• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

BMW R 1200 GS  heikkoudet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hondamania
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse kun aikoinaan koeajoin 1200GS:n niin vieressä ollut nainen oli haukkunut omaa 1200RT:tä hiukan rumaksi verrattuna aikaisempaan FJR:nsä, mutta Gessusta tuli heti kommentti "Se vasta ruma onkin".    Nyt vuoden / 20 000 km käyttäneenä pidän tätä jopa kauniina, ja on persoonallinen pyörä joka herättää keskustelua ihmisissä.

Perus GS:ssä hiukan sirompi kuin Adventure.  

Pyörän ainoa heikkous: sateella ilman laukkuja ajettaessa kastelee takamatkustajan ikävästi, mutta taka- ja sivulaukut auttavat tähän aika hyvin.  Lisäksi saatavana erilaista lippaa taakse ja huggeria takapyörän päälle, joilla voi pikkasen yrittää parantaa tilannetta + etulokarin jatke (www.wunderlich.de ja www.touratech.de).  

Oma takamus kestää hyvin vakiosatulaa,  kesän reisulla tuli yli 6000 km ajoa kahdessa viikossa ja pisin päivämatka oli yli 1000 km. Olisin heti halunnut lähteä uudelle pitkälle reissulle tällä pyörällä.   Todella leppoisa mukava ajoasento.  Välillä voi ajaa vaikka seisten, jos paikat rupee puutumaan.

Pyörä on toiminut hyvin eli ei ole ollut teknsiä ongelmia.  Minun pyörä on tehostimella varustettu (vuosimallit 2004-2006) ja itse tykkään näistä jarruista, tuntoa on riittävästi ja tehoakin löytyy jarruista sitten tiukassa tilanteessa.   Tehostin ei vaatinut minulla yhtään totuttelua kun siirryin japsista tähän pyörään.

Hidasajotreeneissä kytkin on sietänyt hyvin luistattelun, kunhan ei pidä kierroksia korkealla (moottori jaksaa vetää jo tyhjäkäynnilläkin). Kytkimestä saa kyllä käryä ilmoille, kun luistattaa reippailla kierroksilla, mutta pienet käryt sen pitäisi kyllä kestää.

Tärinä ei ole mitenkään häiritsevä.  Rivineloseen verrattuna tärinää on enemmän, mutta kun ajoin Ducatin 1100 Multistradaa niin Bemaria voi pitää täysin tärinättömänä.

Nyt pyörässä on Mezlerin Roadtec Z6 katurenkaat ja asfaltilla viihdyttäessä paljon kivemmat kuin alkuperäiset sekarenkaat.  Sivutuuliherkkyys pieneni ja suuntavakavuus parani entisestään.  

Alkuperäisen pleksi vaihtui pitkän kokeilun jälkeen MRA:n tuotteeseen.  Puuskittaisessa sivutuulessa kuljettaa hiukan heitellään, mutta senkin sietää.  Tässä kriteerissä täyskatetut matkapyörät vievät todennäköisesti voiton, mutta ...

Minä ainakin tästä pyörästä tykkään, enkä ole vielä löytänyt parempaa pyörää mihinkä sen vaihtaisin.

terve

ei GSän normipenkki huono ole
smile_org.gif
ja jos takamus puutuu niin sitten voi ajella seisten. Ajelin 1200km päivässä viikko sitten liettuasta unkariin ja tuollaisen siivun kyllä vetäsee ilman suurempia tuskia. Tosin ajelin kaikki kylät läpi seisten ja istuen vauhdikkaat tiet. Pitempiä matkoja varten pitäisi kyllä saada "autocruise", kun kaasukäsi tuppaa puutumaan

Minäkin olen vain 168 pitkä mutta kyllä tuolla GSällä pärjää kun katsoo mihin pysähtyy ja kovapohjaiset jalkineet auttaa kovasti varpailla tasapainoillessa

Takalaukku kuulemma menee rikki helposti, mutta uusien laukkujen kiinnitys on vahvistettu metallilla, joten senkin pitäisi olla kunnossa(kiitos GS kolleegalle joka tarkasti minun laukun viking linen jonossa Tukholmassa, terveisiä vaan
wink.gif
)

Ehkä tähän mennessä (7tkm)huonoin kokemus on tankin pienuus -> jatkuvaa tankkausta ja minulla ainakin tankin mittari ei seuraa menoveden vähenemistä mitenkään hienostuneesti vaan se näyttää täyttä aina kunnes tippuu melkein tyhjäksi kerralla.

