• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäistä pyörää isolle äijälle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yason
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jepjep.. komppaan muita.

Isolle miehelle tai kakspäällä ajettavaksi pienet ja "tehottomat" pyörät ovat surkeita. Jos pyörän päälle tulee kokoa ja painoa niin pyörässäkin on pakko olla kokoa ja painoa.. muuten ajokokemus on usein surkea. Jos määrittelet ison miehen pituudella, niin kannattaa oikeasti käydä kokeilemassa ajoasentoja ja tuntumaa erilaisissa pyörissä. Pitkille (190cm+?) on loppujen lopuksi aika vähän sellaisia pyöriä joilla ajo oikeasti on nautinnollista.

Autokoulun pyörä tulee olemaan Kawasaki ER5, joka wikipedian mukaan on 500cc. Ilmeisesti 125->250 ei kuitenkaan ole iso hyppäys, toisin kuin numeroista voisi luulla?

Myönnän suoraan, että mulla ei tietenkään ole hajuakaan, miten eri moottoritilavuudet ja tehot vaikuttavat ajamisnautintoon ja -turvallisuuteen käytännössä. Enkä tiedä sitäkään, mikä on minulle riittävä teho viime kädessä, joten ilmeisesti parasta on kai kortin saatuani vaan lähteä koeajoille selvittämään, minkälainen pyörä pistää tämän miehen tikittämään. Tietysti kiva olis harjoitella omalla, edes jollain, pyörällä tarpeeksi ja lähteä vieraita pyöriä koeajamaan sitten, kun on edes jotain tuntumaa moottoripyöräilyyn.

Sen kyllä myönnän, että ei kyllä kiinnosta revittää kaasu täysillä pysyäkseni vaivoin kehäkolmosella liikenteen mukana, kuten LaMasquerade laskeskeli. Mitat on 196cm/102kg eli en ihan pienemmästä päästä. Merkillä ei ole mitään väliä, mutta sen tiedän, että custom/cruiser -tyyppistä etsin. Prätkä on tunneasia siinä kuin meikäläisen autohankinnatkin, turha koittaa huijata itseään.

Miksikö piikkien vakuutukset ovat korkeat, kun ne kuitenkin ovat niitä nuhaisimpia vehkeitä? Ja alkaako moottoripyörällä liikennevakuutuksen bonukset alusta vai saako auton liikennevakuutuksen bonuksista jotain etua? Autolla olen ajellut jokusen sata tonnia ja 15 vuotta ilman onnettomuuksia, joten siellä puolella alkaa olla täydet bonukset.

Löysin jotain vakuutushintojen taulukoita netistä ja ilmeisesti hajonta on useamman tonnin luokkaa riippumatta moottorin koosta. Jännä piirre, luulis että noi vakuutukset olis aika kilpailtu tuote.

yason sanoi:
Ja alkaako moottoripyörällä liikennevakuutuksen bonukset alusta vai saako auton liikennevakuutuksen bonuksista jotain etua? Autolla olen ajellut jokusen sata tonnia ja 15 vuotta ilman onnettomuuksia, joten siellä puolella alkaa olla täydet bonukset.

Löysin jotain vakuutushintojen taulukoita netistä ja ilmeisesti hajonta on useamman tonnin luokkaa riippumatta moottorin koosta. Jännä piirre, luulis että noi vakuutukset olis aika kilpailtu tuote.

Ainakin suurimmalla osalla yhtiöistä kasko vakuutukseen saa suoraan täydet 70% bonukset ja ne sitten vähenevät kun alkaa rytistä. Ainakin If:llä saa myös liikennevakuutukseen suoraan 20% aloitusbonuksen ja se kasvaa sitten normaalisti vuosittain.

Vakuutusten hinnat kyllä tosiaankin heittelevät todella paljon. En tiedä tarkkoja kriteerejä mitkä vaikuttavat, mutta ainakin teho/paino -suhde ja sitten pyörän malli, eli onko katupyörä vai customi jne. Moottorin koko kai ei sinällään enää nykyään vaikuta missään vaan se on tuo teho/paino -suhde se juttu..

Käsittääkseni piikkisten vakuutukset on korkeahkoja juurikin "riskiryhmän" ansiosta. Eli nuoret/likat kundit muutaman ajotunnin jälkeen liikenteessä.

Itse en ainakaan saanut liikennebonuksia "siirrettyä" prätkästä autoon ja sanoivat ettei sellainen ole edes mahdollista. Kaskonhan saa käytännössä aina 70 pinnasena.

