Tänään olin lopulta koeajolla. Kaveri vaihtoi Paninsa pari viikkoa sitten uuteen Adventureen ja tein sillä parin tunnin lenkin. Loimaalta Turkuun (tuli sopivasti myös motaria) ja Liedosta Härkätietä Koskelle ja siitä takaisin Loimaalle. Tulee väkisinkin verrattua nykyiseen pyörään eli Pannariin, mutta tässä nyt "tuntoja":
Ajoasento yms.
- jalat ylti maahan, mutta varvustaen (menettelee yksin, mutta hieman mietityttää kun kyytiläinen hyppää taakse ==> mennäänkö heti nurin, tosin sivujalla pitäminen auttaa)
- tapit, satula, stonga sopi suoraan käteen (ainakaan en mitään käsien/jalkojen puutumista huomannut)
- jakkara suht hyvä, parempi kuin Panin vakio, mutta huonompi kuin minun Sargent
- vilkut on oudot, varsinkin se palautus (minkähän insinöörityön tuloksena tällainen ratkaisu on alunperin syntynyt?)
- "ajotietokone" on aika köyhä, miksi ihmeessä näkyy vain yksi tieto kerrallaan vaikka näytössä olisi tilaa ?
Ajo-ominaisuudet:
- parasta tässä pyörässä
- kulkee tasapainoisesti, ei ota tuulta, kevyt ajaa
- motarilla 130-150 meni ihan raiteilla
- taittuu kurveihin uskomattoman hienosti, routavaurioisella mutkatiellä ei alle 110 meinannut pysyä millään
- jousituksen pitkästä liikkestä johtuen sen voi pitää löysällä ja silloin taas mennään pehmeämmin
- liikkeellelähtö ei ollut mikään ongelma eli hieman isommalla kaasulla vaan, itse totuin heti
- jarrut vaatii voimaa enemmän kuin Pani, mutta OK
- kevyt nostaa keskituelle, vaikkei nostokahva minun ergonomialle sopinut (runkoputkesta vain kiinni)
- alla olleet touratechit oli aika liukkaan oloiset kostealla: suojatien kohdalla lipsahti ja samoin urapaikkauksessa
- soralle en uskaltanut kaverin uudella pyörällä mennä, mutta uskon hänen kommenttiinsa että menee hienosti
Aerodynamiikka:
- pyörä ei ota tuulta, mutta puuskittainen tuuli ottaa kyllä kuskiin (toisinpäin kuin Panissa)
- virtaukset kypärälle "puhtaat" eli suht hiljainen ja ei vipota
- tuuli tulee käsivarsille ja olkapäille selvästi (oli +10 ja kylmää tuli selvästi, minulla on lämpöliivi mutta ei tietenkään tässä mopossa pistoketta mukana)
- polvet ja reidet aika hyvin suojassa, mutta jalkaterille tuli ainakin vesi heti "sisään" (tähän on kai jotain suojia saatavana sylinterien alle)
Moottori & Vaihteisto:
- alkuun tuntui tosi laiskalta: kiihdyttäessä tuntui että vain tärinä lisääntyi, mutta mitään ei tapahtunut (osasyy on se, että pakoäänet ei kuulu ja Panissa minulla "räyhäputki" johon on tottunut)
- hieman enemmän ajettua ja testattua kiihdytystä 0-100, 90 => 120 yms. huomasin että kyllä se loppujen lopuksi ihan mukavasti kiihtyy, mutta häviää kyllä Panille (minun mielestä)
- ja se vääntö ei ole Panin luokkaa niinkuin tuossa Hannu59 jo totesikin
- alle 3.000 ei oikein kannata ajaa, tulee sellainen nuhapumpputunnelma ja tärinää ==> laatikkoa pitää käyttää eikä ajella kuutosella !
- ikävin piirre oli 4.000 alkava selkeä tärinä sarvissa, osuu onneksi n. 120 kohdalle eli 115 menee vielä ihan sukkasillaan
- tärinä ei ole kylläkään niin "korkeataajuista" kuin esim. FJR:ssä eli voipi olla että siihen tottuu (mutta Pani on kyllä tässä kohtaa täysin värinätön tähän verraten)
- startatessa ja kaasua käskettäessä esiintyvä tutina ja sivuheilahdus ei minua häirinnyt
- kytkin oli ihan OK
- vaihteet kevyet käyttää ja tykkäsin jopa enemmän kuin Panin lootasta, 1-2 kuulee kyllä sen kuuluisan klonk mutta eipä ainakaan minua haitannut (ajan kyllä tulpilla !)
- samoin moottori ei minusta tuntunut mitenkään äänekkäältä (venttiilien kilinää yms), voipi johtua noista tulpista tai sitten vain uutuuttaan hiljainen peli (1300 km mittarissa)
Nyt kyllä ymmärrän miksi tämä on suosittu peli ja kaikki kehut ei ihan ole tuulesta temmattuja. Paras puoli on selkeästi ajo-ominaisuudet, minulle suurin "miinus" on istumakorkeus ja moottorin tärinä. Putki pitäs kyllä vaihtaa äänekkämpään, Acra tai Termi. Jos tässä olis ominaisuuksiltaan sellainen kone kuin Panissa, tää olis ihan huippu (ainakin minulle). Tässä joutuu kuitenkin toteamaan että hieman kuume laski, ei tämä niin superhyvä ole Paniin verrattuna vaikka ihan asiallinen laite onkin. Joten tältä syksyltä ostos jää luultavasti tekemättä ellei nyt joku tuosta ojenna välirahaa kouraan. Mutta kuka tietää mitä tapahtuu kun tässä talvi mietitään ....