Polttoainemittarista voi kyllä noottia laittaa, toimii kuinka sattuu. Näyttää täyttä tankkia ja sitten yhtäkkiä putoaa varoitusvaloille. Paras tapaus toistaiseksi: mittari ei vielä vilkuttanut viimeisiä 70 kilometriä kun tankkauksessa säiliöön meni 20,35 litraa.
Uuudemmissa vuosikerroissa on polttoainemittarin anturia muutettu ja ongelmaa ei kai ilmene.

Janlipolle terveisiä
smile_org.gif
Mäkin sain sitten laukun vaihdettua uuteen vahvistettuun.

Polttoainemittarihomma on softavika ja korjaantuu tyypillisesti, kun pyörän tietokoneitten ohjelmistot päivitetään huollossa. Joissain 2004-sarjan mopoissa tosin anturikin meni uusiksi, mutta se oli sitä alkukankeutta vaan.
Polttoainemittari tosin toimii normaalistikin vähän hassusti. Ekat puoltankkia näyttää täyttä ja sitten hupsahtaa kerralla puoleen. Ei haittaa, kun tietää.

FIN_GSer

Itte oon kohta 4 v veivannu Gessulla, enkä muita tartte (paitsi toisena on HD, mut sitä ei lueta). On se vaan karu peli mut toimiva, eikä sitä oo tehty silkkipe...seille, vaan juurikin iron b..lle. Voi ajaa mettätietä, soratitä, rataa, moottoritietä, tehdä matkoja tai ajaa ihan missä vaan. (suohonkin uppoo paremmin kun muut) Missään ei oo ykkänen mut kaikissa pärjää hyvin, eli kokonaisbojoissa on ykkönen.
Tosi on et GS kuumeesta pääsee vain ostamalla GS:n. Mut varoituksen sana; GS saattaa aiheuttaa riippuvuutta.  
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif

Tapasin tänään yhden hyvistä ajokavereista, jolla on myös ollut Pannari nyt kolme vuotta. Oli käynyt lauantaina Vaasassa Käyttöautossa kokeilemassa uuttaa Gessua. Ja kehui peliä silmät säkenöiden ja kaupanteko on selkeästi menossa. Mikä ihme siinä pyörässä noin vie vanhankin miehen mennessään ? Kysyin kyllä heti että otitko nyt varmaan aamulla kaikki pillerit  
biggrin.gif

Perhana, kuume senkun nousee. Auttaiskohan tähän asperiini.

062802moto_prv.gif

No nyt kun olet kuullut ns. toisen käden tietoa eli toisten kokemuksia pyörästä niin lieneenkö korkea aika hankkiutua koeajolle, jotta saat sitten sitä ensi käden kokemusta...
tounge.gif
.

Eihän se muulla tuosta enää selviä...

lykkyä tykö päätöksille...
biggrin.gif

t. pozo

062802moto_prv.gif

Kauhea GS-kuume meneillään ...

- liian korkea minulle ? (olen 178 cm hukkapätkä ja Panissakin menee välillä varvustamiseksi)
- tottunut hyvään tuulensuojaan, Gessussa paljon vaatimattomampi ==> mitenkähän tuulen tuiverrukseen taas tottuu ?
- täriseekö kuitenkin ajossa häiritsevästi (Pani käytännössä lähes tärinätön)
- miten pitkät matkat eli rautaperseet sujuu, ..
- kauhea kura- ja vesilinko, ...
- kuiva kytkin, ei paljon luistatella ...
- karun näköinen laite, vaimon eka kommentti oli että "ei ikinä meidän taloon"
- kestävyys: perinteisesti BMW ollut kestävä merkki, ...
Pakkohan tähänkin soppaan on lusikkansa lyödä vaikka kaikki taitaa olla jo sanottu..

Vaihdoin R1100S:stä R1200GS:ään viime kesäkuun alussa.

- Liian korkea? Mä olen 174 cm ja persjalkainen. Vakiopenkillä sen alemmassa asennossa yltää riittävän hyvin maahan. Ei onkelmia epätasaisessakaan maastossa kunhan on tarkkana.

