• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensipyöräksi Honda CB 600?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juhojee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
GKO sanoi:
Itse ostin edellä mainitun Suzuki GSR600:n ensimmäiseksi pyöräksi ja voin sitäkin suositella. Ulkonäkö, varsinkin takapää, oli enemmän omaan makuun ja allekirjoitan TM:n vertailun vuoden 2006-2007 kuussatasista jonka GSR voitti. Lisäksi GSRiä näytti mielestäni saavan edullisemmin kuin Hornetteja.katso liitettä 15431

Neljässä vuodessa tuli ajettua n. 20tkm, parhaimmillaan viikonlopussa 1600km eli toimi ihan hyvin pidemmilläkin matkoilla.
600:ten nakujen sarjassa ääni tälle. Olen nähnyt jopa .orgin ratapäivillä kouluttajalla tällaisen alla. Tuohan on jo suora suositus laitteelle.

On myyten yksi ylimääräinen GSR ABS-jarruilla tallissa ja lähtee sopuhintaan (en ole vielä ehtinyt nettimotoon laittaa). YV:llä tavoittaa.

^^ Tuon saman vertailun perusteella ostin itse Hornetin. :D Tosin absillista Hornettia ei saanut Suomesta kun ei kuulunut maahantuojan ohjelmaan, niin sellainen piti Saksasta käydä hakemassa. Muuten hyvä peli, mutta itse olisin kaivannut vielä yhden vaihteen lisää matka-ajoa varten.

Täältä myös suositus Hornetille.
Itse aloitin viime kesänä urani sellaisella (vm. 2004) ja hienosti meni.
Ja menee edelleen, vielä en ole katsellut muita.
Vertailua en voi muihin tehdä, mutta tuolla oli mukava ainakin opetella.
Ja sitten kun luuli taas oppineensa lisää, niin kahvassa riitti varaa kääntää.
Tosi näpsäkkä kaupungilla ja tarvittaessa poistuu moottoritien liittymästä...Ihan alussa tuntui ehkä jopa turhan ärhäkältä, mutta toisaalta tiesin kyllä moottorityypin ominaisuudet jo ostaessani.

Suzuki GSR600ABS, 2009. 93hv, joten riittänee noin alkuun. ;) Kevyt, ja nätti pyörä. Itseasiassa ois semmoinen "ylimääräisenä" :) Ajettu alle 9k, ja täydellinen huoltohistoria, ja kuititkin taitaa olla tallessa. Kaatumatatit, ja kunto kuin uusi. 4500€ . Mut enivei nämä ovat pomminvarmaa tekniikkaa, niin kuin hornetitkin. Itse tykkään enemmän ulkonäöstä, mut makuasioita. Suosittelen käymään myös tämmöistä istumassa/ajamassa. ABS-jarrutkin ovat aloittelevalle kuskille bonusta, ja ei taida kovin monesta tämän hintaluokan pyörästä niitä löytyä?

Jani

calluna sanoi:
Täältä myös suositus Hornetille.
Itse aloitin viime kesänä urani sellaisella (vm. 2004) ja hienosti meni.
Ja menee edelleen, vielä en ole katsellut muita.
Vertailua en voi muihin tehdä, mutta tuolla oli mukava ainakin opetella.
Ja sitten kun luuli taas oppineensa lisää, niin kahvassa riitti varaa kääntää.
Tosi näpsäkkä kaupungilla ja tarvittaessa poistuu moottoritien liittymästä...Ihan alussa tuntui ehkä jopa turhan ärhäkältä, mutta toisaalta tiesin kyllä moottorityypin ominaisuudet jo ostaessani.

Joo ainakin tuossa uudemmassa Hornetissa oli kyllä se aloittelijan kannalta hyvä ominaisuus, että alle 7000 kierroksen se on varsin maltillinen ajettava. Kaasun avaaminen ei aiheuta kauhunsekaisia tunteita, eli ajaminen on helposti rentoa ja vaivatonta. Sitten kun taas kiertättää sinne ylärekisteriin, niin se on ikään kuin toinen pyörä ja menohaluja riittää. Harmillisesti tuossa omassa -07:ssa ei ollut vielä säädettävää keulaa, ja se oli hieman löysä vakiona kovempaan ajoon, mutta myöhemmissä vuosimalleissa sekin on mukana.

600 Jää pieneksi kesässä???

Ja paskat! Jos ajaa muutaman tonnin, niinkuin suurin osa tekee. Niin parissa kesässä
ei opi kuin raapaisemaan pintaa pyörän ominaisuuksista!

Meillä taloon hankittiin ekapyöräksi uusi -05 Horo. Sitä sitten väärinkäytettiin useampaan kertaan
Välimeren rantaan, Alpeille ja Suomen Lapissa. Loistava peli 1-päällä tourinkiin!
Pientä vajaa 100tkm tuli mittariin ennenkuin meni vaihdossa R-pyörään. Ja vaihdon syynä ei ollu
Hornetin ominaisuudet vaan uteliaisuus erityyliseen vessaan.

