• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto vs moottoripyörä

Juu ja siksi tolta skuubalta tuossa yritinkin kysellä, että mistä vauhdista aloitti ja kuinka paljon paransi missäkin ajassa, jotta näen onko mulla mitään mahdollisuuksia yltää tolla omallani 1:28 vauhtiin.
Ei ole Triplellä mitään mahdollisuuksia. Tuo on millä tahansa pyörällä h:tin kova aika enkä usko, että kukaan joka ei ole ajanut vähintään sm-tasolla radalla, pääsee millään kalustolla alle 1.30:n (pl muutama jokkiksen superlahjakkuus, jotka kyllä kuuluisivat sb-sarjaan).

On tainnut tässäkin topicissa tulla mainituksi useamman kerran, mutta ilmeisesti tuolla

Isle of Man

on ilmeisen vapaat nopeusrajoitukset ja kuka tahansa voi käydä siellä kotilolla ajamassa ja verrata tuloksia samalla kadulla ajettuihin mp-tuloksiin. On tainnut aika moni käydäkin, mutta tuloksia ei ole jostain syystä julkaistu.
Juu, meneehän ne tuolla lujaa, mutta eikös se ollut niin, että Ahvenistolla rataennätys on edelleen autojen hallussa? Siinä ehkä näkyy parhaiten se miten pelko vaikuttaa vauhteihin ja, että maantiellä autoa vastaan kaahatessa voi mennä helposti paskat housuun, tien luonteesta tietenkin riippuen.

sanoi:
Tässä ketjussa on jollekin englantilaisia pyöriä tuntemattomalle voinut jäädä käsitys, etteivät Trumpat kulje. Sen korjaamiseksi todettakoon, että suht'nopean kuskin ohjastamana trumpetilla on edelleen hallussa supersport-luokan rataennätys:

Motopark rataennätykset

buttrock.gif
buttrock.gif
Juu ja siksi tolta skuubalta tuossa yritinkin kysellä, että mistä vauhdista aloitti ja kuinka paljon paransi missäkin ajassa, jotta näen onko mulla mitään mahdollisuuksia yltää tolla omallani 1:28 vauhtiin. Ja, jottei taas saa paskaa päälleen, niin ei se tietenkään mikään SB Daytonaa vastaava ole, mutta paras pyörä, jota olen tähän mennessä ajanut. Vähän nuhainen, mutta muuten ok.
Hyvä Legenraanin kirjoittaja jos lukisit koko ketjun tietäisit mitä eroa on ajaa ahvenistolla autolla ja pyörällä rata ennätys.

Hupaa luettavaa koko viesti ketjua kun seuraa.

TOMTOM
033102beer_1_prv.gif

Kaverin cossu dynotettu 630hv/660Nm/1,8bar. Leimattu ja katuajossa.
Mitenkäs tuo sitten menee, käytännössä? Varttimaililla ja radalla, entäs huiput?
Pirun rajulta laitteelta se tuntuu kun kyydissä istuu. Ei silläkään tietysti kilokyykkyjen suorituskykyyn päästä lähellekkään. Hemmetin hieno laite joka tapauksessa.

Ei ole mulla mitään faktatietoa suorituskyvystä, pitää pyytää herraa itse kommentoimaan. Hän on myös pyörämiehiä ja kirjoittelee tänne orgille satunnaisesti.

Juu ja siksi tolta skuubalta tuossa yritinkin kysellä, että mistä vauhdista aloitti ja kuinka paljon paransi missäkin ajassa, jotta näen onko mulla mitään mahdollisuuksia yltää tolla omallani 1:28 vauhtiin. Ja, jottei taas saa paskaa päälleen, niin ei se tietenkään mikään SB Daytonaa vastaava ole, mutta paras pyörä, jota olen tähän mennessä ajanut. Vähän nuhainen, mutta muuten ok.
Tulet nyt vaan joku päivä radalle sitten vaikka ens kesänä.. koska vaan sulle sopii, lippuja myydään sen enempi kyselemättä ja radallekin pääsee kunhan ajokamat on kunnossa. Ellet nyt sitten jostain syystä matopurkkiin pääse, tule vaikka anonyyminä (Jukkaa, Parjaania lukuunottamatta taitaa tälläkin palstalla paria "tunnettua"-tekijää lukuunottamatta kaikki seikkailla [sikailla] anonymiteetin turvin) .. kukaan siellä sun perään jaksa enää kysellä, kun on muutakin mielessä.

