• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto vs moottoripyörä

jos legenda tuleekin tuollaisella kalustolla, niin voi kaikkien ratahirmujen äiti ja isoäiti. kuvassa bäätmään as kawis itte ja kärpiö katukumeilla apparalla sateella.
pöriöhehiö.

http://tinyurl.com/4fm7qn

kuvaaja: Mikko Lundahl

"Mutkissa pyörä on selkeä altavastaaja, siihen tuskin kellään löytyy argumentteja. Autossa on neljä leveää pyörää tiessä, pyörässä vain kaksi ja nekin kapeampia kuin yksikään auton rengas. Tämän muistaen niin pyörällä pitää olla uskomattoman paljon kovempi kiihtyvyys kuin autolla jos halutaan päästä samaan rata-aikaan. Yleensä onkin mutta ei kuitenkaan tarpeeksi." Lainattu TÄÄLTÄ!

Katsotaan oletko app huomenna vielä samaa mieltä asiasta...  
wink.gif

"Mutkissa pyörä on selkeä altavastaaja, siihen tuskin kellään löytyy argumentteja. Autossa on neljä leveää pyörää tiessä, pyörässä vain kaksi ja nekin kapeampia kuin yksikään auton rengas. Tämän muistaen niin pyörällä pitää olla uskomattoman paljon kovempi kiihtyvyys kuin autolla jos halutaan päästä samaan rata-aikaan. Yleensä onkin mutta ei kuitenkaan tarpeeksi." Lainattu TÄÄLTÄ!

wink.gif
Hehe. Sait mut kaapista ulos. Rehellisyyden nimissä myönnettäköön et noin mä ajattelen vieläkin. Jotenkin mun maalaisjärki sanoo et noin sen pitää mennä. Olen monesti yrittänyt kyseenalaistaa asiaa itselleni mutta mä olen selkeästi sellainen motoristi joka aina jättää sentin viirun renkaasta käyttämättä. En vaan osaa, uskalla tai luota joten parempi pysytellä nelipyöräisissä. Siihen en sano mitään olenko mä ja mun auto mutkissa huomenna nopeampi kuin moottoripyörä. Mut vastataan tähän sit huomenna.

wink.gif
Hehe. Sait mut kaapista ulos. Rehellisyyden nimissä myönnettäköön et noin mä ajattelen vieläkin. Jotenkin mun maalaisjärki sanoo et noin sen pitää mennä. Olen monesti yrittänyt kyseenalaistaa asiaa itselleni mutta mä olen selkeästi sellainen motoristi joka aina jättää sentin viirun renkaasta käyttämättä. En vaan osaa, uskalla tai luota joten parempi pysytellä nelipyöräisissä. Siihen en sano mitään olenko mä ja mun auto mutkissa huomenna nopeampi kuin moottoripyörä. Mut vastataan tähän sit huomenna.
Teet kyllä miehen teon kun lähdet "kisaan" mukaan, mutta kyllä siihen motoristi tarvitaankin.
biggrin.gif
Kyllä täällä pidetään sulle peukkuja enemmän kun Jukalle. Näytä sille mistä micra kusee.
tounge.gif

wink.gif
Hauska ketju
smile_org.gif

"Prätkällä ajaneet tietää mitä on alkaa runnomaan isossa vauhdissa sopivaa pykälää päälle toivoen, että moottorijarru ei tee mitään ylimääräistä ohjelmaa. Tästä syystä yleensä lähdetään skabaamaan liian isolla vaihteella ja auto vetää niin sairaan kaulan ettei vain huvita ajaa viittä kilometriä "täysiä". Jos ei ole joku Mika Kallio niin ei se prätkällä oikeasti lujaa kiihdyttäminen ole suorallakaan vaan kahvasta kääntämistä."

Huomenna ajetaan 3 x 3,5 km, eli 10,5 km, jota ennen 7 km lämmittelyä. Etukäteen voin paljastaa, että en ole Mika Kallio. Olen 20 cm pidempi ja ehkä n. 30 kg painavampi kuin Mika. Tällä radalla missä ajamme, Mika Kallio ajaisi aika tarkalleen 15 sekuntia nopeampia kierrosaikoja 250 kuutioisella kilpapyörällään kuin minä ja 7-9 sekuntia kovempia pyörälläni, jolla itse ajan. Eli tämä selittelynä etukäteen pyörän puolesta, jos satun ottamaan ns. vatiin tuossa leikissä.

Tuo moottorijarruosuus oli kyllä minulle ihan uutta tietoa. Moottorijarrun huomaan kyllä lähinnä siinä vaiheessa kun pudottelen pienempää pesään, en ylöspäin vaihtaessa moista havaitse lain.

Huomiseen aikatauluun sen verran, että ajattelimme ajaa sittenkin klo 15.00 pintaan sen näytösajon. Klo 11.00-11.04 pikainen tutustuminen rataan kahden kierroksen verran. Klo 13.00 pintaan 2-3 kierroksen harjoitusajo autolle ja sitten klo 15.00 pintaan tuo kokeiluluonteinen ajo.

