• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Haastetaan vähän

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ajoin kaksi vuotta töistä kotiin moottoritietä niin lujaa kuin kuin auto kulki, 220 - 240 mittarinopeutta, aamulla töihin mennessä ihan rajoitusten mukaan.

Lopetin kun tajusin että linnaa siitä saa ja tarvitsen kortin töissä.

Moottoripyörällä huiput on ollut 170, sitten alkoi pelottamaan....

editt: kirotusvihreitä

Olen CADin kanssa samoilla linjoilla. Sakkoja on helppo välttää ja hauskaa voi silti pitää. Se on vaan mielikuvituksen puutetta jos isoja sakkoja tulee usein. Keskustelu rangaistusten kohtuullisuudesta ja tehosta Suomessa on aiheellista, mutta sakkojen saamisesta itkeminen on turhaa kun sakottamisperusteet on kaikilla tiedossa.

Harmillista on myöskin se, että monet asialliset keskustelut kääntyvät lähes poikkeuksetta paskan jauhamiseksi, vaikka sille olisi omakin osasto.
Eivätköhän nämä jeesustelut kuulu "P*skanjauhantaan" tai "Turvallisuuteen". Eipä tällä aiheella ole tunnu olevan mitään tekemistä moottoripyöräilyn kanssa - ainakaan minusta.

-hh-

Olen CADin kanssa samoilla linjoilla. Sakkoja on helppo välttää ja hauskaa voi silti pitää. Se on vaan mielikuvituksen puutetta jos isoja sakkoja tulee usein. Keskustelu rangaistusten kohtuullisuudesta ja tehosta Suomessa on aiheellista, mutta sakkojen saamisesta itkeminen on turhaa kun sakottamisperusteet on kaikilla tiedossa.

Harmillista on myöskin se, että monet asialliset keskustelut kääntyvät lähes poikkeuksetta paskan jauhamiseksi, vaikka sille olisi omakin osasto.
Eivätköhän nämä jeesustelut kuulu "P*skanjauhantaan" tai "Turvallisuuteen". Eipä tällä aiheella ole tunnu olevan mitään tekemistä moottoripyöräilyn kanssa - ainakaan minusta.

-hh-
Aivan, tää on kyllä todellista paskanjauhantaa.

C-A-D tuossa oli asiaa ihan kympillä
buttrock.gif
. Tuo oli kuin omista ajatuksista
Joskus tuntuu, että tällä foorumilla hyväksytään vain sellaiset kirjoittajat, jotka ajavat kuin hullut ja ryyppäävät samaan tyyliin.
Kiitos, että uskalsit poiketa valtavirrasta
smile_org.gif

-hh-
Heh. Eli moottoripyöräilyn kanssa on tekemistä niillä loputtomilla "kortti lähti Yhyy" ketjuilla ja rangaistusten vaikeroinnilla. Sen sijaan Paskanjauhantaan joutaa oitis keskustelu siitä voiko moottoripyörällä ajaa rajoitusten mukaan ja voiko se olla kivaa.
shaun.gif
No - Elämä on.

Onneksi tämäkin ketju paljastaa sen, että meitä "toisinajattelijoita" tuntuu piisaavan. Harva vaan tuntuu halukkaalta ottamaan ennakkoon tiedettyä skeidaa niskaansa kertomalla mielipiteensä.

C-A-D puhuu kyllä täyttä ASIAA. Kiva huomata, että meitä samoin moottoripyöräilyyn suhtautuvia vielä löytyy täältä.
cool.gif

-hh-
Heh. Eli moottoripyöräilyn kanssa on tekemistä niillä loputtomilla "kortti lähti Yhyy" ketjuilla ja rangaistusten vaikeroinnilla. Sen sijaan Paskanjauhantaan joutaa oitis keskustelu siitä voiko moottoripyörällä ajaa rajoitusten mukaan ja voiko se olla kivaa.
shaun.gif
No - Elämä on.