Ei noihin tonnin parin mopoihin ole kyllä mitään tolkkua ottaa kaskoa, kaatumatatit ovat parempi sijoitus.

Ja aloittajalle, 500cc on minimi-iskutilavuus millä aikuinen ihminen liikkuu edes siedettävästi.

Komppaan edellisiä, liian tehottomalla prutkulla loppuu koko mopo into.

Mukavampi on ajella kun tietää koneessa olevan reserviä jos/kun niitä tarvitsee, ei sen vuoksi kannata alitehoista ostaa. Kaikkihan on kiinni vain omasta ranteesta. Vähintään tosiaan se 500cc kannattaa olla.

Ps. Omassa 750 Shadowissa liikennevakuutus on reilun 300 eskoa vuosi, ei kaada lie kenenkään taloutta? Bonarit on jotain +20 Jonka antoivat Pohjolassa heti alkajaisiksi.

yason sanoi:
Myönnän suoraan, että mulla ei tietenkään ole hajuakaan, miten eri moottoritilavuudet ja tehot vaikuttavat ajamisnautintoon ja -turvallisuuteen käytännössä. Enkä tiedä sitäkään, mikä on minulle riittävä teho viime kädessä
Customeissa on hyvin tavallisesti suht matalaviritteinen ns vääntökone. Eli suunnittelussa on panostettu enemmän käyttömukavuuteen, "pehmeyteen", kuin huipputehoon. Ja mitä enemmän kuutioita, niin sitä vähemmän vaihteita tarvii käyttää. Ts kone jaksaa vetää matalillakin kierroksilla, joten esim ruuhkassa ajaminen on "helpompaa".

Ja turvallisuutta ajatellen, ei niillä tehoilla tai kuutioilla ole mitään merkitystä, vaan sillä asenteella millä sä ajat, ja miten se realisoituu siihen kaasukahvaan.

En tiedä oletko jo sattunut törmäämään ikivinkkeihin/faktoihin, eli kun ajelet kakspyöräsellä:
- Kuvittele että olet oikeasti koko ajan näkymätön liikenteessä
- Kuvittele että muut yrittävät oikeasti koko ajan ajaa sun päälle liikenteessä
Niin osaat alusta alkaen varoa. Jokainen kakspyöräsellä ajanut ymmärtää noi, vain autolla ajaneet ei.
Noi johtuu siitä yksinkertasesta seikasta että ihminen näkee vain sen mitä "etsii katseellaan"/ haluaa nähdä/ ajattelee näkevänsä/ on tottunut näkemään. Ts tavis autokuskin näkö monesti "ohittaa" havainnon moposta, koska se ei ole auto. Ikävää noissa on se että niistä sitten kärsii se mopokuski. Tosin joskus käy myös niin että autolija kääntyy risteyksessä suoraan rekan alle, koska "ei sieltä tule autoa vastaan".

Ja heti kun olet saanut kortin ja sen mopos alle, niin osallistu motorgin tai mptuen eak-kurssille, niin saat erittäin hyvät eväät mopoilun alottamiseen.

Itse painiskelin saman ongelman kanssa pari vuotta sitten (en tosin ole pitkä mies). Aluksi harkitsin 750-900 customia ja ihmettelin kun sanottiin että ota kerralla heti isompi. Aiempaa kokemusta ei ollut pyöristä eikä oikeastaan edes mopoista.Ostin 1100cc yamaha dragstarin enkä ole päivääkään ostostani katunut. Nyt on harkinnassa ollut vaihtaa intruder m/c 1800:een.
Vakuutuskin "halpa" (lähtöbonuksineen täyskaskon kanssa 600€/v ifissä).

Mä pöristelin piikin jälkeen kakspuolikkaalla Mitsillä vuodesta 1991 viime vuoteen asti. Hyvin pääsin perille ja liikenteen tahdissa pysyin kans.
Myin pois ainoastaan siksi että rupesi olemaan jo sen verran vanha ja paljon ajettu että rupes aikaa kulumaan enemmän korjaamiseen kun ajamiseen.
Toki en mikään järkäle ole kooltani.
Riippuu ihan mitä hakee moottoripyöräilyltä...

Itsellä kokoa miltei saman verran + piikkitausta.
Reilu 10v meni välissä ilman omaa pärrää mutta "ensipyöräksi" valkkaamani Honda VFR800 hoiti hommansa hienosti.
Oikeasti unohda alle 600 kuutioiset ettei mene mielenkiinto eka kesänä.

