• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Garmin Zumo 660

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tikirak
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitokset noista telinetiedoista. Tuusulan mies tunistikin jo meidät tumpeloiksi. Se oli kyllä aika helppoa kun sen jo tekstissä mainitsinkin. Apua näkyy löytyvän tuon lukituksen suhteen ja vielä kun saataisiin tuo laitteen sisäinen muisti vaikka 64 gigaiseksi, ei tarvitsisi korttien kanssa värkätä. BaseCamp siihen kuntoon, että voi oikeasti tietokoneella reitittää ja hallita tieluokka niin sitten oltaisiin jo aika pitkällä, varsinkin kun reitit siirtyisivät laiteelle juuri selaisena kun ne on tehnyt tietokoneen ruudulle. Tulevana pyhänä kuitenkin viiletetän satamaan ja sitä myöden Italiaan vaikka tumpeloita ollaankin.

lp1234 sanoi:
Kiitokset noista telinetiedoista. Tuusulan mies tunistikin jo meidät tumpeloiksi. Se oli kyllä aika helppoa kun sen jo tekstissä mainitsinkin. Apua näkyy löytyvän tuon lukituksen suhteen ja vielä kun saataisiin tuo laitteen sisäinen muisti vaikka 64 gigaiseksi, ei tarvitsisi korttien kanssa värkätä. BaseCamp siihen kuntoon, että voi oikeasti tietokoneella reitittää ja hallita tieluokka niin sitten oltaisiin jo aika pitkällä, varsinkin kun reitit siirtyisivät laiteelle juuri selaisena kun ne on tehnyt tietokoneen ruudulle. Tulevana pyhänä kuitenkin viiletetän satamaan ja sitä myöden Italiaan vaikka tumpeloita ollaankin.

En ole vielä kokeillut mutta TomTomille sopivalla Tyre ohjelmalla saa kuulemma tehtyä reitit myös Garminiin. Reittejä tietokoneella tehdessä kannattaa huomioida, että reittipisteitä on laitettu tarpeeksi tiuhaan. Näin Zumo reitittää oikeaa reittiä vaikka zumosta on valittuna nopein reitti. Jos reittipisteitä on liian vähän zumo kulkee nopeinta reittiä, mikä saattaa olla eri kuin koneella. Näin huomasin kun tein Tyrellä reittejä omaa TomTom 510:iin.

Mut se on totta, että Garminilla on esimerkiksi TomTomiin verrattuna erittäin huonot ohjelmat.

Vai että TomTomiin verrattuna huonot?

No jos olemattomaan verrataan niin sitten kyllä varmaan näin... Tomperollahan ei ole mitään suunnittelusoftaa omasta takaa millä pystyisi reittiä suunnittelemaan tien tarkkuudella.

Zumo 660:ssä reitti voi koostua 199 reittipisteestä eli voi ihan oikeasti valita tien tarkkuudella missä mennään, ei vain muutamien osoitteiden kautta kulkevaa reittiä.

Se, että osaako itse kukin käyttää kaikkia ominaisuuksia sitten onkin kokonaan toinen juttu...

Pakko kompata edellistä. Garminin softat on pirun monipuoliset, mutta vaativat vähän paneutumista ennen kuin oppii miten niitä kannattaa käyttää. BaseCampistä en ole satavarma, mutta ainakin MapSourcen saa asetuksia säätämällä reitittämään täsmälleen samalla tavalla kuin zumon. Ja kunhan MS:ssä on sama karttaversio kuin zumossa, niin laitteen ei edes tarvitse laskea reittejä uudelleen. Reittipisteitä ei mun mielestä missään nimessä kannata tökkiä liikaa, koska navi opastaa puheella joka pisteeseen. Tällöin esim. pitkälle suoralle kääntyessä et tiedä montako km suoraa pitää ajaa ennen seuraavaan käännöstä, siis jos suoralla on ylimääräisiä reittipisteitä. Reittipisteet kannattaakin tämän takia laittaa pääsääntöisesti kulkusuunnassa heti risteyksen jälkeen.

Tuo reittisuunnittelu juttu on totta, että TomTomilla ei ole omaa softaa. Edellä mainittu Tyre kuitenkin integroituu Home ohjelmaan. ja näin ei tarvitse käyttää kuin yhtä ohjelmaa jonka kautta hoituu laite/karttapäivitykset ja reitin suunnittelu. Ja on pirun selkeä käyttää jopa tottumattomalle ihmiselle. Ei tarvii säätää.

Se huono puoli Tyressä on, että se käyttää google mapsia eikä samaa karttaa kuin laitteessa olevaa. Tällöin joutuu laittamaan reittipisteitä tarpeeksi ja tosiaan kannaattaa laittaa pisteet risteyksiin.

Ite en ole käyttänyt vielä omaa zumoa kauaa, mutta onko garminilla yhtä ohjelmaa millä hoituu kaikki päivitykset.
Vai tarviiko ohjelmisto päivittää garminin omilta sivuilta, ja kartat taas lifetime updaterilla tai mapinstalilla tai webupdaterilla ja reitit basecampilla tai mapsourcella.

Askemux sanoi:
Tuo reittisuunnittelu juttu on totta, että TomTomilla ei ole omaa softaa. Edellä mainittu Tyre kuitenkin integroituu Home ohjelmaan. ja näin ei tarvitse käyttää kuin yhtä ohjelmaa jonka kautta hoituu laite/karttapäivitykset ja reitin suunnittelu. Ja on pirun selkeä käyttää jopa tottumattomalle ihmiselle. Ei tarvii säätää.

Se huono puoli Tyressä on, että se käyttää google mapsia eikä samaa karttaa kuin laitteessa olevaa. Tällöin joutuu laittamaan reittipisteitä tarpeeksi ja tosiaan kannaattaa laittaa pisteet risteyksiin.

