mistä ite pidän enemmän.

Kypärämelu on kohtuullinen, kovemmissa nopeuksissa suhisee jonkun verran. Itseäni ei haittaa.

Eihän tota nytten mihinkään tonnin kypärään voi verrata, mutta tuohon hintaan mun mielestä hyvä ostos.
Tuohon hintaan saa x-liten 801R:iä osta sellainen. kbc:tä käytin tasan kaksi kertaa ja vaihdoin pois.

Onko nuo tekstiili asut paljonki kuumempia ku nahat? Kuitenkin suurimmalla osalla (mitä minä tiedän) on tekstiiliä päällä.
Ainakin itellä oleva gloverin gore ajopuku on helvatin kuuma, keväällä ja syksyllä tulee pidettyä. Ei paljon hengitä nuo "vedenpitävät" asut, siks aika hiostavia kuumalla kelillä. Nahka vermeet tuntuu olevan viileämpiä.
nixweiss.gif

Liippaa niin läheltä otsikkoa, että pistän kysymykseni tänne. Pitäisi saada hieman tietoa KBC:n kypärästä vr-2. Kävin eilen liikkeessä hieman katsomassa AGV:n kypäriä niin kauppias löi tuollaisen käteen ja sanoi, että siitä hyvä kypärä. Tohtiiko tuommoisen mennä ostamaan? Väritys ja kypärän malli olivat kyllä mieleen, mutta kannattaako silti satsata AGV:hen? Hintaa tuolla on hieman päälle 300€ (ovh).

Kiitos vastaajille jo etukäteen.
Itellä on sama kypärä, johon oon ollut ihan tyytyväinen. Hintalaatusuhde tuntuu olevan kohillaan. Kypärässä ei ole pikalukkoa, vaan DD, mistä ite pidän enemmän.

Kypärämelu on kohtuullinen, kovemmissa nopeuksissa suhisee jonkun verran. Itseäni ei haittaa.

Eihän tota nytten mihinkään tonnin kypärään voi verrata, mutta tuohon hintaan mun mielestä hyvä ostos.
Tuohon hintaan saa x-liten 801R:iä osta sellainen. kbc:tä käytin tasan kaksi kertaa ja vaihdoin pois.
sanoi:

Miksi vaihdoit?

Täälläkin "rojekti" etenee.. Kävin viikonloppuna tekemässä kaupat Kawan 9r:stä ja nyt on suu messingillä, kun ainakin yksi, vuosia kytenyt unelma nytkähti taas eteenpäin. 9r:stä olen siis tässä haaveillut useita vuosia jo ja 1½ viikon päästä kotipihalla seisoo viimeinkin oma!
062802jumpie_prv.gif

Pyörää pitäs ruveta siirteleen tosiaan vähän yli viikon päästä ja ajokamahommat mulla on vielä ihan vaiheessa.

Tällä hetkellä vaikuttas todennäköisesti siltä, että päädyn Nexon 2-osaiseen nahkaan + Shoein pottaan ja muut samaa, mitä ensimmäiseltä listalta löytyi.

Noh, ei enää pitkälti ja
062802moto_prv.gif

- Perkele

sanoi:
Itsehän olen juuri tänä kesänä herättänyt henkiin taas sen kevariin jääneen rätkäilyni. Mietin noita varusteita alkuunsa tyyliin, että kypärä ja takki piisaa ja jotain halpaa tietenkin.

Tjuu, mullakin oli alkuun tuommoisia ajatuksia (muuan vuosi sitten), mutta sitten kun tiesi, että vihdoin rahallisesti mahdollista hommata pyörä, niin ajovarusteetkin tuli enemmän kuvioihin mukaan.

sanoi:
Ok. Otin sitten tonnin enemmän lainaa ja sanoin emännälle, notta eiköhän me saada molempien rytkyt tällä sitten..

Emäntä sanoi, notta ostat nyt perhana ittelles kunnon kamat heti alkuunsa ja katellaan niitä hänen varusteitaan sitten..

Heh, kuullostaa ihan samalta, kuin meidän perheessä.. "osta nyt ensin itelle ne kamat ja katellaan mulle joskus myöhemmin - jos tulee tarvetta".

sanoi:
Nyt mä perhana kerkesin keväällä, ilman ollessa siinä viiden asteen tuntumassa, ajelemaan ykskin päivä jotain neljänsadan kilsan pintaan, eikä tullut kylmä missään vaiheessa mihinkään!

Vähän pikkurilliä palellutti, mutta siinä se oli.

Rankkasateessa painelin suunnilleen satakilsaa menemään ja mulla oli perhana kuiva ja lämmin koko reissun.