Ei tätä malta olla kommentoimatta...

Ota yason kaveri mukaan ja lähdette kiertämään MP-liikkeitä. Kaveri räpsii kuvia sinusta istumassa eri pyörien päällä. Näet itse kuinka koominen näky on oikein pitkä mies pienirunkoisen (lue pienikuutioisen) pyörän päällä.

Toinen juttu on sitten se, että tuon kokoinen mies kyllä alkaa pikkucustomeilla kärsiä ahtaasta ajoasennosta niska- ja hartiasärkyjen muodossa koipien puutumisesta puhumattakaan. 196 cm äijällä on sen verran ulottuvuutta, että melkein pitää pyörästä löytyä jalkatappien siirtosarja, että saa jaloissa veren kiertämään ajon aikana.

Ja jos kerran customi pitää olla, niin sopivan pyörän veikkaisin löytyvän jostakin leveätankoisesta Classic-mallisesta yli 750cc customista. Aiemmin mainittu Yamaha XVS1100 Dragstar on aika hyvä esimerkki.

Tuon http://www.motorcyclespecs.co.za/ takaa löytyy noita teknisiä tietoja eri pyöristä. Muitakin sivustoja on, mutta tuolla pääsee alkuun. Itsestäänselvyys lienee, että youtubesta löytyy pyörän merkillä ja mallilla hakemalla pyöräkuumetta nostattavia videoita :wanna:

Vaikka tuntuiskin, ettei niitä tehoja kaipaa niin nykypiikeistä valittaa teinitkin, ettei niillä pääse edes mäkiä ylös vaihtamatta pienempää silmään. Ne teinit vielä painaakin about puolet vähemmän.

Töissäkin sitäpaitsi vittuilisivat.

:bisseä:

Joo ei kannata harkita mitään 125/250 rimpuloita isolle miehelle:) Niitä en suosittele edes hieman pienemmälle miehellekkään:jpstyle:

Kun menet mopokorttia ajamaan niin tulet huomaamaan että se 500 kuutioinenkin tuntuu aikas pieneltä parin ajokerran jälkeen eikä ne tehot hirveemmin hirvitä.

Kun olet saanut kortin niin käytä vaikka ensimmäiset pari vapaa päivää siihen että käyt koeajamassa eri tyyppisiä mopoja liikkeissä. Tee päätös vasta tämän jälkeen minkä tyyppinen "sopii käteen".

Jos customit on "se juttu" niin suosittelen Yamahan 650 DragStaria. Itse olen tykästynyt malliin niin paljon että niitä ollut 3 ja vaikka olen ajellut pari kesää 1600 WildStarilla niin tuo 650 sopii edelleen käteen ja on ilo silmälle.

Osta mielummin hieman iäkkäämpi ja isompi kuin uudempi ja pienempi.

Itselläni on ollut customeita 650-1600 välillä useita ja nyt ajattelin kokeilla jotakin muuta vaihteeksi eli hankin Hondan seven fiftyn, jolla ajattelin harjoitella tämän kesän "nakuilua".

Viimeksi muokattu:
Naisenkin näkökulmaa kehiin:
Itse ajoin kortin viime kesänä, syyskuun alussa napsahti A taskuun. Olin itsekin ajatellut etukäteen ensipyöräksi jotain 250 kuutioista Kawaa. Autokoulun ajoin Yamahan XJ:llä, 600 kuutioita, ja kyllä sitä aika nopeasti kävi selväksi, että en mie mitään 250 kuutioista rimpulaa enää tähän ota. Etenkin, kun katsoin vakuutuksien hintoja ja totesin, että jopa joissakin 600-650 kuutioisissa pyörissä on edullisemmat vakuutukset kuin 250 kuutioisissa.
Itse olen normaalikokoinen nainen, 168/62. Kawasakin ER-6n:n selkään kun pääsin ekaa kertaa koeajamaan, tiesin, että tämä on mun. Ja sen minä ostin. Suosittelen, kuten muutamat edellä: Kokeile eri pyöriä. Erilaisia, pystympiä, kyykkyjä, customeja, vähän eri kuutioita, tehoja, vääntöjä. Tiedät, kun "se oikea" jysähtää kohdalle. Pyörän valinnassa kannattaa luottaa myös intuitioonsa. Kun hymyilet kuin naantalin aurinko koeajon jälkeen, tiedät sen, mikä on se sun.
Itse valitsin pyörää periaatteella: Mikä Nettimotossa sopi hintahaarukkaan, sitten vakuutuslaskuriin ja sitäkautta paperille ne merkit, joissa oli edullisehkot vakuutukset. Näytin listaa myös autokouluopettajalle, että mitä hän on mielipuolta. Vakuutukset myös heittelevät todella paljon pyörästä toiseen, pelkästään teho/paino -suhde ei vaikuta, vaan myös "pyörän maine". Mitä enemmän jollain pyörätyypillä mällätään, sitä enemmän yleensä ko mallin vakuutukset nousevat. Tai mikään muu ei ainakaan selitä joitain "käsittämättömyyksiä" vakuutushinnoissa.
Ja ei muutakuin tsemiä kortin hankintaan! Ja tervetuloa loistavan harrastuksen pariin.

