Vai oliko pätkänä
tämä osuus keskinopeudella 132km/h? WAU! Mahtavaa!
Vai onko kyseessä myöhäisin kellonaika, jolloin on uskallettu kyseinen tie kulkea potkukelkalla?
Eiköhän se ole ihan päiväsaikaan lossin aikataulujen takia ajettu, kun oli ollut kuulemma kiirus lossille (yöllä ei ole aikatauluja). Ja kuten sanamuodosta voit varmaan päätellä, kuski on ollut joku toinen kuin minä, joten en osaa sanoa edes, että onko oma kaista pidetty jatkuvasti, mutta kuskin tuntien ainakin olettaa saattaa.
Ja tuo aikahan oli sitten tehty sellaisella 150hp tdi farkkukoterolla, että mistään kilpa-autosta ei tartte vielä edes puhua. Jopa Mondeo liikkuu varmaan sellaiset 10-20sekkaa paremmin.
Yksi pieni detaljee mulle ei aukea. Ehkä se jossain aiemman ketjun vaiheessa on kerrottu, muttei minulle silmään sattunut.
Miksi kaveri (veli?), jolla oli lossille kiirus diiselikotterolla, jossa on 150hp kellotti sekunnin tarkkuudella ajan tuolle tarkkaan määritellylle tieosuudelle?
Empiirisen kokemuksen mukaan tällaisia kaupunkitarinoita syntyy pikemminkin näin:
Lossi lähdössä aikataulun mukaan 16.15, oman auton kojelaudan kello näyttää viimeisessä risteyksessä juuri käännöksen jälkeen 16.11, joten alle neljään minuuttiin pitäisi ajaa viimeinen osuus.
Lossille ehditään just ja just, eli mentiin siis alle neljän minuutin.
Tosielämässä auton kello saattaa olla minuutin aikaisessa ja lossi minuutin myöhässä tai mitä vaan.
Tässä ko. referenssiajossa uskon kuitenkin vilpittömästi kellotuksen olevan äärimmäisen tarkka. Kiinnostaa vain miksi, jos varsinaista ennätysaikaa ei edes tavoiteltu - olipahan vaan kiire lossille.