Juuri tätä & turvallisuutta mäkin haen kamoilta.. tuosta kannattaa jo maksaa
wink.gif

sanoi:
Nämä nyt oli semmoista hienosäätöä, mitä tuli oikeastaan ekan tonnin jälkeen, mutta kaikki kamat vaan alusta lähtien kunnon kamaa, niin ei tosiaan tarvitse käydä mitään paskaa läpi, vaan ompahan sitten hyvät varusteet, kelille, kuin kelille.
smile_org.gif

Matti.

Hyvä teksti. Kiitos näistä kommenteista.. Kyllä noihin kamoihin, jos vain mahdollista, kannattaa panostaa heti alkuun kunnolla. Saattaa pahimmillaan jäädä koko harrastaminen siihen, kun pallit huurussa tai joka paikka märkänä vetää ensi alkuun muutamat reissut..

- Perkele

Komppaan aiempia kommentteja. Osta kerralla kunnon vehkeet. Ainakin kypärä ja takki. Noissa ei kannata säästää!! Vaikuttaa paljon ajomukavuuteen.

Housut & hanskat & muut aluksi huonompia jos ei anna budjetti periksi. Noi ei ole niin kalliita jos tarvii uusia

Housut voi olla alkuun vähän halvemmat, mutta polvisuojilla ja märkää ja tuulta pitävät.
Kenkien kanssa olen vähän tuuminut, että ottaisi semmoset vähän lyhyempivartiset alkuun.
Jos et tiukkoja nahkahousuja osta, ne polvisuojat ei ole kovinkaan hyödylliset. Eihän ne löysissä housuissa paikallaan pysy jos kaadut. Eli niihin on turha panostaa.
smile_org.gif

Miksi halvat housut ja kohtis kalliit hanskat (uteliaisuuttani kyselen)?

Taas utelias, miksi lyhytvartiset?

Jos jollain kokemusta, onko lyhytvartiset mukavammat, vai mikä on niissä se juttu? En oo itseasiassa koskaan ees miettinyt moisia. Enkä kyllä osaa sanoa miksi.

Jos et tiukkoja nahkahousuja osta, ne polvisuojat ei ole kovinkaan hyödylliset. Eihän ne löysissä housuissa paikallaan pysy jos kaadut. Eli niihin on turha panostaa.
smile_org.gif

Miksi halvat housut ja kohtis kalliit hanskat (uteliaisuuttani kyselen)?

Taas utelias, miksi lyhytvartiset?

Jos jollain kokemusta, onko lyhytvartiset mukavammat, vai mikä on niissä se juttu? En oo itseasiassa koskaan ees miettinyt moisia. Enkä kyllä osaa sanoa miksi.
Olen myös katsomassa lyhytvartisia, ellen jopa varrettomia kenkiä ja lähinnä siksi, että näin kesällä kun ajelee niin on mukavaa että niillä voi hieman kävelläkin. Tiedän kyllä, että turvallisuusnäkökohdat jää aika huonolle mutta viime kesänä ajelin aika paljon ihan lenkkitossuilla kunnes erään kerran sitten nauhat takertuivat jarrupolkimeen haitaten ikävästi jalan maahan laittoa mutta se on sitten toinen tarina.

Dodiin, tilannepäivitystä.

Muutama päivä sitten kävin hakemassa paikallisesta pärräliikkeestä Nexon takin ja housut.. Noissa olikin yllättävän "tiukka" leikkaus, kun aiemmin olin luullut, että ovat semmoiset rennommat kuteet (eivät niin tiukat).

Mutta tuon kyykyn kanssa, tai no matkalehmähän tuo 9r joidenkin mielestä on, toimi pirun hyvin tuo hieman racing-tyyppinen leikkaus. Nahkat on vielä aika tiukat, joten venymistä tässä odotellessa
wink.gif
Alkuun tuntui, että falsetissa laulaminen onnistuu mieheltäkin kohtuu helposti
biggrin.gif

Kengiksi tuli loppujen lopuksi Oxtarin t.c.s. goret.. hyviltä tuntuivat liikkeessä ja hyviltä tuntuivat myös ajossa.

Kypärä on vielä hankinnan alla (kaverilta kypärä lainassa tällä hetkellä) ja tänään olis tarkoitus käydä taas sovittelemassa..

Ei muuta kuin hyvää
062802moto_prv.gif
kaikille!

- Perkele

Kyllähän se näissäkin asioissa kannattaa mennä "kerralla hyvät" mentaliteetillä. Jos sää on pikkasenkin muuta kuin ihanteellinen mopoilusää niin sitä ei usko hyvien ja huonojen kamojen eroa ennenkuin sen itse kokee. Kokemusta on.

Kypärä on vielä hankinnan alla (kaverilta kypärä lainassa tällä hetkellä) ja tänään olis tarkoitus käydä taas sovittelemassa..

