• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Etuajo-oikeutettu ajoi ehkä ylinopeutta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hra1150
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
&cbpTässä risteyksessä on rekan tulosuuntaan niin pitkälti näkyväisyyttä jotta tosi kännissä pitää olla jos tuo eri riitä. Ja ihan turha jauhaa että kesällä heinikko olisi yli 2m korkeaa ja vaikka olisi kontin äärivalot näkyy senkin yli..

StreetView

EDIT: korjattu linkkiä

Tässä risteyksessä on rekan tulosuuntaan niin pitkälti näkyväisyyttä jotta tosi kännissä pitää olla jos tuo eri riitä. Ja ihan turha jauhaa että kesällä heinikko olisi yli 2m korkeaa ja vaikka olisi kontin äärivalot näkyy senkin yli..

StreetView
Juuri näin! Vaikka se rekka olis tullut rajoitin pois kytkettynä 120 km/h niin tuo näkyväisyys riittää älyissään olevalle seatistille. Mutta kun se äly oli ämpärissä ja tultiin pysähtymättä päätielle rekan eteen, niin ei liene ihan hirveän vaikeata käsittää miksi sitä jarrutusjälkeä oli vaan se 12m. Paitsi näille "ammattijankuttajille", joiden pitää löytää elävä syyllinen ja mikä sen hienompaa että se sattuu olemaan rekkakuski joita vastaan muutamalla hepulla täällä näyttää olevan jotain hampaankolossa.
Kaikista koomisin urputus täällä oli joku rekkakuskin suorittamatta jäänyt väistöliike. Olis ehkä saatu vielä ruumis tai pari lisää tähän caseen. Jumalauta...omalla tavallaan jokainen olis joskus laitettava täyteen kuormatun yhdistelmän puikkoihin....toisaalta on se ihan helvetin hyvä, ettei se ole mahdollista. Joku simulaattori ehkä kuitenkin, sais nää pechat ja stagat ja geronimot vähän käytännön tuntumaa siihenkin hommaan.

Tarkennusta sen verran, että h-auto lähestyi risteystä tästä suunnasta: Kliks.

Niin, jos se Seatin kuski ois jääny henkiin ja ois oikeudessa tästä asiasta vääntämässä, niin kumpi nyt ois oikeudellisesti pahempi rike---> henk.auton kuski kännissä liikakuormalla vai rekkakuski joka ajoi parikymppiä yli nop.rajotuksen?
Veikkaan, et se Seatin kuski ois tuomittu 5:stä kuolemantuottamuksesta jne jne...ja kärsiny lopun elämäänsä pikku "virheestä", kun oli niin kivaa "rokata" autossa, ettei jaksa ees katella tuleeks sieltä tieltä keskellä yötä ketään!
Nyt valitettavasti tää rekan kuski joutuu elämään tän asian kanssa, jolle ei ois mahtanu yhtään mitään (ajo se nyt 60 tai 80, ehkä se kuski ois sittenkin jääny henkiin vastaa teoistaan, jos toi rekka oiskin tullu sitä 60:iä)

kumpi nyt ois oikeudellisesti pahempi rike---> henk.auton kuski kännissä liikakuormalla vai rekkakuski joka ajoi parikymppiä yli nop.rajotuksen?
Seat-kuskilla oli alkoholia veressään, mutta ei yli rangaistavan rajaa (on mahdollista, että ylikin oli yön ja ajon aikana ollut, mutta saadaanko sitä ikinä todistettua, on toinen juttu).

Ja rekkakuskilla oli 27-28 kmh ylinopeutta tilanteen alkaessa.

Itse uskon, että tuosta olisi seurannut oleellisesti lievempi mälli ilman tuota viimeksimainittua detaljia. Luokkaantuneita, varmaankin - kuolleita, ehkäpä niitäkin, muttei sentään joka ikinen autossa ollut.

