Mutta minä en tunne montakaan motoristia, jotka ajavat suosituspaineilla. Tunnetko sinä?
Joo, on se kumma kun kaikki maailman mopo ja rengas valmistajat ei tiedä että pohjolan perukoilla elää maailman viisain kansa joka tietää että tehtaan ja rengasvalmistajan neuvomilla paineilla ajo on vaarallista... Turvallisia ajokilometrejä vaan kaikille....
Olin tuossa pari vuotta sitten erään johtavan rengas valmistajan koulutuksessa liittyen renkaan käyttäytymiseen eri lämpötiloissa. Siellä ei kyllä puhuttu mitään siitä, että annetut ohjeet ei toimi sitten Hangon pohjoispuolella.
"En tiedä kuinka paljon yli suosituksen oli tuo lukemasi neuvo LT:n rengaspaineiksi "
No lämpimässä renkaassa ero olisi yli 1 bar, eli reilusti 25% yli tehtaan suosituksen..... hyvää päivää ja gute nacht jos moinen ei vaikuta pysähtymismatkan pituuteen merkittävästi.
Koskapa tämä inttäminen lienee saanut alkunsa meikäläisen vinkistä Enkelinsieppaajalle pitää jopa 0,5 bar enemmän painetta renkaissaan kuin tehtaalla liimatussa sivulaukun kannen tarrassa lukee, saanen jotain taustaksi selvittää minäkin.
Tämä ei ole missään tapauksessa minun keksintöni. Olen ollut yli kolme vuotta suhteellisen aktiivisena jäsenenä pääosin amerikkalaisella BMWLT.com -foorumilla ja seurannut siellä rengaskeskusteluja. Jos siellä kysäisee rengaspainesuosituksia LT:hen saa heti kymmenen vastausta jossa suositetaan paineksi 42 / 48 psi (2,9 / 3,3 bar) kun taas tehtaan suositus on 36 / 42 psi (2,5 / 2,9 bar), joilla taas ei oikein kukaan tunnu ajavan. Monet ajaa jopa paineilla 44 / 51 (3,0 / 3,5 bar).
Tyypillinen ongelma erityisesti Bridgestone BT 020 mutta myös Metzeler ME880 -(etu)renkaille on ns. "cupping" eli renkaan kuluminen ikäänkuin sahanterämäiseksi. Tämä puolestaan aiheuttaa renkaan ennenaikaisen kulahtamisen, ulvonnan kaarreajossa ja voisin kuvitella, ettei sen pitokaan enää ole parasta mahdollista tasoa.
Se, kumpi ompi pahempi, että ajaa vähän kovemmilla paineilla ja pitää renkaansa ajokelpoisena pidempään vai pitää kiinni tehtaan aikoinaan 90-luvun lopulla tekemistä päätelmistä ja kuluttaa renkaansa kulmikkaiksi, on tietysti jokaisen itse päätettävissä. Joka tapauksessa ABS-jarrut jeesaa onneksi tiukassa tilanteessa, mutta ei nekään tietysti ihmeitä tee...
Ja kun tuo heittämäni 0,5 bar kerkisi jo muuttua 1 barin ylipaineeksi, voisin siihen todeta, että ainakaan pyörässäni oleva SmarTiren rengaspainevahti ei kyllä koskaan rekisteröi semmoisia paineita. Se kertoo sitä paitsi renkaan lämpötilankin, joka edessä on normaaliajossa noin 35 - 40 astetta ja takana 50 asteen huitteilla.
En ole mikään sen kummempi rengasguru, olenpahan ottanut onkeeni toisten kokemuksista ja hyvin olen renkaillani toistaiseksi selvinnyt. Kuten jo muualla mainitsin, uskaltauduin jopa radalle melkein 30 tonnia ajetulla eturenkaalla eikä se missään vaiheessa osoittanut pettämisen merkkejä. Oma kantti ja kallistusvarat loppuivat paljon aiemmin...
Elii ajakaa millä paineilla lystäätte, pääasia on kuitenkin, että
tiedätte mitkä paineet renkaissanne ovat.
terv. pozo