• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Erään motoristin tarina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cinny
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
välillä piilarit on ollut päässä liian pitkään ja on sitä tullut noi päässä nukuttuakin (alkoholilla on ollut osuutta asiaan)
withstupid.gif
Sama täällä, kertakäyttöisiä olen käyttänyt säännöllisen epäsäännöllisesti nyt pari vuotta. Ajokaudella melkein joka päivä, tosin ehkä vaan muutaman tunnin ja muuten kerran-pari viikossa. Yötä-päivää malleja olen kokeillut noin viikon verran, silmät alkoivat tuntua niin kuivilta ettei tehnyt mieli pitää. Olen kuullut useammilta huonoja kokemuksia yötä-päivää linsseistä ja puhdistettavista, jos ei ole tarkkana puhdistuksen kanssa. Varmasti kertakäyttöinen on aina puhtaampi, mutta voihan senkin väliin jäädä sormista tms. jotain silmään kuulumatonta. Joka tapauksessa tsemppiä paranemiseen cinnylle
thumbs-up.gif

välillä piilarit on ollut päässä liian pitkään ja on sitä tullut noi päässä nukuttuakin (alkoholilla on ollut osuutta asiaan)
withstupid.gif

Mulla ei helposti unohdu piilarit päähän, kun noi kuivat silmät tuppaa ilmottamaan, että nyt riittää. On sitä aika lekassa tullut revittyä noita päivälinssejä poies pikkutunneilla. Siinä on vaan verkkokalvokin vaarassa, kun tuo käden koordinaatio ei ole jostain syystä aivan tarkimmillaan.
biggrin.gif

Olipas karua luettavaa
sad_orig.gif
Itse käytän kertakäyttölinssejä ja niitäkin harvakseltaan. Leikkaukseen en ole uskaltanut mennä kun pelottaa jos se menee reisille mutta ehkä tässä joutuu miettimään riskit uudelleen. Paras kai jatkaa varmuuden vuoksi tavallisilla laseilla
confused_orig.gif

Tsemppiä ja toivottavasti käy hyvin
thumbs-up.gif

No olipas ikävä tarina
sad_orig.gif

Toivottavasti tarinasi päättyy kuitenkin hyvin. Tsemppiä cinny!

Iso osa paranemisprosessia on asenne sekä oma sinnikkyys kuntoutua, ja ne sinulla todella ovat kohdallaan. Siitä syystä uskon, että vuoden tai parin päästä nostelet baanalla kättä vastaantuleville - ja ihan oman kaksipyöräisen päältä  
062802moto_prv.gif

Hyviä vointeja!

puhuu, ja kun se kerran on varoittanut mua hapenpuutteen riskeistä, niin kyllähän se nyt toki varoittaisi muistakin riskeistä. Ei varoittanut, ja nyt ollaan tässä jamassa. Jos olisin
Minä käytin piilolinssejä 1992-99, ei mitään kokopäivälinssejä vaan sellaisia aamusta-iltaan ja yöksi pois. Noudatin kaikkia ohjeita enkä koskaan pitänyt linssejä silmissä pidempään kun minulle suositellut 10 tuntia kerralla. Säännölliset silmätarkastukset kaksi kertaa vuodessa piti vielä huolen että kaikki oli kunnossa, kunnes vuonna 99 tuli ilmi että silmäpohjiini oli alkanut kasvamaan lisää verisuonia ilmeisesti juuri hapenpuutteen takia.

En edes harkinnut asiaa, vaan lopetin linssien käytön siihen ja siirryin takaisin silmälasien kokopäiväiseksi käyttäjäksi enkä ole katunut. Ainoa vaikutus moottoripyöräilyyn tällä oli se että siirryin umpikypärän käyttäjästä avattavaan (Shoei Syncrotec). En käytä piilolinssejä enään koskaan, näkö on vain liian arvokas asia.

Luettuani surullisen ja huomiota herättävän tarinasi niin harkitsisin sijassasi ehkä jopa oikeustoimia tai ainakin korvausvaatimuksia, varsinkin mikäli sinulla on pitävää aineistoa siihen että sinua ei ole asianmukaisesti linssien käyttöön ohjeistettu (en ole lakihenkilö/optikko, tuo on vain oma mielipiteeni).

tsemppiä,
/MarcusB

Itselläkin käytössä tuollaiset yötä-päivää kuukausilinssit, mutta en voi niitä jatkuvasti käyttää kuivien silmien takia. =Hirveät tomaatit naamalla sitten kun alkaa aika olla täysi, vaikka huolehtisi nestetasapainosta jne.

