...Vielä vähän tuosta optikon tiedottamisasiasta. Piilareiden käyttöön liittyvät riskit ovat niin pieniä, ettei olisi mitään järkeä kertoa niistä joka ikiselle piilareiden käyttäjille. Aiheuttaa vain turhaa hysteriaa...
Jos optikko ei jaksa/muista/ehdi kertoa riittävästi asioista, on jokaisella oikeus ottaa niistä itse selvää. Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy vaikka kuinka paljon infoa, myös ihan virallista ja paikkansapitävää. Loppujen lopuksi jokainen on ihan itse vastuussa omasta kehostaan, ja siitä mitä sen sisään tai päälle tunkee...
Mun on nyt ihan pakko kyllä kommentoida tätä tekstiä, enkä tarkoita aiheuttaa palkokasveja hengityselimiin... Mutta aikuisten oikeastiko optikon ei tule kertoa hyödyistä, haitoista ja riskeistä asiakkaalle?? Että asiakkaan tulee etsiä tieto internetin ihmeellisestä maailmasta itse, koska optikko ei ehdi/jaksa/muista kertoa?? Mihin ihmeeseen sitä optikkoa sitten oikein tarvitaan, sillä tuon logiikan mukaanhan asiakas voi ihan itse määrätä ne piilolinssinsä?
Kun aloitin yötäpäivää-linssien käytön vuonna miekka ja kivi 9 vuotta sitten, ei internetin ihmeellinen maailma ollut vielä ihan yhtä ihmeellinen kuin nyt. Kyllä sitä silloin, kuten edelleenkin, luotti siihen että optikko on asiantuntija, joka osaa kertoa niin hyödyistä kuin haitoistakin asiakkaalle. On aivan turha tulla sanomaan että se tieto pitää itse kaivaa netistä - niin kauan kuin optikot määräävät piilarireseptejä, tulee optikoilla olla myös velvollisuus kertoa riskeistäkin. Oli ne sitten niin minimaalisia tai harvinaisia tahansa että niitä tuskin koskaan kenellekään tapahtuu, sillä kyllä niitä todistetusti tapahtuu. Se ei ole turhan hysterian lietsomista vaan vakavista asioista varoittamista, ja silloin ainakin asiakas on tietoinen siitä, mitä sinne silmiinsä on tunkemassa - olkoonkin että vastuu linssien käytöstä on aina tottakai jokaisella itsellään.
Ja mitä tulee siihen, että silmälääkärit näkevät vain ne ikävät tapaukset eivätkä niitä tuhansia joilla kaikki sujuu hyvin... Toki, tämä pitää paikkansa, mutta mä todella uskon erikoislääkäreitä jotka sanovat mulle kerta toisensa jälkeen, että mun kaltaisten sarveiskalvotulehdusten määrä on kasvanut huomattavasti sen jälkeen kun yötäpäivää-linssit tulivat markkinoille. Mun tapaus ei siis välttämättä ole enää kovinkaan kauaa hyvin, hyvin harvinainen komplikaatio, vaan vakava riski josta tulee varoittaa linssien käyttäjiä.
Mutta, kuten sanoin, ei palkokasveja hengityselimiin, tää on vaan mun yksityinen mielipide vakavien aiheiden ääreltä. Kukin tyylillään ja tavallaan - silmiä vaan kun ei ole kenelläkään tuhlattavaksi asti, ja jos on tyytyväinen siihen ettei optikko kerro hyödyistä, haitoista tai riskeistä, niin by all means.
Kiitos kaikille lämpimistä ajatuksista ja kannustavista kommenteista - vaikka tie onkin nyt kivinen, kyllähän niistä aina voimaa saa. Toivotaan että toipuminen sujuu suunnitellulla tavalla, ja että kivinen tie muuttuisi hieman tasaisemmaksi.