Onneksi tämäkin ketju paljastaa sen, että meitä "toisinajattelijoita" tuntuu piisaavan. Harva vaan tuntuu halukkaalta ottamaan ennakkoon tiedettyä skeidaa niskaansa kertomalla mielipiteensä.
Heh vol II. Tässähän sitä skeidaa sataa juuri niskaan, kun tuli avattua näppiksensä, vaikka tietää tietyn porukan fanaattisuuden tason, kontrollifriikkiyden ja ajatusmaailman staattisuuden.

Täysin turhaa tämäkin naputtelu. Minusta joustavan ja järkevän ajatavan omaaville voisi olla oma foorumin osio moottoripyöristä keskustelemiselle. Toinen osio taas voisi olla runsaslukuiselle "toisinajattelijoiden" ryhmälle. Näin molemmat voisivat toisistaan häiriintymättä keskustella liikennekultuuriin eri genreistä moottoripyöräilijöiden näkökulmasta.

Eikö tällainen kompromissi mitenkään kävisi?

Toinen kompromissi voisi olla se, että molemmat ryhmät hyväksyisivät suvaitsevaisesti ja hyvässä motoristihengessä toisensa. Rajoitusten mukaan ajavat motoristit ja joustavasti ajavat motoristit.

Minä ainakin hyväksyn täysin myös nopeusrajoitusten mukaan ajavien mukana olon hienon harrastuksen parissa. Toivottavasti tunne on molemminpuolinen.

-hh-

Mikäli yhteisymmärrystä ei löydy, ehdottaisin edelleen, että sekä "jeesuskeskustelu" että "poliisivainoaataas" -aloitukset ns. itsemoderoinnin hyvää periaatetta noudattaen siirrettäisiin täst edes "P*skanjauhantaan. Turhaa kinaa vain täällä "moottoripyöräpuolella" herättävät.

Nyt vain ketjun aloittaja ja kaikki hänen mielipiteensä kannattajat ehdokkaiksi seuraavissa vaaleissa. Teissä on aivan mahtavasti sosialidemokraattista potentiaalia ja ko. puolueen nykyideologian "Kun minulla ei ole kivaa, sinullakaan ei saa olla kivaa" mukaista ajattelua. Kuten Holden Caulfield on osuvasti kiteyttänyt: ”Sleep tight, ya morons!”

-hh-
shaun.gif
No - Elämä on.

Heh vol II. Tässähän sitä skeidaa sataa juuri niskaan, kun tuli avattua näppiksensä, vaikka tietää tietyn porukan fanaattisuuden tason, kontrollifriikkiyden ja ajatusmaailman staattisuuden.

Täysin turhaa tämäkin naputtelu. Minusta joustavan ja järkevän ajatavan omaaville voisi olla oma foorumin osio moottoripyöristä keskustelemiselle. Toinen osio taas voisi olla runsaslukuiselle "toisinajattelijoiden" ryhmälle. Näin molemmat voisivat toisistaan häiriintymättä keskustella liikennekultuuriin eri genreistä moottoripyöräilijöiden näkökulmasta.

Toinen kompromissi voisi olla se, että molemmat ryhmät hyväksyisivät suvaitsevaisesti ja hyvässä motoristihengessä toisensa. Rajoitusten mukaan ajavat motoristit ja joustavasti ajavat motoristit.

Minä ainakin hyväksyn täysin myös nopeusrajoitusten mukaan ajavien mukana olon hienon harrastuksen parissa. Toivottavasti tunne on molemminpuolinen.

-hh-

Mikäli yhteisymmärrystä ei löydy, ehdottaisin edelleen, että sekä "jeesuskeskustelu" että "poliisivainoaataas" -aloitukset ns. itsemoderoinnin hyvää periaatetta noudattaen siirrettäisiin täst edes "P*skanjauhantaan. Turhaa kinaa vain täällä "moottoripyöräpuolella" herättävät.
ASIAA! Suvaitsevaisuus Rocks! Sitähän minäkin peräänkuulutan. Aloitusviestissänihän kaipailinkin nimenomaan moniarvoisuutta. Tahdoin sanoa, että moottoripyöräilystä voi nauttia myös muuten kuin nupit kaakossa. Myöskään korttia ei ole pakko menettää, saati törkeitä sakkoja joutua maksamaan. Tämä foorumi tuntuu vaan muuttuvan päivä päivältä enemmän yhden (kyseenalaisen) totuuden toitottamiseksi.