Klo 16.00 ja klo 17.00 sitten sunnuntain kisaan tuleville lähtöharjoitukset, jotta kisalähdöt sitten sujuvat turvallisemmin.

Jukka

App:ille pitäisi kyllä antaa vähän enemmän treeniaikaa ja -kierroksia rataan tutustumiseen. Tulisi tasaväkisempää ja mielenkiintoisempaa! Mieshän tulee tosiurheilijana piiitkän matkan päästä.

Jep, aikataulu passaa. Kiitos ylimääräisistä kierroksista. Pitääkin tästä lähteä nukkumaan. Huomiseen siis.

Moottorijarru jutun käsitit väärin päin. Todistelin pojille sitä, että jos moottoritiellä tulee tilanne eteen ja pitää lähteä auton kanssa vedättämään niin monesti siellä prätkässä on se kutonen tuvassa. Jos siitä tiputtaa neloselle niin on todennäköistä, että nopeampi auto alkaa jätättää ennen kuin pyörä herää. Te olette motskarihommissa puoliammattilaisia, minä en ja myönnän suoraan, että moottoritievauhdeissa en lähtisi ihan heti prätkällä kakkosta tai ykköstä hakemaan. Sen verran se siitä vaiheessa nykäsee jos ei osaa kaasua antaa tai mitä siinä nyt ikinä pitääkään tehdä. En voisi edes kuvitella tekeväni tuollaista mutkassa.

Kiihdyttäessä ei moottorijarru tietenkään tunnu. Noin pihalla en minäkään ole.
biggrin.gif

Äsken saunassa käytiin aiheesta keskustelua. Kuski, joka on minua nopeampi, olisi lyönyt viikko sitten tonnista vedon auton puolesta.

Raa´at faktat auton puolella.
1. Autossa sliksit, pyörässä ei
2. Autossa 500-700 hv, joten kuljettajan kanssa punnittuna tehon ja painon suhde aika samoissa mitä pyörällä kuljettajan kanssa
3. Autoa ajaa Super Saloonien Suomen Mestari, pyörää harrastelijaurpo
4. Auto puhdas kilpuri, pyörä katteita ja ohjausiskaria ja jalkatappeja lukuun laskematta vakio, pakasta vedetty laitos
5. Autossa neljä vetävää rengasta, pyörässä yksi.

Eli rehellisyyden nimissä, olisin minäkin lyönyt rahani likoon auton puolesta jos olisin nuo auton speksit tiennyt ennen lähtemistäni leikkiin. Voi olla, ettei Jarmo jaksanut ajaa täysillä, ajettuaan kaksi päivää kilpaa, en tiedä. Huomenna kokeillaan toista peliä ja toista kuskia vastaan.

Kun Tero heilautti ruutulippua, luulin, että pyörässäni on jotain vikaa, koska auto lähti paikaltaan alkuun nopeammin. Oli aika uusi kokemus.

No, nyt hampaiden pesu ja unta koteloon, niin jaksaa sitten huomenna olla tikkana tontilla. Aikataulua tuon näytöksen osalta siirsin osin siksi, että haluan yhden kunnon treenin vetää ennen sunnuntain kisaa ja siinä on riski kaatua. En viitsi ottaa kaatumisen riskiä ennen tätä koitosta, sitä on sen verran kauan odotettu. Toinen syy se, että saan vedettyä ja keskityttyä kaikessa rauhassa ajajatutkintojen vastaanottamiseen ja edessä oleva koitos ei sotke ajatuksia. Eli infotkaa niille, jotka mahdollisesti tulossa katsomaan, että homma on siirretty alkamaan klo 15.00

Öitä ja huomisiin!

Jukka

App:ille pitäisi kyllä antaa vähän enemmän treeniaikaa ja -kierroksia rataan tutustumiseen. Tulisi tasaväkisempää ja mielenkiintoisempaa! Mieshän tulee tosiurheilijana piiitkän matkan päästä.
Siinä vaiheessa minulle annettaisiin treeniaikaa säkkinä olemiseen, sillä täällä on kuitenkin n. 120 kuskia treenailemassa joista 60-80 tähtää seuraavan päivän kisaan. Voisi läski tummua jos näistä Motoparkin vähistä tunneista alettaisiin enemmän napsimaan. Tuostakin tulee varmasti kitinää, mutta on tämä sen verran hauska juttu ja pitkään odotettu, että muutaman minuutin jokainen on valmis ehkä joustamaan omasta ajostaan.

