• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autoilijat ajaa liian lähellä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vexi68
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toivottavasti pyöräilijän varusteista ei putoa mitään, esim sytytystulppaa, joka tiellä pomppiessaan saattaisi puhkaista takana liian lähellä ajavan auton jäähdyttäjän. Kannattaa käyttää turvavälejä.

Räkäise olkapääsi yli  
biggrin.gif
Tämähän osuu omaan visiiriin, tai ainakin pitää vi*utuksissaan muistaa visiiri avata ennen  
cool.gif
. Sitten ei voi ketää kyyditä, kun se menee sen visiiriin  
tounge.gif
. Ja rykäisy kunnon voimalla ja sihdaten, mulla ei varmaan riittäis powerit, ettei mene koko homma ns harakoille  
biggrin.gif
.. (mielikuvistelua *heh*)

Aikamoisia neuvoja täällä on, muitakin  
biggrin.gif
tounge.gif
.

Mä haluaisin ohjaustankoon kylttitelineen ja siihen kyltin, joka on helposti otettavissa käyttöön, jossa lukis esim "En tykkää että nokkasi on pakoputkessani! Vetäydy sieltä heti! PuskurinNu**ija!!"

Kyllä niin paljon välillä ärsyttää ja pelottaakin, kun itse yrittää ajaa turvallisesti ja varovasti!

Argh!!!!!  
033102ass_1_prv.gif
ekä kesä, pyörällä 535:lla Joutsasta Vaajakoskelle, pitkä alamäki 80 rajoitus. ajan 85-90 enempää en uskaltanut, takapeleistä näkyy ainoastaan täysperävaunurekan puskuri, koko alamäen ajan. eipä siinä aloittelija osannut muuta kuin "rukoilla", että mitään ei tapahtuis. mielenpäälle on kyllä asia jäänyt ja nyt kyllä joko vedän sivuun tai kaasutan tieheni, jos ei tutkaa näköpiirissä
062802moto_prv.gif

Toivottavasti pyöräilijän varusteista ei putoa mitään, esim sytytystulppaa, joka tiellä pomppiessaan saattaisi puhkaista takana liian lähellä ajavan auton jäähdyttäjän. Kannattaa käyttää turvavälejä.
Tankkilaukkuun raakoja kananmunia  
062802moto_prv.gif
Internet on taynna rohkeita bikereita jotka potkii peilit irti ja heittelee elefantteja takana ajavien paalle. Tien paalla niita sankareita ei vain nay.

Kyllä siellä ajelee moottoripyörätkin lähellä autoa. Tänään autolla liikkeellä ollessa kyttäsi mopo ohituspaikkaa pitkän aikaa. Niin kiinni takapuskurissa että hirvitti edes kaasulta nostaa jalkaa.

Ei oikein mahdu mun päähän miksi ajaa tehokkaalla pyörällä parin metrin päässä takapuskurista kun kiihtyvyys riittäisi vallan mainioisti terveelliselläkin marginaalillla auton perseestä. Nyt olis riittänyt että olisin koskenut jarruun, puhumattakaan vähänkään terävämmästä jarrutuksesta.

Kuiteskin. Kun mulle tulee auto rekkariiin kiinni, jätän edellä ajavaan itse niin paljon marginaalia että ei tarvi heti jarruttaa jos edellä ajava jarruttaa ja jää aikaa vilkutella jarruvaloja takana tulevalle idiootille. Sekös vasta autoilijoita V....taa kun ne näkee että jätän pitkän tyhjän tilan edellä menevään. Toinen vaihtoehto on poistua välistä, mutta taajamissa käytän tätä menetelmää.

Ei oikein mahdu mun päähän miksi ajaa tehokkaalla pyörällä parin metrin päässä takapuskurista kun kiihtyvyys riittäisi vallan mainioisti terveelliselläkin marginaalillla auton perseestä.
Enemmänhän se tehoa ja kiihtyvyyttä vaatii lähteä ihan takapuskurista ohittamaan, kuin että voisi ottaa edes vähän ennakkoa.

Nyt kun on kotilossa takapuskuri rutussa ja tän aikaansaamisen tason perusteella vielä ainakin jonkiaikaa niin voisi kyllä teippailla lappua takalasiin että ookko ny ihan tosissas että uskallat ajaa noin lähellä tällasta hanuria.
Pyörällä vaihtelevasti päästän ohi, käytän merkkikieltä tai teen itse turvavälin.

Nyt kun on kotilossa takapuskuri rutussa ja tän aikaansaamisen tason perusteella vielä ainakin jonkiaikaa niin voisi kyllä teippailla lappua takalasiin että ookko ny ihan tosissas että uskallat ajaa noin lähellä tällasta hanuria.
Pyörällä vaihtelevasti päästän ohi, käytän merkkikieltä tai teen itse turvavälin.
Mulla on kotilossa takahudlarissa tämä:
Kiroileva_Siili.jpg

Moikka (uusi jäsen).

