• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Dunlop ratarenkaat - kaikki mitä halusit tietää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LL1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi

DOT N-Tec D211GP on ilmeisesti se The rengas jos kuviollisella Dunlopilla ajaa?

R6R:ään ymmärtääkseni tuo 190/55 kokoinen takanen. Peittääkö L kokoinen IRC Evo lämppäri tuon kokonaan?

Montako lämmitystä rengas kestää? Mistä olette Dunloppinne ostaneet? Halvalla niitä ei kai saa mistään.

jake
Parhaimmillaan etunen kestää liki kesän mulla ja takanen parsataa kierrosta rataa + 2tkm katua. Lämmityskertoja 20+. Oma kyytini esim Alastarossa on 1.22-1.24 tasoa. Mutta tuo vain oikealla paineella ja seoksella rataan/lämpöön.

Huonoimmillaan pilasin 20:ssä kierroksessa Kemoralla roskiskuntoon 1.11 kyytiä.

Alustalla lie jotain vaikutusta, itse en osaa siitä sanoa kun ei oo tarvinnu vielä alkaa ruuvaamaan.

Moi

R6R:ään ymmärtääkseni tuo 190/55 kokoinen takanen. Peittääkö L kokoinen IRC Evo lämppäri tuon kokonaan?

Montako lämmitystä rengas kestää? Mistä olette Dunloppinne ostaneet? Halvalla niitä ei kai saa mistään.

jake
Parhaimmillaan etunen kestää liki kesän mulla ja takanen parsataa kierrosta rataa + 2tkm katua. Lämmityskertoja 20+. Oma kyytini esim Alastarossa on 1.22-1.24 tasoa. Mutta tuo vain oikealla paineella ja seoksella rataan/lämpöön.

Alustalla lie jotain vaikutusta, itse en osaa siitä sanoa kun ei oo tarvinnu vielä alkaa ruuvaamaan.
Kerrotko hiukan tarkemmin millä Dunlopin seoksella ja paineilla ajat takarenkaalla parisataa kierrosta Alastarolla 1.22-1.24 väliin? Aidosti kiinnostaa, jos tässä vaikka oppisi jotain uutta ja saisi säästöä aikaiseksi.

Teemu

Moi

jake

Kerrotko hiukan tarkemmin millä Dunlopin seoksella ja paineilla ajat takarenkaalla parisataa kierrosta Alastarolla 1.22-1.24 väliin? Aidosti kiinnostaa, jos tässä vaikka oppisi jotain uutta ja saisi säästöä aikaiseksi.

Teemu
Joo, itse harkitsen myös tätä D211-kumia tulevalle kaudelle. Nämä kommentit hyvästä kestävyydestä oikeilla säädöillä kuulostavat hyvältä. Mitä se tarkoittaa käytännössä?

//Andy

Moi

jake

Teemu
Muistaakseni seos oli 7714. Joka tapauksessa renkaalla ajoin 5ratapäivää, n 2tkm katua, jonka aikana se meni puhkikin. Paikkasin polkupyörapaikalla sisäpuolelta ja jatkoin ajoa. Säästä noi on tarkkoja, oikea seos oikealle kelille.Lisättäköön että kumi oli käytettynä Jasminilta ostettu. Toinen disclaimeri, omat vapaat kierrokset saan tohon aikahaarukkaan, kierrokset joilla joutuu ohittelemaan on sitten 1-5s hitaampia.

Paineet kuumana pyrin pitämään 1,35bar oman mittarin mukaan ja mittaan lähes joka ajosetin jälkeen. Seoksesta riippumatta.

Mopo on laiska 2-mukinen, sekin on hellempi kumille kuin joku 50hp tehokkaampi nykytonnari.

Uskon noihin heat cycleihin ja niiden vaikutukseen kumin toimivuudessa KUN ajelee esim Alastarossa alle 1.20. Muuten en. Pari oon ajanu uutena ja pitoa on paljon enemmän kuin pystyn käyttään. Loppukaudesta otin jokkiskuskeilta niiden hylkäämiä renkaita ja ajelin niillä huomaamatta eroa omassa vauhdissa.

