• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Etsintäkuulutus (auto vs pyörä)

Saako tuollaiseen absoluuttiseen tyhmyyteen jotain kursseja, vai onko kyseessä nyt aivan luonnonlahjakkuus. Ei enää pysty käsittää. Diisseliltä löytyy kyllä taitoa ja viitseliäisyyttä kaivella kaikennäköisiä linkkejä ja päätellä omassa mahtisauvan takomassa pääkopassaan mitä ihmeellisempiä vastineita, mutta simppeliin kysymykseen ei pysty vastaamaan.
Elikkä, oletko koskaan ajanut radalla? Tai moottoripyöräkkä ollenkaan

Kyllä ton 507hp M5 voi katuslikseillä: hintansa, tehonsa ja alustansa puolesta jonkinasteiseksi superautoksi luokitella, vaikka korimalli onkin sedan. Ei ole aivan yhtä suorituskykyinen kuin esim. gallardo/murcielago,ferrarit, nopeimmat porschet yms. mutta vaikea on suomesta nopeampia vakioautoja löytää, eikä kauas jää niistä kilpailukykyisimmistä purkeista.

Eri asia onko siitä sitten vastusta Jukalle/sporttipyörälle. Sitä nyt tuskin kannattaa spekuloida, mukava joka tapauksessa jos kisoja saa aikaan. Ja propsit niille, jotka uskovat voittoonsa ja käyvät kokeilemassa, vaikka alla olisi Fiat Uno.

Ja propsit niille, jotka uskovat voittoonsa ja käyvät kokeilemassa, vaikka alla olisi Fiat Uno.
Ja Unoillahan on ajettu kilpaa oikein omassa merkkiluokassa, että eikös sillä perusteella kaikki Unot ole kilpa-autoja?
biggrin.gif

Meikäläisen matkabemarinikin lienee ratapyörä, kun kerran tehtaan mainosvideokin on kuvattu vanhalla Nürburgringillä ja ne sitä kehuvat niin sporttiseksi että...
biggrin.gif

Yhtä 500+ hevosvoimaista AE86 Corollaa tiedustelin, muttei kaveria kiinnostanut, luoja tie miksi.
Pari syytä vois olla esim;
- kilvet häipyy jos koppokset saa vihiä
- joku paikka laukee jos vedetään 500+ tehoilla edes kierros täysiä
On muuten tietääkeni ihan laillinen, ilman tehorajaa oleva vempele. Ja kestääkin ihan kivasti, mutta veikkaisin kuitenkin että laukeamisen pelko on mielessä. Enkä jaksa uskoa että AE86 noilla tehoilla on kovin hyvä ajettava

Tekee mieli hieroa pilkkua..miksi ihmeessä kilvet häipyisi; saahan suljetulla alueella auton tehoja nostaa esim ahtoja säätämällä?

Ja ilman tehorajaa tarkoittaa ilmeisesti, jotta rek.otteessa ei ole tehorajaa, sehän ei kuitenkaan tarkoita etteikö rajaa ole.

Jos muutokset on hyväksytty ennen määräysten voimassaoloa, ei tehorajaa todellakaan ole.

Mä lähden messiin myös ensi kesänä _jos_ saan kaluston päivitettyä isolla kädellä. Muuten olen vaan katsomossa.

Ja nimimerkille Bensa. En tiedä minkä tason harrastaja sä oot ja missä lajissa mutta ehkä sun kannattaa lopettaa noitten juttujen viljely kun ne ei tosiaan johda yhtään mihinkään. Jos sä haluat todistaa auton olevan nopeampi kuin katu-, rata- tai kilpapyörä niin unohda termikikkailu ja mene radalle kokeilemaan. Suosittelen samaa kaikille muillekin. Nyt kaikki tietää mitä prätkän voittamiseen tarvitaan, Sport Saloon Audi ei riitä eikä varsinkaan 400hp katuauto hyvällä alustalla.