Mutta se on vain oma mielipiteeni, ei mikään "totuus", ja eri mieltäkin voi ja saa olla. Sitäpaitsi "totuutta" tuosta asiasta ei varmaan kukaan tule koskaan tietämään. Paitsi tietysti netissä se on tiedetty jo tapahtumapäivästä lähtien
wink.gif

Tarkennusta sen verran, että h-auto lähestyi risteystä tästä suunnasta: Kliks.
No ei tuossa ainakaan mitään näköesteitä ole. Jos ei näe koko horisontin peittävää valtavaa rekkaa 20m ennen risteystä, niin ei sitten ole katsonutkaan. Törmäys nyt voi tapahtua ihan millä vauhdilla vaan, jos alle tungetaan.

Tuossa on kyllä ihan väärä rajoitus. Jos rajoitus olisi oikea 100km/h, niin ei olisi tätäkään paskaa pakko lukea.

Oma mielipiteeni on että jos ei pysty hahmottamaan lähestyvän ajoneuvon nopeutta tai lähinnä sitä ehtiikö alta pois vai ei, niin ei kuulu ollenkaan liikenteeseen. Tämä jeesustelu jonka mukaan "pitää voida olettaa" että lähestyvä ajoneuvo tulee aina tikkarin määräämää nopeutta on melko naurettava, koska yli 90% tienkäyttäjistä on kysyttäessä suoraan myöntänyt ajavansa ylinopeutta.

Rekkakuskin vika tämä ei ollut, eikä ~3000 ylimääräisen kilon, eikä ylinopeuden.
Voihan vittu, sinäkö ne "liikenteeseen kuulumattomat" karsit liikenteestä?
Sun mielipiteelläsi ei ole paskankaan väliä. Kuten tuossa aiemmin totesin, niin vanhimmat autoilijat taitaa olla luokkaa 85 vee ja muutenkin meillä kaikilla hoksottimet toimii ihan eri tavoin.

Kyllä tämän onnettomuuden suhteen tulee käymään niin, että rekkakuskista osasyyllinen tehdään - eikä ainakaan ihan suotta. Ylinopeus oli todella huomattava, eli talla tiskissä sieltä tultiin. Kun nopeuden suhteuttaa ajoneuvon painoon, niin asia on ihan eri kuin se, että joku olisi tullut henkilöautolla, tai mp:llä samanmoista (lievää) ylinopeutta.

Ja joo, melkoisen massiivisia ajoneuvoja olen minäkin työkseni joskus ajanut, taitaa olla painavin 100 tonnin luokkaa - ja siis ihan yleisessä liikenteessä. Oppi muuten ihmeesti ennakoimaan tapahtumia ja kunnioittamaan nopeuslukemia.. Uskoisin, että ne opit on jääneet aika hyvin mieleen, ainakin tiedän mistä puhun..

Olen kyllä aina sisäistänyt tämän väistämisvelvollisuudenkin siten että se on vähän niinkuin järjestys.

Eli jos väistämisvelvollinen ei väistä niin sitten se toinen väistää.  Näin olen menetellyt ja joka päivä kun liikenteessä olen niin joku on aina jostain kolmion takaa tullut että olen vähintäänkin joutunut jalan kaasulta nostamaan tai peräti jarruttamaan.  Näin siis täällä metropoleissa. Tilannehan voi olla ihan toinen jossain mihnäkuhnamaassa jossa liikenne on vähäistä.

Mutta nyt näitä vastauksia luettuani olen vakuuttunut että olen ollut täysin väärässä ja oikea tapa toimia on vaan, mikäli mahdollista kiihdyttää vauhtia tai ei ainakaan saa jarruttaa, ja vähintään 50 prosentin ylinopeudella ja mieluummin mahdollisimman järeällä kalustolla ajaa suoraan yli.

Väistää ei kannata eikä ehdottomasti jarruttaa koska se on ihan kukkistouhua eikä sovi perusheterolle.