Ei muuta kuin hyvää
062802moto_prv.gif
kaikille!

- Perkele
Moikka!

Mä tykästyin aikoinaan semmoiseen kypärään, mistä nostaa koko leuan ylös. Varsinkin tupakkimiehenä oli hyvä ominaisuus ja taajamassa kuumalla tuntu hyvältä, pistää potta avomalliks.

Noh. Bikeworldissä sitten testailin semmoistakin pottaa, mutta myyjä heitti myöskin koetukseen 3X kalliimman Arain umpipotan.

Sano notta otsalta ei saa kiristää, mutta poskista pitää olla kyllä tiukka. Arain potta vei voiton. Siinä oli korvalehdetkin vapaana siellä kypärän sisällä, jotta ei käy pidemmällä matkalla särkemään, jos on joku korvan kulma puristuksessa..

Elikkäs Arai Condor tuli hommattua itse. Siinä saa Pinlocin myöskin samaan hintaan ja ilmastointi/ajomelun hiljaisuus toimii. Se on myöskin kevyt ja visiirin irroitus käy tuosta noin vaan, kun pistää sen potan mahaa vasten ja nyppäsee visiirin vain irti ja takaisin kiinni.
smile_org.gif

Ulkonäkö on kyllä mielestäni vähän perseestä. On semmoinen pallo vaan.

Shoei Raid kakkonen, oli pidempään pyöräillen kaverini suositus, tuon Arain lisäksi. Sitä en käynytkään testaamassa, mutta kovin on sen hiljaisuutta kehuttu ja on kyllä makeemman näköinen, kuin tuo oma Arai:n pottani.

Elikkäs varmaankin voin hyvillä mielin suositella tuota Shoein pottaakin? Molemmat tapaukset maksavat kolme sataa, joten onhan se enemmän kuin satanen, mutta ainakin itsestäni tuntuu, että olen tehnyt hyvät kaupat, kun ostin tuon Arai:ini.
smile_org.gif

Niin joo. Arai:ssa on tuo tupla D - lenkki kiinnitys, mikä alkuunsa tuntui vähän kököltä ja hankalalta, mutta tyyliin viikon jälkeen, tuon kiinnityksen hoitaa ihan yhtä nopeasti, kuin pikalukonkin. Siinä mun vanhassa potassa meinaan oli aikoinaan pikalukko ja kyllä ne sormet vain jostain kumman syystä oppivat nopsaan pujottelemaan tuon tupla - D:kin, joten sitä ei kannata ainakaan murehtia.

Tulipahan tekstiä, mutta
062802moto_prv.gif
sinullekin ja onneksi olkoon vain "uudesta" hienosta pärrästä!

Matti.

Ei muuta kuin hyvää
062802moto_prv.gif
kaikille!

- Perkele
Moikka!

Mä tykästyin aikoinaan semmoiseen kypärään, mistä nostaa koko leuan ylös. Varsinkin tupakkimiehenä oli hyvä ominaisuus ja taajamassa kuumalla tuntu hyvältä, pistää potta avomalliks.

Noh. Bikeworldissä sitten testailin semmoistakin pottaa, mutta myyjä heitti myöskin koetukseen 3X kalliimman Arain umpipotan.

Sano notta otsalta ei saa kiristää, mutta poskista pitää olla kyllä tiukka. Arain potta vei voiton. Siinä oli korvalehdetkin vapaana siellä kypärän sisällä, jotta ei käy pidemmällä matkalla särkemään, jos on joku korvan kulma puristuksessa..

Elikkäs Arai Condor tuli hommattua itse. Siinä saa Pinlocin myöskin samaan hintaan ja ilmastointi/ajomelun hiljaisuus toimii. Se on myöskin kevyt ja visiirin irroitus käy tuosta noin vaan, kun pistää sen potan mahaa vasten ja nyppäsee visiirin vain irti ja takaisin kiinni.
smile_org.gif

Ulkonäkö on kyllä mielestäni vähän perseestä. On semmoinen pallo vaan.

Shoei Raid kakkonen, oli pidempään pyöräillen kaverini suositus, tuon Arain lisäksi. Sitä en käynytkään testaamassa, mutta kovin on sen hiljaisuutta kehuttu ja on kyllä makeemman näköinen, kuin tuo oma Arai:n pottani.