PS. Aina kun keskustelette sen mp-foorumin adminin kanssa ihan mistä tahansa niin pyytäkää sitä vastaamaan mun sähköposteihin/lähettämään mun incar nauhat takaisin

En jaksa alkaa Finlexiä enkä AKE:n nettisivuja selailemaan, mutta esimerkiksi Ferrari F40 menee tuon rajan yli heittämällä (1100kg / 352 kW), ja kyllä semmoinen taisi 80-luvun lopulla Suomessa kilvissä olla. Itsellä ei noista niin tietämystä ole, eli saatan olla väärässä, koska liikun sen varassa, mitä muut on mulle noista tehonlisäyksistä kertoneet. Ja tämähän tarkoittaisi sitäkin, että myös meikäläisen vanha koirankoppi on laiton. Nyt kun rupesin asiaa oikein pohtimaan, kiinnostaa myös se, miten esim tehokkaampia Lotus Elisen ja Exigen versioita on mahdollista kilvittää. Taidanpa painua toisille foorumeille tiedustelemaan

Mä lähden messiin myös ensi kesänä _jos_ saan kaluston päivitettyä isolla kädellä. Muuten olen vaan katsomossa.
Ja toiseen kisaan on ilmoittanut kiinnostuksensa jo eräs lehdistäkin tuttu tapaus (ei, ei J.T.) Sitten kun heidän määrä on 10-20, niin alamme viihtymään
biggrin.gif

Jollakin tietysti tuohonkin kantansa ja pitäisi olla oma luokka viritetyille ja virittämättömille, mutta tässä mennään Jokkiksen säännöillä ja kaikki väliltä 18-100 v viritysasteesta riippumatta ovat tervetulleita ja aiemmalla kisakokemuksellakaan ei väliä, siitä ehkä jopa lisäpisteitä.

Hauska kesä tulossa...

Jukka

En jaksa alkaa Finlexiä enkä AKE:n nettisivuja selailemaan, mutta esimerkiksi Ferrari F40 menee tuon rajan yli heittämällä (1100kg / 352 kW), ja kyllä semmoinen taisi 80-luvun lopulla Suomessa kilvissä olla. Itsellä ei noista niin tietämystä ole, eli saatan olla väärässä, koska liikun sen varassa, mitä muut on mulle noista tehonlisäyksistä kertoneet. Ja tämähän tarkoittaisi sitäkin, että myös meikäläisen vanha koirankoppi on laiton. Nyt kun rupesin asiaa oikein pohtimaan, kiinnostaa myös se, miten esim tehokkaampia Lotus Elisen ja Exigen versioita on mahdollista kilvittää. Taidanpa painua toisille foorumeille tiedustelemaan
Ihan ok. Ei kaikkea tartte linkillä todistaa.

Kaikenlaisia kippoja saa kilpiin myös Suomessa jos on maahantuoja/autotehdas takana tai on esimerkiksi Autotuojat Ry:n jäsen joka aktiivisesti valmistelee "asiantuntijatahona" uusia lakeja. Taustalla hieno aate turvata jäsenten liiketoiminta nyt ja tulevaisuudessa. Et sillein. Ferrareiden ja muiden eksoottisten leimaaminen ei siis ole ongelma... Varsinkin kun EU:ssa pitää tavaran saada liikkua vapaasti ja se mikä kelpaa muissa maissa pitää kelvata myös täällä.

Viimeisin kuvio järjettömään pykäläkikkailuun meidän harrastajien lyömiseen menee suurinpiirtein niin, että jos tuot Saksasta farmariauton missä on viisi penkkiä ja viisi turvavyötä niin autosta tulee viisipaikkainen. Jos tuot Japanista samanlaisen auton jossa on viisi penkkiä ja viisi turvavyötä niin autosta tulee Suomessa kolmepaikkainen koska Japanista tuotu auto katkeaa katsastusmiehen laskimen mukaan keskeltä kahtia täyteen lastattuna. Kas suomalainen normikansalainen painaa 75kg. Japanissa kun normin mukainen kansalainen painaa vain 55kg.

Japani: Omamassa + (5x55kg) = Auto kestää
Suomi: Omamassa + (5x75kg) = Auto ei kestä, vähennetään paikkoja et saadaan kestämään.

062802jumpie_prv.gif

Tuota pyörän kääntymistähän on helppo muokata ihan vaan keulaa nostamalla tai laskemalla.
Mun mielestä hyvä tapa, mutta kisakuskit muokkaa myös takapään korkeutta jotta pyörä saadaan Häkkisen usein mainostamaan balanssiin...
Minä en ole koskaan noihin alustanmuutoksiin perehtynyt, joten aina on menty sillä mtä tarjolla on ollut ja niin kovaa kun on uskallettu........