Omassa Ducatissa toi kumi toimii kuin sormi pepussa, en välitä edes kokeilla mitään muuta. Yhtään ei luista ja on tosi helppo ajaa. Vähän ehkä raskaan tuntuinen, mutta veikkaan että kaikki matalapainekumit on sitä. Pitoa on siihen saakka kun kuvio on kadonnut, kankaille en oo ajanu.

Pyörä on R6R -06. Alusta muuten vakio mutta edessä 9,5 Öhlinssin jouset.

Parhaat kierrokset: Alastaro noin 1.30, Kemora ja Botniaring noin 1.18.

Suosituksia seoksista eteen ja taakse ilman lämpötilan ollessa +15, +20, +25. Radan lämpötila tietenkin on merkitsevämpi mutta tuosta nyt kai saa jotain suuntaa. Vai onko noilla vauhdeilla seoksella niin väliä.

Rengas olisi siis DOT N-Tec D211GP.

Ja tuo lämppäriasia kiinnostaa myös vielä. Sopiiko IRC evo L kokoisena 190/55 Dunloppiin.

jake

Mistä olette Dunloppinne ostaneet? Halvalla niitä ei kai saa mistään.

jake
Jos aavistuksen pystyy tinkimään renkaan ominaisuuksista, tulee tuo Dunlopin GP-Racer käsittääkseniu huomattavasti halvemmaksi. Rodamotolla näyttäisi olevan tarjous Dunlop D211GP Racer medium-seoksella 275€/setti.
Huomasin myös tuon tarjouksen ja alkoi kiinnostaa. Missä ominaisuuksissa joutuu tinkimään? Millainen tuo rengas on verrattuna supercorsaan, medium seoksena molemmat?

Anteeksi, se seos oli 7712 aiempaan mailiin viitaten. Sitä ja 7704 takasta oon käyttäny eniten. Kemora tykkää mulla vain kovasta, tosin silloin oli aika kuuma. 7714 räjähti heti, tosin painekin karkasi vaikka lämppärit vetää pinnasta liki 90 asteeseen.

Alastarossa tuo 7704 on yleiskumini, mutta juurikaan eroa en huomaa 7712. Niin ja mä oon ajanut vain hyvillä keleillä, alle 20 ei tainnu olla ainoallakaan ratapäivällä. Jurvaa ei pysty muistamaan, se oli niin aikaisin keväällä. Myös 6680 on ollut ihan ok seos kuumalla.

Seuraava on oman pienen kokemuksen oma peukkusääntö. Mua ei saa kivittää jos tää ei teillä toimi.

Eteen aina kelistä riippumatta pehmeä seos, paine suoraan ajosta 2,05 (ajan AINA myös sen vikan kiekan täysiä, muuten tässä mittauksessa ei oo mieltä).

Alastaro ja Jurva +20 tai yli, taakse med tai med-soft. Alle 20 ja laittasin soft tai soft-med. Noissa säätöä valinta sen mukaan onko paljon yli tai ali.

Kemoraan AINA pykälän-kaks kovempi seos. Luulen että bitumin määrän takia kumi kuumenee pinnasta enemmän ja siksi näin.

Ajotyylini on että pyrin kaasulle heti apeksilta, mutta avaan hitaasti enemmän sitä mukaan kun saan mopoa pystyyn. Tyypillisesti keväällä kumi kuluu enempi kun avaan rohkeuden puutteesta johtuen myöhemmin ja rajummin. Eli vaikka kesällä menee kovempaa, kumi kestää paremmin.

Jakez. Tolla vauhdilla valitsisin itse seokset noin. R6R on tuttu mopo, mutta ei Dunlopeilla. Paree jos kysyt joltain joka omaa kokemusta. Pehmeellä ajotyylillä tolla vauhdilla ajat helvetisti noilla renkailla. Luulen että esim Jasmin ajo joka renkaalla yli 100 kierrosta ja pirun paljo kovempaa. Ja se alusta oli tuunattu vakio.