Pyydän anteeksi että olen ollut näin tietämätön oikeasta menettelystä ja lupaan parantaa tapani.
Mikäli nyt oikein ymmärsin niin oikea menettely on se että jos joku erehtyy tekemään jonkin virheen niin siitä on heti ankarasti rangaistava.  Eli jos joku julkeaa ajaa kolmion takaa eteen niin on ajettava yli niin että vähintäänkin kuski kuoleen ja mahdollisimman moni muu.

Sama pätee myös kaikkiin muihin virheisiin eli jos vaikka joku jalankulkija eksyy eteen niin yli vaan ettei jää kitumaan.  Sama pätee niin aikuisiin, vanhuksiin ja lapsiin. Liikenteessä ei ole varaa virheisiin.

Nyt haluaisinkin saada jonkinlaista listaa osoitteista missä itse kukin asustelee että voisin tarkemmin alkaa miettimään tähtäily- ja tarkkailupaikkoja mahdollisten virheiden varalta jotta saataisiin jalostettua tämä ihmiskunta virheettömäksi ja eliminoitua huono aines mahdollisista suvunjatkotoimista pois.  

Mistäs nyt aloitettaisiin, olisiko vapaaehtoisia?

ceparimimmi,vhkala,adve,pepper,maketku,ulmanen ja moni muu. Älkää nyt ujostelko, tässä on vain tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta.

^^ Mitä vittua Sä mun nikin laitoit ekaks-häh!!!
Jos mä olen täällä selvinny auton/mopon puikoissa 25 vuotta ilman kolareita ja väistelemällä muita, että oma henki ja muitten säilyis, niin olenko jotenkin "potentiaalinen" paska keskustelemaan tästä asiasta?
Jeesustele Sä jossain muualla tai laita privaa, jos ahdistaa!  
mad.gif

^^ Mitä vittua Sä mun nikin laitoit ekaks-häh!!!
Jos mä olen täällä selvinny auton/mopon puikoissa 25 vuotta ilman kolareita ja väistelemällä muita, että oma henki ja muitten säilyis, niin olenko jotenkin "potentiaalinen" paska keskustelemaan tästä asiasta?
Jeesustele Sä jossain muualla tai laita privaa, jos ahdistaa!  
mad.gif
Toden sanoakseni mua ahdistaa ihan vitusti.  Lähinnä teidän takia.  Minkälaisia ihmisiä te olette, oletteko te ihmisiä lainkaan?

Kolarissa kuoli kuusi ihmistä, kuusi sukua ja saatananmoinen määrä tuttuja ja kavereita ihmettelee että mitä tapahtui ja miten mennään eteenpäin.

Kuitenkin kolarissa oli vain kaksi kuskia ja kaksi mahdollista syyllistä ja tekijää jotka siihen vaikuttivat ja olisivat sen voineet estää tai sitä lieventää.   Mutta täällä vain säälitellään ja paalitellaan rekkakuskia joka taatusti omalta osaltaan vaikutti onnettomuuteen ja sen tuhovoimaan ajamalla täysin vastuuttomasti.  Kaikki muut, täysin viattomat onnettomuuden osapuolet te ohitatte kuin hyttyset visiirissä ja vielä häpäisette heitä että saivat ansionsa mukaan.  Minkä vitun ansion mukaan?

Vetäkää vittu päähänne ja painukaa hevon kuuseen saatana.

Todistakaa se, ettei rekkakuskin ylinopeus vaikuttanut onnettomuuden tapahtumiin ja seurauksiin yhtään millään tavalla, niin sitten voidaan olla hiljaa.

