• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Gs 500e dyno ja vapari kannattaako?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Janne79
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitos nopeista vastauksista.

Tässä on nyt mietinnässä ostaakko isompi pyörä vai vielä säätääkkö tota vanhaa.

Bandit ois kyllä ihan jees  
biggrin.gif
Osta isompi ja laita vanha kiertoon..
tounge.gif

kyllähän toi sv varmaan ketterämpi ja kevyempi, mut jos vaikka tekee reissuu kaks päällä ja kuormalla melkeimpä kallistusin bandiittiin .Ei kokemusta sv:stä, mut kyllä bandiitillakin noi mutkat menee aikas mukavasti vaik kuormanki kans

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että juuri sillä väännöllä on suuri merkitys ajomukavuuteen kun ei tarvitse aina vetää jengat tapissa ja silti maisemat vaihtuu ripeästi, mutta tämä vielä korostuu mikäli ajetaan kaksi päällä. Puhuit paljon virittelystä ja miksi ei niitä euroja voisi laittaa siihen alustan paranteluun jos tykkää vetää niitä mutka pätkiä ihan tyränä.
Mikäli sitä gs500 virittäis putkella sekä suuttimilla niin ei se kulutus ainakaan laske ja olen enemmän isomman pyörän hankinnan kannalla. Jos pyörän hankinnassa mietitttäisiin vain hevosvoimien ja painon välistä suhdetta niin silloin pyörä olisi gsxr 750 tai muu vastaava, muttei siitä nyt ole kysymys joten älä edes vertaile niitä.

Alla oleva teksti on lainattu nimimerkiltä Karban
jos nyt vaikka otetaan vertailukohdaks gs500 ja malmikasa bandit 1200. Budjetiksi sama niin gs tekee banditin ympärillä kahdeksikkoa radalla ja jää vielä bensarahaakin.
Yläpuolella oleva väite ei pidä paikkaansa.

Mikäli sitä gs500 virittäis putkella sekä suuttimilla niin ei se kulutus ainakaan laske ja olen enemmän isomman pyörän hankinnan kannalla. Jos pyörän hankinnassa mietitttäisiin vain hevosvoimien ja painon välistä suhdetta niin silloin pyörä olisi gsxr 750 tai muu vastaava, muttei siitä nyt ole kysymys joten älä edes vertaile niitä.

Alla oleva teksti on lainattu nimimerkiltä Karban
jos nyt vaikka otetaan vertailukohdaks gs500 ja malmikasa bandit 1200. Budjetiksi sama niin gs tekee banditin ympärillä kahdeksikkoa radalla ja jää vielä bensarahaakin.
Yläpuolella oleva väite ei pidä paikkaansa.
No nimenomaanhan on ollut ainakin hevosvoimien lisäämisestä puhetta - mun mielestä siitä puhuessa se paino kannattaa kuitenkin ottaa huomioon myös. Jos teho ja paino lisääntyy molemmat, ei lopputulos ole ollenkaan niin hyvä kuin jos pelkkä teho lisääntyisi, tai paino vähenisi.

Väitteeseeni gs500 vrt iso bandit radalla. Tuokaa mulle pyörät ja ajan molemmilla kierroksen vaikka alastarolla, väitän että oon nopeampi gs:llä. Vielä jos pannaan budjetiksi joku tietty summa jolla pitäis pyörä ostaa ja sitä parantaa niin gs:stä sais enemmän irti ratasyheröä ajatellen. Haluaisinkin kuulla perustelut miksei tämä pidä paikkaansa?

Matka-ajo 2 päällä plus 3 laukkua jos on kriteeri niin millään ilveellä gs:ää ei saa banditin veroiseksi. Tai, jos pitää päästä 400m matka mahdollisimman nopeasti, tai saada lentokentällä mahdollisimman suuri huippunopeus.

Kaksipäällä matkailuunhan tuo bandit on noista kahdesta (tai kolmesta, jos mukaan otetaan SV) paljon parempi vaihtoehto. Virityksestä kun kuitenkin oli puhe, luulin automaattisesti tarkoituksena olevan sen että pääsis kovempaa.

Mulle tärkeintä on ketteryys ja siltä pohjalta suosittelen sv:tä mielummin kuin banditia. Jollekin muulle muut ominaisuudet on tärkeämpiä joten tämä mun suositus ei päde.

Itse asiassa minä hankkisin mielummin gs500:n kuin ison banditin itselleni. Ja varmaan virittäisin sitä vaikka se suuren yleisön mielestä oliskin ihan hukkaan heitettyä rahaa. No minun mopo ei olekaan suurelle yleisölle tarkoitettu eikä siltä hyväksyntää hakeva, vaan ihan mulle itselle. "Ei se koko vaan se miten sitä käyttää".

