• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Erilainen aloittelijan tarina.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blavatsky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pakko kertoa omat kokemukset tästä pyöräilyn "siisteydestä".

Tällä viikolla sain viimein toteutettua pitkäaikaisen haaveeni moottoripyörästä ja moottoripyöräkortista.
Nuoruus meni mopojen kanssa touhuillessa ja kavereiden kevareilla ajellessa. Sitten talliin saatiin viimein "oma" pyörä. 97 vuoden blade. Todistelin emännälle ja vanhemmille, että tässä iässä (27) jo on sen verran järkeä päässä, että tajuaa niinkuin suomen laki määrää.
Olin väärässä.
Johtuen lukuisista kilometreistä erilaisilla kaksipyöräisillä, pyörällä ajo tuntuu helpolta. Valitettavasti.
Ihmettelin uusien kuskien postauksia vaikeuksista käsittelyharjoituksissa, ja kuinka "ensimmäisillä kerroilla oli tosi pelottavaa olla siellä autojen seassa pyörällä. Minulla tällaista ei ollut, vaan pyörän käsittely ja ajaminen tuntui hyvinkin samanlaiselta kuin silloin mopoaikoina. Ja tässäpä se vika juuri piileekin. Luulen osaavani ajaa pyörää.

Nyt on siis kaksi päivää ollut kortti ja suoralla tiellä on otettu bladesta about kaikki irti mitä lähtee. Mutkateilläkin on ajettu jo aivan liian kovaa.
Tänään homma meinasi lähteä kunnolla lapasesta yhdessä motarin liittymässä, kun kovan kiihdytyksen seurauksena, pyörä ei meinannutkaan taipua. Siitä kun kerkesi kotiin, niin pisti vakavasti ajattelemaan. Onko kyse vaan tuosta alkuhurmasta, vai ajanko vielä enemmän reikä päässä muutamien viikkojen päästä.
Luulempa, että minun kohdallani käy niin, että pyörä lähtee äkkiä takaisin sinne mistä tulikin.
Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?
Olisi hauska kuulla, kun yleinen meininki kortinsaaneilla tuntuu olevan se, että sanat ei meinaa riittää kertomaan kuinka siistiä touhua tuo on.. ja onhan se. Mutta siisteydellä voi olla kova hinta.

Ja vielä lisänä se, että kokoajan on myös pieni pelko perseessä, että koska sieltä sivutieltä tulee joku eteen.
Toimisipa tuo terve itsesuojeluvaisto ihan kokoajan kun on pyörän selässä.

Reikäpää

Löysää kaasuvaijeria, vaikka sentin alkuun
biggrin.gif

Ja sitten radalle, lähtee suurin into kaahata tiellä kun on tietoa paremmastakin paikasta sitä tehdä.

Radalle!!!!!!!!!!!

mm kemoraa tarjolla heti ensiviikolla.
Siellä pääset hakemaan tuntumaan taittamiseen ja huomaat kuinka huono oletkaan, kun sedät toinen jalka jo montussa vetää vanhoilla ropsottimilla kovempaa. Ei millään pahalla vaan hyvällä
wink.gif

Siellä voi vetää urku auki niin paljon kun sielu antaa periksi ja saa hyviä neuvoja ajamiseen.
sport05.gif

Kyykkypyörä ja yleiset tiet on aika älytön yhdistelmä.. Rata-ajo on huomattavasti hauskempaa hommaa ja pyöräkin on siellä mihin se on tehty. Yhä useampi sen tuntuu huomaavan, kun ratapäivillä kilvettömien osuus lisääntyy jatkuvasti.

Mitä taitavampi kuski on teknisesti, sitä kovempaa voi kadulla ajaa.. Yhtä vaarallista se on kuitenkin loppupeleissä kuin ihan aloittelijankin kaahaaminen.

Siellä teiden varsilla on pystyssä sellasia tolppia, joissa on pyöreä, keltapohjainen lätkä, ja siinä lätkässä on vielä punainen reunus. Niihin lätkiin on laitettu erilaisia numeroita. Kun mallailee nopeusmittarin lukeman näyttämään sitä lätkässä olevaa lukemaa, niin sillä pärjää ja aika pitkälle.
Ei se niin vaikeaa ole.

Ihan tuttuja tuntemuksia.

Parin päivän jälkeen pyörän päällä alkaa viihtyä oikein kunnolla, kaikki tuntuu helpolta ja alkaa havaitsemaan muitakin juttuja kun nopeusmittarin. Mutta silti joku jyrkempi mutka voi saada aikaan sellaisen hartialukon et oksat pois. En tiedä missä meinasit koheltaa mut olen aika varma siitä, että Bladen rajat ei ollut vielä edes lähellä. Et vaan komentanut pyörää oikein, säikähdit, vedit kädet suoraksi ja menetit eväät helppoon taittamiseen.