Minun puolestani jokainen ajaa kuten ajaa. MINÄ vaan en jaksaisi kuunnella sitä itkunsekaista vaikerrusta sakoista ja kortin poisotosta. Ei ne sakot itsestään tule saati kortti ansiotta lähde.

Nyt vain ketjun aloittaja ja kaikki hänen mielipiteensä kannattajat ehdokkaiksi seuraavissa vaaleissa. Teissä on aivan mahtavasti sosialidemokraattista potentiaalia ja ko. puolueen nykyideologian "Kun minulla ei ole kivaa, sinullakaan ei saa olla kivaa" mukaista ajattelua. Kuten Holden Caulfield on osuvasti kiteyttänyt: ”Sleep tight, ya morons!”
Tuo oli vissiin loukkaukseksi tarkoitettu?

En ole politiikasta tottunut harrastefoorumeilla keskustelemaan, enkä aio sitä nytkään aloittaa. Toivoisin, että sitä ei tähän keskusteluun sotkettaisi.

Niimpä. Jos kaikki ajaisivat piittamatta liikennesäänöistä, niin alkaisitteko te protestoijat silloin noudattamaan sääntöjä?
Vai miten te erottuisitte massasta eduksenne?

Sellaisiahan maita toki on, joten eikö Suomi ole loistava paikka asua nykyisellään..?

-hh-
shaun.gif
No - Elämä on.

-hh-

Tollanen pikku kyssäri vaan, että mitä tarkoittaa toi joustavasti ajava motoristi. Saan sen käsityksen tosta sun kirjoituksestas, että liikennesääntöjä noudattavat motoristit eivät voi olla joustavia.

Mielestäni olen hyvinkin joustava motoristi ja varmuudella en tänä kesänä ole ajanut rajoitukseen nähden yli 10 ylinopeutta, ainakaan tietoisesti. Moni on mennyt ohi ja olen minäkin ohitse päässyt ilman ylinopeutta.

Joustavuus on aivan jotain muuta mun mielestäni, kuin liikennesääntöjen rikkomista.

On hienoa, että joku pystyy määrittelemään mikä on mulle kivaa ja mikä ei. Helpottaa huomattavasti elämää. Taidan myydä prätkän saman tien pois, koska mulla ei mitä ilmeisemmin ole kivaa sitä ajaessani. Kiitos Bomberille tämän asian valaisemisesta. Heti vierähti kivi sydämeltä.

On hämmentävää kuinka moni moottoripyöräilijä tuntuu olevan sitä mieltä, että liikennesäännöissä pitäisi olla ihan omat pykälät kun puhutaan prätkist. Siinä olisikin hieno idea, että nykyisten nopeusrajoitusten alle laitettaisiin prätkille vaikka ihan omat nopeusrajotuslätkät. Olisikos ehdotuksia kuinka paljon pistettäisiin? Riittäisikö 50km/h vai pistettäisiinkö saman tien vaikka täys satanen. Silloin saisi pikkuteilläkin päästellä jo 180 km/h. Puheista päätellen tosin sekään tuskin riittäisi kovin monelle.

Väittäisin, että ei kukkahatut täällä kenenkään iloa yritä viedä. Kyse on pikemminkin siitä millaisia rajoja hauskanpitämiselle asetetaan. Minusta olisi todella hauskaa vuokrata lasersotatarpeet ja mennä porukalla vääntämään kaupunkisotaa johonkin isohkoon kauppakeskukseen sen ollessa auki. Touhu ei aiheuttaisi varsinaisesti minkäänlaista turvallisuusriskiä sivullisille, mutta jostain syystä ne helvetin paskalakit olisivat paikan päällä varsin nopeasti pilaamassa tuonkin ilon. I wonder why... Kuinka moni ylinopeuksien puolesta puhuja olisi valmis sallimaan moisen toiminnan?