Väitteeseeni gs500 vrt iso bandit radalla. Tuokaa mulle pyörät ja ajan molemmilla kierroksen vaikka alastarolla, väitän että oon nopeampi gs:llä.
Olen ollut aikoinaan näkemässä, kun eräs liikennealan ammattilainen, autolla kilpaileva harrastelijamotoristi pesi TÄLLAISELLA useamman kisaa harrastavan kyykkymiehen radalla. Oli noloja poikia varikolla ihmettelemässa, mikä mättää ja jokaisella oli joku syy, "miksei nyt kulje".
biggrin.gif

Mitä tulee virittämiseen, niin mikä hitto siinä muka on, että ainoa tapa virittää alle tonnista on muka vaihtaa se isompaan? Piikkiäkin voi viilata ja saada siitä hyvän mielen onnistuessaan,

Väitteeseeni gs500 vrt iso bandit radalla. Tuokaa mulle pyörät ja ajan molemmilla kierroksen vaikka alastarolla, väitän että oon nopeampi gs:llä.
Olen ollut aikoinaan näkemässä, kun eräs liikennealan ammattilainen, autolla kilpaileva harrastelijamotoristi pesi TÄLLAISELLA useamman kisaa harrastavan kyykkymiehen radalla. Oli noloja poikia varikolla ihmettelemässa, mikä mättää ja jokaisella oli joku syy, "miksei nyt kulje".    
biggrin.gif

Mitä tulee virittämiseen, niin mikä hitto siinä muka on, että ainoa tapa virittää alle tonnista on muka vaihtaa se isompaan? Piikkiäkin voi viilata ja saada siitä hyvän mielen onnistuessaan,
tossahan on taas kyse ajotaidosta,mut karban kohdalla ehkä siitä ettei pysty hyödyntään bandiitin tehoja.uskosin et bansku kiihtyykin sen verran paremmin suorilla ja kait suora nopeudetkin vähän vaikuttaa ja väittäsin et pelimies heittää bandiitinkin aika mukavasti mutkiin. no sama se mulle
withstupid.gif

Mikä rata tuo Alastaro muka on? Monza tai Hockenheim kuulostavat enemmän "oikeilta" radoilta.  
wink.gif
Olisi se kiva nähdä, kun gs500 lähtee 1200 bandiittia rivakammin mutkasta.  
biggrin.gif
No nii mennään nyt sit saman tien tohon naapurikuntaan Nürnburgringille..

Tehojen hyödyntämisestä, no helvetti osaa kai kuka vaan kahvaa kääntää mut oli taidot mitä hyvänsä niin ei se 250kg möhkäle mutkassa mee ainakaan lujempaa kuin 170kg möhkäle yhtä huikeella alustalla. Mutkan jälkeen on tietty asia erikseen.

Totuuksia:
-mitä isompi pyörä, sitä parempi se on
-kuutiomäärä on kääntäen verrannollinen kierrosaikaan
-mitä isompi pyörä, sitä parempi kuski
-pientä pyörää ei kannata virittää, ei siitä saa isoa kuitenkaan, joten siihen ei voi päteä kolme ylempää totuutta
-Jos joku muuta väittää, on se automaattisesti väärässä ja ilmiselvästi käynyt liian vähän mutterilla.

Mä oon nyt vaan vastarannan kiiski, koska noi ei oo mun totuuksia.

Älytöntä on tuo uhoaminen ja oikea totuus on näköjään eri asia kuin Karban totuus...
Näinhän se siis tuli todistettua. Meikäläinen on vahingossa vaan iän myötä livennyt oikeista totuuksista.

Muistan elävästi pikkupoikana vuonna 1985 tai 1986 tai jotain sitä luokkaa kun koitin valistaa naapurin äijää mopoasioissa oikeaan totuuteen. Sillä oli GSX-R750, se oli hänen mukaansa kova vehje. No eihän se voinut olla, lähinaapuruston äijällä oli Z1300 ja se oli tietty kovempi kun siinä oli ensinnäkin 2 sylinteriä enemmän ja kuutioitakin melkein kaks kertaa enemmän. Tais olla vähän tyhmä ukko, luulis sen nyt motoristina olevan tietonen että Kawasakilla on isompia pyöriä ku 750. Sen verran jankkasin että sen vaimo kerkes sanomaan ukolle että anna pojan olla oikeessa. Eli sehän siis oli oikea totuus. Ihme homma vaan että ukko ei opikseen ottanut ja tyhmyyttään myöhemmin vaihtoi sen ihan samakuutioiseen uudempaan, ei tainnut olla ihan kaikki silläkään kotona.

ei se 250kg möhkäle mutkassa mee ainakaan lujempaa kuin 170kg möhkäle yhtä huikeella alustalla. Mutkan jälkeen on tietty asia erikseen.
Niin ne painot oli 212 ja 174 (kuivana)...  
biggrin.gif
Joo toi 250 taiskin olla ton mun kaavailun jälkeen.. Mut GS:stä löysin sellasen tiedon että kuivapaino olis 169kg. Noissa vanhemmissa nakumallisissa siis. Saman tietolähteen mukaan niissä katetuissa kuivapaino olis 180kg.

