Tuota pyörän kääntymistähän on helppo muokata ihan vaan keulaa nostamalla tai laskemalla.
Mun mielestä hyvä tapa, mutta kisakuskit muokkaa myös takapään korkeutta jotta pyörä saadaan Häkkisen usein mainostamaan balanssiin...
Minä en ole koskaan noihin alustanmuutoksiin perehtynyt, joten aina on menty sillä mtä tarjolla on ollut ja niin kovaa kun on uskallettu........
Kun kuski on huippu, niin jopa välityssuhteella (etu ja takarattaan koolla)tuntuu olevan tärkeä merkitys jota minä en ymmärrä yhtään.
Tarkoittaa sitä, että jos välityssuhde on 15-50, niin siinäkin on suuri ero, että muutetaanko välitystä 16-53 tai 15-47 vaikka välity pysyy käytännössä samana.
En tiedä mistä johtuu, mutta oikeesti kovan kuskin ja mekaanikon välistä keskustelua tuli joskus scandinavian openissa kuunneltua parin oluen jäkeen ja ihmelliseltä se kuullosti.
Imeisesti kulmasta jolla ketju rattaisiin osuu on jonkilaista merkistystä alustan toimivuuteen???
Viisaammat voi selvittää.
Tuo ketjuhomma voi olla huomattavasti yksinkertaisempi kuin ajattelet. 16-53 rattailla akseliväli lyhenee verrattuna 15-47, vaikka ketju olisi pari lenkkiä pidempikin. Tiedän se vaikuttavan aika paljonkin. Se, että oliko kyseisillä henkilöillä tietoa vielä tämän lisäksi jostain muusta muuttujasta, niin en tiedä.
Tuosta keulan ja perän korkeuden muuttelusta on tänä vuonna kantapään kautta opittu jonkin verran. Omassa pyörässä kun tuon perän nosto ja lasku käy noin minuutissa kuusiokolo ruuvilla, joten kun pyörä tuntui hitaalta kääntää nostin perää. Nostin aina tappiin asti ja kun ei vieläkään kääntynyt, niin aloin laskemaan keulaa. Olisi pitänyt jo ymmärtää jonkun muun mättävän, mutta ei, laskin lisää keulaa. Sitten etupyörä otti kiinni syylariin, koska keula oli liian alhaalla ja syylari puhkesi. No koko ongelmahan oli ihan muualla, mikä olisi pitänyt jo ymmärtää kun takajousen esijännitys on kierretty melkein tappiin ja menovaimennuksetkin oli melkein täysillä. Eli jousi oli liian pehmeä, vaihdoin jäykemmän jousen ja pyörä muuttui aivan eri laitteeksi tässä loppusyksystä kun kausi oli jo ohi. Toivottavasti tästä oon oppinut jotain ensi vuotta varten.
Millessä oli vähän sama juttu, Keula pohjasi ja sitä korjattiin lisäämällä menoa, mutta kun menot oli lähes tapissa, niin eihän se keula toimi enää ollenkaan. Eli ensin sillä ei voinut mennä mutkaan sisään, kun se pohjasi ja sit väärien muutoksien seurauksena se ei enää kääntynyt kunnolla, koska keula ei painunut.
Sorry, offtopic
Tuo ketju/ratashässäkkä pohdiskelu johtui ilmeisesti siitä, että jommin kummin päin olevat rattaat tekivät pyörästä huonosti kääntyvän kiihdytyksissä joka teki ajamisesta täysin "mahdotonta".
Ite en noista mitään tiedä, sillä alustan säätöjä olen tehnyt todella vähän!
Olen ajanut pyörällä siinä kunnossa kun se on ollut ja hauskaa on aina ollut.
On myönnettävä, että porukan nopein en ole koskaan ollut mutta eipä tule myöskään mieleen että olisin ollut hitain (edes kisatilanteessa)
Vaikka kuinka säätäisin pyörää ja vaikka apuna olisi ammattilainen en varmasti olisi koskaan nopein.
Jos taas itsekseni alkaisin pyörää säätämään, niin on suuri riski että olisisn hitain, joten olen päättänyt tehdä sitä mistä tykkään, eli ajaa.
Minäminä Jukalle tiedoksi, että mielestäni Suomen parhaalla prätkäkuskilla ei kovin usein ollut/ole tapana tiedottaa miten hänen pyöränsä olivat viritettyjä ja minkälaiset säädöt niissä olivat/ovat. Jos olen väärässä, niin pyydän anteeksi.
Kyseisessä kisassa, josta kierosajat olivat Hän tuli kolmanneksi ja kisan jälkeen manaili, että kärjen vauhtiin ei ollut asiaa edellisen päivän moottoririkon vuoksi. Varamoottorissa oli n.10hv vähemmän woimaa joka ei sitten ihan kärkeen riittänyt.
Kysymyksiin kuussatkun ja tonnisen eroista en ole oikae henkilö vastaamaan.
Minulla ei ole koskaan ollut, eikä tule olemaankaan, riittävää ajotaitoa tuonlaisten asioiden arviointiin.
Siksi otinkin esimerkiksi kuljettajan, jolla kierrosaika ei taidoista jää kiinni.
Silti pystyt asian kyseenalaistamaan.
Johtuuko tämä kenties siitä, että Sinäsinä koet olevasi paljonkin nopeampi ratakierroksella tuolla uudella tonnisella kuin vanhalla 6-satkulla?
Voisiko Sinun tapauksessa ero johtua siitä, että et ole kovinkaan taitava kuljettaja ja tonnisella saat suorilla etua kun woima puhuu?
Hyvillä kuskeilla kun ei tunnu suurtakaan eroa kierrosajoissa olevan vaikka kalustoa hieman muutettaisiinkin.
Minulla ainakin kierrosaika parani 2 sekuntia Alastarolla kun vaihdoin 10 vuotta uudempaan ja hieman tehokkaampaan pyörään.
Luultavasti Sinun tapauksessasi kierrosajat myös paranevat huomattavasti, sillä kuskina olet jotakuinkin yhtä huono kuin minäkin. (huomaa vaatimattomuus: huono...)
Tuo vääntö kilpureiden ja katupyörän eroista on mennyt jo niin naurettavaksi, että voi hyvä Sylvi sentään...
Jos joku nippelitietäjä nyt selvittää, että R1 ei ole peruskonstruktioltaan "kilpakäyttöön" tarkoitettu siksi, että siinä on lain määräämät osat kiinni tieliikennekäyttöä ajatellen, niin olkoon minun puolestani niin sitten.
Muiden mielipiteistä en tiedä, mutta minun mielestäni se ei tee autosta tai moottoripyörästä, kelkasta, mönkijästä jne. katukäyttöön suunniteltua, jos laite on kilpailukäytössä kilpailukykyinen tieliikennelain vaatimat osat poistamalla.
Jos vehkeeseen pitää em. osien poiston jälkeen sijoittaa 50ke, että laite saadaan rakennettua edes jonkinlaiseksi kilpuriksi, niin sitten voidaan puhua katukäyttöön suunnitellusta vehkeestä.