Asia jonka vuoksi tätä ketjua täytän koskee ketjun aloittajan käyttämää piilolasinestettä, Jenkkilässä kun on ollut yhden valmistajan (Bausch & Lomb) piilolasinesteen (Renu) kanssa vaikeuksia ja ihmisille on tullut pahoja tulehduksia ja jopa näön menemisiä!!?

Kyseinen piilolasineste on nyt vedetty markkinoilta suomestakin, eikä sitä enää ole liikkeissä saatavilla. Itsekin tuota käytin, mutta minulle ei tuosta mitään ongelmia tullut, oikeastaan päinvastoin, se oli hyvä neste käyttää.
crazy.gif

Kyseistä firmaa vastaan on ainakin ollut oikeudenkäynti, joten tuosta kannattaa ottaa selvää jos tulehdukset ovat johtuneet kyseisestä tuotteesta.

Joka tapauksessa jaksamisia cinnylle!

Asia jonka vuoksi tätä ketjua täytän koskee ketjun aloittajan käyttämää piilolasinestettä, Jenkkilässä kun on ollut yhden valmistajan (Bausch & Lomb) piilolasinesteen (Renu) kanssa vaikeuksia ja ihmisille on tullut pahoja tulehduksia ja jopa näön menemisiä!!?

Kyseinen piilolasineste on nyt vedetty markkinoilta suomestakin, eikä sitä enää ole liikkeissä saatavilla. Itsekin tuota käytin, mutta minulle ei tuosta mitään ongelmia tullut, oikeastaan päinvastoin, se oli hyvä neste käyttää.
crazy.gif

Kyseistä firmaa vastaan on ainakin ollut oikeudenkäynti, joten tuosta kannattaa ottaa selvää jos tulehdukset ovat johtuneet kyseisestä tuotteesta.

Joka tapauksessa jaksamisia cinnylle!
Samaa litkua(Renu) käytin minäkin usean vuoden. Ihmettelinkin, että mihkä tuo on hävinnyt... Siirryin käyttämään toista nestettä parisen vuotta sitten linssien vaihduttua ensin kertakäyttösiin ja vuosi sitten vkl:n yli käytettäviin.

Valitettavasti tuo dabsterin mainitsema piilolinssineste ei millään muotoa ole vaikuttanut omaan tilanteeseeni, sillä yötäpäivää-linssien käyttäjänä en juuri tarvinnut laisinkaan piilarinesteitä.

Kiitoksia kaikille rohkaisevista kommenteista ja sanoista - on kiva tietää, että lämpimiä ajatuksia ja jaksamista toivotellaan
smile_org.gif
Kyllähän se nyt vaikuttaa siihen omaankin aseenteeseen. Kesällä voisin ehkä hyvinkin käyttää hyväkseni tarjoukset takapakkarista - vaikka ajaa en voikaan, kerran-pari varmaan kyytiin voisin kavuta!

Täytyy vaan koettaa ylläpitää positiivista asennetta, sillä kyllähän tämä on pitkälti myös asennekysymys, ja olla kiitollinen siitä, että ennuste on oikeilla (joskin raskailla) hoidoilla hyvä. Kyllähän sydän verta vuotaa joka aamu ja ilta kun tallissa bulua katselen, mutta parin vuoden päästä sitten uusin voimin, uusin prätkin ja lähes uusin silmin
tounge.gif

On niistä silmäleikkauksistakin omat haittansa. Optikkoni mainitsi bussikuskista, jolle tehtiin ko leikkaus ja homma meni muuten hyvin, mutta mies joutui vaitamaan ammattia. Ei sinänsä että näössä olisi mitään merkittävää vikaa, mutta kuitenkin jos ajoi auringon suuntaan auringon ollessa matalalla, niin efefti oli kuin olisi ajanut autolla jossa on hyvin naarmuinen tuulilasi.

Ei varmasti mikään mukava sivuoire, varsinkaan moottoripyöräilijälle.