Isot pyörät vaativat vähän enemmän hauista hitaissa nopeuksissa ja siirtelyssä mutta uskon ettei ketjun aloittajalla tule sen kanssa olemaan ongelmaa. Ensimmäinen oma iso pyöräni oli CBR 1000F eikä se yllättänyt mua tehoillaan ikinä. Toki on olemassa joitain pyöriä joita ei voi suositella aloittelijalle, mutta niissäkin kyse on lähes aina siitä ajettavuudesta kuin siitä että olisi liikaa tehoja (poislukien ne pyörät jotka keulivat itsensä ympäri tyhjäkäynnillä). Esimerkiksi voisin antaa vaikka nykyisen VMaxini joka 80-luvun tekniikkaan perustuen saattaa olla ajoltaan joskus aika haastava ja jopa pelottava (lue: etupään hillitön voblaus ~150kmh vauhdissa).
Isoissa ja letkeissä kustomeissa ei sitten ole kyse mistään muusta kuin siitä että jos se tuntuu mukavalta, kuullostaa hyvältä ja sen jaksaa työntää parkkiruudusta pois niin kuutioita voi olla vaikka miljoona.
Jos puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä niin kuten täällä on jo toitotettu niin unohda pikku piikit ja kakspuokit. Jos meinaat kustomia ostaa nii voit ihan surutta hommata jonkun reippaasti yli 1000 kuutioisenkin eikä sen tehot sua takuulla yllätä, koska niitä kun ei ole miksikään maantieohjuksiksi suunniteltukaan. Iso mies näyttää oikeasti tosi typerältä pienen pyörän päällä ja isolla pyörällä ajellessa saa oikean prätkän äänet ja tytötkin saattavat vähän raottaa aurinkolaseja ja iskeä silmää sen sijaan että nauraisivat mahat kipeänä :;):

http://4.bp.blogspot.com/_-3a_PULLdkA/TBq6StapW3I/AAAAAAAAAws/NK4Z2FhsTeA/s1600/mini-bike-frame.jpg

Mun mielestäni edellisistä postauksista voi unohtaa:
-Työkaverien vittuilut
-Miltä näytät pyörän päällä
-Tyttöjen nauramiset

jne.jne.jne. toisten mielipiteet ja ulkonäkö-, katu-uskottavuus yms. näkökohdat. Noin isolla äijällä luulisi itsetunnon olevan sen verran kunnossa, että paskat nakkaa toisten mielipiteistä.

Sen sijaan neuvot käydä kokeilemassa erilaisia vehkeitä on fiksuja. Itseäs varten sä sen pyörän kuitenkin hommaat, joten jos kokeiltuasi eri tyyppisiä ja tehoisia pelejä kunnon reippailla koeajolenkeillä se 250 Virago tuntuu parhaalta, niin se on sitten siinä riippumatta siitä mitä muut sanovat, tai miltä sä muiden mielestä näytät. Ajeleehan niitä aika köriläitä nuoria miehiäkin jollain PV:llä tai Monkeylla ja on noi jopa piikit nyt sentään niitä isompia kakspuolikkaista puhumattakaan.

Ei muuta kun kokeilemaan jahka ajokelit tulee ja turvallisia kilometrejä :thumbsup:

Luinko oikein, että yksi vastaaja on pitkän aikaa ajellut 250 kuutioisella ja ollut tyytyväinen sen suorituskykyyn.

Kaikki muut eivät ole koskaan ajaneet sillä, ja ovat tyytymättömiä sen suorituskykyyn :jpstyle:

ei kannata omalla pyörällä lähtee harjoitteleen,autokoulun pyörän kun kaadat parkkiksella niin ei vituta niin paljon,
:D

Back