• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

FZR 1000 -92 asiaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja joni88
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nöyrimmin pyydän anteeksi nipotustani :jpstyle: mut muistakaa että neula ja neulaventtiilin neula on kaks täysin eri asiaa.. tuli vaan mieleen kun korjaussarjoissa yleensä tulee toi kohoon kiinnittyvä neulavanttiilin neula. Neula kun on kiinni luistissa.

Kähis sanoi:
Voin tsekata mitä Haynes sanoo tuosta kunhan käyn tallilla.

Itse olen tilannut fixaussarjan (2kpl per sarja) ja vaihtanut sen kopan tiivisteen. Irroitan sen hässäkän, missä koho on kiinni (lähtee vetämällä) ja irroitan sen päästä pultin ja putsaan kaikki paikat. Kohojen liikkuminen on puolesta millistä välillä kiinni, joten tarkkana niiden kanssa. Varsinkin jos/kun vaihtaa sen kohonkiinnittimen o-renkaan. Mulla siitä tulee aina todella tiukka ja saa tapella kyllä huolella että sen saa tiiviisti kiinni ilman että se alkaa vääntämään kohoa seinää kohti.

Sarjan mukana tulee uusi neula, jonka vaihdan. Sitten ensin lumiharjasta irroitetulla "hiuksella" törkin kaikki ne pikkureiät puhtaaksi ja viimeistelen pikkuisella lääkeruiskulla, jolla painan vettä voimalla niihin. Sitten paineilmalla kuivaus ja sama törkkiminen siihen kaasarin runkoon. Itse en ole ottanut vielä koko kaasaria irti vaan tuo on auttanut aina siihen kurkkuun, mikä on aivastellut takas. Kaksi kurkkua on vielä läpikäymättä (2&4) ja mulla on nyt niihin tuo sarjakin. Jos olet tilaamassa, halvin löytyy varmaankin tate66:n linkistä:

https://www.ebay.ie/itm/KR-Carburetor-Carb-Rebuild-Repair-Kit-YAMAHA-FZR-1000-TDM-TRX-850-XTZ-750/161469017070?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Mulla on ollut paljon ongelmia niiden ilmanputsarin ja kurkkujen välisten kumien kanssa. Ne on ihan kovettuneet, eivätkä meinaa asettua millään kurkkuihin, vaan pullahtavat ulos heti kun silmä välttää. Kiristimet vielä tuntuvat auttavan tuota.

Korjasin ongelman siten, että pistin dremeliin semmoisen karkean terän ja "sorvasin" niistä kumeista sisäpuolelta millin ehkä pois. Sen jälkeen menivät paremmin paikalle ja myös pysyivät siellä. Kone on herkkä sille, jos nuo falskaavat ja aiheuttaa huonoa käyntiä heti.

Oot varmaan lukenut tuon mun viestiketjun, käyn siinä läpi käytännössä samat ongelmat kuin sinäkin :)

http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/295879-FZR1000-tukkoinen-k%C3%A4ynti-lt-3500-rpm/page2

Tarvitko sitä wiring diagrammia vielä vai onko sähöt kondiksessa? Niin missä päin olit?

-Kähmy
Kiitos. Tossa pähkäilin hetken että miten helvetissä mä noi kaasrit irrotan kun klemmarit on kyllä sellasessa paikassa ettei mistään pääse niihin käsiksi.

Enkä kyllä seosruuveja löytänyt mistään? tyhjäkäynnin säätö ainoa vipu jonka löysin. Olenko siis aivan täysin sokea?

Helsingissä asustan, johdot vedetty joten ei tarvetta enää kiitos :)

joni88 sanoi:
Kiitos. Tossa pähkäilin hetken että miten helvetissä mä noi kaasrit irrotan kun klemmarit on kyllä sellasessa paikassa ettei mistään pääse niihin käsiksi.

Enkä kyllä seosruuveja löytänyt mistään? tyhjäkäynnin säätö ainoa vipu jonka löysin. Olenko siis aivan täysin sokea?

Helsingissä asustan, johdot vedetty joten ei tarvetta enää kiitos :)
Kyllä noi saa irti, suosittelen hyvää valoa ja peiliä.
Hiukan ahdasta tuon termostaatin takia mutta onnistuu oikeilla työkaluilla aika mukavasti.
Laitan pari kuvaa selventääkseni asiaa.

Fzr ilman kaasareita.jpg
Tuossa jo kaasarit irroitettuna.

