• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Erään motoristin tarina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cinny
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oletteko huomannut mitään muutosta hämäränäossä leikkauksen jälkeen vai onko tämäkin tapauskohtaista/urbaanilegendaa? Ymmärrän, että iän myötähän tuo heikkenee joka tapauksessa, mutta miten arvioitte tilannetta?

Vaimolla on sinänsä selkeä tilanne, että molemmissa silmissä ainostaan perus miinuslasit (-3 ja -3,5D). Tuollaisen korjaaminen on varmasti peruskauraa, kun ei ole mitään muita erikoisia virheitä näössä.

Joskus on puhellut, että kiinnostaisi moinen operaatio, kun lasien (piilareidenkin) kanssa pulailu on aina oma hommansa.
Minä en ole moista huomannut. Ajan autolla pimeänkin aikaan, enkä näe mitään syytä kammoksua moista. Nuo vahvuudet, mitä sanoit, eivät ole mikään ongelma. Minut laseroinut kirurgi sanoi, että hän "aloittaa laskemisen -6 alkaen"!
tounge.gif
Hän kertoi leikanneensa -14 silmät Zyoptix-menetelmällä, koska laseroitavaa pintaa oli riittävästi. TÄMÄ on nyt se pointti! Eli; laserointia edeltää perusteellinen tarkastus! Siihen menee koko päivä aikaa. Siinä selviää, voiko ko. henkilöä laseroida. Minä kävin www.laseri.fi paikassa ja tuolta sivulta saa tietoa menetelmistä ja muustakin.
Ikänäkö tulee sitten joka tapauksessa eli jossain vaiheessa lukulasit saattavat olla tarpeen? Itse olin kypsä moiseen ajatukseen jo laseriin mennessä. Minulla oli lähes -5 öögat, eli motivaatio oli korkea. Ajoittain väsyneenä kaipaan lukulaseja, mutta niitä saa Hömppäpömppä kaupasta alkaen 2e/pari!
tounge.gif

Minulla laserointi meni hyvin. On mahdollista, että kaikilla ei mene? Itse olen tosi tyytyväinen enkä todellakaan kaipaa sankoja naamalleni!
wink.gif

Ensin pöllitään pyörä alta kun se hädintuskin on kotiin saatu ja sen jälkeen vielä tämä!Kyllä nyt tyttöparkaa koetellaan
confused_orig.gif

Jaksamista Cinnylle!!!

Ei voi olla noin huonoo tuuria. Itselläkin on joskus ollut noita silmäongelmia niin ei voi kuin toivottaa tsemppiä. Muista että ei ole koskaan ollut yötä ilman aamua. Tulta päin vaan.

Nyt sua koetellaan, mutta ajattele sitä päivää, kun haet kotiin uuden pyörän ja lähdet ajaan ekaa kertaa pitkään aikaan, se on varmaan semmonen fiilis, että parempaa ei löydy
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif
sport05.gif
buttrock.gif

Koita jaksaa, vaikka nyt vit*ttaa niin joku päivä se helpottaa
pftroest.gif

Kirkkaat valot ovat hankalia, näkö on merkittävästi huonompi toisessa silmässä ja ajoviiman aiheuttamat ongelmat iskivät tajuntaan vasta hiljattain ja tajusin, että tulevana kautena on motorismi haudattu mun osalta.
Eiks löydy sellasta pottaa joka ei päästä viimaa silmään? Jossain näin sellasia kypärän alle tulevia kaulureita jotka varmasti estävät viiman tunkeutumisen kypärän sisälle. Kyllä sitä voi ajella mopolla vaikka toisessa silmässä onkin huonompi näkö kuin toisessa. Kyllä mä nyt vielä miettisin tota mopoilusta luopumista, kaks kesää ilman mopoiluja on kyllä kauhea rangaistus
crazy.gif

Paranemista
thumbs-up.gif

Eiks löydy sellasta pottaa joka ei päästä viimaa silmään? Jossain näin sellasia kypärän alle tulevia kaulureita jotka varmasti estävät viiman tunkeutumisen kypärän sisälle. Kyllä sitä voi ajella mopolla vaikka toisessa silmässä onkin huonompi näkö kuin toisessa. Kyllä mä nyt vielä miettisin tota mopoilusta luopumista, kaks kesää ilman mopoiluja on kyllä kauhea rangaistus
crazy.gif
Kyllä tätä on pohdittu joka kantilta ympäriämpäri, ja valitettava fakta on se, että jos autollakin ajosta voisi olla montaa mieltä, niin ei mulla ole mitään asiaa silmäni kanssa prätkän sarviin. Kuten totesin aiemmin, niin paljon kuin mopoilusta tykkäänkin, tykkään mä enemmän kuitenkin itsestäni ja silmistäni, enkä kertakaikkiaan vaan voi riskeerata tilannetta enää enempää. Kahta vuotta ei mopoa kannata seisottaa tallissa käyttämättömänä, varsinkin kun olin alun alkaenkin suunnitellut myyväni sen neljän-viiden vuoden kieppeillä.