- Tuulensuojaa saa kun menee mökkiin. Okkispleksin sahasin lopulta 15 cm matalammaksi että sain kypärän suunnilleen puhtaaseen virtaukseen ja jytinättömäksi. Okkispleksin sivulevikkeet antavat yllättävän hyvän suojan käsille ja hartioille.

- Tärisee varmaan enemmän kuin V4, mutta en osaa sanoa kun mulla on ollut pelkästään 1- tai 2-pytyyisiä. Tärinä ei häiritse.

- En ole innostunut kovin pitkistä matkoista. Palasin just lomareissulta Lapista ja siellä tuli ajeltua 400 - 600 km päivämatkoja jotka eivät ainakaan puuduttaneet mitenkään. Ainakin jos lähtee hiekkamaanteille, on paljon enemmän ohjelmaa ja silloin persaus ei ole liimautuneena penkkiin samaan asentoon, eikä puudu läheskään niin herkästi.

- Kuraa lentää jos ajaa kuratiellä. Mun mielestä toi ei heitä sitä niskaan mitenkään ihmeemmin kuin muutkaan. Ajelin parina päivänä TOSI kuraisi hiekkamaanteitä ja ainoastaan housut oli polvista alaspäin kurassa. Ja kengät. Ja pyörä.

- Kytkintä voi säästää kun ei käytä kovin paljon kierroksia lähdössä. GS:ssä on nimittäin sellainen traktorivääntö että se lähtee lähes tyhjäkäynnillä liikkeelle. Kyllä kai nää kytkimet kestää sen 100 tkm? jos ei akselin stefa ala vuotamaan ja öljy joudu kytkinlevyyn. Sitähän oli joskus ainakin näissä 1100- ja 1150-kuutioisissa. 1200:sta en tiedä.

- Mullakin meni aikansa ennekuin pääsin sen yli että se on RUMA. Nyt en enää välitä koska käytännöllisyys menee ulkonäön edelle.

- Kestävyydestä en osaa sanoa koska tää on ollut mulla vasta 2 kuukautta ja 5 tuhatta kilometriä. Mutta kilsaakaan en vaihtaisi pois!  
sport05.gif

Eli pettymyksiä: no pleksi on vähän huono mulle, oma kustomointikaan ei sitä tehnyt täydellisdeksi eikä Touratechin Sport Screenikään ollut hääppöinen. Mutta kehitys jatkuu, kyllä siihen varmaan jostain vielä löytyy sellainen pleksi jonka takana ei jytise.

Jarrutehostin on kans vähän kyseenalainen juttu, se on aika herkkä tottumattomalle. Pienellä nopealla jarrukahvan painalluksella saa aikaan kunnon töksäytyksen joka tuntuu superärsyttävälle. Olen siihen jo vähän tottunut niin että painan hitaasti ja kevyesti. Äkkitilanteessa se on ihan ok. Mutta jos saisin valita, ottaisin vm. 2007:n jossa ei tätä tehostinta enää ole. ABSit ja osaintegraalijarrut ovat minusta sinänsä hyvät, on niiden toimivuutta jo kokeiltu aika paljon hiekalla ja poroja väistellessä. Ja ABSithan saa pois päältä jos haluaa hiekalla käyttää perinteistä takajarrua.

jaa vai että gs-kuume iskee pannarin jälkeen, ei ois ihan heti uskona. no mutta jos meinaat vaihtaa niin täällä on yks pannari-kuski kiinnostunut ostamaan lisähemppeitä mitä oot pannariin hankkina, jos meinaat riisua varusteet, tai no jos se gs-kuume pääsee sittenkään nousemaan...

Negatiivisin piirre tuossa laitteessa on hinta.
sad_orig.gif
Tää nyt toki riippuu siitä keneltä kysyy, mutta kahdella kympillä kun saa kunnon kyykkärin, oikean enduron ja Hawajin matkan... Itsellä on kans suuri houkutus isoa gessua kohtaan, mutta hinta on niin järkyttävä, että ei duunarin palkoilla...

Jos joku puuttuu tuohon laskentakaavaani, niin.. ..uusi Suzuki SV 1000 S 10 000€, uusi enduro (useita) noin 7000-8000 € tai vaihtoehtoisesti 650 kuutioinen V-stormi matkamiehelle 8500 € ja Hawajin matka 2000 €
tounge.gif

Nyt syyskuussa pitäisi kuulemma olla F800GS esillä Pariisissa...

