Ktm:n Duke vois olla kriteerit täyttävä, mutta Lc8:n kone ei ole viattomimman maineessa. Jättäisin sen pois hinnan ja bensankulutuksen kannalta sekä tuo luotettavuus on ?
Jos laitetaan tiskiin uuden hankintahinta, polttoaineen kulutus, vakuutusmaksut, teho, paino, sopivuus isommallekin kaverille, jälleenmyyntiarvo, lisävarusteiden saatavuus, sekä se ,ettei vastaan tule koko ajan samanlaista kuin itsellä on niin Bmw 800R olisi taatusti erilainen vaihtoehto. Munaa ja särmää tässä härvelissä ei tietysti ole perinteisillä mittakaavoilla mitattuna.
Mitähän vikaa tuossa Duken koneessa on sitten? Omallani ajettu nyt 26 500 km ilman konehuolia, joista minun aikana 20 000 km.
Taitaa johtua tuo huono maine noista ensimmäisistä LC8-koneisista Adventureista. Väittäisin että uudemmat eivät ole lähellekkään niin vikaherkkiä kuin yleinen luulo on.
Bensankulutus normaaliajossa, joka sisältää myös kohtuullisen kovavauhtista mutka-ajoa on sellaista 7,2 - 8 litraa satasella. onhan se toki hieman paljon, mutta toisaalta pyörässä on sen verran sitä fun factoria, että eipä tuo ole haitannut...
Kovin montaa yhtä kevyttä isoa nakua ei markkinoilta löydy: painaahan tuo ainoastaan 186 kg ajokunnossa (ilman bensaa). Näin ollen paino tankattuna on 199,8 kg: Esimerkiksi tuo BMW 800R painaa saman verran tankattuna, mutta siinä on vain 87 hp / 86 Nm Duken 120 heppaa ja 100 Nm:a vastaan. BMW 1300R:ssä on sitten roimasti enemmän tehoa, mutta painoakin 43 kg enemmän.
Jos siis kaipaa ketterää mutkapätkäajokkia kohtuullisella teholla ja hyvillä ajo-ominaisuuksilla, kallistuisin edelleen Super Dukeen. Bonuksena valtavirrasta poikkeava muotoilu.
Korkea istuinkorkeus puolestaan takaa sen, että astetta isompikin kaveri mahtuu hyvin ajamaan laitetta. Itse olen 186 cm.
Varsinkin ylivuotisina tai vähän ajettuna noita saa ihan järkevään hintaan. Powerpartseista löytyy kaikennäköistä tarpeellista ja tarpeetonta lisäkilkettä.
Vakuutus on itsellä Turvassa täyskaskon kanssa noin tonnin luokkaa per vuosi. Aktiasta olisi irronnut vastaava vakuutus alle 900 e per vuosi, mutta se ei tunnetusti korvaa ratalippoja.