Anteeksi, se seos oli 7712 aiempaan mailiin viitaten. Sitä ja 7704 takasta oon käyttäny eniten. Kemora tykkää mulla vain kovasta, tosin silloin oli aika kuuma. 7714 räjähti heti, tosin painekin karkasi vaikka lämppärit vetää pinnasta liki 90 asteeseen.

Alastarossa tuo 7704 on yleiskumini, mutta juurikaan eroa en huomaa 7712. Niin ja mä oon ajanut vain hyvillä keleillä, alle 20 ei tainnu olla ainoallakaan ratapäivällä. Jurvaa ei pysty muistamaan, se oli niin aikaisin keväällä. Myös 6680 on ollut ihan ok seos kuumalla.

Seuraava on oman pienen kokemuksen oma peukkusääntö. Mua ei saa kivittää jos tää ei teillä toimi.

Eteen aina kelistä riippumatta pehmeä seos, paine suoraan ajosta 2,05 (ajan AINA myös sen vikan kiekan täysiä, muuten tässä mittauksessa ei oo mieltä).

Alastaro ja Jurva +20 tai yli, taakse med tai med-soft. Alle 20 ja laittasin soft tai soft-med. Noissa säätöä valinta sen mukaan onko paljon yli tai ali.

Kemoraan AINA pykälän-kaks kovempi seos. Luulen että bitumin määrän takia kumi kuumenee pinnasta enemmän ja siksi näin.

Ajotyylini on että pyrin kaasulle heti apeksilta, mutta avaan hitaasti enemmän sitä mukaan kun saan mopoa pystyyn. Tyypillisesti keväällä kumi kuluu enempi kun avaan rohkeuden puutteesta johtuen myöhemmin ja rajummin. Eli vaikka kesällä menee kovempaa, kumi kestää paremmin.

Jakez. Tolla vauhdilla valitsisin itse seokset noin. R6R on tuttu mopo, mutta ei Dunlopeilla. Paree jos kysyt joltain joka omaa kokemusta. Pehmeellä ajotyylillä tolla vauhdilla ajat helvetisti noilla renkailla. Luulen että esim Jasmin ajo joka renkaalla yli 100 kierrosta ja pirun paljo kovempaa. Ja se alusta oli tuunattu vakio.
Kiitos asiapitoisesta vastauksesta. Tästä on hyvä lähteä liikkeelle kun alan rengastilausta miettimään. Toivottavasti mahdollisimman moni Dunlopeilla ajanut jakaa kokemuksiaan.

edit: Ei kivitetä ;)

Ehtoot

Ensin tuo lämppärien sopivuus. Olin myymässä jo pois xl-kokoisia IRC-lämmpäreitä, kunnes myyjän edustaja mainitsi niiden olevan oikeat myös 190/55 renkaalle kusiaisessa.

Dunloppeja voisin kehua pitkäänkin, sillä olen ajellut niillä aivan järkyttäviä kierrosmääriä (siis per nakki). Edessä 04 seos kestää juuri niin pitkään, kunnes siihen kyllästyn. Tosin en nuukana miehenä jarruttele ja löysään aina kaasun hyvissä ajoin ennen kurvia.

12-loppuisilla takasilla taas on mennyt hyvin pitkään jopa Kemoralla, jos kolmosmutkassa keskittyy enemmin sisäänmenovauhtiin kuin avaukseen. Muilla radoilla myös 04 tai jopa 14 kestää hyvin, jos rata on edes kohtuullisen kuuma tai sitten vauhti riittää edes osapuilleen pitämään renkaan kunnon lämpötilassa. Lämppärit on säädetty 98 asteeseen ja minulle tuo tila on vakain hetki mitata lämminpaineet. Kylmänä takana 1,1, kuumana noin 1,45. Edessä kylmä 2,1, kuuma noijn 2,2-2,3.