Totta helvetissä se vaikutti, ja tämän asian kyseinen rekkakuski tulee ihan taatusti muistamaan jokaisena elonpäivänään.
Rekan törmäysnopeudella ei ole mitään merkitystä sen jälkeen, kun sen aiheuttama kiihtyvyys on niin suuri, että henkilöauton matkustajat kuolevat. Tuollaisessa sivutörmäyksessä (matkustajat ilman vöitä ja vailla sivutörmäystyynyjä), tappava törmäysnopeus on mikä tahansa, yli n 40 km/h nopeus.
Jos nopeus on tätä suurempi, on tilanne sama, kuin jos ammut kaveria hirvikiväärin sijasta vaikkapa panssarintorjuntatykillä, tai ydinpommilla: ero näyttää iltapäivälehden lukijasta suurelta, mutta lopputolos on sama.
Otetaan linkki Newtonin höpötyksiin

Miten sä väität, että törmäysnopeus on +40km/h jälkeen suurinpiirtein sama massaan nähden?

Kaikki muut, täysin viattomat onnettomuuden osapuolet te ohitatte kuin hyttyset visiirissä ja vielä häpäisette heitä että saivat ansionsa mukaan.  
Tässä tapauksessa "viattomat" olivat kännissä ja ehkä väsyneenä koko yön kaljoteltuaan sekä vielä laittomasti pakkautuneet pikkuautoon sinettinä väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättäminen  

ceparimimmi,vhkala,adve,pepper,maketku,ulmanen ja moni muu. Älkää nyt ujostelko, tässä on vain tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta.
Mä ainakin taidan olla liian nopea ja ketterä sun teilattavaksi.  
biggrin.gif

Tyly totuus kuitenkin on se, että vain typerykset jäävät isompansa alle. On yksinkertaisesti typerää olla katsomatta ja näkemättä tai uhmalla mennä eteen.

Ps. Joku on tainnut kurlata kaksin käsin väkijuomaa. Toivottavasti ei kiihkossaan hakannut akkaa kaaharin korvikkeena...

"Mistäs nyt aloitettaisiin, olisiko vapaaehtoisia?"
On se hurja  
biggrin.gif

Tampere , Tesoma, pistä geronimo privaa jos haluat keskustella ja jakaa tarkemmat yheystiedot, kotiosoitetta en anna koska kynnystä pidemmälle et tule pääsemään mutta ainahan me voidaan jossain tavata...
Kannattaa olla osallistumatta keskusteluun jos on noin saatanan paskat hermot eikä kestä toisenlaisia mielipteitä...
Ja edelleeen mun mielestä on turha syyllistää rekkakuskia, onnettomuuden aiheutti seat kuski.

Entäs jos se siittimen kuljettaja olis ottanut yhden kaljan lisää, niin se ei todennäköisesti olis ollut tuohon aikaan tuossa risteysessä.

Tämä oli valitettava onnettomuus, jonka nosti isosti otsikoihin se, että myös jälki oli poikkeuksellisen pahaa. Kuka on syyllinen, sen ratkaisevat meitä viisaammat, joten miksi jatkaa siitä asiasta jauhamista. Ihmisillä on erilaisia mielipiteitä, ja ne toistenkin on hyvä oppia sulattamaan, vaikkei olisi itse samaa mieltä. Vastaus tullaan tähän saamaan, ja varmaan myös perustelut sille.

Tämän topicin #1 opetus motoristille on mielestäni se, että joku saattaa joskus tulla vaikka punaisen täysperävaunurekan eteen kolmion takaa. Moottoripyörää on luonnollisestikin vielä paljon vaikeampi havaita, joten tällaiseen menettelyyn tulee olla varautunut, ajoi itse rajoitusten mukaan taikka ei. Ja sivutie ei ole ainoa paikka, mistä voidaan eteen tulla, vaan myös vastaantulevien elkeitä pitäisi osata tarkkailla.

Ja jos itsellä on reippaammin ylitystä mittarissa, sitten kannattaa jo ihan lähteä siitä perusajatuksesta, että todennäköisesti ei tule havaituksi, ja toimia sen mukaan. Mullan alla on myöhäistä rutista, että kyllä oli puusilmä, kun ei nähnyt minua. Sellaisia ne vaan on, ja jos vetää itse väärässä paikassa miljoonaa, ei ole omalla toiminnallaan ainakaan edesauttanut havaituksi tulemista.

Back