Kannattaa ladata "Ajo hanskassa" PDF ja lukee aina kun on tylsempää. Löytyy tältä foorumilta muistaakseni tuolta turvallisuus setin alta. Hyviä vinkkejä ajoon ja sen avulla oon itsekin pyrkinyt harjoittelemaan.

Rata-ajo on kuulemma must, pitää itsekin mennä heti kun aikataulut sallii. Mut lähdetään joskus mutkapätkille koheltamaan.

"Kaipaamaan jäivät vaimo ja vanhemmat...."

Kannattaa jatkaa mietiskelyä ennenkuin on myöhäistä. Sillä ei ole mitään merkitystä jos itsensä teloo jollein läheisistään välitä. Vielä pahempaaa on jos sattuu viemään jonkun viettoman mennessään. Malttia liikenteeseen ja kaahailut radalle. Radalla pujottelukeppinä ollessa tulee esille kuinka tumpelo oikeasti on vaikka kuinka tuntisi olevansa huippukuski. Ja siitä huolimatta se on hauskaa.

Suoraselkäistä puhetta, pakko nostaa hattua!

Sanoisin, että ensimmäinen askel tilanteen korjaamiseen on jo otettu kun olet selkeästi myöntänyt ja tajunnut että tilanne ei ole järkevä eikä terve.

Monet jo suosittelivat radalla käyntiä, se on meikäläiselläkin suositusten listalla. Radalla saa ajaa oikeesti omaa-kovaa. Suurella osalla porukkaa radalla käyminen rauhoittaa kadulla kaahaamista.

En tiedä miten se muilla toimii, mutta itse aina välillä olen miettinyt seurauksia. Mitä jos menetän kortin, paljonko se aiheuttaa ongelmia tai entäpä jos loukkaannun tai mikä pahinta, entäpä jos ajan jonkun päälle.

Itse hyvin hyvin harvoin ylitän sen +20kmh, mutta aina välillä se olkapäällä istuskeleva vauhtiääliö saa vallan.

Ei muuta kuin malttia kypärän sisään, kyllä se siitä.

Näin se on että muutamassa sekunnin kympässä muuttuu lähiomaisten (myöh. perikunnan) elämä toisenlaiseksi, vähän liikaa yritystä tutullakin tiellä ja siinä se.
Omakohtaisesti parina ekana kautena on ollut oman huonon harkinnan takia luontomatka kurviin tullessa( Kyllä-mä-ehdin-vielä-yhden-isomman-vaihteen-polkaista) ~ 150km/h lähellä, kotiin palattua sitä huomasi pohtivansa että onko mulla "jatkoaika" alkanut...tämänhän pitäisi olla hauskaa touhua eikä sellaista missä kakarat laittaa seppelettä arkulle.Luultavasti vielä pahempaa olisi jyrätä jonkun lapsen yli oman typeryyden seurauksena
Nyttemmin rajoituiksista poikkeava kohnottaminen on jäänyt muutamaan hyvin tuttuun, asumattomaan ja vähäliikenteiseen pätkään ( jossa kokeillaan säädöt, jarrutukset, treenataan kaarteeseen tuloa ym), radat kun on aika kaukana

Nykyään vaivaa mieltä lähinnä kanssaliikkujien ( sokeita autoilijoita) rooli, omat riskit kun voi itse minimoida mutta kun pitää yrittää minimoida toistenkin aiheuttamat riskit, on meinannut tulla kevari kylkeen, tila-auto suoraan päälle ym ym
lookaround_orig.gif

No jos Darwin-setä antaa sinun jatkaa harjoittelua, niin muutaman kunnon säikähdyksen jälkeen huomaat jo, että täähän vaatiikin hieman paneutumista ja harkintaa.
shaun.gif

Ensimmäiset kunnon sakot rauhottaa huomattavasti menoa, ja rata päivät alkaa kiinnostaan entistä enemmän. Ja tällä seudulla on alkanut olemaan sinisiä setiä mutkateilläkin, mitä ei oo ennemmin tarvinnu paljoa pelätä.

Malttia vaan hommaan lisää. Ei sitä kokoajan tartte pistää narut kireällä!!!

Aluksi on hyvä mennä niiden rajoitusten mukaan ja opetella niitä ajolinjoja ja oikeaa katsepaikkaa mutkatiellä. Monilla aloittelijoilla on se ongelma että katsellaan tienpintaa aivan liian lähelle, eli se katsekontakti riittävän kauas jotta ei tuu mutkat silmille.

Älä availe sitä kaasua liikaa jos et näe mitä edessäsi on ja pimeisiin paikkoihin on turha laskea liian lujaa, nistä tulee tilanteita ja ongelmia. Monesti voi tuntua että joudut ajaa jossain mutkissa hiljempaa kuin autolla olet ajanut, mutta mitä sitten kun olet pysynyt ehjänä, kiihdyt vähän seuraavalla suoralla!!!