Täällä roissakin on aika agressiivisia autoilijoita ja perässä roikkujia. Toistaiseksi päästän ohi jos tilaa on ja pidän turvavälin edellä ajavaan tietty. Pitää tottua tähän pyörään ja minulla on omituinen pelko koko ajan että pyörään tulisi pienikin naarmu.

Viestiketjun alkuun panija !
Mielenkiintoista luettavaa hyvä yleisö!
Kiitos vastauksista ja kuten huomaan, kaikilla vastaajilla on omat mielipiteet. Sen suon kaikille.
Ammatti autoilijana ja motoristina näen kaikenlaista fiksua ja töpeksijää liikenteessä. Ehkä joskus itsekin töpeksin !!
Mutta, eräs kirjoitti fiksusti, entä jos kaikki olis liikenteessä fiksuja, toisia huomioiva, niin näitä tilanteita ei tulisi.
Tiistaina olin työmatkalla ja juniori motoristi liimaantui perääni noin 4 metrin päähän mutkaisella tiellä,jossa oli 60km/h rajoitus. Itse ajan yleensä 10km/h yli rajoitusten (vastaus eräälle kirjoittajalle) ja näytin kädellä että ohi vaan. Ei poika mennyt ohi, vaan jatkoi perässä ja lähellä. Että meinaan, on meitä motoristejakin jotka ei ymmärrä turvavälin merkitystä. Itse en meinaa sakkoja ottaa kahvan vääntämisellä, vaan annan mielummin tilaa ohittamiselle.

Mopoista ja skoottereistahan on täällä oulussa väännetty nyt kättä urakalla kun ne patisteltiin autojen sekaan.

Eilen näytti taas isä mallia pojalleen miten mopolla ajetaan. 80 alueella tulin skootterin lähelle joka ajoin reunassa kuten kuuluukin. Juuri kun olin lähdössä ohi, (autolla liikkeellä) tämä sankari päätti nykäistä ilman vilkkua keskelle kaistaa. Eka ajatus oli että saatanan törppö, menee helvettiin siitä keskeltä kaistaa mopolla. (huomatkaa siis keskellä kaistaa, ei keskiviivan vieressä kuten pitäisi ryhmittyä). Vaihdoin jo toiselle kastalle ohitusta varen kun tämän sankari kurvaa vasemmalle risteykseen. Ei ryhmittäytymistä vaan keskelle kaistaa kuin kiusaa tehdäkseen eikä vilkkuja. Oli sekunnista suurin piirtein kiinni että olis alkanut skootterin ulkomuotomuuttua ja ajominaisuudet heiketä merkittävästi.

Kumpikin tietysti, sekä isä että poika shortseissa ja t-paita päällä ja croksin kopiot jalassa. Sentään kypärä.

Tyyttäilin kaverille ja se vielä katsoi risteyksestä ja näytin auton vilkulla että tällainen tais unohtua. Toivottavasti meni edes se perille tai ei tuolla ajotavalla ole kovin pitkäikäinen mopoilija. Ei ainakaan itseluottamusta puutu heikompana osapuolena.

Tosin pakko yhtyä edellisen kirjoittajan juttuun. Kyllähän itsekin tulee töpeksittyä aina silloin tällöin, ei siitä mihinkään pääse. Mopolla tulee käytettyä silloin tällöin hyväksi kiihtyvyyttä ja jää huomaamatta asioita. Yritys kuitenkin on säilyttää oma ja muiden tienkäyttäjien terveys.

Skoottereista ja mopoista kyllä väännetään aika paljon  
smile_org.gif

Olen omistanut skootterin vähän aikaa ja, tais olla joku peugeot trekker ja kyllä sillä liikenteeseen sopi kun noudatti sääntöjä tosin autoilijat eivät pitäneet kovinkaan tasa-arvoisena ja omat reaktiot piti olla kondiksessa kuten aina mutta tavallista tarkemmin.
Kaupunkiajossa mukava ajopeli.
Onko se sitten asenteesta kiinni että niinkin pieni asia kuin vilkku unohdetaan ja annetaan palaa? Itse tarkastan ajopelin kunnon jo lähtiessä oli se polkypyörä, skootteri, motari tai auto.
(ehkä olen vähän neurootikko mutta minusta ihan hyvä neuroosi). On hyvä tietää jos vilkku on kärähtänyt että tietää käyttää kättä kuten polkupyörälläkin.

