• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autoilijat ajaa liian lähellä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vexi68
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
HiTec sanoi:
Itse olen kertaalleen ollut tilanteessa kun se edellä menevä paku nakkasikin yllättäen liinat kiinni :kääk: No juu, pätevä syy hällä kun jono muutenkin tyssäsi, mutta tämän :pissed: takana roikkujan takia ei oikein itse uskaltanut hirveästi himmata => puikattiin pakun ohi, autojen väliin

Olisit vaan hissukseen hiljennellyt vauhtisi sen edelläsi olevan pitkän turvavälin verran niin takanatulijakin olisi ehtinyt hiljentää? Vai etkai itsekin ajanut liian lähellä..? =P

Se mikä korpeaa kun yrität jättää edelläolevaan turvaväliä niin eikö sieltä joku paukkaa ohi varmaankin samalla ajatellen että hittoako hidastelet ja sitten koukataan siihen eteen.
Ja sitten se että jos ohitetaan, ja ohittajalla on(esim motarilla) tilaa ajaa kauemmaltikin vasenta kaistaa niin siihen paukataan 10m päähän eteen ja pahimmillaan jarrutetaan

Viimeksi muokattu:
jamas sanoi:
Tuttuakin tutumpi tilanne 5-6 aikaan aamulla jolloin joskus menen töihin (autolla). Eli ajan 105-110km/h (todellista nop.) peilistä alkaa näkyä valot...lähenee lähenee lähenee ja perseeseen kiinni, mutta ei ohi millään.
Ja näitä 2-3 auton ryppäitä näkee muutenkin paljon juuri tuohon aikaan. Vastaan ei tule 5min ketään sitten 3 autoa ihan toisissaan kiinni ja taas pari min. tyhjää ja taas "rypäs".
Onko toi mun nopeus sitten juuri "kriittinen" jos ajaisin 95km/h menisvät ohi tai 120km/h ei tulisi perseeseen vai onko joku läheisyydenkaipuu mikä ajaa siihen tappituntumalle vähän niinkun itsestään.

Tuo se varmaan on, tai sit ajavat joutuisasti mut ei sit kuitenkaan uskalla jostain syystä lähteä ohi.
Ehkä kuvitellaan että se tuo turvaa - se on "helppoa" ajella toisen perässä, niiden valot valaisee tietä pitemmälle ja voi seurata vaan takavaloja.
Ehkä kuvitellaan että se eka ottaa kopin hirvestä muusta.

noissa omissa tapauksissa ei ollu kyse muutamasta kilometristä sinne tänne siinä nopeudessa - molemmilla kerroilla kävi mielessä että tarkoitus on ajattaa / tuupata mut ulos tieltä.

Toiset ei kyllä osaa pitää sitä turvaväliä, on helpompi pitää se pieni kuin iso....Koska se ajaminenkin helpottuu kun pitää sitä turvaväliä tai itse huomaan sen olevan paljon helpompaa.

specka sanoi:
Tuo se varmaan on, tai sit ajavat joutuisasti mut ei sit kuitenkaan uskalla jostain syystä lähteä ohi.

Tätä näkee rekkojen tapauksissa kanssa lähes päivittäin. Ajetaan ihan kiinni siihen rekan perään ja sitten ei nähdä mitään ja ei uskalleta/kuikitaan vähän väliä vasemmalta/oikealta..jne. Ihmetyttää miten se on niin vaikea ymmärtää, että jättämällä siihen rekkaan kunnon raon sen ohittaminen autolla on huomattavasti helpompaa..

Mikäs idea se on ajella (kustomeilla?) muutaman pyörän tosi tiiviissä telaketjussa? Oliko foorumeilla juttua jossakin Virossa ajaneesta suomalaisporukasta jossa vastaavanlaisessa tilanteessa tuli joku onnettomuuskin? Onko se jotain taitoajoa vai onko kaverit niin rakkaita, että turvaväli on liian paljon? Näin sivulliselta näyttää aika vaaralliselta tavalta ajella.

Niissä on paljon rautaa, joka magnetoituu tärinässä. Magnetismi sitten vetää ajoneuvot tiiviiksi ryppäiksi. Tiessä pitäisi olla demagnetointikäämejä muutaman kilometrin välein.

Kotarikuski sanoi:
Jos pöhäyttäis vähän ketjuspraytä ilmaan...? Ketjujahan tarvii joskus rasvata ja on hyvä testata että purkki toimii..