No, joka tapauksessa 45kg lisäpaino tuntuu mutka-ajossa.

ei se 250kg möhkäle mutkassa mee ainakaan lujempaa kuin 170kg möhkäle yhtä huikeella alustalla. Mutkan jälkeen on tietty asia erikseen.
biggrin.gif
Joo toi 250 taiskin olla ton mun kaavailun jälkeen.. Mut GS:stä löysin sellasen tiedon että kuivapaino olis 169kg. Noissa vanhemmissa nakumallisissa siis. Saman tietolähteen mukaan niissä katetuissa kuivapaino olis 180kg.

ei tarkotus loukata ketään, mut jos toi paino ainoo kriteeri suosittelen pv suitsaa ,tolla logiikalla pitäs pestä radalla lähes kaikki
sport05.gif

biggrin.gif

ei tarkotus loukata ketään, mut jos toi paino ainoo kriteeri suosittelen pv suitsaa ,tolla logiikalla pitäs pestä radalla lähes kaikki
sport05.gif
Minimotolla pesee senkin. Heliumia vielä renkaisiin.  
062802moto_prv.gif

Enkä mä oo missään väittänyt että paino on ainoo kriteeri. Niin oon väittänyt että tehon ei pitäis olla ainoo kriteeri. Eikä väännönkään. Sillä logiikalla pitäs laittaa prätkään joku silja europan kone, sillä pesis radalla lähes kaikki.

ja jos palataan alkuperäiseen aiheeseen....

Katukäytössä normaali ajelussa todnäk järkevintä on hommata pikkuisen isompi pyörä virittämisen sijaan.

Virittämisen vanha markka-aikainen sääntöhän oli 1000mk per hevosvoima (tms). Samoin moottorin kestävyyden kannalta parastapa tuottaa lisää tehoa on kuutiotilavuuden lisääminen joten kannattaa ehkä vaihtaa pyörään jossa on sitä tilavuutta enemmän. suzuki GS ->gsf->sv tulee hevosvoimat tuossa halvemmaksi. Nuo pyörätkin painaa suurin piirtein saman kuin GS.

Jos haluaa vähän viritellä, slipari, sytty,suuttimet,suodatin eli alle 1000eur niin siittä vaan, varmaan tulee pientä väännön ja tehon nousua. Todennäköisesti juuri sen laskusäännön verran, about 6heppaa..ehkä enempi.

Enkä mä oo missään väittänyt että paino on ainoo kriteeri. Niin oon väittänyt että tehon ei pitäis olla ainoo kriteeri. Eikä väännönkään.
Tämän keksinnön kanssa vaan Suizan kehitysinsinöörin puheille...  
062802jumpie_prv.gif
Mitä älytöntä sun mielessä tossa oikein on? Mä kyllä luulen että niillekin on valjennut grammanrunkkauksen edut, tai no motogp-menestyksen perusteella ehkä ei.

Tehopainosuhde kertoo enemmän kuin pelkkä teho. Se nyt vaan on fakta.

Itse jos alusta loppuun virittelyt hoitaisin tekisin sen mielummin GS:lle kuin Banditille. Vähemmän kaasareita synkattavana jne jne, valmiiksi jo suhteellisen pieni paino, ja runko vaikuttaa vähemmän makaronilta. Samat viritysosat maksaisi vähemmän kun niitä kalliimpia (kaasarit) tarvitaan puolet vähemmän. Tästä koko aiheesta innostuneena lueskelin vähän ulkomaisia gs-foorumeita, jollakin oli ratapelinä gs500 ja sen virityksin mentiin vakio 04 SV650:n kanssa rinta rinnan kiihdytyksessä. Mutta eihän se voi olla mahdollista koska SV:ssä on enemmän tehoa ja kuutioita, eihän?

"I've been running Kehin FCR 35s on my racebike
Ported, Cams, Yosh pipe, High comp JE pistons, 513cc.
"

"I don't know how much power I'm getting. The last time I was on the track it was a dead even race down the straight against a 04 SV650.
I think they put out around 74hp. That was with the FCR35s.
The new FCR 39s should do better."

Pertti perusvirittäjän on kuitenkin helpompi vaan hankkia se SV650 suoraan.

Back