Ite en ole käyttänyt vielä omaa zumoa kauaa, mutta onko garminilla yhtä ohjelmaa millä hoituu kaikki päivitykset.
Vai tarviiko ohjelmisto päivittää garminin omilta sivuilta, ja kartat taas lifetime updaterilla tai mapinstalilla tai webupdaterilla ja reitit basecampilla tai mapsourcella.
Tuossahan luettelitkin jo pitkän pätkän ohjelmia joita joutuu käyttämään jotta saa jotain tolkkua kamppeelle.
Tuo vanha MapSource on jostain syystä paljon parempi reitittäjä kuin uusi BaseCamp. Tieluokat toimii joten kuten, silloin ei tarvitse niitä ylimääräisiä reittipisteitä täplyttää tuhkatiheään.

Tieluokka ongelma ei ole täysin Garminin omaa tekoa, nuo luokat kun ei ole kansainvälisesti sovittuja ja Suomalainen karttojen toimittaja käyttää omaa kansallista versiotaan tästäkin aiheesta.

Ei ihme että Ameriikan pojilla on ongelmia reitityksen kanssa näissä Suomen kansallismaisemissa.

Mitä puhelinta käytätte 660pisen kanssa? Minulla on Zumoon paritettu iphone 4 ja zumosta autocomiin 4066 johdolla ja kaikki pelaa muuten hienosti, mutta kun soitan ja puhun, niin minun puhe pätkii "ajoittain" tai lähes aina kuulijalle.
Luulin vian olevan liitoksissa, mutta kokeilin tyttären satasen Samsungia iphonen tilalle, niin johan toimi hienosti! Eikö Zumo ja Iphone tykkää toisistaan vai missä vika?
Suunittelin hakevani multi simmin ja jonkun halppis puhelimen mopo käyttöön.

Onko muilla kokemuksia tämmöisestä? 550pisen kanssa Iphone toimi hienosti.

Tulipa just tilattua tuo 660, ja vähän jänskättää että miten mahtaa toimia HTC:n kanssa. Ja yleensäkkin, kun en mikään hirvee daattaa oo. No tuli vähän otettua hennomisjuomaa, joten jäädään sitten ootteleen laitteen saapumista.

IsoPoika sanoi:
Mitä puhelinta käytätte 660pisen kanssa? Minulla on Zumoon paritettu iphone 4 ja zumosta autocomiin 4066 johdolla ja kaikki pelaa muuten hienosti, mutta kun soitan ja puhun, niin minun puhe pätkii "ajoittain" tai lähes aina kuulijalle.
Luulin vian olevan liitoksissa, mutta kokeilin tyttären satasen Samsungia iphonen tilalle, niin johan toimi hienosti! Eikö Zumo ja Iphone tykkää toisistaan vai missä vika?
Suunittelin hakevani multi simmin ja jonkun halppis puhelimen mopo käyttöön.

Onko muilla kokemuksia tämmöisestä? 550pisen kanssa Iphone toimi hienosti.

Mulla toimii iphonen kanssa ihan hyvin...Nokialainen toimii vaan vielä paremmin/varmemmin. Kukaan ei ole ainakaan maininnut mistään pätkimisestä kun iphone on käytössä.

Kellään kokemuksia zumosta samsungin galaxy kakkosen kanssa? Pariutuvat nätisti mutta puhelinluettelo jää johonkin matkalle. Liityiskö jotekin tuohon että puhelimessa liittetyjen laitteiden listassa zumon kohdalla lukee "liitetty puhelimen ääneen". Vinkkejä?

Ainakin S3ssa piti yhden kerran vastata myöntävästi kun puhelin kysyi että sallitaanko tiedonsiirto automaattisesti, sen jälkeen on toiminut. Pitäisi olla sama homma S2 kun molemmissa sama käyttis (ICS)

Kummin päin teit parituksen Puhelin => ZUMO vai ZUMO => puhelin, ainakin itse olen huomannut, että kun tekee parituksen puhelimesta ZUMOon päin toimii paremmin, tosin mulla vanha nokian kommari jossa melkein 1000 numeroa.

Hmm. Ei kysellyt mitään tiedonsiirrosta. Ainoastaan pyysi tuon garminin oppaasta löytyvän koodin syöttämään. Tarvii purkaa toi liitos ja kokeilla uudestaan. Oisko mulla sitten liitetty väärinpäin nuo. Kiitoksia.

Uudet kartat 2013.2 ilmestyneet, nyt asennusohjelma kysyy, että laitetaanko kartat muistikortille. Toivottavasti kaikki ylimääräinen säätäminen on nyt loppu :)

mi16 sanoi:
Uudet kartat 2013.2 ilmestyneet, nyt asennusohjelma kysyy, että laitetaanko kartat muistikortille. Toivottavasti kaikki ylimääräinen säätäminen on nyt loppu :)

Täytyypä ladata ja katsoa kuinka takuhun saa asian tällä kertaa. Jos lie tulevaisuudessa käytetäänkin vain sitä muistikorttia. Kiintomuisti jää sitten johonkin muuhun?

Muista poistaa vanha kartta käytöstä, kun asennat uuden eri paikkaan. Muuten laite menee aika hitaaksi.

Maanmittauslaitoksen peruskartan tasoiset ja näköiset maastokartat Garmin GPS-laitteisiin ilmaiseksi.
itse latasin MapSource version ja siirsin MapInstallilla Garminin muistikortille.

Suosittelen laittamaan nämä muistikortiile ja pitämään pois käytöstä normaalin navigoinin aikana, koska tämä hidastaa laitetta aikapaljon. Työkalut->asetukset->kartta->karttainf ja sieltä valitset käytettävän kartan.

http://kartat.hylly.org/

Back