Ja kuten todettiin, niin kyllä kahden vuoden kuluttua uuden pyörän kanssa eka ajelu on varmaan jotain ihan käsittämättömän siistiä! Pitää vaan jaksaa ootella ja toipua rauhassa, sillä eipä tässä nyt muutakaan voi tehdä
smile_org.gif

Olipa pakko päivittää tätäkin tarinaa, nyt kun jatko-osa on selvillä. Vuosi on kulunut, kesän kokoontumisissa en käynyt kertaakaan. Osittain siksi, että mua otti niin paljon päähän, ja osittain siksi että jo kauempaa nähdyt mopot saivat aikaan vain turhaa verenpaineen kohoamista. Kenenkään kyytiin en uskaltautunut - kesän ja auringon mittaan sitä tajusi että kun silmä ei ole kuosissa, se ei ole kuosissa, eikä sen ylimääräinen (turha) rasittaminen ainakaan auttaisi paranemisprosessia.

Muutama viikko sitten kävi kutsu kauan odotettuun silmäleikkaukseen joka tapahtui viime viikolla. Silmäleikkauksessa piti korjata arven lisäksi näkö (tai näin ainakin olin lääkärien puheesta antanut itseni ymmärtää), mutta leikkauspäivän koittaessa paljastui toisenlainen totuus: koska arpi sotki näköäni niin perusteellisesti, ei näönkorjausta voitaisi samalla kertaa tehdä. Arpea sen sijaan lähdettiin korjaamaan, ja lääkärin mielestä se onnistuikin vaikka arpi olikin odotettua syvempi. Leikkauksen jälkeiset kivut olivat mun kohdalla aivan kaameat eikä se kipulääkkeistä johtuva vuorokauden mittainen yhtäjaksoinen oksentaminenkaan herkkua ollut.

Nyt voisi siis luulla, että kaikki hyvin, loppu hyvin. Monen muun maailmassa näin varmaan olisikin, mutta ei mun. Mä olen vihannut silmälaseja aina, koko ikäni siitä päivästä lähtien kun ne kuudennella luokalla sain, ja olin lastannut kaiken toivoni siihen, että nyt korjataan kunnallisella toisen silmän näkö, toisen silmän käyn korjauttamassa yksityisellä ja vaikka en vielä ensi kesänä mopoilla voisinkaan, ainakin elämä olisi helpompaa ilman silmälaseja. Ja näinhän nyt siis ei käynyt. Näköä ei voitu korjata, mutta arven poishionta muuttaa näköä johonkin suuntaan joka selviää vasta seuraavien 3-4 kk kuluessa, mutta joka EI ole sama vahvuus kuin mun nykyinen vahvuus. Eli, sen lisäksi että nyt on vielä raskaat hoidot päällä ja seuraava vuosi pitää varoa vainoharhaisuuteen saakka aurinkoa joka voi yhdenkin viikonlopun altistuksen aikana sumentaa arven pahimmassa tapauksessa pysyvästi, pitää mun hankkia myös ainakin yhdet uudet silmälasit jahka tuo silmän näkö tasaantuu. Uudet aurinkolasit pitää myös hankkia, tai ainakin päivittää nykyisten adapterit oikeille voimakkuuksille.

Tällä hetkellä silmä on lähes sokea. Tämän pitäisi helpottaa seuraavan viikon aikana, mutta on ihan perkeleen helppoa tehdä töitä (animaatiostudiolla) toisen silmän koittaessa ylikompensoida ja toisen ollessa turha näytön ääressä. Leikatun silmän näköä voidaan yrittää korjata aikaisintaan vuoden kuluttua tästä leikkauksesta, jotta se ehtii toipua tarpeeksi. Vuoden! Mä olen jo odottanut vuoden, ja nyt mun pitää odottaa vielä toinen vuosi. Ja tämä luonnollisesti vaikuttaa myös mopottomaan kauteen pidentävästi... Ja mulle silmälasien käytön pidentyminen vuodella on katastrofi.

