• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autoilijat ajaa liian lähellä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vexi68
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiusanteko, kivien sudittaminen... Liian lähellä ajo on niin subjektiivinen käsite, että jos omalle kohdalle sattuis moinen, on kivittäjän paree olla hyvä kuski että karkuun pääsee.
pitäis ajaa kakspyöräisellä ensinkään.
Kiusanteko vs edessä ajavan hengen vaarantaminen.
Ettäkö kiusanteko (mitä se sitten onkaan) on pahempi asia kuin ajaminen autolla 0,5 sek päässä mopon perässä?
En nyt mitään kiusantekoa tässä puolustele mutta huhhuh...

Ei hyvää päivää vaan.

Viimeks perjantaina autoilija roikkui 2m mun takanakista... Rupes Vituttaan sen verta et irrotin käden ohjaustangosta ja keskirormi pystyyn.. Väli kasvoi 50 metriin, viesti meni perille...
Yleensä hidastan ja vedän laitaan et ymmärtää painua ohi..

Mulla olis kehitteillä sellainen rekisterikilven pesuri. Tietääkös kukaan mistä sais kissankusta litratavarana? Sillä lähtis kuulema kilpi hyvin puhtaaksi.

Tietääkseni en puolustellut liian lähellä ajoa mitenkään. Mutta edelleenkään en ymmärrä miten millään kiusanteoksi laskettavalla mitenkään edistetään omaa asiaa.

Turvavälikään ei auta jos takana tuleva ei vaan ole hereillä. Toissa maanantaina näin tos motarilla vastaavan. Vain kaksi autoa, mutta ilmeisesti peräänajaja nukkui, kun jarruvalokaan ei välähtänyt ennen kuin kopsahti. Mä näin sen jo viereiseltä kaistalta ja älysin ajaa reunaan.

Liikenne on, ja menee koko ajan hankalampaan suuntaan. Liikennemäärät kasvaa, mutta liian ekoidealistinen politiikka ei mitoita infraa tarpeen mukaan. En ole fatalisti, mutta ihan kaikkeen ei pysty varautumaan ja jokaisen poikkeavan ajotyylin kouluttaminen olisi kyllä liian raskas tehtävä. On vaan pakko hyväksyä että tuolla ajaa muutkin. Mutta ehkä mä sitten tosiaan olen puusilmä, kun en osaa tästäkään isoa ongelmaa tehdä.

Tälläisestä voisi olla apua: Flamethrower

biggrin.gif

Jep - lyhyet etäisyydet ovat ongelma puolin ja toisin, toki 2-pyöräisellä liikkuessa takana hiostava v****taa suunnattomasti. Ajankohtainen tämä aihe itselle sikäli, että mp törmäsi auton perään viimeviikolla vaimokkeen pysähtyessä väistämään suojatielle kurvannutta fillaristia. Eipä tuohon kummosta kolhua tullut, mutta  aika kallis keikka vakuutusyhtiölle. Onneksi motoristi ei loukannut itseään.  Jos liikenteessä olis riittävät turvavälit ja kaikki käyttäis vilkkua olis vaara, että onnettomuuksien määrä tippuis melko radikaalisti  
crazy.gif

Eipä ole toistaiseksi nyrkinheilutteluja, keskisormea, saatikka kivitystä tarvittu. Väläyttelee jarruvaloa niin on tilaa taakse syntynyt.
Herää myös kysymys miten vetomiesfoorumilla joku KOTILO on päässyt teidän takarenkaaseen kiinni O_o

Miten te toimitte kyseisessä tilanteessa ?  
033102ass_1_prv.gif
Autokoulusta tai jostain kuulin joskus vinkin, että monasti liian lähellä ajaminen johtuu siitä, että prätkän ohitse näkee eteenpäin hyvin.

Jos ohitse päästämiseen ei tunnu olevan mahdollisuutta, saattaa kannattaa kokeilla jotain seuraavista. Useampi autoilija tuntuu huomaavan ja jättävän väliä, kun vilkuttelee jarruvalolla, huitoo hassusti taaksepäin, ottaa ajolinjaksi sen kohdan, jossa kuskin silmät sivusuuntaisesti autolla ajaessa olisivat (huonontaa takana olevan näkemää ja saa sen siten jättämään väliä), tai mutkittelee kaistalla niin vaarallisen näköisesti, ettei autoilija uskalla ajaa lähellä.

Jos taasen on mahis päästellä takanakkia ahdisteleva pullopersesika ohitse, se kannatta valita. Ohipäästämisen jälkeen ei kannata ajaa vastaavasti pullopersesian ahterissa. Se ei kuitenkaan tajuaisi, ja homma on lisäksi vaarallisempaa. Jos olet edessä, voit yrittää ennakoida ja välttää tiukat jarrutukset. Jos olet toisen ahterissa, olet jo ulosmitannut mahdollisuutesi ennakoida.

Rupes Vituttaan sen verta et irrotin käden ohjaustangosta ja keskirormi pystyyn.. Väli kasvoi 50 metriin, viesti meni perille...
Tuo lienee merkin, pyörätyypin ja mahdollisen nahkaliivisetäasun ja nahkaliivisetäasua käyttävien setien maineen tuomia etuja, päättelen minä tuon avatarisi perusteella. Olis kiinnostava tietää, tapahtuuko vastaava, kun finkkua nostelee skootterikuski, kevarikuski, nakukuski jne.

Tässä ei oikeen käsimerkit tai pikkukivet auta..

