• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Erilainen aloittelijan tarina.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blavatsky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Saa nähdä käykö ajanmyötä minulle kuten topicin aloittajalle. Nyt on ensimmäinen moottoripyörä (Z750) hankittu ja toista tankillista viedään. Kokemukset kaksipyöräisistä rajoittuu mopoiluun vuosia sitten ja viime vuotiseen mp-kouluun. Onneksi on rauhallinen luonne ja se tuntuu vain iän myötä korostuvan niin ei ainakaan vielä ole tullut oho -tilanteita. Eipä silti kyllä se räppäilykin äkkiä vetää puoleensa, mutta nyt on vielä pysynyt järki päässä.

Se on kyllä sanottava, että mopoilusta ei mp:llä ajaessa hyödy muuta kuin sen, että osaa käyttää hallintalaitteita ja se perusajo sujuu. Kaikki muu tuntuu olevan hieman erilaista. Itsellä on vielä kunnioitusta pyörää kohtaan, mutta voihan sekin olla huono asia, sillä kuskinhan se pitää käskeä miten mennään.

Äskeinen lenkki Bodomjärven ympäri kyllä tuntui mukavalta ja ihan rajoitusten mukaan tuli mentyä. Toki aika köröttelyltä se välillä tuntui, mutta mutkissa se 40 -60 km/h tuntui ihan riittävältä, kun mietti mielessään mitä siinä keskellä mutkaa osaisi tehdä jos pitäisi äkkiä pysäyttää tai väistää.

Itse aion kyllä lähteä käymään siellä radalla, kun nyt saa vähän lisää tuntumaa tuohon pyörään. Auttaa se ainakin käsittämään mihin kaikkeen pyörä pystyisi ja mihin itse ei pysty. Itsellä kun nyt on suurin kysymysmerkki ajaessa, että miten lujaa missäkin mutkassa kannattaa ajaa ja miten paljon sitä pyörää oikeasti uskaltaisi kallistaa.

Niin ehkä olen siis vielä eri vaiheessa kuin topicin aloittaja. Nyt löytyy vielä hieman pelkoa ja epävarmuutta, mutta entä sitten kun ne on voitettu?

Onneksi on rauhallinen luonne ja se tuntuu vain iän myötä korostuvan niin ei ainakaan vielä ole tullut oho -tilanteita. Eipä silti kyllä se räppäilykin äkkiä vetää puoleensa, mutta nyt on vielä pysynyt järki päässä....

...Niin ehkä olen siis vielä eri vaiheessa kuin topicin aloittaja. Nyt löytyy vielä hieman pelkoa ja epävarmuutta, mutta entä sitten kun ne on voitettu?

Aloitellessani useamman vuoden jälkeen ajamista niin ajatukse oli aika lailla samat. Ikää ja järkeä on enemmän, perhettäkin on tullut sitten viime pyörävuosien. Sitten kun alkoi saada (mukamas) vähän tuntumaa niin vauhdit kasvoi tuli pari oho-tilannetta ja pakollinen kuukauden ajotaukokin heti ekana syksynä.

Talvi rauhoitti tilannetta vaikka pyörä vaihtuikin tehokkaampaan. Kun oli liikennettä niin homma pysyi hanskassa, mutta välillä järki jäi narikkaan. Myöhemmin avartava kokemus oli käydä radalla ajamassa - ei tarvi vetää rajoille asti kun huomaa kykyjen puutteensa.

Nyt kun kilometrejä on takana enemmän niin tuntuisi olevan kyvyt ja vauhdit tasapainossa - aika usein ;-)

Minun kohdallani päätös mopoilun lopettamisesta tuli "viimeisen" ajolenkin jälkeen. 190km/h 60km/h alueella. Kukkahatuille tiedoksi: ei ollut kaupunkialuetta.
Joko tuolla menolla olisi lähtenyt kortti joka on tarpeellinen työssäni, tai vastaavasti jotain pahempaa olisi tapahtunut. Olihan ne hienot pari viikkoa!
Seuraava pyörä on semmoinen, missä on kaksi poljinta.
Hyviä/turvallisia ajoja kaikille uskaliaille. =)

Blavatsky out!

Minun kohdallani päätös mopoilun lopettamisesta tuli "viimeisen" ajolenkin jälkeen. 190km/h 60km/h alueella. Kukkahatuille tiedoksi: ei ollut kaupunkialuetta.
Joko tuolla menolla olisi lähtenyt kortti joka on tarpeellinen työssäni, tai vastaavasti jotain pahempaa olisi tapahtunut. Olihan ne hienot pari viikkoa!
Seuraava pyörä on semmoinen, missä on kaksi poljinta.
Hyviä/turvallisia ajoja kaikille uskaliaille. =)

Blavatsky out!
Mutta tuostahan se vasta pitäisi alkaa.  
tounge.gif

EDIT:

Jatketaan nyt senverta vielä, että tänään olin ajelemassa ja tuli ajettua ihan rajoituksien mukaan. Paitsi Hervannassa piti tapsantorin liikekeskuksen edessä vähän elvistellä.
lookaround_orig.gif

Varmasti viisas päätös. Lupaathan pysyä päätöksessäsi itsesi ja muiden turvallisuuden vuoksi.
Riippuu vähän tilanteesta mutta kyllä nuokin lukemat onnistuvat yleisillä teillä ilman sen kummemmin ketään muuta kuin itseään vaarantaen. Kotilolla jos tota menet yrittämään, niin pitää pitkä tovi ajaa kovaa mutta pyörällä se on vain parisen sekunttia. Ei muutakun katsoo sopivan suoran missä ei ole risteyksiä ja muuta liikennettä ei tule vastaan, niin mikäs tossa.

