Ikävä tapaus, jaksamista cinnylle! Tällaiset ovat aina kovin hirveitä asianomaiselle. Seuraava teksti on ihan yleistä asiaa, ei ole mitenkään suunnattu cinnylle vaan muille piilareiden käyttäjille, joille ei ongelmia ole tullut:
Ihan ekana pitää muistaa ettei cinnyn tapaus ole mitenkään yleinen juttu, vaan hyvin hyvin harvinainen ja vakava piilareiden käyttöön liittyvä komplikaatio. Ei tietenkään ole mahdottomuus, mutta harvinaisuus kyllä.
Sitten asiaan. Jos piilareita käyttää niin pitäisi sen verran tajuta, ettei silmiin tungettava muoviläpyskä voi olla täysin turvallinen ja riskitön. Fakta on, että vaikka piilarit on nykyään hyvinkin turvallisia käyttää, on niiden kanssa aina pieni komplikaatioriski.
Kuitenkin yleisimmin niiden kanssa tulevat ongelmat eivät liity itse linssiin vaan ovat käyttäjälähtöisiä. 7 vuotta optikkoliikkeessa aiemmin työskennelleenä ja pl asioihin perehtyneenä voin kertoa, että 99% piilariongelmista johtuu siitä, että a) ihmiset käyttää linssejä yli suositellun ajan (esim kuukausilinssejä 2kk), b) eivät käy säännöllisesti tarkastuksissa (kerran vuodessa) vaan tilaa netistä linssit välittämättä silmien kunnosta, c) eivät välitä mahdollisista silmäoireista eivätkä hakeudu tutkimuksiin. Nähty esim sellaista, että ihminen tulee ostamaan lisää linssejä, silmät punoittaa ja näyttää tulehtuneilta. Ei ole vaivautunut käymään piilaritarkastuksissa saatika sitten selvittämään silmäongelmia, vaan on vaan jatkanut piilareiden käyttöä odottaen ongelmien häviämistä itsestään. Sitten itketään kun sarveiskalvo on mennyttä. Tämäkin on tosin ääripään tapaus, mutta valitettavasti niitä näkee yhä edelleen. Lievempiä versioita tapaa vieläkin useammin.
Yötäpäivää linssit on kiva keksintö, rillipää pääsee eroon rilleistä. Toisille ne sopii, toisille ei. Itse pystyin käyttämään niitä 3kk, jonka jälkeen silmät alkoi kuivaa ja kirvellä. Siirryin takaisin ajoittaiseen käyttöön. 24/7 linssien kanssa on erityisen tärkeää huolehtia linssien puhtaudesta. Silmiin menee jatkuvasti kaikenmoista moskaa, ja sen vuoksi siellä on tehokkaat puhdistusjärjestelmät. 24/7 linssi estää normaalin puhtaanapidon, ja siksi linssit on tärkeää ottaa välillä pois ja putsata. Itse en missään tapauksessa käyttäisi linssejä 30vrk ottamatta niitä välillä pois. 24/7 linssejä ei myöskään ole pakko käyttää jatkuvasti, ne saa ottaa esim. yöksi pois.
Naisilla piilareiden riskitöntä käyttöä vaikeuttaa myös meikkaaminen. Ripsiväriharja/muu meikkaamisvälinen voi osua silmän pintaan/linsseihin tai ripsiväriä/muuta meikkiä tippua silmään. Ripsariharjassa asustaa aikamoinen määrä bakteereita...
Tai sitten silmää kutittaa ja ihminen hieraisee niitä tulematta ajatelleeksi ettei ole pessyt käsiään edeltävästi. Ei vaadi kovinkaan paljoa, että silmään pääsee bakteeri. Yksi riskitekijä on myös uiminen etenkin järvivedessä piilarit päässä. Sieltä voi saada kivan alkueläimen simmuun, joka parhaassa tapauksessa sokeuttaa silmän täysin. Ongelmaa ei ole, jos käyttää kertakäyttölinssejä koska ne lentää roskiin päivän jälkeen. Suurin riski on 24/7 linssien käyttäjillä, koska alkueläin pääsee asettumaan linssin alle.
Vielä vähän tuosta optikon tiedottamisasiasta. Piilareiden käyttöön liittyvät riskit ovat niin pieniä, ettei olisi mitään järkeä kertoa niistä joka ikiselle piilareiden käyttäjille. Aiheuttaa vain turhaa hysteriaa, koska suurin osa käyttäjistä ei koe koskaan mitään ongelmia (tai jos kokee niin on hyvin lieväasteisia). Sitä paitsi, jos kerrotaan, että on olemassa riskejä, mutta ne ovat pieniä, on ihmisluonteen mukaista ajatella että "ei ne minulle voi sattua". Toki optikon velvollisuuksiin kuuluu kertoa piilareiden käsittelyyn liittyvän hygienian merityksistä, ja neuvoa milloin pitää ottaa yhteyttä optikkoon/silmälääkäriin.
Jos optikko ei jaksa/muista/ehdi kertoa riittävästi asioista, on jokaisella oikeus ottaa niistä itse selvää. Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy vaikka kuinka paljon infoa, myös ihan virallista ja paikkansapitävää. Loppujen lopuksi jokainen on ihan itse vastuussa omasta kehostaan, ja siitä mitä sen sisään tai päälle tunkee. Jos on piilareiden käyttäjä, suosittelen suhtautumaan hygieniaan ja piilareiden käyttöaikaan vakavasti. Mikäli silmiin tulee vähäisimpiäkin poikkeavia tuntemuksia kannattaa hakeutua optikolle. Optikon pitäisi osata tunnistaa silmälääkäriä vaativat tilanteet. Jos optikko vakuuttaa ettei silmissä ole vikaa, mutta olet itse eri mieltä, mene silmälääkäriin. Parempi maksaa se puolisensataa euroa vaikka turhaan, kuin saada silmään vakava ongelma.
Ja vielä viimeinen asia silmälääkäreistä. Pitää muistaa, että he näkevät suurimmaksi osaksi vain piilareiden aiheuttamat ongelmat. He eivät yleensä tapaa normaalikäyttäjiä, joilla ei ongelmia ole. Täten heidän on helppo kertoa kaikista pahoista asioista mitä piilarit aiheuttaa, ottamatta huomioon sitä suurinta osaa käyttäjistä jotka ovat 100% tyytyväisiä ja ongelmittomia.
Onnittelut, jos jaksoit lukea tän loppuun asti