Mielenkiintoista luettavaa, varsinkin kun itse käytän "yötäpäivää" linssejä ja olen pitkään eli noin 7 vuotta käyttänyt hyvin aktiivisesti linssejä.
Itselläni ei ole ollut ongelmia piilolinssien kanssa ja tässä lista asioista joilla uskon olevan tähän myönteinen vaikutus:
1) Pese AINA kädet huolellisesti ennen kuin kosket silmään. Pätee niin linssien silmään laittamisessa kuin pois ottamisessakin.
2) Noudata annettuja ohjeita linssien käyttöajoista ja pesemisistä. Ts. Heitä 30 päivää käytetty 30 päivän linssi roskiin ja ota uusi käyttöön. Pese linssit käytön jälkeen.
3) Tarkkaile miltä linssi tuntuu silmässä. Jos silmä väsyy, niin ota linssit pois.
4) Ohjeen mukaisesti, pidä vähintään yksi välipäivä viikossa jolloin et käytä piilolinssejä.
5) Jos silmä tuntuu kuivalta (kuten yleensä aamulla minulla), niin käytä kosteustippoja.
Erään lähteen mukaan noin puolella ihmisistä silmät kuivuvat piilolinssien käytön takia niin että linssit alkavat tuntua epämukavilta. Olettaisin että tällöin linssi myös helpommin "liimautuu" silmän pintaan kiinni ja silmän ja linssin väliin on mahdollista jäädä bakteerien muhimaan. Normaalistihan linssi liikkuu silmän pinnalla ja kyynelneste / kosteustipat huuhtelevat myös linssin alta.
Jotkut linssit hengittävät paljon huonommin kuin toiset. Huonon hapensaannin silmä yrittää korjata siten että sinne alkaa kasvaa lisää verisuonia hapensaantia helpottamaan. Tämä on helppo(?) huomata silmän väsymisestä. Tarvittaessa ota linssit pois. (Huom. väsyminen ja kuivuminen ovat kaksi täysin eri asiaa.)
On todella ikävää kuulla tapauksestasi, toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin lopuksi.
Toivottavasti kaikki jotka käyttävät piilolinssejä miettivät tämän tarinasi valossa kriittisesti omia piilolinssien käyttötapojaan ja jos tarvetta, muuttavat niitä siten että riskit pienenevät.
Lopuksi mainittakoon että en ole optikko, lääkäri tai mikään muukaan "ammattilainen" näissä asioissa. En ota mitään vastuuta antamieni neuvojen toimivuudesta tai toimimattomuudesta. Olen itse maalaisjärjellä ja asiantuntijoiden kanssa keskustelemalla saanut itseni uskomaan että näin se homma menee. Varsinkin uskon että kohdan 1) säntillinen noudattaminen on erittäin hyvä idea.
Edit: Niin joo ja käykää tosiaan säännöllisesti optikolla tarkastuttamassa silmät. Löytyy mahdolliset ongelmat hyvällä onnella aikaisessa vaiheessa. Minulle on sanottu että nyt näiden nykyisten linssien kanssa katsotaan puolen vuoden päästä uudestaan ja jos kaikki on silloin kunnossa, niin jatkossa kerran vuodessa.
Kesällä olisi mulla tullut 9 vuotta yötäpäivää-linsseillä täyteen, joten pitkän linjan käyttäjä olin minäkin. Olettaisin että jokainen, joka piilareita käyttää, osaa ottaa terveen järjen käyttöön (puhtaat kädet linssien kanssa pelatessa, kosteutustipat jne), mutta optikon sanoessa "nämä linssit sopivat sulle niin hyvin ettei sun tarvitse pitää YHTÄÄN vapaapäivää koskaan" sitä myös ihan yhtälailla olettaa että optikko tietää mistä puhuu eikä sanoisi noin jos ei olisi varma asiastaan. Kuitenkin, lukuisten erikoislääkärien jälkeen tietomääräni asiasta on lisääntynyt huimasti, ja fakta on se, että ei edes yksi vapaapäivä viikossa riitä yötäpäivää-linsseillä. Silmää ei ole luotu nykyisillä linsseillä kestämään edes parin päivän yhtämittaista käyttöä.
Jokainen varmasti myös käyttää kosteutustippoja tarvittaessa, mutta mikäli bakteeri on pesiytymässä silmään, ei sitä mikään kuolevainen tippa silmästä pois huuhtele.
Oli suoranainen ihme että mulle tämä bakteeri tuli vasta nyt. Lääkärit jaksoivat päivitellä tätä seikkaa useasti: "hyvin olet hoitanut kun nyt VASTA sait tämän taudin". Tällä tarkoitan sanoa sitä, että edes maalaisjärki ei auta tässä asiassa. Jokainen luonnollisesti taaplaa tyylillään, ja jokainen kantaa vastuun omista silmistään itse, mutta voin sanoa että yötäpäivää-linssien käyttäjät kutsuvat vielä enemmän ongelmia luokseen kuin ns. tavislinssien käyttäjät, sillä onhan riskitkin luonnollisesti suuremmat.
Ja mitä tulee säännölliseen optikolla käyntiin... Toki, on siitä hyötyä, mutta fakta on myös se, että optikko ei tiedä silmästä asioita joita erikoislääkäri tietää, eikä optikko osaa edes tarkistaa kaikkia asioita. Erikoislääkärillä säännöllisesti käynti on ainoa, millä mahdollisia ongelmia voidaan ehkäistä oikeasti kunnolla. Optikot eivät esim. silmän paineita aina tarkastele oikein, vaan onpa ongelmia tullut usealle silmälasien käyttäjällekin jolle optikko on sanonut silmänpaineen olevan kunnossa ja erikoislääkärin vastaanotolla onkin karmea totuus paljastunut.
Jokainen tyylillään ja omalla tavallaan, mutta toivon että tämä tarina herättää edes jonkun. Ennen kaikkea toivon että tietoisuus asiasta leviää (niinkuin ilmeisesti on käynytkin), sillä mulle ei tosiaan optikko edes maininnut tämän kaltaisen riskin olemassaolosta.
Ja buhuu: bulu lähtee huomenna myyntiin. Sniff.