Pakko kertoa omat kokemukset tästä pyöräilyn "siisteydestä".

Tällä viikolla sain viimein toteutettua pitkäaikaisen haaveeni moottoripyörästä ja moottoripyöräkortista.
Nuoruus meni mopojen kanssa touhuillessa ja kavereiden kevareilla ajellessa. Sitten talliin saatiin viimein "oma" pyörä. 97 vuoden blade. Todistelin emännälle ja vanhemmille, että tässä iässä (27) jo on sen verran järkeä päässä, että tajuaa niinkuin suomen laki määrää.
Olin väärässä.
Johtuen lukuisista kilometreistä erilaisilla kaksipyöräisillä, pyörällä ajo tuntuu helpolta. Valitettavasti.
Ihmettelin uusien kuskien postauksia vaikeuksista käsittelyharjoituksissa, ja kuinka "ensimmäisillä kerroilla oli tosi pelottavaa olla siellä autojen seassa pyörällä. Minulla tällaista ei ollut, vaan pyörän käsittely ja ajaminen tuntui hyvinkin samanlaiselta kuin silloin mopoaikoina. Ja tässäpä se vika juuri piileekin. Luulen osaavani ajaa pyörää.

Nyt on siis kaksi päivää ollut kortti ja suoralla tiellä on otettu bladesta about kaikki irti mitä lähtee. Mutkateilläkin on ajettu jo aivan liian kovaa.
Tänään homma meinasi lähteä kunnolla lapasesta yhdessä motarin liittymässä, kun kovan kiihdytyksen seurauksena, pyörä ei meinannutkaan taipua. Siitä kun kerkesi kotiin, niin pisti vakavasti ajattelemaan. Onko kyse vaan tuosta alkuhurmasta, vai ajanko vielä enemmän reikä päässä muutamien viikkojen päästä.
Luulempa, että minun kohdallani käy niin, että pyörä lähtee äkkiä takaisin sinne mistä tulikin.
Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?
Olisi hauska kuulla, kun yleinen meininki kortinsaaneilla tuntuu olevan se, että sanat ei meinaa riittää kertomaan kuinka siistiä touhua tuo on.. ja onhan se. Mutta siisteydellä voi olla kova hinta.

Ja vielä lisänä se, että kokoajan on myös pieni pelko perseessä, että koska sieltä sivutieltä tulee joku eteen.
Toimisipa tuo terve itsesuojeluvaisto ihan kokoajan kun on pyörän selässä.

Reikäpää
Sä oot ihan KAUHEEEEE.... BLADE ON HIVEEEEEE TYKKI.....
Vaihda se pyörä muskeliveneeseen. Vesillä ei välttämättä tule vahinkoa vaikka mutka menisi vähän pitkäksi. Ja jos täällä netissä kiinnostaa pyöriä, niin sillä moposi rahalla saa jo aika siistin tietokoneen kotiin.

Scuuballe ja triidin alottajalle terkkuja!
Parisen vuotta sitten ostin elämäni ekän isomman pärrän ja koska mopoiästä olijo liki 20v. aikaa niin suosiolla ja SUOSITUKSESTA ostin 500kuutioisen kawan romun.
RM. Heino tarjosi asiakkaalle mahdollisuuden rata-ajoon erittäin halvalla, joten sinne>>..

13kierrosta iloa kesti kunnes järki käski lopettaa, 5 kertaa ulosajo TODELLA lähellä yhen kierroksen aikana, ei paha, olihan kyseessä sentään eka kesä PRÄTKÄN selässä ja kilsoja takana alle tuhat..

Siviililiikenteessä toi ratakokemus ei painanut pätkääkään, hanat kaakkoon vaan aina kun uskalsi ja oli tutumpi tie.
Lukemattomat kerrat iski hartialukko kun mutka yllätti liiasta vauhdista johtuen.
Mutta todelliset likipiti-tilanteet aiheutti autoilija risteyksissä, tosin kerran yx pappa ja mummu yritti ajaa takaa suoraan yli, siinä kuitenkaan onnistumatta
tounge.gif

Nykyään tietää rajansa ja ottaa iisimmin, ainakin joskus..
cool.gif

Joskus "nöössipoikana" tuli kokeiltua, ja koettua kaikki voblaukset ja likipiti tilanteet. Kuitenkaan mitään vakavaa ei ole sattunut, nyt ottaa rauhallisesti jo pyörän luonteen vuoksi, eikä ole itselläkään tarvetta reuhottaa liikoja. On oppinut arvostamaan tuota pyöräilyä muussa mielessä. Matkailu avartaa.
biggrin.gif

Back