Totta toisaalta, täysi-ikäisen kyllä tulisi älytä katsoa ympärilleen.Jokohan ko. kaveri tämän jälkeen oppii katsomaan minne kävelee vai onkohan ihan tarkoituksella tappamassa itseään?On niitä lähes jokaisella, useampikaistaisella kadulla. Ja silloin kun liikennevalot on poissa käytöstä, niitä on kaikilla!Ajelen päivittäin Helsingissä ja kyllä minä noudatan siellä liikennesääntöjä tuossa asiassa ihan samalla tavalla kuin muuallakin ja kyllä näen muidenkin tekevän niin. Tokihan liikenteeseen tolloja mahtuu, jotka eivät asiaa tajua tai siitä piittaa, mutta ei mielestäni sen enempää kuin muuallakaan Suomessa. Se on sitten eri asia, että suurin osa suojateistä on Helsingissä valo-ohjattuja, ja paikkoja, joissa monikaistaisen tien yli menevä suojatie ei olisi valo-ohjattu on melko harvakseltaan.jos joku (hyvin todennäköisesti muualta tullut) erehtyy stadissa 2-kaistaisella tiellä pysähtymään suojatien eteen, niin viereisellä kaistalla ei kannata mennä tekemään samoin, vaikka säännöt sanoisi mitä.
Vähän tragikoomiseen tapaukseen, tutustuin Töölöön tapaturma osastolla, joksus vuosia sitten.
Viereisesä pedissä makas nuori kaveri, joka oli jo toisen kerran jäänny Mannerheimintiellä auton yliajamaks ja viellä samalla suojatiellä, jossain Ruskeasuon kohdalla.
Kaveri oli, molemmila kerroilla, ylittänyt tietä suojatietä pitkin, kun auto oli pysähtyny suojatien eteen mut viereisellä kaistalla ei!
Ja itse en ollu yliajaja, enkä ole jäänyt suojatien alle, ja se miks itse olin Töölöön tapaturma osastolla onkin ihan eri tarina
![]()
Mikä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki tekisivät näin! Katsokaapa joskus vaikka liikennevaloissa seisoessanne, kuinka moni jalankulkija oikeasti katsoo muuallekin kuin valotolppaan, mitä siellä näkyy? Oma havaintoni on, että ällistyttävän moni ei paljon sivuilleen vilkuile, kun valo on vihreä.
Sitten on vielä se asia, että liikenteessä voi jalankulkijan ominaisuudessa liikkua aivan minkälaisia tapauksia tahansa, myös mm. lapsia, joilta emme mitenkään voi edes odottaa liikennesääntöjen täydellistä tuntemista. Sääntökin on tässä kohti varsin yksiselitteinen, ajoneuvon PITÄÄ pysähtyä ennen suojatietä.
Edellämainittu huomioiden ei siis ole mitään epäselvyyttä, kenellä se vastuu seurauksista edelleen on.