Kauan sitten yksi kaveri viritti pyöräänsä pienen pissapojan säiliön ja veti siitä pumpulta letkun pakosarjaan. Säiliön täytti muistaakseni polttoöljyllä. Sitten vaan hieman nappia painamalla savua ja hajua ilmoille. Ei kuulemma kovin moni viihtynyt rekisterikilvessä kiinni.

jamas sanoi:
Tuttuakin tutumpi tilanne 5-6 aikaan aamulla jolloin joskus menen töihin (autolla). Eli ajan 105-110km/h (todellista nop.) peilistä alkaa näkyä valot...lähenee lähenee lähenee ja perseeseen kiinni, mutta ei ohi millään.
Ja näitä 2-3 auton ryppäitä näkee muutenkin paljon juuri tuohon aikaan. Vastaan ei tule 5min ketään sitten 3 autoa ihan toisissaan kiinni ja taas pari min. tyhjää ja taas "rypäs".
Onko toi mun nopeus sitten juuri "kriittinen" jos ajaisin 95km/h menisvät ohi tai 120km/h ei tulisi perseeseen vai onko joku läheisyydenkaipuu mikä ajaa siihen tappituntumalle vähän niinkun itsestään.

Kyllä tuossa "kriittisessä nopeudessa" on minusta tavallaan ajatusta. Tai siis ainakin kuvittelen, että useimmilla säännöllisesti ylinopeutta ajavilla on se "oma kipuraja", jonka yläpuolella kuvittelee mahdollisen konstaapelin tulevan liian kalliiksi tai käyvän kortin päälle. Kun ohitukseen kuitenkin väistämättä tarvitaan se tietty nopeusero, niin sitten se "tarvittava" ylinopeus ei olekaan enää mahdollinen. Näin ollen ohitus jää tekemättä ja sitten kettuunnuksissaan yritetään vähän "työntää" lisää vauhtia siihen edelläolijaan.

Toki sekaan mahtuu kaikenlaisia suhareita, joilla hommassa ei ole mitään järjellistä tai järjetöntäkään selitystä. Ehkä raivostuttavimpia ovat ne, jotka "maaseudulla" ajavat 70km/h rajoituksesta riippumatta... Kun kasikympillä ajat itse ohi ja hituri katoaa taakse horisonttiin, niin eipä tarvita kuin kilometrin taajama, jolloin tuo samainen höhlä roikkuu kahden metrin päässä perästä.

Niin onkohan uusi ilmiö et mopottimet ei osaa ajaa 100 rajotuksella edes 100, muutamat vetelee 85 ja 90 ja autolla perässä meinaa hermot mennä....:dunno:
Kun olen pyörällä liikkeellä ei tarvi autojen roikkua taka lampuissa ja jos joku pääsee niin lähelle niin annan kyllä reilusti tietä.:p

jamas sanoi:

Menevät aivan varmasti heti ohi seuraavalla menetelmällä: Laitat vilkun päälle kääntyäksesi ja ryhmityt niin, että ohi mahtuu. Yleensä tuossa vaiheessa lyövät kaasun pohjaan ja ohittavat heti, jolloin voit palata kaistalle ja jatkaa ajoasi normaalisti eikä tarvitse edes hidastaa. Kyseessä on kääntyvän ajoneuvon ohitusrefleksi, jota perässäroikkuja ei voi mitenkään vastustaa.
Sen verran pitää tietysti olla pelisilmää, ettei aiheuta hämmennystä muille, kuin tuolle yhdelle.

Joskus tuo perässä roikkuminen aiheuttaa ei toivotunlaisen reaktion hiillostettavassa, joka tiputtaa viimeisenkin vauhdin pois ja sitten ajetaan tikkarinopeutta mittarin mukaan, tai jopa alle. Sekös takana tulevaa syö rotan lailla. :)

Pitkiss sanoi:
Joskus tuo perässä roikkuminen aiheuttaa ei toivotunlaisen reaktion hiillostettavassa, joka tiputtaa viimeisenkin vauhdin pois ja sitten ajetaan tikkarinopeutta mittarin mukaan, tai jopa alle. Sekös takana tulevaa syö rotan lailla. :)
Just näin, ja vielä valiten paikka ajokaistalta niin, että ohikaan ei pääse. Kiusa kiusaajalle.:grin:

Varmaan tuolla "kaikki on nähnyt kaiken", mutta kuka tietäisi mistä
helvetistä se kaikki täydellinen aivottomuus tuolla liikenteessä oikein sikiää :D.

Ei riitä, että pidetään lähtökohtaisesti ja täysin jääräpäisesti kiinni "omista oikeuksista"
vaikka siinä kustaan omaan sukkaankin samalla.