Pitää näitä optikkojen kommentteja kuunnellessa muistaa, että nää ihmiset saa elantonsa silmälasien ja piilolinssien myynnistä. Ei niin, että siellä tahallisesti valehdeltais päin naamaa, mutta sopivia urbaanilegendoja on kiva toistaa ohimennen, jos se sopii myyntipuheeseen. Sama varaus koskee tietenkin myös laserleikkausten myyjiä.

Cinnylle pikaista paranemista
smile_org.gif
Tuu ny kuitenkin kokoontumisissa käymään. Toivottavasti nähdään pian uuden pyöränkin selässä
smile_org.gif

Mielenkiintoista luettavaa, varsinkin kun itse käytän "yötäpäivää" linssejä ja olen pitkään eli noin 7 vuotta käyttänyt hyvin aktiivisesti linssejä.

Itselläni ei ole ollut ongelmia piilolinssien kanssa ja tässä lista asioista joilla uskon olevan tähän myönteinen vaikutus:

1) Pese AINA kädet huolellisesti ennen kuin kosket silmään. Pätee niin linssien silmään laittamisessa kuin pois ottamisessakin.

2) Noudata annettuja ohjeita linssien käyttöajoista ja pesemisistä. Ts. Heitä 30 päivää käytetty 30 päivän linssi roskiin ja ota uusi käyttöön. Pese linssit käytön jälkeen.

3) Tarkkaile miltä linssi tuntuu silmässä. Jos silmä väsyy, niin ota linssit pois.

4) Ohjeen mukaisesti, pidä vähintään yksi välipäivä viikossa jolloin et käytä piilolinssejä.

5) Jos silmä tuntuu kuivalta (kuten yleensä aamulla minulla), niin käytä kosteustippoja.

Erään lähteen mukaan noin puolella ihmisistä silmät kuivuvat piilolinssien käytön takia niin että linssit alkavat tuntua epämukavilta. Olettaisin että tällöin linssi myös helpommin "liimautuu" silmän pintaan kiinni ja silmän ja linssin väliin on mahdollista jäädä bakteerien muhimaan. Normaalistihan linssi liikkuu silmän pinnalla ja kyynelneste / kosteustipat huuhtelevat myös linssin alta.

Jotkut linssit hengittävät paljon huonommin kuin toiset. Huonon hapensaannin silmä yrittää korjata siten että sinne alkaa kasvaa lisää verisuonia hapensaantia helpottamaan. Tämä on helppo(?) huomata silmän väsymisestä. Tarvittaessa ota linssit pois. (Huom. väsyminen ja kuivuminen ovat kaksi täysin eri asiaa.)

On todella ikävää kuulla tapauksestasi, toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin lopuksi.

Toivottavasti kaikki jotka käyttävät piilolinssejä miettivät tämän tarinasi valossa kriittisesti omia piilolinssien käyttötapojaan ja jos tarvetta, muuttavat niitä siten että riskit pienenevät.

Lopuksi mainittakoon että en ole optikko, lääkäri tai mikään muukaan "ammattilainen" näissä asioissa. En ota mitään vastuuta antamieni neuvojen toimivuudesta tai toimimattomuudesta. Olen itse maalaisjärjellä ja asiantuntijoiden kanssa keskustelemalla saanut itseni uskomaan että näin se homma menee. Varsinkin uskon että kohdan 1) säntillinen noudattaminen on erittäin hyvä idea.

Edit: Niin joo ja käykää tosiaan säännöllisesti optikolla tarkastuttamassa silmät. Löytyy mahdolliset ongelmat hyvällä onnella aikaisessa vaiheessa. Minulle on sanottu että nyt näiden nykyisten linssien kanssa katsotaan puolen vuoden päästä uudestaan ja jos kaikki on silloin kunnossa, niin jatkossa kerran vuodessa.

On niistä silmäleikkauksistakin omat haittansa. Optikkoni mainitsi bussikuskista, jolle tehtiin ko leikkaus ja homma meni muuten hyvin, mutta mies joutui vaitamaan ammattia. Ei sinänsä että näössä olisi mitään merkittävää vikaa, mutta kuitenkin jos ajoi auringon suuntaan auringon ollessa matalalla, niin efefti oli kuin olisi ajanut autolla jossa on hyvin naarmuinen tuulilasi.