Kyllähän kaikkeen tottuu kun on pakko, mutta se mua tässä eniten vituttaakin: kun pitää taas tottua. Ehdin jo luulla, että tottuminen on nyt ohi, ja pääsen vihdoin oikeasti aloittamaan toipumisen ja katseen suuntaamisen eteenpäin. Tiedän että pitäisi jaksaa olla positiivinen ja uskoa parempaan huomiseen, mutta vuoden sitä tehneenä sain palkakseni vaan suuremman murheen, niin mitä hiton väliä? Mennyt vuosi on ollut muutenkin ihan käsittämätön: faijan itsemurhaa ja sen sellaisia pieniä asioita, niin sitä ehti hetken ajatella että ehkä tämä olisi vihdoin se hyvä asia joka kääntäisi asioiden kulun vihdoin parempaan päin.

Anteeksi vuodatus, nyt ei vaan kyennyt pitelemään kaikkea sisällä.

Kiitos että jaksoit tänne laittaa päivitystä asiasta.
Muuhun en ikävä kyllä pysty kuin toivottamaan tsemppiä ja pikaista paranemista.

Ohhoh, eiköhän tuossa jo yhdelle ihmiselle ole aivan tarpeeksi. Nyt vain katse, (vaikka toistaiseksi vain sen terveen silmän), eteenpäin, kyllä se valo sieltä putken päästä lahenee pikku hiljaa. Tsemppiä ja joulun odotusta.

Tsemppiä tulevaan, ensinnäkin. Itse kävin ´08 elokuussa laserleikkauttamassa molemmat silmäni jotta pääsisin haluamalleni alalle opiskelemaan. Kaikki on mennyt tosi hyvin ja olenkin saamiani ohjeita jälkihoidosta noudattanut pilkuntarkasti: jäi prätkäilyt vähäksi aikaa ja samoin hikiliikunta muutamaksi viikoksi kokonaan pois. Leikkauksen tulos oli jopa parempi mitä lääkäri lupasi aluksi. Mulla oli ollut miinuslasit 10 vuotta (noin -10 diopteria). Nyt yhteisnäkö 1.25. Lääketiede mennyt tältä osalta huimasti eteenpäin ja toivon että Cinnyllekin jokin ratkaisu löytyy! Oma leikkaus tehtiin Ympyrätalon Mehiläisessä.

Jonain päivänä tulevaisuudessa voit vielä ajella kohti auringon nousua ja hymyillä sille, kuinka hyvin asiat on. Silloin kaikki tämä ikävä ja raskas aika, mitä olet joutunut kokemaan, on jäänyt taakse...
Iso hali Sinulle, cinny!!

Elämä on joskus rankkaa mutta odotas vaan tulee se hyvä päiväkin joskus
062802jumpie_prv.gif

Se on ihan varma
talktohand.gif

Koita jaksaa siihen asti...se kannattaa
smile_org.gif

Pikaisia paranemisia sulle
thumbs-up.gif

Oletteko huomannut mitään muutosta hämäränäossä leikkauksen jälkeen vai onko tämäkin tapauskohtaista/urbaanilegendaa? Ymmärrän, että iän myötähän tuo heikkenee joka tapauksessa, mutta miten arvioitte tilannetta?

Vaimolla on sinänsä selkeä tilanne, että molemmissa silmissä ainostaan perus miinuslasit (-3 ja -3,5D). Tuollaisen korjaaminen on varmasti peruskauraa, kun ei ole mitään muita erikoisia virheitä näössä.

Joskus on puhellut, että kiinnostaisi moinen operaatio, kun lasien (piilareidenkin) kanssa pulailu on aina oma hommansa.
Tapauskohtaista. En ole itsellä huomannut mitään hämäränäön suhteen, tosin leikkauksesta aikaa vasta 4 kk. Ratkaisevaa ei ole enää kuinka huono näkö on vaan millaiset silmät ovat, onko sarveiskalvo riittävän paksu, silmänpohjat ehjät, paineet hyvät. Tuskin Suomessa on niin rahanahnetta leikkaavaa lääkäriä, joka leikkaisi jos riskit osoittautuvat liian suuriksi. Jälkikomplikaatioita voi tietysti tulla aina. Tilastollisesti se on kuitenkin kovin pientä. Itse olin jo tottunut laseihin ja ainoa syy leikkaukseen menoon oli että pääsisin haluamalleni alalle.