Jäähdyttelen aina viimeisen kierroksen, joten on turha mittalla lämpöjä radalta palatessa. Ajotapa on sangen verkkainen ja pehmeä, en jarruta, en avaa, enkä aja edes pienillä vaihteilla. Pyöränä näissä kokemuksissa 08 Blade. Nyt kusiaisella lienee syytä opetella vaihteiden ja kierrosten käyttöä.

Ajat tuossa aiemmin kirjoitelleiden herrasmiesten välimaastossa, pohjanmaalla 14 tasolla ja savossa 34. Alastaro käytännössä kellottamatta, jotain 28 kai ? Paras takanen kesti 420 kierrosta mukana iso nippu omia nopeimpia, osa tietty possujunaa, ratana Motopark ja Kemora. Pirelli kesti 30 kierrosta, Metz 40-50 ja Conti 10 kpl. xx80 ja xx12 ovat ollet ainoat takakumit, joilla on ollut varaa ajaa uutena.

Masin lumikola taasen kestää todennäköisesti kahden talven lumet, vaikka olen urakoinut muutaman huvilan katotkin. vielä ei paista pohjasta lävitse ja hyvin liukuu.

Kesää odotellen

Hanski

jake
Jos aavistuksen pystyy tinkimään renkaan ominaisuuksista, tulee tuo Dunlopin GP-Racer käsittääkseniu huomattavasti halvemmaksi. Rodamotolla näyttäisi olevan tarjous Dunlop D211GP Racer medium-seoksella 275€/setti.
Huomasin myös tuon tarjouksen ja alkoi kiinnostaa.  Missä ominaisuuksissa joutuu tinkimään? Millainen tuo rengas on verrattuna supercorsaan, medium seoksena molemmat?
Valitettavasti oma osaaminen pyörän päällä ja kokemus tuosta(kin) renkaasta on hyvin rajallista, mutta uskaltaisin väittää, että kyllä tuolla GP-Racerilla ainakin jokkiksen kärkipään vauhteja osaava kuski ajelee siinä missä muillakin renkailla. Soft-seos takasena ainakin itselläni lähti repeytymään aika helposti (ei lämppäreitä) vaikka oli n. 20 astetta lämmintä. Vauhti Alastarossa 1:33 kieppeillä. Meinasin tilata pari settiä Medium seoksella tuolta Rodamotosta. Jos ei toimi niin myydään ne sitten eteenpäin.

jake
Huomasin myös tuon tarjouksen ja alkoi kiinnostaa.  Missä ominaisuuksissa joutuu tinkimään? Millainen tuo rengas on verrattuna supercorsaan, medium seoksena molemmat?
Valitettavasti oma osaaminen pyörän päällä ja kokemus tuosta(kin) renkaasta on hyvin rajallista, mutta uskaltaisin väittää, että kyllä tuolla GP-Racerilla ainakin jokkiksen kärkipään vauhteja osaava kuski ajelee siinä missä muillakin renkailla. Soft-seos takasena ainakin itselläni lähti repeytymään aika helposti (ei lämppäreitä) vaikka oli n. 20 astetta lämmintä. Vauhti Alastarossa 1:33 kieppeillä. Meinasin tilata pari settiä Medium seoksella tuolta Rodamotosta. Jos ei toimi niin myydään ne sitten eteenpäin.
Ajoin viime kesän noilla GP Racer:llä (kuviollisella). Eturenkaana soft ja takana soft tai endurance. Repeämisongelmia ei ollut kummallakaan renkaalla. Lämpötilat vaihtelivat +4 ja +27 asteen välillä. Alunperin oli tarkoitus hankkia niitä "oikeita" kisagummeja, mutta saatavuuden takia päädyin noihin Racereihin. Tietäjät sanoivat että noin sekunnin ero noilla on kierrosajassa, jos kuski osaa kaiken pidon ja ominaisuudet hyödyntää. Minun vauhtiani ei renkaat rajoittaneet missään vaiheessa.