Ei varmasti mikään mukava sivuoire, varsinkaan moottoripyöräilijälle.
Tuokin oli toisen käden tietoa. Näistä asioista pitäisi puhua VAIN ne, joille ko. homma on tehty! Minun silmät ovat laseroitu ja minulla kaikki meni ihan ok eikä vieläkään (3v leikkauksesta) ole mitään valittamista!

Tuokin oli toisen käden tietoa. Näistä asioista pitäisi puhua VAIN ne, joille ko. homma on tehty! Minun silmät ovat laseroitu ja minulla kaikki meni ihan ok eikä vieläkään (3v leikkauksesta) ole mitään valittamista!

Samat samat, ja minun operaatiostani on jo toistakymmentä vuotta.

Aiemmista vaikeuksista piilolinssien kanssa riittäisi juttua enemmänkin, (en suosittele käytettäväksi esim. infrapunaan perustuvien pimeänäkölaitteiden kanssa).

Aika monet poikkimenneet sangat jäi lätkäkaukaloonkin ja sitten taaperrettiin puolisokeana kotiin.

Samat samat, ja minun operaatiostani on jo toistakymmentä vuotta.

Aiemmista vaikeuksista piilolinssien kanssa riittäisi juttua enemmänkin, (en suosittele käytettäväksi esim. infrapunaan perustuvien pimeänäkölaitteiden kanssa).

Aika monet poikkimenneet sangat jäi lätkäkaukaloonkin ja sitten taaperrettiin puolisokeana kotiin.
Oletteko huomannut mitään muutosta hämäränäossä leikkauksen jälkeen vai onko tämäkin tapauskohtaista/urbaanilegendaa? Ymmärrän, että iän myötähän tuo heikkenee joka tapauksessa, mutta miten arvioitte tilannetta?

Vaimolla on sinänsä selkeä tilanne, että molemmissa silmissä ainostaan perus miinuslasit (-3 ja -3,5D). Tuollaisen korjaaminen on varmasti peruskauraa, kun ei ole mitään muita erikoisia virheitä näössä.

Joskus on puhellut, että kiinnostaisi moinen operaatio, kun lasien (piilareidenkin) kanssa pulailu on aina oma hommansa.

Mielenkiintoista luettavaa, varsinkin kun itse käytän "yötäpäivää" linssejä ja olen pitkään eli noin 7 vuotta käyttänyt hyvin aktiivisesti linssejä.

Itselläni ei ole ollut ongelmia piilolinssien kanssa ja tässä lista asioista joilla uskon olevan tähän myönteinen vaikutus:

1) Pese AINA kädet huolellisesti ennen kuin kosket silmään. Pätee niin linssien silmään laittamisessa kuin pois ottamisessakin.

2) Noudata annettuja ohjeita linssien käyttöajoista ja pesemisistä. Ts. Heitä 30 päivää käytetty 30 päivän linssi roskiin ja ota uusi käyttöön. Pese linssit käytön jälkeen.

3) Tarkkaile miltä linssi tuntuu silmässä. Jos silmä väsyy, niin ota linssit pois.

4) Ohjeen mukaisesti, pidä vähintään yksi välipäivä viikossa jolloin et käytä piilolinssejä.

5) Jos silmä tuntuu kuivalta (kuten yleensä aamulla minulla), niin käytä kosteustippoja.

Erään lähteen mukaan noin puolella ihmisistä silmät kuivuvat piilolinssien käytön takia niin että linssit alkavat tuntua epämukavilta. Olettaisin että tällöin linssi myös helpommin "liimautuu" silmän pintaan kiinni ja silmän ja linssin väliin on mahdollista jäädä bakteerien muhimaan. Normaalistihan linssi liikkuu silmän pinnalla ja kyynelneste / kosteustipat huuhtelevat myös linssin alta.

Jotkut linssit hengittävät paljon huonommin kuin toiset. Huonon hapensaannin silmä yrittää korjata siten että sinne alkaa kasvaa lisää verisuonia hapensaantia helpottamaan. Tämä on helppo(?) huomata silmän väsymisestä. Tarvittaessa ota linssit pois. (Huom. väsyminen ja kuivuminen ovat kaksi täysin eri asiaa.)

On todella ikävää kuulla tapauksestasi, toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin lopuksi.

Toivottavasti kaikki jotka käyttävät piilolinssejä miettivät tämän tarinasi valossa kriittisesti omia piilolinssien käyttötapojaan ja jos tarvetta, muuttavat niitä siten että riskit pienenevät.