Jukka

Ariel Atomi

Nuita leluja ei kovin suomessa taida olla ainakaan kilpien välissä, mutta varmasti hauska laite kumminkin ja ainakin itse uskaltaisin tuolla kovempaa ajaa, kun omalla pyörälläni
062802moto_prv.gif

tuossa vastassa kusiainen

Radalla en ole käynyt, mieli kyllä tekis, mutta ku tätä lukee niin ei oikein tiedä uskaltaakohan matkalehmääni sinne oikein viedä.
Jos vaikka sanois jotai tyhmästi ja sitten viuhuu?? **

J a jos siellä tulee vettä niin sääntöjä ei sitten muuteta kesken kaiken. Ajetaan vaan reilusti hyvässä hengessä kilpaa. sääli olis jos menee reilu kilvoittelu taas nettivittuiluksi
Eiku kehiin vaan vaikka millä homosohvalla, kun ei mene väittämään et olis ihan neitsyt kierroksillaan suurinpiirtein yhtä nopsa kuin SM kärki. Ja jos voi ollakin niin se pitää tulla sitten näyttämään sen verran meillä on kunnon kykyjä tällä niemellä vähässä.

Jukalla ON sateiset, mitähän se ajais niillä märällä +6-8sec. kuivan nähden, pikkasen ehkä dissaan ja lasken varman päälle tollakin arviolla. Eli joku 1:41-1:43 ureassa per ratakierros. Veikkaus taitaa olla ettei toi silverBullet mene alle 1:45 missään olosuhteissa?

.. En viitti tarkistaa Jukan sadekelin aikoja, mutta se on iso-poika jo vastatkoon itse jos meni ihan metsään ..

/z

edit1: ite olen ajanut osittain märällä, kuivuvalla radalla kuivankelin renkailla oma aika +9-10sec. (kertoo lähinnä siitä miten varovasti siellä itse kukin kuivalla voi mennä!)

** rata-etiketin mukaan ainoa mikä on kai "tyhmää" on kehua olevansa suhteellisen nopea? Siitä joutuu tilille - Eiks vaan?
tounge.gif
Kyllä, tilille joutuu. Mutta että noin pahasti ;(. Nooh, ehkä mä sinne radalle istten uskaltaudun. Tilasin just tänään tohon nopeampaan ratsuun kunnon silestonet joten eiköhän niillä.

Jokatapauksessa motorgin huippuhetkiä tänävuonna..

Ariel Atomi

Nuita leluja ei kovin suomessa taida olla ainakaan kilpien välissä, mutta varmasti hauska laite kumminkin ja ainakin itse uskaltaisin tuolla kovempaa ajaa, kun omalla pyörälläni  
062802moto_prv.gif

Tuokin kisa kun ajettaisiin oikein kunnolla niin miten siinäkin mahtaisi käydä... Mites tuo reki kiihtyy 0-200km/h? Vittu kun ei nuo Clarksonin jutut oikein vakuuta.

Ariel Atomi

062802moto_prv.gif

Tuokin kisa kun ajettaisiin oikein kunnolla niin miten siinäkin mahtaisi käydä... Mites tuo reki kiihtyy 0-200km/h? Vittu kun ei nuo Clarksonin jutut oikein vakuuta.
niin. huiputkin taitaa jäädä 250km/h eli melko lyhyet välitykset tuossa 300hp versiossa. näköjään siitä tehty 500hp versiokin, mutta turha kai jaaritella noista sen enempää, kun ei ole näitä kokeilla. onhan noita  
033102beer_1_prv.gif

Autosta ja moposta riippuen ni uskallan sanoo että osaavilla kuskeilla enemmistössä yhdistelmistä prätkä vie ratakierroksen, jos siis ajetaan vakiokalustoilla. Sit ku ruvetaan puhumaan ratasäädöistä ynnä slickseistä niin alkaa homma tasottuu vähä. Mutta oon kyl sitä mieltä ku ammattikuskien aikoja kattoo, et jossei autosta siipiä löydy ni kyl mopo vie, poislukien mikkihiiri-radat.

Nukuin yöni hyvin, uni tuli kun silmät suljin joten ilman suurempia paineita lähdetään pitämään hauskaa. Heti tämän kirjoituksen jälkeen Skylle suuntaa Motoparkkia kohti.

Tiedä sitten olenko mä ainut kuka on tässä leikillään mukana kun kilpakumppanini copy pasteaa vuoden vanhoja kirjoituksiani tänne, tonne, tuonne ja vielä bomber foorumillekin. Kun mä en uhoa niin kaivetaan vanhoja jossa uhoan. Ei kai kusiaisen päällä puntti tutise?

Turhaan tutisee. En koskaan ja ikimaailmassa pysty samaan kuin jo kilpailtu Audi. En vaikka ajaisin oikealla kilpakalustolla.

voivathan mielipiteetkin kokemusten myötä muuttua. eräs älyllisyyden merkki on sekin, että tosiasioiden edessä kantaansa voi muuttaa niiden mukaiseksi, kuten tässäkin yllä app on näyttänyt tekevän. mielestänikin on vähän turhanaikaista ruoskintaa kaivaa vanhoja mielipiteitä esiin, koska nykyiset ovat kuitenkin aktuelleja tässä ketjussa. kiihokkeena nekin toki menevät ja kiihottuneita on paljon näinkin olennaisessa asiassa kuin auto vs mp.

Back