Joku sanoi että käykää säännöllisesti optikolla. Itse sanoisin että käykää silmälääkärillä. Siellä voi paljastua sellaista mitä ei optikko näe.

Ikävä tapaus, jaksamista cinnylle! Tällaiset ovat aina kovin hirveitä asianomaiselle. Seuraava teksti on ihan yleistä asiaa, ei ole mitenkään suunnattu cinnylle vaan muille piilareiden käyttäjille, joille ei ongelmia ole tullut:

Ihan ekana pitää muistaa ettei cinnyn tapaus ole mitenkään yleinen juttu, vaan hyvin hyvin harvinainen ja vakava piilareiden käyttöön liittyvä komplikaatio. Ei tietenkään ole mahdottomuus, mutta harvinaisuus kyllä.

Sitten asiaan. Jos piilareita käyttää niin pitäisi sen verran tajuta, ettei silmiin tungettava muoviläpyskä voi olla täysin turvallinen ja riskitön. Fakta on, että vaikka piilarit on nykyään hyvinkin turvallisia käyttää, on niiden kanssa aina pieni komplikaatioriski.
Kuitenkin yleisimmin niiden kanssa tulevat ongelmat eivät liity itse linssiin vaan ovat käyttäjälähtöisiä. 7 vuotta optikkoliikkeessa aiemmin työskennelleenä ja pl asioihin perehtyneenä voin kertoa, että 99% piilariongelmista johtuu siitä, että a) ihmiset käyttää linssejä yli suositellun ajan (esim kuukausilinssejä 2kk), b) eivät käy säännöllisesti tarkastuksissa (kerran vuodessa) vaan tilaa netistä linssit välittämättä silmien kunnosta, c) eivät välitä mahdollisista silmäoireista eivätkä hakeudu tutkimuksiin. Nähty esim sellaista, että ihminen tulee ostamaan lisää linssejä, silmät punoittaa ja näyttää tulehtuneilta. Ei ole vaivautunut käymään piilaritarkastuksissa saatika sitten selvittämään silmäongelmia, vaan on vaan jatkanut piilareiden käyttöä odottaen ongelmien häviämistä itsestään. Sitten itketään kun sarveiskalvo on mennyttä. Tämäkin on tosin ääripään tapaus, mutta valitettavasti niitä näkee yhä edelleen. Lievempiä versioita tapaa vieläkin useammin.

Yötäpäivää linssit on kiva keksintö, rillipää pääsee eroon rilleistä. Toisille ne sopii, toisille ei. Itse pystyin käyttämään niitä 3kk, jonka jälkeen silmät alkoi kuivaa ja kirvellä. Siirryin takaisin ajoittaiseen käyttöön. 24/7 linssien kanssa on erityisen tärkeää huolehtia linssien puhtaudesta. Silmiin menee jatkuvasti kaikenmoista moskaa, ja sen vuoksi siellä on tehokkaat puhdistusjärjestelmät. 24/7 linssi estää normaalin puhtaanapidon, ja siksi linssit on tärkeää ottaa välillä pois ja putsata. Itse en missään tapauksessa käyttäisi linssejä 30vrk ottamatta niitä välillä pois. 24/7 linssejä ei myöskään ole pakko käyttää jatkuvasti, ne saa ottaa esim. yöksi pois.

Naisilla piilareiden riskitöntä käyttöä vaikeuttaa myös meikkaaminen. Ripsiväriharja/muu meikkaamisvälinen voi osua silmän pintaan/linsseihin tai ripsiväriä/muuta meikkiä tippua silmään. Ripsariharjassa asustaa aikamoinen määrä bakteereita...
Tai sitten silmää kutittaa ja ihminen hieraisee niitä tulematta ajatelleeksi ettei ole pessyt käsiään edeltävästi. Ei vaadi kovinkaan paljoa, että silmään pääsee bakteeri. Yksi riskitekijä on myös uiminen etenkin järvivedessä piilarit päässä. Sieltä voi saada kivan alkueläimen simmuun, joka parhaassa tapauksessa sokeuttaa silmän täysin. Ongelmaa ei ole, jos käyttää kertakäyttölinssejä koska ne lentää roskiin päivän jälkeen. Suurin riski on 24/7 linssien käyttäjillä, koska alkueläin pääsee asettumaan linssin alle.  