Jos ei sitten ole pilattu ketjuvedolla, niin veikkaan aikamoista menekkiä.

No, takaiskarin toiminta on kyllä huonoa. Mutkasta ulos tultaessa perä tuntuu välillä todella huteralta. Sama ilmiö tapahtuu nopeasti kiihdytettäessä, kun vaihtaa vitoselta kutoselle. Olen kiristänyt paluuvaimennusta ihan ääreen asti, mutta ei se tunnu auttavan. Voihan tosin olla että mun iskari on ollut uudesta asti rikki. Vaihdan talvella siihen Öhlinssin tavarat. Muuten gs on kyllä hieno laite.

Joo,löysältä tuntuu vallankin kun vähän enemmän kuormaa päällä. Ratkaisu taitaa olla Öhlins, Wilbersiäkin olen gessuissa nähnyt - minkälainen lienee.

Nämä asiat on itsellä nyt jo "listalla" pohdittavana:
- liian korkea minulle ? (olen 178 cm hukkapätkä ja Panissakin menee välillä varvustamiseksi)
- tottunut hyvään tuulensuojaan, Gessussa paljon vaatimattomampi ==> mitenkähän tuulen tuiverrukseen taas tottuu ?
- täriseekö kuitenkin ajossa häiritsevästi (Pani käytännössä lähes tärinätön)
- kuiva kytkin, ei paljon luistatella ==> kestääkö enemmän kuin 50.000 km ?
- karun näköinen laite, vaimon eka kommentti oli että "ei ikinä meidän taloon"
- kestävyys: perinteisesti BMW ollut kestävä merkki, mutta viime vuosina on tuntunut että uudempien Bemujen kuskit vierailee takuuasioissa aika taajaan pajalla <=> laatu ei ole esim. Hondan tasolla enää ? (takuuaikana ei tietysti niin väliä, mutta tuleeko kallis pyörä ylläpitää takuuajan jälkeen, CAN-väylineen, softineen yms.)
Eipä ole Gessulla tullut ajetuksi metriäkään, mutta minusta se on aivan loistava mopo siitä huolimatta. Pannarini edellinen omistaja nimittäin vaihtoi GS:n, joten minun pelimerkkini riittivät himoitsemaani matkapyörään
biggrin.gif

Pannua edeltävä pyöräni oli kuitenkin RT, joten jotain käsitystä on Bemun kanssa elämisestä. Poimin quoteen vain ne kysymyksesi, joihin on jotain annettavaa.

Korkeus:
Miten ihmeessä Pannu VOI olla liian korkea a) 178 senttiselle tai b) kenellekään Bemusta haaveilevalle? Onko sulla ST1100 vai? RT:lla ajaminen oli minullekin (180 cm) varvistelua, mutta Pannussa yltävät kantapäät maahan vaikka jalkatappien kohdalta, siis leveällä ja tukevasti.

Tuulensuoja:
BMW LT:n, Wingin ja Volvon tällä puolen ei taida Pannarikuskin näkökulmasta olla muita kuin tuulisia mopoja. Ei kai tuo ole Gessun tavoitekaan, vaan käyttäjän valinta.

Täriseekö:
No totta hefletissä. Mikä tahansa mikä ei ole Pannari tärisee varmasti, ellei ole 6-sylinterinen. Se on sitten eri asia, että ison twinin tärinä ei ole pienen nopeakäyntisen nelikon hermostunutta sormiavalkaisevaa värinää vaan rauhallista vapinaa joka ei välttämättä käy samalla tavoin sormille ja hermoille kuin nelikon amplitudiltaan pienempi värinä.

Kuiva kytkin:
Kytkin vaihdetaan sitten kun se on kulunut, eikä tämä käsittääkseni ole BMW tekniikan heikko puoli *huollon kannalta*.
Enemmän voi ollakin eroa sillä, että kuiva kytkin on kömpelömpi käyttää kuin pehmeästi tarttuva öljyssä uiva ja ison twinin vahva vetoalue on kapea. Mutta ole nyt varovainen, minä puhun 1150 ja 1200 RT:n pohjalta, GS:n kone on eri versio. Muistathan, että sitten kun bokserimiehet puhuvat alaväännöstä, he eivät tarkoita yli 100 Nm tyhjäkäynniltä punarajalle, vaan jotain muuta. Yhdistelmän 1500 RPM ja suurin vaihde voi unohtaa.