Kun kuski on huippu, niin jopa välityssuhteella (etu ja takarattaan koolla)tuntuu olevan tärkeä merkitys jota minä en ymmärrä yhtään.
Tarkoittaa sitä, että jos välityssuhde on 15-50, niin siinäkin on suuri ero, että muutetaanko välitystä 16-53 tai 15-47 vaikka välity pysyy käytännössä samana.
En tiedä mistä johtuu, mutta oikeesti kovan kuskin ja mekaanikon välistä keskustelua tuli joskus scandinavian openissa kuunneltua parin oluen jäkeen ja ihmelliseltä se kuullosti.
Imeisesti kulmasta jolla ketju rattaisiin osuu on jonkilaista merkistystä alustan toimivuuteen???
Viisaammat voi selvittää.
Tuo ketjuhomma voi olla huomattavasti yksinkertaisempi kuin ajattelet. 16-53 rattailla akseliväli lyhenee verrattuna 15-47, vaikka ketju olisi pari lenkkiä pidempikin. Tiedän se vaikuttavan aika paljonkin. Se, että oliko kyseisillä henkilöillä tietoa vielä tämän lisäksi jostain muusta muuttujasta, niin en tiedä.

Tuosta keulan ja perän korkeuden muuttelusta on tänä vuonna kantapään kautta opittu jonkin verran. Omassa pyörässä kun tuon perän nosto ja lasku käy noin minuutissa kuusiokolo ruuvilla, joten kun pyörä tuntui hitaalta kääntää nostin perää. Nostin aina tappiin asti ja kun ei vieläkään kääntynyt, niin aloin laskemaan keulaa. Olisi pitänyt jo ymmärtää jonkun muun mättävän, mutta ei, laskin lisää keulaa. Sitten etupyörä otti kiinni syylariin, koska keula oli liian alhaalla ja syylari puhkesi. No koko ongelmahan oli ihan muualla, mikä olisi pitänyt jo ymmärtää kun takajousen esijännitys on kierretty melkein tappiin ja menovaimennuksetkin oli melkein täysillä. Eli jousi oli liian pehmeä, vaihdoin jäykemmän jousen ja pyörä muuttui aivan eri laitteeksi tässä loppusyksystä kun kausi oli jo ohi. Toivottavasti tästä oon oppinut jotain ensi vuotta varten.

Millessä oli vähän sama juttu, Keula pohjasi ja sitä korjattiin lisäämällä menoa, mutta kun menot oli lähes tapissa, niin eihän se keula toimi enää ollenkaan. Eli ensin sillä ei voinut mennä mutkaan sisään, kun se pohjasi ja sit väärien muutoksien seurauksena se ei enää kääntynyt kunnolla, koska keula ei painunut.

Sorry, offtopic
Tuo ketju/ratashässäkkä pohdiskelu johtui ilmeisesti siitä, että jommin kummin päin olevat rattaat tekivät pyörästä huonosti kääntyvän kiihdytyksissä joka teki ajamisesta täysin "mahdotonta".
Ite en noista mitään tiedä, sillä alustan säätöjä olen tehnyt todella vähän!
Olen ajanut pyörällä siinä kunnossa kun se on ollut ja hauskaa on aina ollut.

On myönnettävä, että porukan nopein en ole koskaan ollut mutta eipä tule myöskään mieleen että olisin ollut hitain (edes kisatilanteessa)
Vaikka kuinka säätäisin pyörää ja vaikka apuna olisi ammattilainen en varmasti olisi koskaan nopein.
Jos taas itsekseni alkaisin pyörää säätämään, niin on suuri riski että olisisn hitain, joten olen päättänyt tehdä sitä mistä tykkään, eli ajaa.

Minäminä Jukalle tiedoksi, että mielestäni Suomen parhaalla prätkäkuskilla ei kovin usein ollut/ole tapana tiedottaa miten hänen pyöränsä olivat viritettyjä ja minkälaiset säädöt niissä olivat/ovat. Jos olen väärässä, niin pyydän anteeksi.

Kyseisessä kisassa, josta kierosajat olivat Hän tuli kolmanneksi ja kisan jälkeen manaili, että kärjen vauhtiin ei ollut asiaa edellisen päivän moottoririkon vuoksi. Varamoottorissa oli n.10hv vähemmän woimaa joka ei sitten ihan kärkeen riittänyt.