Asiaa hyvin pitkälti koko keskustelu. Yhdyn mielipiteeseen miten tyhmää on ruikuttaa saaduista sakoista tai kortin menetyksestä. Jokaiselle lienee kuitenkin kerrottu seuraamukset sääntöjen rikkomisesta jo autokoulussa. Itse en taajamassa aja ylinopeutta, mutta taajaman ulkopuolella välillä kyllä, sakkoja ei ole tullut, mutta enpä rupea itkemään jos niitä tulee. Suorat ajan yleensä rajoitusten mukaan, se nyt on sama ajaako 80 vai 180, se on suoraa tietä ja ei se nopeus sillon tuo mitään jännitystä. Mutkapätkillä tulee välillä ajeltua reippaammin, mutta sekään ei ole tarpeellista. Ja kortti jos menee, niin sitten menee, mutta siitä voi vain itseään syyttää, ei esim poliisia, joka tekee työtään.

Todella positiivista että täällä tohditaan keskustella jostain muustakin kuin siitä ainaisesta "kuka teki huilluimman tempun liikenteessä ja selvisi siitä" - HYVÄ C.A.D.
buttrock.gif

Tokkopa täällä kukaan neitseellinen on noiden ylinopeuksien  tai muiden liikennerikkomusten kanssa, mutta ei niiden kerääminen tosiaankaan kyllä parempaa motoristiakaan tee vaikka tekninen ajotaito olisikin kohdillaan; tämä kukkahattuilu on vain hyvästä, motoristien maine kun ei niin kovin hyvä tällä hetkellä ole muutenkaan...

Toki jokainen ajaa niinkuin haluaa mutta siitä pitää sitten myös itse kantaa vastuu eikä olla heti valittamassa rangaistusten suuruudesta tai siitä ettei kehuttukaan - fiksuimmat oppivat yleensä yhdestä kerrasta
confused_orig.gif

Ja juu, olen kukkahattu mutta jos lujaa haluan ajaa niin sitten tuonne euroopan puolelle, ens kesänä taas...sen mitä tuo mopo kulukuee siellä missä saa ajaa - onneksi tekniikka sielläkin rajoittaa noita nopeuksia ettei allekirjoittaneen ajotaitojen puute vain tule ilmi  
tounge.gif

Ja radalla olen käynyt, se oli kivaa mutta sinne tarvitaan hiukka erilainen mopo ja tuonne tien päälle riittää taas toisenlainen...

-hh-
shaun.gif
No - Elämä on.

-hh-

Tollanen pikku kyssäri vaan, että mitä tarkoittaa toi joustavasti ajava motoristi. Saan sen käsityksen tosta sun kirjoituksestas, että liikennesääntöjä noudattavat motoristit eivät voi olla joustavia.

Mielestäni olen hyvinkin joustava motoristi ja varmuudella en tänä kesänä ole ajanut rajoitukseen nähden yli 10 ylinopeutta, ainakaan tietoisesti. Moni on mennyt ohi ja olen minäkin ohitse päässyt ilman ylinopeutta.

Joustavuus on aivan jotain muuta mun mielestäni, kuin liikennesääntöjen rikkomista.
Joustava ajotapa on varmaankin makuasia. Itse kullekin. Laki ei sitä tunne.

Vaikkapa sitä, että ajaa 80 kmt rajoitusalueella 40 kmt nopeutta tien geometrian ja ympäristömuuttujien niin edellyttäessä. Ja 80 kmt rajoitusalueella 120 kmt nopeutta tien geometrian ja ympäristömuuttujien niin salliessa.

Ja ollessaan yksin liikenteessä, täysin yksin, niin lujaa/hiljaa kuin sattuu vain yksinkertaisesti huvittamaan.

Ja sitä, että antaa kiireisimmille ohitusmahdollisuuden. Sitä, että antaa tietä suojatien luona epäröivälle mummelille. Jättää korttelivälit tukkimatta liikennevaloissa. Ja paljon muuta...