Tyhjäkäynnin seosruuvi.jpg
Tässä punaisella sutatun kohdan nurkilla tyhjäkäyntiseosruuvi.

Biltsu 10-120.jpg
Oikeassa alakulmassa biltsun 10-120 sarjan työkalut kaasareiden poistoon kumikurkuista, eli joustava jatkopala ja ruuvimeisselin mallisella hylsyvääntimellä.

tate66 sanoi:
Kyllä noi saa irti, suosittelen hyvää valoa ja peiliä.
Hiukan ahdasta tuon termostaatin takia mutta onnistuu oikeilla työkaluilla aika mukavasti.
Laitan pari kuvaa selventääkseni asiaa.

katso liitettä 17032
Tässä punaisella sutatun kohdan nurkilla tyhjäkäyntiseosruuvi.

Mä turhauduin joskus tuohon että nuo kaasarit on niin h*lvetin hankalat ottaa irti, että jätin homman sikseen!

Jos tuossa kuvassa on punaisella tyhjäkäyntiseosruuvi, niin siihenhän pääsee käsiksi ilman kaasarien irroitustakin? Eli kaasarin koppa auki, kohot veks (lähtee vetämällä), sitten se pultti auki (ei siellä ole kuin yksi) ja liuttamalla se härpäke irti. Sen allahan tuon ruuvin pitäisi olla?

-Kähmy

shyhander sanoi:
Nöyrimmin pyydän anteeksi nipotustani :jpstyle: mut muistakaa että neula ja neulaventtiilin neula on kaks täysin eri asiaa.. tuli vaan mieleen kun korjaussarjoissa yleensä tulee toi kohoon kiinnittyvä neulavanttiilin neula. Neula kun on kiinni luistissa.

Olet muuten ihan oikeassa, minä ainakin käytän/käytin ihan väärin noita nimityksiä, johtuen siitä että tämä kaasarihomma on mulle aika uutta (ennen vain 2t-kaasarien kanssa itseoppineena säätänyt).

Kysynkin sitten samantien, että kun yamahan kanssa on paljon puhetta emulsion tube-ongelmasta, missä neula ja emulsion tube alkavat kulua, niin mikä on tuon emulsion tuben oikea nimi suomeksi. Seosputki?

Joku jos vielä suomentais, että miten tuo emulsion tube-ongelma tulee parhaiten esiin, kun tuntuu olevan fzr:ssäkin varsin tuttu. Itsellä on tällä hetkellä ongelma tuo korkeiden kiekkojen omituinen nykiminen, niin koitan hieman kartoittaa tätä. Tuli ihan puskista jonkun kaasarin putsauksen jälkeen.

-Kähmy

Kähis sanoi:
Mä turhauduin joskus tuohon että nuo kaasarit on niin h*lvetin hankalat ottaa irti, että jätin homman sikseen!

Jos tuossa kuvassa on punaisella tyhjäkäyntiseosruuvi, niin siihenhän pääsee käsiksi ilman kaasarien irroitustakin? Eli kaasarin koppa auki, kohot veks (lähtee vetämällä), sitten se pultti auki (ei siellä ole kuin yksi) ja liuttamalla se härpäke irti. Sen allahan tuon ruuvin pitäisi olla?

-Kähmy

Ei tarvi kaasareita ja kohokammion pohjia poistaa noita ruuvatessa, ovat vaan varsin ikävässä paikassa kun kaasarit on paikoillaan (alapuolella siis).
Kulmanivelellä oleva ruuvari on aika hyvä noiden pyörittämiseen ja peili että näkee minne sorkkii.

joni88 sanoi:
Btw, pitääkö kaasarit irrottaa jotta voi tyhjäkäyntipiirit puhdistaa?

Ei ole pakko mutta suosittelen, osia voi tipahdella ikäviin paikkoihin jos paikallaan yrittää tehdä huoltoa.
Sanoisin että ei ole ihan mahdoton mutta hermot on varmasti riekaleina ennen valmista, tyhjäkäyntiseosruuvit on todella hankala laittaa takaisin paikoilleen ja ja o-renkaat on tosi haasteelisia poistaa.
Kyllä pöydällä on paljon kivampi käsitellä kaasareita, minä en ainakaan yritä kaasarit paikoillaan noita hommia kun pöydällä tehdessä menee huomattavasti nopeammin valmiiksi.

