• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

E.S:A

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sahis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En tiedä, minkä tyyppisestä pyörästä olet kiinnostunut, mutta GSA:lla 2 v ja 40 000km perusteella sanoisin, että on parhaita keksintöjä alalla pitkään aikaan. Toiminut täysin ongelmitta (kuten koko laite muutenkin) ja nyt jousitusta tulee todellakin aktiivisesti säädettyä. En voisi kuvitellakaan vaihtavani uuteen Gessuun jossa ei ole ESA:ta. Asetuksissa on selvästi havaittavat erot ja taidan olla jotenkin Helmutin mukaista "normityyppiä", sillä minulle sopii mainiosti tehdasasetukset.

Käyttökelpoinen lisävaruste. Kun ottaa vaimon ja tavarat kyytiin voi helposti jäykistää alustan ja sitten kun taas itse kruisailee yksin voi säätää mielen mukaiseksi. Toiminut ongelmitta.

Ilman tuota varustetta ei voi tulla toimeen.....
buttrock.gif

Witsi  ..Witsi.. Mutta kätevä lisävaruste kaikkinensa  
cool.gif

Tuota on nyt tullut käytettyä viimeiset pari kuukautta, maantiellä, motarilla, soralla. Soralla oli kyllä melkoinen vaikutus kun heitti maastokuviota kehiin, tuntui tie ihan siloontuvan montuista ja meno jatkuin ikäänkuin asvaltilla.

Kaksin kun liikenteeseen on lähdetty niin sieltä vaan kaksi kypärää esiin niin taas homma luistaa. Kovasti tuota hommaa epäilin, mutta ei sitä nyt kyllä enää pois vaihtaisi.

Heinäkuusta asti adv:n kanssa ajettuna voin sanoa että on hyvä lisävaruste. Ensin vähän ajattelin että onkohan oikeasti rahan väärti, mutta nyt erilaisilla kuormilla ja pinnoilla ajettujen kilometrien jälkeen en vaihtaisi pois. Syksyn liukkailla on myös luistonesto osoittanut erinomaisuutensa käytössä. Vielä kun muistais kytkeä sen pois päältä pehmeälle mennessä kun hidastaa menoa ihan tosissaan.

Hieno keksintö myös k1200s:ssä. Kiitokset vaan insinöörigynthereille!

Itse ajan pääsääntöisesti sport-asennossa. Huonoilla kestopäällysteillä ja mukulakivellä vaihdan aina comfort-asentoon. Jos mukana on vaimo ja/tai kuormaa, tietysti säädän jäykemmälle.

Sähköisesti säätyvä alusta on yliveto! Tulee käytettyä usein "optimaalisesti" säädettyä alustaa. En oikein jaksa uskoa, että koskaan tulisi manuaalialustaa niin usein ruuvailtua.

Alusta on tärkeä juttu mulla on jopa audossa säädettävä alusta. Saa ajamisesta aina paljon enemmän irti.

Olen ihmetellyt tuota "toimintavarmuus"-tarinaa aina. Onko ESA:ssa ollut joskus jotain vikaa?

Mulla ei ole ehtinyt olla 2v & 30.000km mitään ESA-harmia. Mun mielestä jos tolle ainaiselle toimintavarmuuslinjalle lähtee voi hyvin ajaa jollain 50-luvun javalla ja korjata itse. Mun mielestä on ihan hienoa käyttää merkkihuollossa, antaa niiden keskittyä huoltamiseen ja mä voin keskittyä ajamiseen (lisävarusteet tekevät siitä nautittavampaa).

Noilla laitteilla lienee joku laskettu elinkaari joka on suunnilleen samanlainen kuin koko pyörässä. Mua ei oikeastaan kiinnosta, miten varmatoimisia laitteet on vaikkapa kymmenen vuoden päästä. Epäilen vahvasti, jos terveyttä ja fyrkkaa on riittäny niin mä ajan jo tuoreemmalla pelillä.

Mistä toi henkinen masokismi "ääh, ei uutta tekniikkaa, siitä tulee vain vikoja" kumpuaa? Prkl. Tekniikasta on pääsääntöisesti vaan hyötyä. ABS:t on parhaat jarrut ja luistonesto tulee kyllä seuraavaan pyörään. Oletan vahvasti, että luistonestolla on merkittävää vaikutusta rengaskuluihin.

Vielä sen verran, että jos olisi kaks fillaria vierekkäin ESA:llinen ja ESA:ton, mulla ei menis ainakaan pitkään miettiessä.

Sitä alkaa kummasti tulla toisiin aatoksiin kun lomareissulla Espanjassa tekniikka pettää 30tkm:n kohdalla ja bmw:n kahden vuoden perävalotakuu loppui kuukausi sitten. Mikään ei ole pahempaa kuin sen jälkeen nilkuttaa muutaman muun maan bmw:n merkkipajan kautta takaisin Suomeen jossa homma lopullisesti saatiin hoidettua. Kunnes se taas ilmenee varmasti uudelleen.

Ei se kymmentä vuotta kestä kuitenkaan, älä huolehdi. Ehtii se hajota sinunkin allesi.

Jahas. Mikä meni rikki?

Täytyy varmaan ostaa japsi myös Bemarin tilalle niin johan pelittää. Leikki sikseen, se varmaan on suunnilleen niin:
1. Joissain yksilöissä on vikoja.
2. Valtaosassa yksilöistä ei kuitenkaan ole.
3. Kaikkiin tulee iän myötä.
4. Huoltamalla pelit oikein, vikaantumista voi siirtää.

Enemmin kardaani kuin ketjujen rasvaus. Ennemmin ESA kuin museoteknologia. Ennemmin ABS kun museojarrut. Luetteloa voi jatkaa ja ei tarvitse olla kummoinenkaan ennustaja jos ennustaa, että luettelon pituus kasvaa kokoajan.

Kardaanista olen samaa mieltä että se ennen ketjuja, mutta en kyllä bmw:n ollessa kysessä. Se kun on sen heikoin lenkki ja tuo oli juuri se mikä matkalla hajosikin, siis laakerit.

Ketjuista aina pystyy arvioimaan silmämääräisesti missä mennään, mutta p***an saksalaisen suunnittelun kukkasesta et sitten millään! Muuten kuin siinä vaiheessa kun se varmasti leviää. Oma lukunsa on nuo yli 15 vuotta vanhat pyörät, nehän kestävät maailman tappiin, mutta nämä uudemmat...

Iaj:n tapauksesta nähdää, että miten tärkeää on hoitaa asiakkaan reklamaatiot myös takuuajan jälkeen.

Mielestäni voidaan hyvin olettaa, että keppi ei ole kulutusosa ja kestää vähintään saman kuin moottori. Jos keppi olisi kulutusosa ja kestäisi saman kuin ketjut, tuskin niitä hankittaisiin.

En tiedä kuka iaj:n lystin (ja vaivat) maksoi, mutta kuluttajan suojassa on niihin mielestäni melko hyviä argumentteja.

Mutta eksyttiin aiheesta, mun mielestä Bemari on silti hyvä pyörä ja ESA on täysin lyömätön lisävaruste!

Back