Ainoa mikä sinua tulee nöyryyttämään on sun pyöräs oli se mikä tahansa - ja tämän ketjun kaverit (AA-RR, anonyymit-asiantuntijat- vannabii Road Racing scenessä) tulee sua taputtaa selkään "et äläs ny lekenta huoli kyl sä vielä sen kesytät", kun vaan jaksat reenata sillä ..

Hengailet mukana muina miehinä ja kyselet vaikka Scuubalta neuvoja (tai kuka vaan kellä on keltaisetliivit päällä) jokainen kertoo ihan mielellään, kuten muutkin (tavikset ei kovin helposti enää livenä aina neuvo, kun on käynyt hyvin nopeasti jokaiselle ilmi se miten helevetin vähän sitä tietää asiasta). Ihan innokkaimpien juttuihin on syytä suhtautua varauksella ettei pääse lapanen vettymään.

Teoriassa silti moni ellei kaikki ajaa tosi hyvin ja tositosi lujaa (omaa kovaa), kuten sanotaan. Veikkaukseni on että hyvin moni ajaa rataa joku "spoogie-män" tai "akka" harteilla, kuten minäkin, joka pitää huolen siitä että omia rajoja ei ylitetä - toiset kutsuu sitä itsesuojeluvaistoksi.

Teorian ja käytäntöön soveltamisessa, osaamisen siirtämiseen radalle yhtäkään kovintakaan kuskia lukuunottamatta ei vielä ole tullut "valmista" - vai miten on, löytyykö yhtään valmista "rata-kuskia" joka ei kokis olevansa "hidas" tai ei vois oppia jotain? Wehnä ja kumppanitkin paranee joka vuosi.

Et siitä vaan muiden lekendojen joukkoon ja opin tielle.. eiku radalle!

/z

Älä ota tätä henkilökohtaisesti koska et ole vielä loistanut täällä idiotismilla enkä ole sinun takiasi menettänyt toivoani ihmiskuntaa kohtaan.

Aloin taas kuitenkin ihmettelemään, miksi ne nopeat ja tehokkaat katuautot ovat lähes poikkeuksetta kaverin nimissä?
Ei oteta henkilökohtaisesti. En tiedä tosiaan miksi näin on, ehkäpä omistajat on aina kädet rasvassa autoa laittamassa.

Juu ja siksi tolta skuubalta tuossa yritinkin kysellä, että mistä vauhdista aloitti ja kuinka paljon paransi missäkin ajassa, jotta näen onko mulla mitään mahdollisuuksia yltää tolla omallani 1:28 vauhtiin.
Ei ole Triplellä mitään mahdollisuuksia. Tuo on millä tahansa pyörällä h:tin kova aika enkä usko, että kukaan joka ei ole ajanut vähintään sm-tasolla radalla, pääsee millään kalustolla alle 1.30:n (pl muutama jokkiksen superlahjakkuus, jotka kyllä kuuluisivat sb-sarjaan).
Ny moon varmaan vähän tippunut kärryiltä mutta alussahan ajettiin alastaroa, millä radalla nyt ollaan?

Ja kun se ajelee mutkassa, ja mopo kiemurtelee alla koko mutkan läpi, ja kuski paniikissa käyttää jarrua ja kaasua vuorotellen kun yrittää pysyä mopon kyydissä, niin veikkaisin että sille on ihan turha lähteä ensimmäisenä sanomaa ett rennosti vaan, anna mopon elää.
Anteeksi suoranainen nyybäyteni (vai miten sanasi vääntyykään), mutta eikö tuolloin juuri pitäisi saada sitä ajoa rennoksi, eikä pakolla yrittämiseksi, jos pitää jokaista kahvaa vääntää naama irvessä, ettei kaadu?

Ei nopeuden tippuminen tarkoita sitä, etteikö oltaisi menty oikeaan suuntaan.

Onhan nuita muutamia siellä 1000hp lähettyvilläkin olevia autoja Suomessakin, ihan kadulla.. Taitaa nykyisin olla jenkkien lisäksi japseja ja eurooppalaisiakin.