Kähis sanoi:
Olet muuten ihan oikeassa, minä ainakin käytän/käytin ihan väärin noita nimityksiä, johtuen siitä että tämä kaasarihomma on mulle aika uutta (ennen vain 2t-kaasarien kanssa itseoppineena säätänyt).

Kysynkin sitten samantien, että kun yamahan kanssa on paljon puhetta emulsion tube-ongelmasta, missä neula ja emulsion tube alkavat kulua, niin mikä on tuon emulsion tuben oikea nimi suomeksi. Seosputki?

Joku jos vielä suomentais, että miten tuo emulsion tube-ongelma tulee parhaiten esiin, kun tuntuu olevan fzr:ssäkin varsin tuttu. Itsellä on tällä hetkellä ongelma tuo korkeiden kiekkojen omituinen nykiminen, niin koitan hieman kartoittaa tätä. Tuli ihan puskista jonkun kaasarin putsauksen jälkeen.

-Kähmy
Emulsion tube on suomeksi juuri seosputki. Se kohta seosputkea mitä neula kuluttaa on neulasuutin. Reikä kuluu isommaksi ja/tai soikeaksi, pinta-ala kasvaa, bensaa virtaa enemmän ja saeos rikastuu. Vaikuttaa siellä missä neulatkin, eli alueen puolivälissä suunnilleen.

joni88 sanoi:
Btw, pitääkö kaasarit irrottaa jotta voi tyhjäkäyntipiirit puhdistaa?

Ei tarvitse, tein juuri ykköskaasarin putsauksen. Taten mukaan suuttimet on hankala irroittaa, minä teen tällä tavalla:

-penkki pois, tankki pois. Muista laittaa bensahana kiinni kun nostat tankkia, kolme letkua irti tankista.
-kohokammion kansi auki irti (bensaa tulee paljon, joten t-paita tms alle), jep, ne alaruuvit on v*ttuimaiset! Varo ettet pyöristä niitä kantoja. oon harkinnut 6-kulma ruuveja tuohon.
-oranssi kohohässäkkä pois, lähtee vetämällä
-kuparinen mutteri auki, sen jälkeen liuta se alumiinikappale (suutinrunko?) irti kupariputkea pitkin
-siinäpä se suuttimet sitten on käsillä, itse olen ottanut molemmat suuttimet irti ja lumiharjan harjaksella ja apteekkiruiskulla puhdistanut ne. Samoin suutinrungon reiät. Samalla vaihtanut tiivisteen ja neulaventtiilin neulan.

Oon tehnyt jo niin monta kertaa, että ei tuossa enään edes mene kauan..

EDIT: tate66 mulla meni hermot, kun koitin löytää koloa millä olisin saanut ne kaasarien alla olevat klemmarit auki. En saanut mistää ruuvaria sinne missä ne klemmarit oli, joten oli pakko kokeilla muuta konstia :)

-Kähmy

Viimeksi muokattu:
Kähis sanoi:
Ei tarvitse, tein juuri ykköskaasarin putsauksen. Taten mukaan suuttimet on hankala irroittaa, minä teen tällä tavalla:

-penkki pois, tankki pois. Muista laittaa bensahana kiinni kun nostat tankkia, kolme letkua irti tankista.
-kohokammion kansi auki irti (bensaa tulee paljon, joten t-paita tms alle), jep, ne alaruuvit on v*ttuimaiset! Varo ettet pyöristä niitä kantoja. oon harkinnut 6-kulma ruuveja tuohon.
-oranssi kohohässäkkä pois, lähtee vetämällä
-kuparinen mutteri auki, sen jälkeen liuta se alumiinikappale (suutinrunko?) irti kupariputkea pitkin
-siinäpä se suuttimet sitten on käsillä, itse olen ottanut molemmat suuttimet irti ja lumiharjan harjaksella ja apteekkiruiskulla puhdistanut ne. Samoin suutinrungon reiät. Samalla vaihtanut tiivisteen ja neulaventtiilin neulan.

Oon tehnyt jo niin monta kertaa, että ei tuossa enään edes mene kauan..