Eli mulle on ongelmaksi tullut monesti aamulla töihin mennessä risteyksen kohta.

Eli ajan (Helsingissä) "pääväylää" 40 alueella ja sekä edessä että takana on auto.

Ja usein tietysti viereisellä kaistalla myös..

Kun mun tulee aika kääntyä oikealle, niin tietty vilkku ajoissa päälle, mut taakse ei ilmesty turvaväliä, vaan "normaali" kaupunkiliikenteen etäisyys säilyy (= takarenkaassa kiinni).

Ilmeisesti mokomat pelkäävätten, että ne liikennevalot vaihtuu punaselle tms.

Karkuunkaan ei pääse, kun edessäkin on auto.

Ikävää tilanteessa on, että se mun risteys on alamäessä jossa lisäksi aita näköesteenä oikealle.

Tahtois ajaa sen kääntymisen nätisti, ettei aja mahdollisen jalankulkijan tai muun yllättävän esteen päälle.

Tästähän seuraa tilanne, että olen vasta kääntymässä , kun takana ollut auto kiihdyttelee mun rekkaria hipoen ohi, päästäkseen taas siihen jonoon kiinni mistä mä erkanin.

Usein käynyt mielessä, et mikähän aamu napsahtaa.

Nopeushan on tilanteessa jokatapauksessa sen verran pieni, että henki tuskin lähtee, mut kalustovauriot ja mustelmat saattas ketuttaa.

062802moto_prv.gif

kijjotuhäröt kojjattu

Oikeasti näetkö missään mitään ongelmaa? Liikenteessä on kaiken näköistä porukkaa omine tarpeineen. Kyllä ne sieltä takaa eri suuntaan kihdyttelee ohi varmasti turvallisesti. Sinne vaan aina jonon keulille villku päällä siihen suuntaan, mihin aiot jatkaa. Jos pelätä pitää, nin se on kyllä loppumaton tie.

...Sinne vaan aina jonon keulille villku päällä siihen suuntaan, mihin aiot jatkaa. Jos pelätä pitää, nin se on kyllä loppumaton tie.
Kyllä pieni pelko on ihan terveellistä... Ollaan myö vähän ohkasemmilla laduilla kuin nuo kotilokuskit. Jos miun takaseen tuupataan kiinni, niin hiljentelen vauhtia ja näytän lapasella "että ohi vaan, tilaa riittää". Kaikki v*tun kuspäät ei välttämättä sitä provoa hyvällä katso ja en viiti lähteä kokeilemaan onneani kellä prkleen piripäällä napsahtaa.
crazy.gif

Muutama tuntemani heebo ihan omaksi ilokseen härnää ko. tavalla motoristeja...
033102ass_1_prv.gif

Oikeasti näetkö missään mitään ongelmaa? Liikenteessä on kaiken näköistä porukkaa omine tarpeineen.  Kyllä ne sieltä takaa eri suuntaan kihdyttelee ohi varmasti turvallisesti. Sinne vaan aina jonon keulille villku päällä siihen suuntaan, mihin aiot jatkaa. Jos pelätä pitää, nin se on kyllä loppumaton tie.
Aika vaikea löytää tuosta mitään päätä tai häntää vaikka pariin kertaan tavaa läpi
withstupid.gif

Kannattaisko tehdä niille hartioille jo jotain?

Turvaliivi ja gorepuku kannattaa samoin tein heittää vttuun! Noin keskimäärin asennevammaisilta tilaa saa ainoastaan respektillä.

Kohdistamatta tätä kommenttia aiheen aloittajaan: olisi hauska tietää miten varovaisesti ja hitaasti ajavat nämä ihmiset, kenen rekkarikilpeen liimaudutaan kiinni.

Jos 80-alueella ajat mittarinopeutta tasan 80, on aivan sama oletko liikkeellä mp:llä vai autolla, joku kuitenkin sinne taakse liimautuu. Autolla ajaessa tietenkin on pienempi riski loukkaantua kuin mp:llä jos kolisee.

Osalle ihmisistä se pieni "ylinopeuden" ajaminen on vain luonnollisempaa kuin tasan tikkarinopeudessa pysyminen, varmaan tästä syystä sinne taakse joku joskus eksyy turhan lähelle ajamaan. Tunnustan itse kuuluvani näihin raggari lainrikkojiin ketkä ajavat 80-alueella 90:tä  
sport05.gif

Sattuipa viime viikolla sellainen juttu että rekka meinasi niellä! Peileihin vilkaisu, ja joka kerta oli hieman lähempänä... Hui!

Nooh, ei kannata isojen poikien kanssa ruveta pelaamaan, joten viisaampana (ja pienenpänä...
wink.gif
ajoin dösäpysäkille ja päästin hirmun ohi.

Sen verran on ollut näitä onnettomuuksia tän kevään ja kesän aikana, etten halunnut paisuttaa tilastoja
033102bebe_1_prv.gif
.

Kuitenkin, 230 kg moppeli vs "ties kui monen tonnin" rekka= shadow solmussa, kuskin ympärillä..
.. ei hyvä...

Sigman mukaan + 5-10 km/h yli. Ja silti hanurissa kiinni ja ohi pitänee päästä.

Arolassa välähti kotilolle
smile_org.gif
85 oli vauhtia (80 tikkarissa) ja tuli 60 km/h alue ja tolppa... Tokkopa rikesakkoa tarjolla
lookaround_orig.gif

Back