• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

E.S:A

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sahis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joo,ilman ESA:a ei pysty enää elään,kun kerran on moisen varusteen kanssa tehnyt kesälomareissun.Voisi olla vaikka vakiovaruste.
biggrin.gif
. Saakohan Håndaan moista.
talktohand.gif

Miten me ennen oikeen pärjättiin  ilman  ESA:aa.
lookaround_orig.gif
Ennen ESAa oli AKI.

Aivan Kelvolliset Iskarit.

Voiko Esassa säätää muita asentoja kuin ne kolme esivalintaa? Eli saako perussäätöjä muutettua niin että voi vaikuttaa noiden kolmen pykälän asetuksiin? Tarkoitan siis sitä kun minä tykkään säätää ESAtonta takajousta tilanteen mukaan ja tilanteita on enemmän kuin vain kolmenlaisia. Kuormituksesta ja alustasta riippuen.

ESAlla olen vain koeajanut, hienosti se toimi.

lookaround_orig.gif
Ennen ESAa oli AKI.

Voiko Esassa säätää muita asentoja kuin ne kolme esivalintaa? Eli saako perussäätöjä muutettua niin että voi vaikuttaa noiden kolmen pykälän asetuksiin? Tarkoitan siis sitä kun minä tykkään säätää ESAtonta takajousta tilanteen mukaan ja tilanteita on enemmän kuin vain kolmenlaisia. Kuormituksesta ja alustasta riippuen.

Hienoa jos joku viitsii ja osaa säätää perinteistä jousitusta kuormituksen ja jopa alustan (!) mukaan. Siinähän täytyy sitten pysähtyä ajolenkin aikana useampaan otteeseen säätämään, että on homma tikissä kun tien ja alustan luonne, tai jopa ajotapa, muuttuu. ESA:lla voi lennossa kokeilla mikä olisi sopivin asetus.

Tuo ESA on tehty käsittääkseni pääasiassa maantieajon tarpeisiin, ja siinä se on kätevä ja toimiva. Suurempi säätötarkkuus tuskin on tarpeen muuten kuin rata-ajossa. Eikä sitä bemarin keulan rakennetta ratakuskit kovin osaa ymmärtää, miksei keula vajoa jarrutuksissa jne.

lookaround_orig.gif
Ennen ESAa oli AKI.

Minun laskujen mukaan asetuksia on 9 - kolme iskariasetusta per jousikireys.
Menee aika hienoksi jos pitäisi löytyä lisää.
Minä ainakin säädän iskareita ajossa alustan tai vauhdin mukaan.
Jousia ainoastaan painon mukaan. Paino ainakin minulla vaihtelee aika vähän ajon aikana. Hyvä laite suosittelen.

lookaround_orig.gif
Ennen ESAa oli AKI.

Jousia ainoastaan painon mukaan. Paino ainakin minulla vaihtelee aika vähän ajon aikana. Hyvä laite suosittelen.
Juu siis minähän en tunne tätä ESAa, siksi kysyinkin. Se ESA jota koeajoin oli ensimmäinen ESA ja pyörä oli K1200S. Gessun enduro-ESAsta ei ole mulla hajuakaan. Jos siinä on noin paljon asetusmahdollisuuksia niin kuulostaa tosi hyvältä.

Minä tosiaan säädän Gessun takajousta sen mukaan ajanko asvaltilla vai soralla, yksin vai kaksin ja mahdolliset kuorman vaihtelut siihen päälle. Eli karkeasti arvioiden 6 -7 eri tarvetta jousen jäykkyydelle. Säätö tapahtuu kätevästi vaikka risteyksessä pysähtyessä, säätöruuvi on penkin alla käden ulottuvilla. Iskarin säätöön tahi etujouseen en ole koskenut sen jälkeen kun löysin siihen sopivan kompromissiasennon. Minusta pyörän neutraalin käyttäytymisen kannalta on tärkeää, että esim. etu ja takapää ovat balanssissa keskenään. Kuorman lisääminen kun yleensä vaikuttaa enemmän taakse. Mutta tämänhän te jo tiesittekin.
062802moto_prv.gif

lookaround_orig.gif
Ennen ESAa oli AKI.

Juu siis minähän en tunne tätä ESAa, siksi kysyinkin. Se ESA jota koeajoin oli ensimmäinen ESA ja pyörä oli K1200S. Gessun enduro-ESAsta ei ole mulla hajuakaan. Jos siinä on noin paljon asetusmahdollisuuksia niin kuulostaa tosi hyvältä.

Minä tosiaan säädän Gessun takajousta sen mukaan ajanko asvaltilla vai soralla, yksin vai kaksin ja mahdolliset kuorman vaihtelut siihen päälle. Eli karkeasti arvioiden 6 -7 eri tarvetta jousen jäykkyydelle. Säätö tapahtuu kätevästi vaikka risteyksessä pysähtyessä, säätöruuvi on penkin alla käden ulottuvilla. Iskarin säätöön tahi etujouseen en ole koskenut sen jälkeen kun löysin siihen sopivan kompromissiasennon. Minusta pyörän neutraalin käyttäytymisen kannalta on tärkeää, että esim. etu ja takapää ovat balanssissa keskenään. Kuorman lisääminen kun yleensä vaikuttaa enemmän taakse. Mutta tämänhän te jo tiesittekin.
062802moto_prv.gif
Enduro ESA;ssa on 15 eri säätöä ja bonuksena korkeuden säätö kahdessa maastosetupissa.

Back