Sen verran vielä, että tuo Endurance seos kestää ihan tolkuttomasti jopa Kemorassa. Endurance luistaa avauksissa helpommin. Eturenkaita mulla meni kauden aikana 3 kpl ja vähemmälläkin olisi selvinnyt, mutta kun ei kehdannut samalla ajaa koko kautta. Vauhdit Kemorassa ja Botnialla 1.15 alkuisia, Alastarossa 1.28 ja Motoparkissa 1.34 alkuisia. Paineista nuo ovat tarkkoja mutta omien kokemusten mukaan ainakin Pirelliin verrattuna kulutuskestävyys on ihan toista luokkaa.

Budjettimielessä itse laskin nuo Racerit kaikkein järkevimmiksi juuri tuon kulutuskestävyyden takia ja kuviorenkailla ajoin siksi että myyn renkaat käytettynä eteenpäin. Noilla keinoin rengasbudjetti pysyy kohtuullisena ja aina saa ajaa uusilla renkailla.

^Kiitoksia tiedosta. Luulisin, että minullakin tuo repeämisongelma johtui lämppäreiden puutteesta.

Itselläni kierrosajat suurinpiirtein samassa haarukassa -Hanski-:n kanssa ja takarenkaana KR108 6680 ja tuntui omaa väärinkäytöäni kestävän isältä pojalle. Käytettynä saadulla takanakilla ajoin n. 6 ratapäivää joka vastannee noin 400 kierrosta. Kumin pystyi käyttämään aivan loppuun asti niin ettei kulutusmerkkejä enää näkynyt. Toki viimeisillä ratapäivillä jonkinasteisia luistoja alkoi avauksissa tulemaan, mutta siltikin suurin nopeutta rajoittava tekijä oli tasan tarkkaan kuskin ajotaidot.

Mitään repeämisongelmia en havainnut vaikka lämpötilat vaihtelivat +10-+25C välillä. Lämppärein IRC:n evot joihin asetettu 80C tavoitelämpötilaksi ja lämppärit kiinni renkaassa vähintään tunnin ennen radalle lähtöä. Tuolla lämmitysajalla +15C ulkolämpötilassa vanteetkin saavuttivat n. 40C lämmön, joten koko rungon voi olettaa olevan lämmin. Paineet tarkastin lämppäreissä ja asetuksena oli 1,3-1,35 bar.

Ehtoot

Ensin tuo lämppärien sopivuus. Olin myymässä jo pois xl-kokoisia IRC-lämmpäreitä, kunnes myyjän edustaja mainitsi niiden olevan oikeat myös 190/55 renkaalle kusiaisessa.
Kiitos -Hanski- tiedosta, joka tosin vaan lisää tuskaa. Jos kuitenkin tulee ajeltua välillä muun merkkisillä kumeilla, jotka sitten olisivat kokoa 180/55 on niille ilmeisesti IRC Evo XL liian iso.

No vielä ei ole hankittu uusia lämppäreitä eikä renkaitakaan.

Pitääkö Dunlopit tilata aina ennakkoon jo talvella? Saatavuus on välillä ollut kai heikkoa.

Tämän ketjun perusteella Dunlop on vahva ehdokas omiin ratakurvailuihin ensi kesäksi.

jake

Ehtoot

Kiitos -Hanski- tiedosta, joka tosin vaan lisää tuskaa. Jos kuitenkin tulee ajeltua välillä muun merkkisillä kumeilla, jotka sitten olisivat kokoa 180/55 on niille ilmeisesti IRC Evo XL liian iso.

Pitääkö Dunlopit tilata aina ennakkoon jo talvella? Saatavuus on välillä ollut kai heikkoa.

Tämän ketjun perusteella Dunlop on vahva ehdokas omiin ratakurvailuihin ensi kesäksi.

jake
Ymmärrykseni mukaan noita XL:iä voi käyttää myös 180-renkaalla kunhan on tarkkana miten ne siihen renkaan päälle asettaa. Lämppärit eivät saa mennä yhtään tarroja enempää päällekkäin, sillä se polttaa lämppärit eikä takuu korvaa väärää käyttöä. L:t 190 kumin päällä puolestaan jäävät vajaiksi jolloin kumiin jää kylmä raita.