"Motariajo" varsinkin on laji, jonka sisäistäminen on liikennekulttuurissamme
todellisuutta vasta joskus hamassa tulevaisuudessa..... jolloin kotiloita ei varmaan
enää nykymuodossaan enää edes ole :D.

Tähän liittyen... ei varmaan olisi huonoimmasta päästä kerätä 50.000 nimeä lappuun
jossa vaaditaan lakia "Cruisen" kieltämiseksi lailla.

Sankat ovat ne joukot, jotka tuuppaavat liittymistä se 100 tai 120 asetettuna.....
ja vittu joo.... suoraan vasemmalle kaistalle kiinnostumatta paskaakaan siitä,
miten ja missä rytmissä muu liikenne kulkee.

Siihen se värkki sitten lukittuu.... vasemmalle kaistalle.... kuulapelit, puhelinsek... eiku sessiot,
ties mitkä alkaa..... oikealla kaistalla harvakseltaan autoja.... ja takana perkeleellinen jono
väkeä joka haluaisi.... ja voisi.... ajella ihan sitä todellista tikkarivauhtia menemään.

Tykki keulalla olis kyllä kova sana :D.

:kääk: :kääk: :kääk:..... peä halakijjaa justiinsa!

sami1024 sanoi:
Toki sekaan mahtuu kaikenlaisia suhareita, joilla hommassa ei ole mitään järjellistä tai järjetöntäkään selitystä. Ehkä raivostuttavimpia ovat ne, jotka "maaseudulla" ajavat 70km/h rajoituksesta riippumatta... Kun kasikympillä ajat itse ohi ja hituri katoaa taakse horisonttiin, niin eipä tarvita kuin kilometrin taajama, jolloin tuo samainen höhlä roikkuu kahden metrin päässä perästä.

:-) Samaa ihmetelly.. toimii samoin 80/100 alueilla ja kaikialla missä on "tyhjää" maantietä ja rajoitettuja pätkiä. -- 100sen alueella ajelee ne kiinni yrittämättä ja kun menee ohi katoavat aika joutuin peileistä, niin seuraavalla 80 tai alle alueella ovat puskurissa hetkessä, vaikkei alle tikkarin ajaskaan.

Itellä kuitenkin ennemmin niin päin että siellä tyhjällä tiellä mennään vähän rennommin ja sit kun tulee matalampi rajoitus otetaan tarkemmin - kun suurelta osin sille matalammalle rajoitukselle on ihan asiallinen syy, risteys, taajama tms.

Tuosta tuli mieleen nuo ohituskaistat. Jyväskylään useasti ajaneena on joutunut tuota nopeuden jojoilua katselemaan. 80 alueella ryömitään noin 70km/h ja sitten ohituskaistan alueella samat matoset painaa 120km/h lasissa, kunnes taas tulee se turvallinen 80 alue. Jos itse haluat ohi tietäen mitä tapahtuu ajonopeudelle ohituskaistan loppuessa ja 80 alueen alkaessa on vedettävä sellaiset vauhdit, ettei tarvitse miettiä lähtiskö kortti vai ei. :rant:

Jos haluaa vetää tikkari miinus 10, niin sovittaisi sen aina vallitsevaan nopeuteen eikä menisi on/off kaasulla.

Taas helpotti hetkeksi.. :grin:

Pitkiss sanoi:
Tuosta tuli mieleen nuo ohituskaistat. Jyväskylään useasti ajaneena on joutunut tuota nopeuden jojoilua katselemaan. 80 alueella ryömitään noin 70km/h ja sitten ohituskaistan alueella samat matoset painaa 120km/h lasissa, kunnes taas tulee se turvallinen 80 alue. Jos itse haluat ohi tietäen mitä tapahtuu ajonopeudelle ohituskaistan loppuessa ja 80 alueen alkaessa on vedettävä sellaiset vauhdit, ettei tarvitse miettiä lähtiskö kortti vai ei. :rant:

Jos haluaa vetää tikkari miinus 10, niin sovittaisi sen aina vallitsevaan nopeuteen eikä menisi on/off kaasulla.

Joo, tämä on kanssa yksi käsittämättömyys, johon en itse ainakaan ole järkevää selitystä keksinyt. Vain kaksi vaihtoehtoa tulee mieleen: joko ottaa vitun pahasti egolle jos joku ikinä ohittaa, tai sitten ohituskaistatilanteessa uskalletaan sitten hetki ajaa hieman kovempaa kun on leveämpi tie alla ja kenties parempi näkyvyys tai jotain. Molemmat "syinä" niin syvältä perseestä että hampaat jo näkyy.