Kysymyksiin kuussatkun ja tonnisen eroista en ole oikae henkilö vastaamaan.
Minulla ei ole koskaan ollut, eikä tule olemaankaan, riittävää ajotaitoa tuonlaisten asioiden arviointiin.
Siksi otinkin esimerkiksi kuljettajan, jolla kierrosaika ei taidoista jää kiinni.
Silti pystyt asian kyseenalaistamaan.

Johtuuko tämä kenties siitä, että Sinäsinä koet olevasi paljonkin nopeampi ratakierroksella tuolla uudella tonnisella kuin vanhalla 6-satkulla?
Voisiko Sinun tapauksessa ero johtua siitä, että et ole kovinkaan taitava kuljettaja ja tonnisella saat suorilla etua kun woima puhuu?
Hyvillä kuskeilla kun ei tunnu suurtakaan eroa kierrosajoissa olevan vaikka kalustoa hieman muutettaisiinkin.

Minulla ainakin kierrosaika parani 2 sekuntia Alastarolla kun vaihdoin 10 vuotta uudempaan ja hieman tehokkaampaan pyörään.
Luultavasti Sinun tapauksessasi kierrosajat myös paranevat huomattavasti, sillä kuskina olet jotakuinkin yhtä huono kuin minäkin. (huomaa vaatimattomuus: huono...)
smile_org.gif

Tuo vääntö kilpureiden ja katupyörän eroista on mennyt jo niin naurettavaksi, että voi hyvä Sylvi sentään...

Jos joku nippelitietäjä nyt selvittää, että R1 ei ole peruskonstruktioltaan "kilpakäyttöön" tarkoitettu siksi, että siinä on lain määräämät osat kiinni tieliikennekäyttöä ajatellen, niin olkoon minun puolestani niin sitten.
Muiden mielipiteistä en tiedä, mutta minun mielestäni se ei tee autosta tai moottoripyörästä, kelkasta, mönkijästä jne. katukäyttöön suunniteltua, jos laite on kilpailukäytössä kilpailukykyinen tieliikennelain vaatimat osat poistamalla.
Jos vehkeeseen pitää em. osien poiston jälkeen sijoittaa 50ke, että laite saadaan rakennettua edes jonkinlaiseksi kilpuriksi, niin sitten voidaan puhua katukäyttöön suunnitellusta vehkeestä.

Johtuuko tämä kenties siitä, että Sinäsinä koet olevasi paljonkin nopeampi ratakierroksella tuolla uudella tonnisella kuin vanhalla 6-satkulla?
Voisiko Sinun tapauksessa ero johtua siitä, että et ole kovinkaan taitava kuljettaja ja tonnisella saat suorilla etua kun woima puhuu?
Hyvillä kuskeilla kun ei tunnu suurtakaan eroa kierrosajoissa olevan vaikka kalustoa hieman muutettaisiinkin.
Tutustuhan nyt aihepiiriin ennen kuin alat suuremmalti mutuilemaan.

Nykyisen R1:eni ero Suomessa kisakäytössä oleviin super bike -luokan pyöriin on huomattavasti pienempi kuin mikä oli R6R:äni ja kusiaisten luokassa ajettujen ero. Esim. tehoissa nykyiseni ei juurikaan jää puhtaille kilpureille (Suomen säännöt) ja taas kusiaisissa ero oli parhaimpiin n. 40 hv, joka prosenteissa aika jumalaton.

Turha siis alkaa sössöttämään mistään vakioluokan pyöristä jos luokassa voi ajaa entisillä MM-kilpureilla jotka vaikkapa vuosimallia 2005 kun oma R6R oli vuosimallia 2006 ja jalkatappeja, kuitukatteita ja ohjausiskaria lukuun laskematta pakasta vedettyä katupyörää vastaava.