Prot JAM:lta tai MP-hotellilta varmaankin osaisivat sanoa tähän mielipiteensä.

Itse alan himoita toisia lämppäreitä, jotta saisi varakumitkin teltassa lämpimiksi... Näin se nälkä kasvaa syödessä.
biggrin.gif

Ehtoot

jake
Ymmärrykseni mukaan noita XL:iä voi käyttää myös 180-renkaalla kunhan on tarkkana miten ne siihen renkaan päälle asettaa. Lämppärit eivät saa mennä yhtään tarroja enempää päällekkäin, sillä se polttaa lämppärit eikä takuu korvaa väärää käyttöä. L:t 190 kumin päällä puolestaan jäävät vajaiksi jolloin kumiin jää kylmä raita.

Prot JAM:lta tai MP-hotellilta varmaankin osaisivat sanoa tähän mielipiteensä.

Itse alan himoita toisia lämppäreitä, jotta saisi varakumitkin teltassa lämpimiksi... Näin se nälkä kasvaa syödessä.
biggrin.gif
IRC toimii L -kokosena hienosti sekä 180/55 -kokosen Pirellin, että 190/55 -kokosen Dunlopin päällä. Ei jää kylmää kohtaa.

Onko jollain kokemusta siitä, että kuinka paljon on eroa sillä onko alla D211 GP Racer vai D211 GP ja onko slicksi vai kuviollinen?
Kauhea painiminen itseni kanssa, että kuviollinen vai slicksi. Kuviollinen helpottaisi elämää, mutta jos slickillä saisi paremmat kierrosajat turvallisemmin/helpommin, niin ehdottomasti plussaa.

Entä onko kuviollinen D211 GP myös kadullakin ajettava vai ihan pelkkä ratarengas? Ei siinä märkäpito (katuajoa ajatellen) tarvitse kummoinen olla, mutta kunhan nyt ei ihan saippuaa olisi. Ilmeisesti nuo kuviolliset renkaat on katuajossa normaali rengaspaineilla ihan kulutus kestäviä. Seos kuviollisissa olisi tod.näk. edessä soft tai med ja takana med.

Entä onko kuviollinen D211 GP myös kadullakin ajettava vai ihan pelkkä ratarengas? Ei siinä märkäpito (katuajoa ajatellen) tarvitse kummoinen olla, mutta kunhan nyt ei ihan saippuaa olisi.
Ainakin tuo Racer tuntuu kestävän katuajoa ihan mukavasti. Pirun liukashan se on sateella ja kuivallakin muutaman (3-4) ensimmäisen kilometrin ennen kuin vähän lämpenee.

Onko jollain kokemusta siitä, että kuinka paljon on eroa sillä onko alla D211 GP Racer vai D211 GP ja onko slicksi vai kuviollinen?
Kauhea painiminen itseni kanssa, että kuviollinen vai slicksi. Kuviollinen helpottaisi elämää, mutta jos slickillä saisi paremmat kierrosajat turvallisemmin/helpommin, niin ehdottomasti plussaa.

Entä onko kuviollinen D211 GP myös kadullakin ajettava vai ihan pelkkä ratarengas? Ei siinä märkäpito (katuajoa ajatellen) tarvitse kummoinen olla, mutta kunhan nyt ei ihan saippuaa olisi. Ilmeisesti nuo kuviolliset renkaat on katuajossa normaali rengaspaineilla ihan kulutus kestäviä. Seos kuviollisissa olisi tod.näk. edessä soft tai med ja takana med.
Ei liene harrastelijatasolla mitään vaikutusta kierrosaikaan onko kuviollinen vai slicksi.

Eturenkaaksi kannattaa otta se soft kun ei sitäkään saa ajamalla loppuun sitten millään.

Back