-hh-

Noissa samoissa threadeissa sitten tuetaan kortin menettänyttä kollegaa ja vaikeroidaan yhteiskunnan väkivaltakoneiston julmuutta ja epäoikeudenmukaisuutta. Mukaan vedetään hyväonnisempana verrokkiryhmänä kansanedustuslaitos ja muut raiskaajat, mummonpotkijat, huumehörhöt, Virolainen sukulaiskansamme ja sosialidemokraattinen hallintokoneisto™ sekä kiistellään siitä voivatko lapset, metsot ja muut murmelit materialisoitua keskelle korpisuoraa.
Sitä en ole ikinä ymmärtänyt, enkä tule ymmärtämään, että aletaan vertailla itkemismielessä oman teon sanktiota jonkin aivan toisen rikoksen sanktioihin. Tylsää vinkunaa semmoinen.

Poikkeuksiakin toki on, niitä jotka toteavat rikkoneensa lakia, saaneensa sanktion ja siinä se.

On hienoa, että joku pystyy määrittelemään mikä on mulle kivaa ja mikä ei. Helpottaa huomattavasti elämää. Taidan myydä prätkän saman tien pois, koska mulla ei mitä ilmeisemmin ole kivaa sitä ajaessani. Kiitos Bomberille tämän asian valaisemisesta. Heti vierähti kivi sydämeltä.

On hämmentävää kuinka moni moottoripyöräilijä tuntuu olevan sitä mieltä, että liikennesäännöissä pitäisi olla ihan omat pykälät kun puhutaan prätkist. Siinä olisikin hieno idea, että nykyisten nopeusrajoitusten alle laitettaisiin prätkille vaikka ihan omat nopeusrajotuslätkät. Olisikos ehdotuksia kuinka paljon pistettäisiin? Riittäisikö 50km/h vai pistettäisiinkö saman tien vaikka täys satanen. Silloin saisi pikkuteilläkin päästellä jo 180 km/h. Puheista päätellen tosin sekään tuskin riittäisi kovin monelle.

Väittäisin, että ei kukkahatut täällä kenenkään iloa yritä viedä. Kyse on pikemminkin siitä millaisia rajoja hauskanpitämiselle asetetaan. Minusta olisi todella hauskaa vuokrata lasersotatarpeet ja mennä porukalla vääntämään kaupunkisotaa johonkin isohkoon kauppakeskukseen sen ollessa auki. Touhu ei aiheuttaisi varsinaisesti minkäänlaista turvallisuusriskiä sivullisille, mutta jostain syystä ne helvetin paskalakit olisivat paikan päällä varsin nopeasti pilaamassa tuonkin ilon. I wonder why... Kuinka moni ylinopeuksien puolesta puhuja olisi valmis sallimaan moisen toiminnan?
Kannatan lämpimästi ajatusta, periaatteen vuoksi, vaikkeivät militaristiset leikit olekaan lähellä sydäntäni.

Moottoripyörille on varsin vaikea laatia erillisiä nopeusrajoituksia, joskaan ei mahdotonta. Johan nytkin erilaisille ajoneuvoluokille on varsin kirjava joukko tyyppikohtaisia rajoituksia; yleensä ne perustuvat ajoneuvon massaan, hidastuvuuteen, rahtiin, jarrutusmatkoihin, näkemään... Tiedät hyvin. Hyväksytkö nämä erillisrajoitukset?

Joka tapauksessa perusdilemmahan on rangaistusten täysin käsittämätön yleistävyys ainoastaan yhden ainoan muuttujan, nopeuden, perusteella. Törkeäksi vaaran aiheuttamiseksi luokitellaan teot, jotka eivät missään ihmisjärjen käsittämissä rajoissa aiheuta minkäänlaista vaaraa. Toisaalta konkreettisen vaaran aiheuttaminen ei vaikuta millään tavoin sanktioon. Normaaliin ajatteluun kykenevä ihminen ei luonnollisestikaan pidä tilannetta oikeusvaltion olemukseen kuuluvana. Siksi on helppoa ymmärtää meidän "rikollisten" tarvetta purkaa tilanteen epäkohtaa myös toisten samankaltaisten seurassa; joita siis motoristeista osa on.

-hh-

Back