Vielä vähän tuosta optikon tiedottamisasiasta. Piilareiden käyttöön liittyvät riskit ovat niin pieniä, ettei olisi mitään järkeä kertoa niistä joka ikiselle piilareiden käyttäjille. Aiheuttaa vain turhaa hysteriaa, koska suurin osa käyttäjistä ei koe koskaan mitään ongelmia (tai jos kokee niin on hyvin lieväasteisia). Sitä paitsi, jos kerrotaan, että on olemassa riskejä, mutta ne ovat pieniä, on ihmisluonteen mukaista ajatella että "ei ne minulle voi sattua". Toki optikon velvollisuuksiin kuuluu kertoa piilareiden käsittelyyn liittyvän hygienian merityksistä, ja neuvoa milloin pitää ottaa yhteyttä optikkoon/silmälääkäriin.

Jos optikko ei jaksa/muista/ehdi kertoa riittävästi asioista, on jokaisella oikeus ottaa niistä itse selvää. Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyy vaikka kuinka paljon infoa, myös ihan virallista ja paikkansapitävää. Loppujen lopuksi jokainen on ihan itse vastuussa omasta kehostaan, ja siitä mitä sen sisään tai päälle tunkee. Jos on piilareiden käyttäjä, suosittelen suhtautumaan hygieniaan ja piilareiden käyttöaikaan vakavasti. Mikäli silmiin tulee vähäisimpiäkin poikkeavia tuntemuksia kannattaa hakeutua optikolle. Optikon pitäisi osata tunnistaa silmälääkäriä vaativat tilanteet. Jos optikko vakuuttaa ettei silmissä ole vikaa, mutta olet itse eri mieltä, mene silmälääkäriin. Parempi maksaa se puolisensataa euroa vaikka turhaan, kuin saada silmään vakava ongelma.

Ja vielä viimeinen asia silmälääkäreistä. Pitää muistaa, että he näkevät suurimmaksi osaksi vain piilareiden aiheuttamat ongelmat. He eivät yleensä tapaa normaalikäyttäjiä, joilla ei ongelmia ole. Täten heidän on helppo kertoa kaikista pahoista asioista mitä piilarit aiheuttaa, ottamatta huomioon sitä suurinta osaa käyttäjistä jotka ovat 100% tyytyväisiä ja ongelmittomia.

Onnittelut, jos jaksoit lukea tän loppuun asti
smile_org.gif

Jaksamista!

Kauan aikaa sitten kaveri sammui illanvieton jälkeen piilarit päässä. Tuohon aikaan piilarit oli semmoisia, että ne piti aina ottaa yöksi pois. Erittäin vakava silmätulehdus ja pahoja repeämiä silmiin, lääkärit saivat juuri ja juuri pelastettua jonkinlaisen näkökyvyn. Monen vuoden ja monen kaihileikkauksen ja muun ison operaation jälkeen näkö palautui onneksi suht normaaliksi.

Minut tuo kaverin onnettomuus pelästytti sen verran, että en ole koskaan sen jälkeen harkinnutkaan piilareiden käyttöä. Etenkään, kun olen kuullut monista muista vastaavista tapauksista. Ja siis taas jälleen - riski lienee edelleen todellinen piilareiden kehityksestä huolimatta.

...
Mä olen vihannut silmälaseja aina, koko ikäni siitä päivästä lähtien kun ne kuudennella luokalla sain, ...
Tämän osan sinun tarinasta ymmärrän oikein hyvin. Muistan kun itselle kerrottiin ajokortti tarkastuksessa että hankipa lasit ensiksi.
Loppu osasta en edes yritä väittää ymmärtäväni miltä sinusta tuntuu. Edelleenkin vaan toivotan jaksamista korjausleikkauksen odottamiseen.

Voi hitto mikä kohtalo on Cinnylle iskenyt,, ei ole kivaa ei yhtään. Yleensä se vaan on niin kun alkaan kaikki menemään päin persettä niin sitten menee kaikki päin pyllyä..

Mutta omakohtaisesta kokemuksesta tiedän, et on se ihminen ihmeellinen otus kestämään koviakin takaiskuja, kunhan vaan jaksaa uskoa huomiseen.

Tsemppiä ja haleja sulle , koita jaksaa kyllä se elämä voittaa , usko pois
lookaround_orig.gif

Back