Uskaltaisin kohtuullisen isostakin summasta lyödä vedon, ettei t ä y s i n vakiokuntoisella R6R:llä johon tehty vain sääntöjen vaatimat turvallisuuteen liittyvät muutokset, ole loistavankaan kuskin alla jakoja tällä haavaa edes Suomen SM-sarjassa, saati sitten maailmalla. Mikään vakioluokka tuo nykyinen kusiaisten luokka ei todellakaan ole. Tutustu nyt vaikka noihin sääntöihin mitä kaikkea saa tehdä alustalle jne. Jos olet toista mieltä, todista väite vääräksi. Minulle riittää omakohtaiset kokemukset kun optimikierroksilla suoralla ajaessa osa menee saman sarjan pyörillä heittämällä ohi sekä MM-sarjaa kiertäneiden ammattilaisten ja puolisellaisten ajajien kommentit aiheesta.

Vuoden 2008 R1 taas tuntui aivan yhtä hyvältä ajaa mutkissa kuin R6R, tehon ja etenkin väännön ansiosta vaihtamisen tarve minimoitui (= näin paskalla kuskilla suuremmat ohjelmat toiminnasta pois) ja pystyi keskittymään muuhun. Tuosta syystä uskoisin, että tulen vastaavalla km-määrällä pääsemään radasta riippuen 1-2 sek nopeampia kierrosaikoja. Tuon väitteen paikkansapitävyys on selvillä vuoden 2010 lopussa jos R1:ssä on ratakilometrejä samat mitä tuossa R6R:ssä oli. Oppimisprossin ja rohkeuden summa lienee osaltani jo tapissa, joten se ei liene selittävä tekijä jos vauhdit kasvavat ja jos muihin on uskominen, niin se kilpihän hidastaa vain vauhtia.

Jukka

Street Bikeä voi ajaa käytännössä millä mopolla tahansa. Kaikki prätkät Suomessa ovat siis kilpapyöriä? Myös WCSC -kisoihin taitaa päästä laitteella kuin laitteella, joten koko Suomen kamaralta ei siis löydy yhtä ainoaa autoa tahi prätkää, joka ei olisi kilpuri? Onko tosiaan näin?

Jenkeissä isot pojat ajavat Sled Pulling -kisoja samanlaisilla autoilla kuin mikä mullakin on. Onko mun auto siis kilpa-auto?
kyllä tosiaan näin. Ihan kuin autosuunnistusauto on kilpa-auto, kun siihen lisää AS-mittariston ja käy osallistumassa kilpailuun. Ja viitaten aikasempaan jankkaajaan. Sellaisen autosuunnistuskilpa-auton saa myös reskisteröintikatsastuksesta läpi ihan Suomessakin.

Hansk|:lle sen verran että onko vaikeuksia ymmärtää suomen kieltä? En ala virtuaaliseen kikkelimittauskilpailuun. Alleeviivaanko tuon että ymmärrät vai mitä?

app:lle myös sen verran että onko vaikeuksia ymmärtää suomen kieltä? En ole misään vaiheessa väittänyt auton olevan nopeampi, päin vastoin. Alleviivaanko tuon että ymmärrät vai mitä? Katsoppas vielä huvikseen ketkä täällä alkoivat termeistä tinkaamaan. Ensin ratapyörä termistä, josta päästiin kilpa-termiin. Nelivuotias tyttökin ymmärtää mitä tarkoitetaan, niin täällä ei. "Isi se on sellainen, jolla ajetaan kilpaa"

Mulla on kaikki kilpa-vehkeitä, koska aina mä vaan kilpailen kaikessa. Kusikaaren pituudesta juoksemiseen. Eli löytyy kaikkea kilpa-kalustoa.

Nykyisen R1:eni ero Suomessa kisakäytössä oleviin super bike -luokan pyöriin on huomattavasti pienempi kuin mikä oli R6R:äni ja kusiaisten luokassa ajettujen ero. Esim. tehoissa nykyiseni ei juurikaan jää puhtaille kilpureille (Suomen säännöt) ja taas kusiaisissa ero oli parhaimpiin n. 40 hv, joka prosenteissa aika jumalaton.
Nyt taittaa Jukka mutuilla! Tai sitten Jukan R6R oli tavattoman lussu yksilö. Meinaan veikkaan ettei yhdessäkään SST600 luokan pyörässä ole yli 150 hevosvoimaa. Jos näin on, niin todista se meille!
Kyllä R6Rssä on vakionakin takarenkaalla 115-120hv.
Sit voisit luetella mitä SST600 luokan pyörän moottoriin saa tehdä enemmän kuin nordic SB moottoriin.

Back