EDIT: tate66 mulla meni hermot, kun koitin löytää koloa millä olisin saanut ne kaasarien alla olevat klemmarit auki. En saanut mistää ruuvaria sinne missä ne klemmarit oli, joten oli pakko kokeilla muuta konstia :)

-Kähmy
https://www.motonet.fi/fi/tuote/767061/Bahco-SB6963-Flex-jatkovarsi-14
motonet jatkovarsi.jpg
Ja tuolle kaveri https://www.puuilo.fi/HYLSYVAeAeNNIN-1/4-150MM
Kuten sanoin niin peili ja hyvä valo on tarpeen kun löysää klemmarit kumikurkuista, joustava jatkopala 1/4 hylsykahvaan niin voi mutkalla pyörittää klemmarit auki.
Tuosta putsausoperaatiosta on vissiin jäänyt tyhjäkäyntiseosruuvien kanava putsaamatta, ei onnistu ilman seosruuvien poistoa.
Ja edelleen olen sitä mieltä että kaasarit pöydälle niin on paljon helpompi kunnostaa.

Kähis sanoi:

-Kähmy

Vinkki, osta iskumeisseli noita teräsruuvi-alumiinirunko yhdistelmiä varten. Yksi terävä napautus ja helposti kiertämällä auki.

T. Antti

Kähis sanoi:

-Kähmy
ajvaara sanoi:
Vinkki, osta iskumeisseli noita teräsruuvi-alumiinirunko yhdistelmiä varten. Yksi terävä napautus ja helposti kiertämällä auki.

T. Antti

Iskumeisseli voi olla liian kömpelö noissa kohdissa.
Jos kaasarit irroittaa niin ruuvit saa avattua ilman kikkailua ihan normilla ruuvarilla, 6-kulma ruuveilla vääntää helposti pohjan rikki jos liikaa innostuu kun kiristää kiinni.

Äh mä olen edelleenkin sitä mieltä, että en irroita kaasareita :) Kai mä olen jo niin monta kertaa tuon tehnyt, että siinä ei kauan nokka tuhise kun yhden kurkun hoitaa.

Mutta se juttu: Jos tuohon ryhtyy, niin ehdottomasti sitten tilaamaan se kaasarin korjaus-sarja, missä tulee uudet tiivisteet ja neulaventtillin neula. Linkit taitaa olla jo tässäkin ketjussa. Helpottaa elämään huomattavasti!

Ainakin kohokammion tiiviste, kohon rungon ja suutinrungon tiivisteet vaihtoon!

-Kähmy

tate66 sanoi:
Iskumeisseli voi olla liian kömpelö noissa kohdissa.
Jos kaasarit irroittaa niin ruuvit saa avattua ilman kikkailua ihan normilla ruuvarilla, 6-kulma ruuveilla vääntää helposti pohjan rikki jos liikaa innostuu kun kiristää kiinni.

Itseasiassa ei ole kömpelö siinä vaiheessa kun laturi tai kaasari on pöydällä eikä ruuvit tahdo aueta. Lähtee auki niin että heilahtaa. Mun piti vartavasten lähteä ostamaan kun poijaan mopon kaasari oli pöydällä eikä kohokammion ruuvit auenneet. Sen jälkeen on tuolla auottu erinäisiä kaasarin kohokammioita ja auton laturin pultteja. Tuossa on ainakin saman näköinen kuin itsellä on ja on hintansa väärti https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotte...t/936/Iskumeisselisarja+Bahco+15-osainen/1953

Mikäs mikunin kaasari tossa tonnisessa fzr:ssä on?

Jos koittas räjäytyskuvia yms katella niin helpottais projektia.

joni88 sanoi:
Mikäs mikunin kaasari tossa tonnisessa fzr:ssä on?

Jos koittas räjäytyskuvia yms katella niin helpottais projektia.
Mikuni BDST 38 kaasarit siinä on kuten myös Yzf 750 r:ssä ja muutamissa ducateissa jne.
Laitan linkin hyviin kuviin vaikka ovatkin vain fzr 400:n kaasareista otettu.
https://litetek.co/Guide_MikuniBDST_Rebuild.html

Räjäytyskuvat löydät yamahan sivuilta joko vuosimallin mukaan tai runkonumerolla.
http://www.yamaha-motor.eu/fi/services/yamaha-online-catalogue/index.aspx

joni88 sanoi:
mulla tankista lähtee kyllä vaan yksi letku 樂

Tankin alta polttoainehanasta yksi, sitten siinä edempänä letku, jonka on käsittääkseni joku kaatumisen varalta oleva letku ja takaa sitten penkin edestä joku hengitysletku (luin jostain että tämän pitäisi olla vedenpoistoletku, mutta tiedä häntä). Eli mulla on ainakin kolme kumiletkua.

-Kähmy

Back