Skootteri on kaupunkiajossa hyvä mutta kun isompi tie niin se tuska alkaa jo 60km rajoitusalueella. Hetkessä takana on iso jono ja onneksi kypärä päässä etteivät näkeneet kuinka punainen olin  
smile_org.gif

Otin rajoittimen pois ja nopeus nousi seittemäänkymppiin ja se ongelma poistui mutta poliisipelko sai minut luopumaan koko kapineesta.
Virheitä tulee sille ei mahda mitään kuten Joe sanoi.
Skootterilla on kyllä hyvä kiihtyvyys (ainakin trekkerillä) ja kerran kun lähdin valoista ja luulin tien olevan vapaa ilmestyi jalankulkija eteen ja se oli aika lähellä.

Tähän ei voi paljoa lisätä, Lainaus Joelta
"Yritys kuitenkin on säilyttää oma ja muiden tienkäyttäjien terveys."
Itse pidän etuna että on monta näkökulmaa eri ajopeleistä.
Kun olen autolla liikenteessä tai moottoripyörällä tulee seurattua noita mopoilijoita että onkohan tuo turvallista edes ohittaa.

Hauska tapaus lopuksi,
Kun ajoin sillä skootterilla niin tottumuksesta nostin kättä vastaan tulevallle isolle pyörälle ja komeasti nousi keskisormi ylös ja pelkäsin että vielä kääntyy ja hakkaa minut  
biggrin.gif

Itse tosin nostan kättä jos mopoilija nostaa ensin.

vexi68
Hyvä aloitus.

Mopoista ja skoottereistahan on täällä oulussa väännetty nyt kättä urakalla kun ne patisteltiin autojen sekaan.
Se onkin mitä loistavin temppu. Kävelijän ja skootterin nopeusero on valtava verrattuna auton ja skootterin eroon.

Vielä skootteriin pakolliseksi kevarikortti, jonka ikäraja vastaavasti alemmas, ja nopeusrajan nostaminen 60 tai 80. Sitten isommat nopeudet iän karttuessa.

VTR:llä minulla oli aikanaan tapana tehdä kohtuullisen tehokkaita tappokatkaisija-pamauksia näille persiissähiihtäjille, mutta eihän sellainen enää näillä ruiskukoneilla onnistu.

/MarcusB

PS. Olen ehkä hieman yliherkkä näille persiissähiihtäjille, jouduttani joskus 1996 tällaisen peräänajamaksi. Onneksi ei silloiselle pyörälle (tai minulle) tullut sen suurempia naarmuja. DS.
Mikäs kikka tää tämmönen on?  
tounge.gif
Tästä mallia
Haha ei hitto pitääpäs veturilla testata tuota.
tounge.gif

No niin nyt löyty oikea topic:rant:
Näistä "puskurissa" roikkujista, sen mitä itse liikun pyörällä tuolla liikenteessa, niin tuntuu että se on pahentunut, siis "puskurissa" roikkuminen:no::no:. Mihin muilla on kiire, yritän olla katsomatta peileihin, kun se "puskurissa" roikkuminen on sen verran vaarallista, yleensä itse käännyn jonnekin muualle, anna tilaa jos haluu ohi tai kiristän jonkun matkaa se jää sille tielle. Mutta sitten löytyy niitä erittäin röyhkeitä, jota voisi kanamunilla viskoo lasiin. Ihmettelen miten sellaista riskiä voidaan ottaa, no se voi olla se kateus, viha. Tikkurilasta-Tapuliin sellainen uudempi audi, isoa mallia. Perhana kun olisi se kypärä kamera, voisi alkaa julkaisemaan kuvia, videoita noista urpoista. Saisi häpeää toimintaansa:hanuria::hanuria:
Toinen mielenkiintoinen ilmio, on jos ei jaksa kattoo edessä olevan ajotyyliä, ohitat nätisti, ei vaaraa kenellään, niin eikö se kyrpä:blink:aja sinut kiinni ja roiku "puskurissa, vaikka ajat yli sen mitä se ajoi ja vedät väliä siihen ohitettuun. Siis mikä siinä on, ahdistaako se että se pääse suo ennen jonnekin:baahaahaa::baahaahaa:
Kyllä välillä on tunne että ei tää voi olla mahdollista, miten täällä pikku kylässä ei voi onnistua. No onhan meitä moneen junaan. Jengillä on kyllä nousut tuo nopeus ja riskinotto korkeammalle.....No onneksi tästäkin pääse kun antaa tilaa, mutta toiset ei ymmärrä, sitten ne hinaa siinä ja on jo toinen. Ei tää ajaminen oo helppoa välillä

Viimeksi muokattu:
pari päivää sitte ajelin pientä kantatietä säännösten mukaan.. perseessä roikku joku "vanhempi herrasmies".. pari kertaa repäsin vähän kaulaa.. ja eikö se taas roiku perseessä kiinni,, kyllä oli lähellä etten ois pysäyttäny ja käyny työntämässä :hanuria: sivulasista

Back