Keulaan laiton Matriksen Cartridge kitin ja Öhlinsin persiiseen, nii ominaisuudet muuttu
järkyttävästi parempaan suuntaan!
Välityksiä tiheämmäksi = paras viritys.

Kato vähintään 2005 malli -> USD keula.
2007 eka ruiskukone ja muutenkin "ihan uusi tekniikka".

Onkohan tämä jokin yleinenkin oire että budjetti kasvaa viikko viikolta? :D Tämähän menee jo siihen että aletaan kattelemaan halvinta rahoitusta pyörien sijaan.

Mutta tosiaan tuo GSR kiinnostaa kovasti myös. Ei varmaan suurta virhettä tee jos sellaisen hankkii hornetin sijaan. Hieman lueskellut niin GSRssä saattaa olla hieman ruiskun kanssa jotain kikkailua jossain vaiheessa pyörän ikää mutta muuten vaikuttaa ihan käypäseltä kalulta.

Juhojee sanoi:
Onkohan tämä jokin yleinenkin oire että budjetti kasvaa viikko viikolta? :D Tämähän menee jo siihen että aletaan kattelemaan halvinta rahoitusta pyörien sijaan.

On! :D Sillon kun katupyöräiä harrastin niin ainakin mulla se meni jotenkin näin: Alkuperänen budjetti on jossain 5k€ huitteilla ja alkuun kattelee semmosia 3-4k€ laitteita, joita sitten voi tonnilla korjata/ostaa tarvittavaa lisävarustetta. Ekan viikon jälkeen sitä kattelee n. 5k€ laitteita, joissa ne palikat olis jo valmiina. Toisaalta jos laittas tonnin lisää niin sais uudemman vuosimallin, jossa olis vakiona parempi alusta ja ehkä vähän enempi voimaa. Toisaalta 10k€ laitteessa ei hinta nyt enää ihan hirveesti enää tippus ja olishan se monta vuotta tuoreempi ja vähemmän ajettu. Ja saahan siitä aina omansa pois jos sen 7k€ laittaa käsirahana...mut jos rahotuksen ottaa niin toisaalta ei se kk-erä juuri muutu vaikka ostas 15k€ laitteen.

Nyt ratapeleissä on tiedostanu sen, että jos haluaa hyvän ja virheettömän, pitää laittaa käsi syvälle taskuun, koska Suomessa on n. neljä tai viisi tahoa, jolta käytetyn ratapelin uskaltaa huoletta ostaa. Toinen vaihtoehto on työntää käsi vielä syvemmälle taskuun, ostaa uusi ja rakentaa siitä itse. Tai sitten se meikäläisen budjetin vaihtoehto. Ostetaan vanha ruoska ja varaudutaan korjaamaan siitä joka ainut nippeli edellisten turaajien jäljiltä.

Juhojee sanoi:
Onkohan tämä jokin yleinenkin oire että budjetti kasvaa viikko viikolta? :D

Mun mielestä kaikenlainen hulluuden lisääntyminen on ihan normaali oire mp-touhuissa! Se pitää nuore(kkaa)na.

Itse päädyin juurikin CB 600 ekaksi isoksi pyöräksi kevarin jälkeen. Taukoa pyöräilystä ehti kertyä melkein 6 vuotta tuolla välillä. Vaihtoehtoina ja nettimoton hakuagentissa oli aluksi kaikki 600 nakut ja kyykyt alle 4t€ hintaluokassa ja lopulta tuli Hondaan päädyttyä, kun uudemman pyörän sai halvemmalla verrattuna kilpailijoihin. Suzuki taisi ainakin minulla tippua pois kun muistan jostain lukeneeni, ettei olisi kovin väännökäs moottori. Liekö sitten mikä tosiasia, kun en tuollaista GSR 600 Suzukia ole etes ikinä livenä nähnyt. Tyytäväinen kyllä olen ollut Hondaan ja mitä vertailukohtaa on kertynyt kaverin Kawasaki zx-6r vm 2005 niin Hondassa on kyllä alakierroksilla paremmin vääntävämpi moottori. Kahteen kesään ei ole vielä teho loppunut ainakaan itsellä kesken, mutta joulun alla tuli talliin haettua projektiksi Triumphin Speed Triple lähinnä sen takia kun malli on vaan aina jotenkin kiehtonut ja onhan siinä kuitenkin rivi-3 :) Oma 2009 Hornetti olisi siis tällä hetkellä myynnissä. Laita yksityisviestiä jos kiinnostaa kyseinen yksilö tai jos haluat kuulla lisää kokemuksia mallista muutenkin.

Oma eka "oikee" pyörä myös 600 Hornet. 5/5 valinta. Pitää myöntää että vaikka välillä vaihtokuumekin käynyt niskassa niin siitä on tullut oma luotettu sotaratsu josta ei luovuta. Tehoa aivan riittävästi, ja pitkääkin matkaa voi ajaa jos haluttaa. Pisin oma päivämatka Hampuri-Zürich.