Karun näköinen:
Mutta sehän on Bemari! Bokser-BMW on moottoripyörien Volvo 240. Se että kummankin meriitit ovat jossain muualla kuin ulkonäössä ja huippunopeudessa ei tarkoita, etteikö niitä olisi.

Kestävyys:
Ei kommenttia nykytekniikasta, koska omani oli vanha malli. Mutta ainoa nikottelu RT:ssa jolla ajoin välin 31.000 - 43.000 km oli sohlo takaiskunvaimennin. Onneksi BMW merkkinen varaosa on niin paljon kalliimpi kuin Öhlins, ettei tarvi edes harkita muuta kuin kunnollista.

Muuten oli huoleton peli, paitsi että öljypullon raahaaminen mukana akselivetoisessa pyörässä on sietämätöntä.

Tuon öljyn kulutuksen tuosta edellisestä nappasin:
- paljonko se oikein käytännössä kuluttaa ?
Eli paljonko sitä pitää olla mukana
tounge.gif

sport05.gif

Tuon öljyn kulutuksen tuosta edellisestä nappasin:
- paljonko se oikein käytännössä kuluttaa ?
Eli paljonko sitä pitää olla mukana
tounge.gif

sport05.gif
Tämä on käsittääkseni hyvin yksilökohtainen asia ja yksi bokseri kuluttaa enemän, toinen vähemmän ja kolmas ei lainkaan.

Oma 1150 putosi tehtaan öljyillä ylärajalta alarajalle noin 2000 km maantieajolla, joten aika nopsaan siirryin ostamaan vastaavaa Nesteen öljyä noin neljäsosahinnalla.

Merkkien väli on puoli litraa, joten jo puolen litran pullo satulan alla takasi sen, ettei aivan heti tarvitse olla ostettavista palveluista riippuvainen, vaikka tuota paksua öljyä ei aivan joka bensikseltä saakaan.

Kustannuskysymys tuo ei ole kun Nesteen 4 litran öljytonkka maksaa selvästi alle 20 €, eikä 2000 km lisäysväli ainakaan minulle ole mikään ongelma. Mutta koska se kulutus riippui vähän ajotavastakin ja siirtymineen 700 km käsittävä ratapäivä pudotti pinnan ylärajalta alarajan allekin niin oli turvallisempi mieli kun on matkassa tippapullo mistä lisätä.

Jonkin verran vaihtelua noissa tuntuu olevan. Minulla ei pian 20000km ajettu -07 mallinen Gessu kuluta lainkaan öljyä. Tai no, ehkä se öljypinta on pari milliä siinä tarkistussilmässä laskenut 7000km aikana.

Omassa RT:ssä mittarissa 6.000 km ja vielä öljynpinta on puolenvälin yläpuolella. Ajotapani aika rivakka, joten oma ysilöni ei onneksi ole kovin perso öljylle.

- Kytkintä voi säästää kun ei käytä kovin paljon kierroksia lähdössä. GS:ssä on nimittäin sellainen traktorivääntö että se lähtee lähes tyhjäkäynnillä liikkeelle.
Tästä vääntökone-käsitteen erilaisesta merkityksestä jo aloittajaa varoitinkin.

Onhan siellä traktorin vääntö, edellyttäen, että traktorin tyhjäkäynti on säädetty n. 3500 RPM:
http://www.akrapovic-exhaust.com/main/catalog/products-catalog.htm

En suinkaan sano tätä väittääkseni boxeria tai kuivaa kytkintä kelvottomaksi, koska eivät ne sitä ole. Ja liikkeelle pääsee kyllä kytkintä kiusaamattakin.

Mutta kyllä se traktorin alavääntö vain asuu muualla ja tämä boxerin "laajavääntöinenkin" versio on sangen piikikäs ja kapea-alainen samankokoiseen nelikkoon verrattuna.

Jos oikein muistan niin tuossa Akran kuvassa on myös Pannun vääntökäyrä mukana. Sitä ei vain näe, koska se menee joka kohdassa yli tuon valitun skaalan maksimiarvon
062802jumpie_prv.gif

Saapa nähdä millainen vääntö tästä saadaan aikaan
tounge.gif

Back