Lopuksi mainittakoon että en ole optikko, lääkäri tai mikään muukaan "ammattilainen" näissä asioissa. En ota mitään vastuuta antamieni neuvojen toimivuudesta tai toimimattomuudesta. Olen itse maalaisjärjellä ja asiantuntijoiden kanssa keskustelemalla saanut itseni uskomaan että näin se homma menee. Varsinkin uskon että kohdan 1) säntillinen noudattaminen on erittäin hyvä idea.

Edit: Niin joo ja käykää tosiaan säännöllisesti optikolla tarkastuttamassa silmät. Löytyy mahdolliset ongelmat hyvällä onnella aikaisessa vaiheessa. Minulle on sanottu että nyt näiden nykyisten linssien kanssa katsotaan puolen vuoden päästä uudestaan ja jos kaikki on silloin kunnossa, niin jatkossa kerran vuodessa.
Kesällä olisi mulla tullut 9 vuotta yötäpäivää-linsseillä täyteen, joten pitkän linjan käyttäjä olin minäkin. Olettaisin että jokainen, joka piilareita käyttää, osaa ottaa terveen järjen käyttöön (puhtaat kädet linssien kanssa pelatessa, kosteutustipat jne), mutta optikon sanoessa "nämä linssit sopivat sulle niin hyvin ettei sun tarvitse pitää YHTÄÄN vapaapäivää koskaan" sitä myös ihan yhtälailla olettaa että optikko tietää mistä puhuu eikä sanoisi noin jos ei olisi varma asiastaan. Kuitenkin, lukuisten erikoislääkärien jälkeen tietomääräni asiasta on lisääntynyt huimasti, ja fakta on se, että ei edes yksi vapaapäivä viikossa riitä yötäpäivää-linsseillä. Silmää ei ole luotu nykyisillä linsseillä kestämään edes parin päivän yhtämittaista käyttöä.

Jokainen varmasti myös käyttää kosteutustippoja tarvittaessa, mutta mikäli bakteeri on pesiytymässä silmään, ei sitä mikään kuolevainen tippa silmästä pois huuhtele.

Oli suoranainen ihme että mulle tämä bakteeri tuli vasta nyt. Lääkärit jaksoivat päivitellä tätä seikkaa useasti: "hyvin olet hoitanut kun nyt VASTA sait tämän taudin". Tällä tarkoitan sanoa sitä, että edes maalaisjärki ei auta tässä asiassa. Jokainen luonnollisesti taaplaa tyylillään, ja jokainen kantaa vastuun omista silmistään itse, mutta voin sanoa että yötäpäivää-linssien käyttäjät kutsuvat vielä enemmän ongelmia luokseen kuin ns. tavislinssien käyttäjät, sillä onhan riskitkin luonnollisesti suuremmat.

Ja mitä tulee säännölliseen optikolla käyntiin... Toki, on siitä hyötyä, mutta fakta on myös se, että optikko ei tiedä silmästä asioita joita erikoislääkäri tietää, eikä optikko osaa edes tarkistaa kaikkia asioita. Erikoislääkärillä säännöllisesti käynti on ainoa, millä mahdollisia ongelmia voidaan ehkäistä oikeasti kunnolla. Optikot eivät esim. silmän paineita aina tarkastele oikein, vaan onpa ongelmia tullut usealle silmälasien käyttäjällekin jolle optikko on sanonut silmänpaineen olevan kunnossa ja erikoislääkärin vastaanotolla onkin karmea totuus paljastunut.

Jokainen tyylillään ja omalla tavallaan, mutta toivon että tämä tarina herättää edes jonkun. Ennen kaikkea toivon että tietoisuus asiasta leviää (niinkuin ilmeisesti on käynytkin), sillä mulle ei tosiaan optikko edes maininnut tämän kaltaisen riskin olemassaolosta.

Ja buhuu: bulu lähtee huomenna myyntiin. Sniff.
sad_orig.gif

Toivotaan että se näkö ei kuitenkaan kokonaan katoa.
Kyllä niitä kesiä sitten vielä tulee, ja parin vuoden päästä sitten uudella pyörällä ja hyvällä mielellä
062802moto_prv.gif

Kai optikko joutuu jotenkin vastuuseen?

Back