Vaan se ei kerro vielä mitään siitä, että miten kovaa pääsee vaikkapa radalla. Auton pitäisi olla vielä kohtuu kevyt ja alusta kunnossa, jotta sillä pääsisi radallakin johonkin. Tehonkin pitää olla käytettävää, eikä tyyliin "kaikki kerralla pellolle", kun turbot herää. Pelkällä teholla kun ei vielä radalla juhlita, sama juttu auto- ja prätkäpuolella.

iliman muuta .. just ton takia mä luottasin autojen kesken tohon vanhaan neliveto wrc-luokittelu koteloon (uudemmissa ei kuulema lohkot kestä) JOS ylipäätään millään on mitää jakoja, kun laittasivat myös vähän alustaa .. mutkumutku ei taira sittenkään olla - pyörää vastaan?

Sen tiedän että isot turbot #lägää" pahasti.. tohonkin on käsin koottu useammasta tiedä sitten minkälainen..
.. en tosiaankaan tiedä mitään "käytettävästä" tehosta, mutta sen minkä olen känny-videolta kierrosnopeus neulan nousevan ja nopeuden kasvavan aika "moottoripyörä"-mäiseen tahtiin niin että "tehua" on käytössä koko alueella "riittävästi" ilman turbo-viiveitä koska ollaan jo "alueella" ... Täytyypä kysyä tarkemmin, pitäs myös saada ne poikan laput nokan eteen, kun en muista ulkoa mistä veto alkaa ja mihin oli rajoitin pistetty ja millä paineilla .. Mulle riitti sekin, että tohti kokeilla 60-80kmh nopeudesta paljonko voi antaa kaasua ettei rupee sutimaan - ei paljo.. (tai no sekin ol suhteellista)

Vähäisellä mikro-auto kokemuksella mun ajamana toi loota menis korkeintaan 1:50 matopurkissa..  
blush.gif

(ja tässäkin kohtaa hekselit paukku niin että kuminauhat katkes, 1:50 on jo NIIN hidas että olis pakko mennä mutta ehkä joku kaks? meniskö? Jospa se myis sen joskus mulle niin voisin kokeilla.. 2:10 joo sen se menis! Yhtä vaikea arvioida kuin noiden kotilokuskien on arvata mopojen kierrosaikoja?)

/z

edit1: Pakkohan se on tätäkin kotiloiden puolta vähän valottaa on muuten niin säälittävän yksimielistä legendaa heittävää seurakuntaa...  
cool.gif

Muutooon on ku niiko kylätappelu yhtä miestä vastaan?

Ny moon varmaan vähän tippunut kärryiltä mutta alussahan ajettiin alastaroa, millä radalla nyt ollaan?
Joo sori, olin siirtynyt Motoparkkiin jo 5 sivua sitten; kukapa näissä mukana pysyy..

On tämä ketju taas sen verran valaissut, että täysin turhien tyyppien sarjaan on päässyt pari tyyppiä lisää. Lusikalla kun on annettu, niin ei voi kauhalla ammentaa...

Kaverin cossu dynotettu 630hv/660Nm/1,8bar. Leimattu ja katuajossa.
Älä ota tätä henkilökohtaisesti koska et ole vielä loistanut täällä idiotismilla enkä ole sinun takiasi menettänyt toivoani ihmiskuntaa kohtaan.

Aloin taas kuitenkin ihmettelemään, miksi ne nopeat ja tehokkaat katuautot ovat lähes poikkeuksetta kaverin nimissä?
Ei ne kaikki, mut tuntuu ne nissanit ja tojotat olevan  
biggrin.gif

Mul on ihan oma, ei etes pankilla ole tekemistä sen kanssa... mut se onkin hidas ja tehoton ja sillä ei voi ajaa edes mutkaa (kuin näyttävästi). Painoa on ~1640 kiloa, josta ~58% keulalla. 11.9 ajettu neljääsattaa meetriä 60 jalan ajan ollessa jossain 1.9 pintaan, huipuist ei oo tietoo mut viivalla oli kuulemman mukaan 193. Niin ainakin paperissa luki. rmp limitterissä lukoo 6800

Vois olla mielenkiintoista toki kokeilla mutkarataa, nopeeta ei olis mut epäilemättä äärettömän hauskaa. Jukkaaaaa, saaks mää ja  
062802moto_prv.gif