Muutenkin turhat kiihdytykset ja revitykset liikenteen seassa on hyvä siirtää rauhallisimmille paikoille missä on tilaa ja sitten vielä mennä sinne radalle treenaamaan niitä mutkaottoja.

Malttia!!!!
sport05.gif
sport05.gif
sport05.gif

kyllä taas tuli ihmeteltyä ihmisten ajotaitoa ratapäivällä. ajelin uuden pyörän takia ja touring renkaiden takia keskiryhmässä, joka meillä tarkoittaa aika hidasta. Porukka on todella vaarallista.  On mahdollista säikähtää mutkaa kun vauhtia on puolet siitä millä mutkan voi ajaa. sitten näkee kuinka pyörää väännetään ja se menee suoraan eikä taivu. Pieni 'oikea' ohjausliike ja pyörä olisi kallistunut ja mutka menisi oikein, mutta nyt se vaan kampeaa täysin väärin ja pyörä juuri ja juuri selviää mutkasta.

mopoilla pienet ajovirheet eivät tule niin voimakkaina vastaan pienestä nopeudesta ja painosta johtuen, sillä pystyy ajamaan väärin. Mutta pari sataa kiloinen pyörä ei reilummassa nopeudessa tottele kuin oikeita käskyjä.

se luulo, että parinpäivän kuluessa ajo rupeaa sujumaan on pelkkää harhaa. Ajo tuskin sujuu edes parin vuoden päästä. ainoa vika, että tajuat sen vasta sitten parin vuoden päästä. vähän kuin monissa muissakin asioissa, sitä tajuaa osaamattomuutensa tai tietämättömyytensä sitten kun on itse päässyt siltä portaalta pois. jos tämän tajuaa etukäteen, niin on aika fiksu.

kyykkypyörä on ns ratapyörä väärässä elementissä. Tottakai sillä ajaminen on hauskempaa radalla kuin kadulla. Mutta ei katuajoa mikään rata-ajo korvaa. oikea katupyörä jolla on mukava ajaa, aamun kosteus, mansikoiden tuoksu, sadepilvien uhka. Monesti matka radalle on se mielenkiintoisin ajo. se matka on uutta, se rata on se sama vanha.

rata-ajo on oikein annostelultuna verratonta hubaa ja hyvää ajoharjoitusta ja tallikaasun poistoon oikea paikka. pääsee karstaa polttamaan koneesta ja päästään.

JT

Missä olitte te viisaat sedät, kun kyselin vähän koheltamisen perään kysymykselläni Miten tätä puolustelis?. Olihan siellä monia järkeviäkin postauksia, mutta paljon älytöntä nopottamista.
confused_orig.gif

Joka tapauksessa on hyvä aina joskus harkita omaa liikennekäyttäytymistä niin moottoripyörällä kuin autollakin liikkuessaan. Harkinnassa tosiaan auttaa se, kun miettii miltä omista lapsista tuntuisi jäädä isättömäksi/äidittömäksi.
sad_orig.gif

Hyvä kirjoitus ja tunnustus. Näinhän tuo menee monella "aloittelijilla". Todella hyvä että tajuat tässä vaiheessa todellisuuden ja pysyt EMPY:ssä pitkään.
Pieni pelko pitää tarkkaavaisena mutta siitä voi olla myös haittaa.

Nyt vasta alkaa itse tajuamaan että nopeusrajoitukset ovat ehkä aiheellisia
062802moto_prv.gif
. Omat rajat tulevat usein vastaan ennenkuin pyörän ominaisuudet loppuvat. Aina voi toki sattua vaikka itse ajaisi kuinka maltillisesti, se riski on otettava jos haluaa nauttia tästä hienosta harrastuksesta.

Neuvoksi annan vielä että vaikka tuntuu ettei taittaa voi taita silti. Pyörässäsi saa raapia jalkatapit maahan ja silti se kunnon renkailla pysyy tiellä. Hartialukko on yksi osa syy miksi mennään pitkäksi.

Hyviä huomioita on jo tullut paljon esille. Itse kunnostelin talven aikana avk:lta hankkimani Bladen ja koin samantapaisia fiiliksiä kadulle päästyäni. Onneksi noin 15 vuoden urheilullinen kurapyörätausta on opettanut omien taitojen ylittämisen olevan hyvin kivuliasta. Silti se pyörä tuntui usein kulkevan huomaamatta yli sallitun. Oma ratkaisuni tähän oli pyörän fighterointi. Lyhyet välitykset, katteet pois ja crossi-tanko. Tämän jälkeen ajaminen kadulla tuntui mun mielestä juuri siltä kuin pitääkin. Nopeus tuntuu koska katteet eivät suojaa ja välitykset on jotenkin paljon loogisemmat entiselle enskapenalle. Radalle tekisi mieli tuollakin päästä kokeilemaan, että kuinka surkea kuski sitä oikeasti sileällä on.

Back