Jouni75 sanoi:
Joo, tämä on kanssa yksi käsittämättömyys, johon en itse ainakaan ole järkevää selitystä keksinyt. Vain kaksi vaihtoehtoa tulee mieleen: joko ottaa vitun pahasti egolle jos joku ikinä ohittaa, tai sitten ohituskaistatilanteessa uskalletaan sitten hetki ajaa hieman kovempaa kun on leveämpi tie alla ja kenties parempi näkyvyys tai jotain. Molemmat "syinä" niin syvältä perseestä että hampaat jo näkyy.

Mie annan äänen tuolle leveämmälle tielle. Lisäksi kun muiden nopeus kasvaa, niin sitten ne nysväritkin uskaltaa vähän lisätä vauhtia.
Jos olisin poliisi, olisi riittävät resurssit ja perustuslaki ei haittaisi toimintaa, niin tekisin seuraavaa.
Tarkkailisin autojen nopeutta 5km ennen ohituskaistaa. Jos autojen nopeus nousee ohituskaistan oikealla kaistalla niin, että se haittaa muiden ohitusta, niin armotta pamppua, sakkoa ja kortti pois.
Ylinopeutta ajaville ohittajille antaisin ruusun ja sympatiat.

Jouni75 sanoi:

Ja näitähän riittää. Tosin niistä pääsee parhaiten ohi muualla kuin ohituskaistoilla. Itse ajan tasaisesti 15-18kmh ylinopeutta, ja nuo uuvatit jotka innostuvat ohituskaistan tullessa on jokapäiväista p*skaa. Käytännön ohjeeksi on itselleni muodostunut, että aina "lauotaan" kun on paikka ja ohituskaistojen kohdalla ei ajeta ylinopeutta yhtään enempää kuin tuo 18kmh. Muutoin käy liikaa kukkaron ja kortin päälle ajaminen.

En pysty ymmärtämään ihmisiä jotka provosoituvat/vetävät road ragea tienpäällä. Tosiasiahan on se, ettet voi mitenkään vaikuttaa muiden ajokäyttäytymiseen, vaikka kuinka paljon huudat, riehut, raivoat ja mesoat siellä omassa autossasi. Ainoa asia mihin voimme vaikuttaa, on oma suhtautuminen miten toisten käyttäytymiseen asennoituu. Jos vetäisin samanlaiset kilarit ratissa kuin osa ohittamistani/näkemistäni tekee, ei olisi millään mahdollista ajaa näitä 70tkm/vuosi ja säilyttää edes jonkinlainen mielenterveys.

Se suomen surkein kuski-ohjelma on ihan läppä, sillä vastaavia ja pahempia näkee tienpäällä käytännössä päivittäin. On vaan totuttava siihen ajatukseen, että niitä uuvattejakin on siellä liikenteessä.

Erikoinen topiikki, koskaan ei ole kukaan autoilija roikkunut perässä kiinni. Autolla ajellessa kylläkin vaikka vauhdit on samoja kuin mopolla, yli sallitun muttei kaahotusta. Oisko joku merkkisidonnainen pelkotila :D
Sen olen kyllä pannut merkille että suomalaiset säästävät nykyään bensaa ja mukamas planeettaa ajamalla alle tikkarin, turha siinä on sitten suutahdella kun teinitytöt vetää skodellakin ohi :thumbup:

Pitkiss sanoi:
Joo itsekkin huomasin tälläisellä tiellä, eniten ärsyttävää kun ajat kuorma-autolla, kaikki ohi ja sitten kun 80 alkaa niin jarrua niin että ajetaan 70....Mutta kaikki ajattelee näin että sä et saa mennä mun ohi, sä oot silloin mua aikaisemmin siellä missä oot. Tuo on niin kuin tyhmintä mitä ihmiset voi tehdä.

valuvika sanoi:
Erikoinen topiikki, koskaan ei ole kukaan autoilija roikkunut perässä kiinni. Autolla ajellessa kylläkin vaikka vauhdit on samoja kuin mopolla, yli sallitun muttei kaahotusta. Oisko joku merkkisidonnainen pelkotila :D
Sen olen kyllä pannut merkille että suomalaiset säästävät nykyään bensaa ja mukamas planeettaa ajamalla alle tikkarin, turha siinä on sitten suutahdella kun teinitytöt vetää skodellakin ohi :thumbup:
Eniten haittaa jos ajat siinä 4 metrin päässä, ihan sama nopeudesta, eikä yleensä haittaa. Mutta tuo alle 4-5 metriä puskurista, se on jo ihan sairasta, siis jos jostain tilanteessa joutuu tulee lähelle, mutta jos siinä roikutaan

Back