Elikkäs varmaankin voin hyvillä mielin suositella tuota Shoein pottaakin? Molemmat tapaukset maksavat kolme sataa, joten onhan se enemmän kuin satanen, mutta ainakin itsestäni tuntuu, että olen tehnyt hyvät kaupat, kun ostin tuon Arai:ini.
smile_org.gif

Niin joo. Arai:ssa on tuo tupla D - lenkki kiinnitys, mikä alkuunsa tuntui vähän kököltä ja hankalalta, mutta tyyliin viikon jälkeen, tuon kiinnityksen hoitaa ihan yhtä nopeasti, kuin pikalukonkin. Siinä mun vanhassa potassa meinaan oli aikoinaan pikalukko ja kyllä ne sormet vain jostain kumman syystä oppivat nopsaan pujottelemaan tuon tupla - D:kin, joten sitä ei kannata ainakaan murehtia.

Tulipahan tekstiä, mutta
062802moto_prv.gif
sinullekin ja onneksi olkoon vain "uudesta" hienosta pärrästä!

Matti.
Olipas hyvin sanottu,olisin voinut kirjottaa saman stoorin,mut kiitos,sä teitkin sen mun puolesta,eli itse olen myös dikannut tosta Arain Condorista.

Mullakin on varusteiden osto vaiheessa. Kypärä ja kengät on ostettu ja vajaa 600e köyhempi. Mulla on periaatteena se, että ostaa kunnolliset vermeet kerralla, koska ajaminen lienee mukavampaa jos pysyy kuivana, kypärä on miellyttävä ja ajopuku on muutenkin miellyttävä. Ostan ennemmin vähän halvemman ekan pyörän kuin että säästäisin varusteissa.

Tänä keväänä tuli mopoilu aloitettua. Ajohousuiksi hankin cloverit, hydrohousuiksiko niitä nyt kutsuttiin, mutta vedenpitävät kuitenkin. Takki on sitten nahkaa ja samalta valmistajalta. Ajatuksena oli, että selviää pelkällä sadetakin pukemisella.

Ongelmana on vaan, että nyt kastuukin vyötäröstä alaspäin hyvillä keleillä. Tuuletusaukot hieman auttaa, mutta ei tee ihmeitä. Nyt onkin harkinnassa nahkahousut kesäkelejä varten.

Ja sitten kysymys: Tässäkin ketjussa on ollut puhetta selkäsuojista. Se jäi ostamatta kun ajotakissa on sellainen kevyt suoja. Mutta onko noista käytännössä paljonkaan apua? Ei varmaan vedä vertoja varsinaiselle panssarille, mutta olen miettinyt josko hankkisi panssarin pidemmille ajoille ja luottais tuohon takin suojaan kaupunkiajossa.

Tänä keväänä tuli mopoilu aloitettua. Ajohousuiksi hankin cloverit, hydrohousuiksiko niitä nyt kutsuttiin, mutta vedenpitävät kuitenkin. Takki on sitten nahkaa ja samalta valmistajalta. Ajatuksena oli, että selviää pelkällä sadetakin pukemisella.

Ongelmana on vaan, että nyt kastuukin vyötäröstä alaspäin hyvillä keleillä. Tuuletusaukot hieman auttaa, mutta ei tee ihmeitä. Nyt onkin harkinnassa nahkahousut kesäkelejä varten.

Ja sitten kysymys: Tässäkin ketjussa on ollut puhetta selkäsuojista. Se jäi ostamatta kun ajotakissa on sellainen kevyt suoja. Mutta onko noista käytännössä paljonkaan apua? Ei varmaan vedä vertoja varsinaiselle panssarille, mutta olen miettinyt josko hankkisi panssarin pidemmille ajoille ja luottais tuohon takin suojaan kaupunkiajossa.
Ne takin omat kevyet suojat painii tosiaan aivan eri sarjoissa, kuin kunnolliset selkäpanssarit.

Mulla on kans tilauksessa Dainesen wave tällä hetkellä, kun ei hyllystä löytynyt.

Itse pitäisin panssaria kyllä aina päällä, myös kaupungissa.. ovat kyllä hiostavia, mutta juuri esimerkiksi kaupungissa, vaikkapa risteysalueilla voi auto napsahtaa helposti perään. Näitähän sattuu vähän väliä, auto vs. auto = pientä peltiruttua, mutta kun vastaanottajana on pyörä, niin silloin ainakin minä haluan, että jotain on suojaamassa myös tuota kohtuu herkkää selkärankaa.

Vihdin Matille kiitokset viestistä. Olen kokeillut myös Condoria ja kivalta tuntui päässä.. päädyin kuitenkin eilen loppujen lopuksi Shoein XR-1000 malliin. Tuntui tosi hyvältä päässä + pinlock mukaan, testeissä pärjännyt hyvin hintaluokassaan (ainakin myyjän mukaan
wink.gif
) ja kaiken lisäksi oli mielestäni pirun hyvän näkoinen.

Vähän äänekkäitähän nuo Arait ja Shoeit on, mutta mulla tulee ajeltua aina tulpat päässä, joten eipä tuo haittaa.

- Perkele

Back