• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

FJR 08 raskas alle 60km/h nopeuksissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja XJ600
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla oli aloittajan kanssa samaa oiretta vielä 2,5 eturenkaan paineilla, 2,9 korjasi tilanteen, takana 3,0. Tietty ehkä hiukan herkästi arvostelin ominaisuuksia Ducatin jälkeen mutta tosiasia on että tuntuu olevan pirun tarkka renkaistaan. Elokuussa ajoin AS.mallin jossa bridgen 020 gummit, aivan ok. pito olisi voinut olla parempi, samana päivänä normaali A jossa oli metz 6 alla ja laitehan oli pirullisen uraherkkä. Reagoi kaikkiin mahdollisiin asfaltin reunoihin kallistelemalla, nyt omassa -08.ssa on bridgen 021.t, hyvältä tuntuvat, pidosta en vielä tiedä, varsinkaan märällä, aika näyttää.

itsellä ollut pari vuotta fjr 07 ja kolmannet renkaat menossa (38 tkm). Z6 meinaan laittaa edelleenkin, ovat tosi hyvät sateella. Ei ole kuin pari kertaa yllättänyt rankka sateella ja sekin johtui että pyörimis suunta oli väärin takarenkaassa, kiitos huollon!
062802moto_prv.gif

No, tota noin...
FJR:ssä alunperin mulla tää Roadtecci. Kesti vajaa 9tkm ja mulla ei mikään "kahvakäsi" ole.
Nyt alla ed. jälkeen Pirellin Diablo Strada ja ajettu niillä 11tkm.
Vieläkin paritonnia mahtuisi, mut reissu edessä ja vaihtoon samoihin kumeihin. En pitänyt Roadteckistä - en tiiä miksi???
Varsinaisia syitä en voi esittää, vaan kaikki perustuu siihen kuuluisaan "korvienväliin", joka mättää hyvinkin helposti.
Toisaalta... tämä mainittu Pirelli on toiminut todella hyvin. FJR:n manuaali antaa eteen 2,7 ja taakse 2,9 painosta ja nopeudesta huolimatta ja renkaana Batlax tai Roadtecci.
Täydellä kuormalla ko.paineet eivät riitä se on fakta. Itse olen laittanut eteen 3,2 ja taakse 3,4. Niin... ja sitten tämä ko.fillarin "raskasohjaus, tms"...  onhan se näin jos paineet on jotain muuta kun pitäs ja ei ehkä kovinkaan yllättävää, että jousituksensäädöillä on aivan merkittävä vaikutus. FJR:ssä sitä vaan joutuu ruuvaamaan ees taas, kun on yhtä ja toista mitä kääntää. Etupään kanssa tulee toimeen pienen harjoittelun jälkeen, mutta takajoustin on lähinnä ON/OFF tyylinen. Se kannattaa heti suosiolla vaihtaa Öhlins tai vastaava.
Äääähh... ei kait tässä mitää asiaa ollut, kunhan kirjoitin. Painiskelin taas äsken niiden "täyskuorma" säätöjen kanssa. Olkoon tollee...  kyl se pelaa..

Muuttuipa sitten ominaisuudet taas kerran kun aloin tutkia miksi ihmeessä "lyö käsille" pienissä terävissä montuissa ja kolahtaa. Oli nimittäin ohjauslaakerissa kohtuu runsaasti klappia ja ylä t-kappaleen mutteri peräti sormitiukkuudella, ei tarvinnut työkalua avaamiseen.
mad.gif

Oman FJR:n ostin viime Maanantaina. Ohjaus ei ollut mikään kovin kummoinen ja todella ikävä urissa.

Kävin sitten katsomassa huoltoasemalla paineet ja edessä 1,5 ja takana 2,4bar

Muuttui reilusti parempaan kun laitoin 2,7/2,9bar

Äsken kävin sitten tarkistamassa oikein tarkalla mittarilla ja edessä 2,0 ja takana 2,5 että kyllä noissa mittareissa on eroja paljonkin

Ittellä on FJR Honda CBR 1000F:n jälkeen ja minusta FJR on helpompi ajaa, myös mutkissa. Renkaat ovat Mezlerin 5:set eikä ole ollu moittimista. Ainoana ongelmana pidän pientä ulinaa, joka tulee ilmeisesti vetoakselista. Pitkälle pleksin säädöt voisivat ulottua vähän ylemmäs, mutta eipä suurta moitetta tässäkään. Jos vaimoväkeä kuuntelee, niin tyytyväinen kai tähän on oltava - tila takana on riittävä.

Ittellä on FJR Honda CBR 1000F:n jälkeen ja minusta FJR on helpompi ajaa, myös mutkissa. Renkaat ovat Mezlerin 5:set eikä ole ollu moittimista. Ainoana ongelmana pidän pientä ulinaa, joka tulee ilmeisesti vetoakselista. Pitkälle pleksin säädöt voisivat ulottua vähän ylemmäs, mutta eipä suurta moitetta tässäkään. Jos vaimoväkeä kuuntelee, niin tyytyväinen kai tähän on oltava - tila takana on riittävä.
Mulla kans 1000 Cebari. Jotenkin ollu mielikuva et FJR on iso ja raskas mopo, koeajo muutti kerralla sen ajatuksen. FJR oli uskomattoman kevyt käsitellä ja mutkiin se meni ihan ajatuksen voimalla. Tosi hieno pyörä,tuli kuume.  
sport05.gif

Olen nyt pikkuhiljaa alkanut löytämään oikeat säädöt keulaan, rengaspaine 2,9 ja puristusvaimennusta 10 naksua ja 12 paluuta, jousen säätö tehdasasetuksiin 3. ei "haukkaile" eikä hötkyä pätkääkään. Kokonaisuutena oikein kevyt ja mukava ajettava.