Suosittelen lämpimästi! <3

Sanoisin että hornet on hyvä valinta, itsekin muistelen vielä kaiholla kusiaisfasua minkä haluaisin vieläkin löytyvän tallilta (tosin menetetty peli jo).

600 Hornet on ball buster. Olen sellaisella ajanut 15 min ja pallit puutuivat, eivät kuvainnollisesti vaan kirjaimellisesti. Kaverin kanssa ollut ajelemassa ja sillä sama juttu, muutaman minuutin välein isäntä joutuu seisoskelemaan jalkatapeilla että veri lähtisi kiertämään. Monella lienee rautaiset pallit koska niin kovin kehuvat. Kannattaa siis käydä vaikka puoli tunteroista koeajamassa että tietää onko itse rautapalli vai herkempi yksilö jolle Hornet ei sovi.

artoodetoo sanoi:
600 Hornet on ball buster. Olen sellaisella ajanut 15 min ja pallit puutuivat, eivät kuvainnollisesti vaan kirjaimellisesti. Kaverin kanssa ollut ajelemassa ja sillä sama juttu, muutaman minuutin välein isäntä joutuu seisoskelemaan jalkatapeilla että veri lähtisi kiertämään. Monella lienee rautaiset pallit koska niin kovin kehuvat. Kannattaa siis käydä vaikka puoli tunteroista koeajamassa että tietää onko itse rautapalli vai herkempi yksilö jolle Hornet ei sovi.

Itse en ole tällaista huomannut -05 Hornetin kanssa. Tosin nyt muistui mieleen, että Z750 puudutti paikat jo 20min koeajolla sekä inssiajopäivänä ajotunnit + heti perään inssi puudutti paikat myös Duke 690:n penkissä. Eli koeaja, koeaja ja koeaja. Sillä löytyy sopivin hanurinjatke.

Noh, omat kivet eivät ole paljoa nyrkkiä isompia niin en tiedä tuosta ongelmasta. Nyt olen kyllä enemmän katsellut noita GSRiä. Ei aivan yhtä hyvää palautetta ole saanut kuin Hornet mutta ne ovat selvästi halvempia ainakin. Ehkä tässä vielä kevään aikana joku tyrkkää halvan hornetin myyntiin ja noudan pois. Noita 2007-> hornetteja katsellut lähinnä koska miellyttävämpi ulkonäkö omaan silmään.

Nyt kaikki joilla pyörii ylimääräisiä hornetteja ja geeäsärriä nurkilla niin ei muuta kun viestiä tulemaan! Tietenkin muitakin saa ehdottaa ja kertoa kokemuksia. :p

artoodetoo sanoi:

Ohoh. Aika hankalaksi menee jos vartin välein pitää tuuletella. Kuulun vissiin tietämättäni tuohon rautapalli-kategoriaan, koska Hornetilla tuli ajeltua niin Saksassa kuin Norjassakin ilman suurempia puutumisia. No mutta eihän mitään pyörää ilman koeajoa voi ostaa, ja tuo näköjään selviää jo vartin koeajolla.

Kunnolliset ajohousut ja järkevät alushousut auttavat pitämään kivet ehjinä. Ohuilla kangashousuilla tuntuu epämukavalta ottaa tukea melkeinpä mistä tahansa tankista.
Kunnolliset ja sopivan kokoiset nahkaiset ajeluhousut kankaisilla jousto-osilla ja alle myöskin sopivat alushousut, jotka pitävät jorman ja kulkuset kurissa. Sitten vaan ns. Munat tankkiin, takajaloilla kiinni tankin sivuilta, selkä suoraksi ja sen verran etukenoa, että kädet jäävät rentoina hieman koukkuun ja yltävät hyvin tankoon ohjauksen ääriasennoissakin.

Ensikokemuksen kannalta pyörää tärkeämpää on se, kuinka sitä käytetään. Pyörän voi melkeinpä valita ulkonäön perusteella. Kaikki ne ovat ensipyöräksi vuoden parin ajaksi sopivia siihen saakka, kun keksii mitä pyörältä todellisuudessa haluaa. Olikohan Turbo-Busa jo mainittu...

Mielipiteitä ekan Hornetin 16" etupyörästä?

Puutun lausahdukseen pitkistä reissuista. Lähdet Alpeille. Se on se juttu. Jollet heti ekana kesänä, niin toisena.

:cruising:

Miikam sanoi:
Ensikokemuksen kannalta pyörää tärkeämpää on se, kuinka sitä käytetään. Pyörän voi melkeinpä valita ulkonäön perusteella. Kaikki ne ovat ensipyöräksi vuoden parin ajaksi sopivia siihen saakka, kun keksii mitä pyörältä todellisuudessa haluaa.

Pyörähän on vähän niinkuin nainen. :;):

Back