Voi herrasiunaajavarjele...
omg.gif
johan on keskustelulla mittaa! Viskaanpa minäkin lusikkani soppaan
smile_org.gif

Mul on "traktori", jolla pääsee talvella paikasta a paikkaan b, noin suht lämpimästi ja mukavasti.
Sitte pääsee kesällä pyörän kanssa nauttimaan ajamisen hurmiosta ja vapaudesta
062802moto_prv.gif

Sepä siinä noin lyhykäisyydessään.
lookaround_orig.gif

Pannaas täysin turha vastaus välii, meinas käydä niinku ettei ehi lukea kun juttua pukkaa tahtiin arvaamattomaan. Niin jos tässä ei tarttenu kärryillä pysyä niin se onnistu. Mutta vähän pistää silmään että pari kaveria jotka pistää vähän poikkiteloin (vaikka vähän heikoin eväin) ja yritää tehdä keskustelua sivalletaan aikas olkeästi koko porukan toimesta. Että R.I.P vaan kehiin.

Radalla en ole käynyt, mieli kyllä tekis, mutta ku tätä lukee niin ei oikein tiedä uskaltaakohan matkalehmääni sinne oikein viedä. Jos vaikka sanois jotai tyhmästi ja sitten viuhuu??

Joten hengessä mukana, vitut niistä kotiloista mihin oo. Mopot jyrää, kiksuttimet kiitää.

Täytyy tosin sanoa ääneen että ehkä appan olis hyvä pistää niin kiireesti että toisin kävis kuin on ennustettu. Tulis vähän sisältöä lisää.

J a jos siellä tulee vettä niin sääntöjä ei sitten muuteta kesken kaiken. Ajetaan vaan reilusti hyvässä hengessä kilpaa. sääli olis jos menee reilu kilvoittelu taas nettivittuiluksi.

Omalla 700-heppaisella katuautollani en viitsi lähteä mp:tä vastaan radalle ajelemaan koska:
a. Teho/paino-suhde on varsin heikko masiinan painaessa n. 1500 kg. Tehoa saisi tietysti helposti lisää (vain rahoitus puuttuu) mutta parempi vaihtoehto olisi painon pudotus. Joku 500 kg voisi riittää
tounge.gif

b. Katurenkaat eivät toimi radalla. Pito on niillä todella heikko ja ne myös sulavat alle erittäin nopeasti. Slickseillähän tilanne korjaantuisi...
c. Heikot jarrut. Katurenkailla ajellessa toimivat kyllä ihan mainiosti mutta levyt lämpenevät liikaa ja halkeilevat.

... Ja mitä tulee mutkassa yläkropan rentouteen on niin että sisämutkan puoleinen käsi pitäisi roikkua rentona ja tarvittaessa sen pystyisi rojauttamaan assuun kiinni. Ulkomutkan puoleisella kädellä otetaan tuki tankista ja pidetään ukko kyydissä.
Kumpi käsi ohjaa - sisä vai ulkokäsi - molemmat?

Minä olen "työntänyt" jarruissa ulkokädellä siten, että pyörä pysyy "pystyssä" niin kauan kuin päätän kääntää sisään vaikka painoa (jalkaa "vähän" auki ja kankku sisäpuolen penkissä [ei varsinaisesti "roikuta"]) oliskin jo sisäkurvin puolella. Vaihdan työnnön sisäkädelle ja pistän päätä/hartioita sisämutkaan (nää menee toisinaan keskenään eri järjestyksessä, vaikka harvoin uskaltaa mennä pää edellä ja sitten "tyrkätä" mutkaan), jonka työntöohajuksella menen mutkaan ja siitä läpi työntäen hieman avausta vastaa kun pyörä taas pyrkii pystyy.

Toivottavasti tosta ottaa selvää, mut noin teoriassa-periaatteessa, mutta käytännön harjoitukset on "vähän" kesken..

... Oikeastihan, sitten kun ajetaan kovaa ja alusta on tiukoilla jousilla, mopo käännetään mutkaan pääsääntöisesti etujarrulla.

... Jarrutustekniikassa Jukan kohdalla tulisi isoin ero kierrosaikaan, eikä jarrutuspaikkaa tartte muuttaa yhtikäs mihinkään.

putoileehan näitä viisauksiakin, jollekin nääkään ei olleet uutisia mutta mulle ainakin .. ihan helmee ... Kiitos!

/z

Back