Mulla kans 1000 Cebari. Jotenkin ollu mielikuva et FJR on iso ja raskas mopo, koeajo muutti kerralla sen ajatuksen. FJR oli uskomattoman kevyt käsitellä ja mutkiin se meni ihan ajatuksen voimalla. Tosi hieno pyörä,tuli kuume.  
sport05.gif
Jaa, meitsi taasen cebaria huoltoon viedessä valkkasin pihasta koeajo pyörää... fjrrää halusin testata, mut pelkkä nosto jalalta ja hetken maistelu johti siihen, että viereinen rykkönen lähti ajoon ja äffäjii jäi siihen pihaan... En uskaltanu lähtee kokeilee, ku oli niin erituntunen peli, mihkä oon tottunu.

Rengaspaineet vaikuttaa tosi paljon pyörän käyttäytymiseen.
Valmistajan ilmoittamat paineet on vähän "alakantissa".

Nyrkkisääntönä (norm.liikenne): 3 bar etu/taka

Esim. rata-/kiihdytysajossa ilmanpaineilla on jo merkitystä
enemmän.

Onko nyt niin, että tuo FJR on raskas vai onko siinä jotakin säätöjä joilla tuota raskautta saisi pois?

Nyt tuntuu siltä, että kun ajelen kaupungissa niin pyörä tahtoo mennä mutkaan huomattavasti enemmän kuin Bandit, jolla ajelin ennen.

Nyt jos säädän noita jousia, niin mitenkä teen sen???  Niin, siis etupäätä tiukemmalle vai löysemmälle.
Kuten yllä mainittihin, tuo rengastus kannattaa ottaa vakavasti. Ittellä on alla ollut Bridgestonea, Pirelliä, Micheliniä, Metzeleriä (Z4 ja Z6) ja Dunlopia. Ehdottomasti suositeltavilta tuntuis Metzin Z6 ja Dunlopin uusi Roadsmart (myös moniseosrengas). Mielestäni tuo jälkimmäinen on kaikista paras.

Toinen vähintään yhtä tärkeä pointti on ilmanpaineet, itse tykkään yksin ajellessakin 3,2bar edessä ja 3,0bar takana, lämpimänä mitattuna siis. Varsinkin etupäässä esim. 2,6bar antaa tosi karun kuvan koko pyörän ajettavuudesta.

Oon silti sitä mieltä että nämä asiat ei vielä ihan juoksuvauhdissa vaikuta...

Kuten yllä mainittihin, tuo rengastus kannattaa ottaa vakavasti. Ittellä on alla ollut Bridgestonea, Pirelliä, Micheliniä, Metzeleriä (Z4 ja Z6) ja Dunlopia. Ehdottomasti suositeltavilta tuntuis Metzin Z6 ja Dunlopin uusi Roadsmart (myös moniseosrengas). Mielestäni tuo jälkimmäinen on kaikista paras.

Toinen vähintään yhtä tärkeä pointti on ilmanpaineet, itse tykkään yksin ajellessakin 3,2bar edessä ja 3,0bar takana, lämpimänä mitattuna siis. Varsinkin etupäässä esim. 2,6bar antaa tosi karun kuvan koko pyörän ajettavuudesta.

Oon silti sitä mieltä että nämä asiat ei vielä ihan juoksuvauhdissa vaikuta...[/QUOTE]
Itsellä ollut myös alla Bridgestonea, Metzelerin Z6:ta vahvistettuna ja nyt Michelin Pilot Road 2:t vahvistettuna versiona. Ylivoimaisesti parhaat noista olleet nykyiset Michelin Pilot Road 2:t.Uskomaton ero pyörän ketteryydessä verrattuna esim.Metzelereihin! En ois itsekään uskonu, kuinka paljon rengastus vaikuttaa ihan sallituissa nopeuksissa pyörän ketteryyteen ja käytökseen. Hyvin tuntuu myös kilsoja kestävän nuo Michelinit.Rengaspaineet on kaikissa renkaissa olleet nuo tehtaan ilmoittamat 2,7 eteen ja 2,9 taakse.

Tiikeri
"Ylivoimaisesti parhaat noista olleet nykyiset Michelin Pilot Road 2:t.Uskomaton ero pyörän ketteryydessä verrattuna..."

Sama rengastus minulla. Olen tyytyväinen. Olimme vaimon kaa Tre-Nauvo-Tre pikareissu 610 km. Kaarinassa tänään jäi kaiveleen rengaspaineet. Tarkistin asian, molemmat näytti 2.6, joten jossain mättää. Lisäsin 3.0 ja 3.1  sen mittarin mukaan. Tultiin pikkuteitä Tampereelle ja pyörän keveys oli mutkissa huomattavissa. Noihin huoltoasemien mittareihin ei voi luottaa muussa kuin jalkapallon täytössä. Itsellä täytyisi olla joku painemittari, jonka kalibroisi monen huoltoaseman mittarin kanssa tai jotenkin järkevämmin ja tarkemmin.

Back