• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auto vs moottoripyörä

Menipäs yllättäen pikkasen yli meikäläisen hilseen, mutta hienoo että näitä verbaali lahjakkuuksia riittää. Jatka samaa rataa, kiva näitä on lueskella
smile_org.gif

Sitä vaan yritin tarkoittaa omalla jutullani, että autohan ei millään saa kiinni pyörää, mutta jos lähdette toisinpäin, niin saat sen kiinni aika nopeasti ja tulee riski että joudut sen ohittamaan. Toisaalta mitä omaan hyvin vähäiseen ajokokemukseen voin sanoa, niin aina perässä tulijan on helpompi tulla.
Pointti oli siinä, että voi olla, etten olekaan nopeampi ja vaikka olisinkin, niin autosta voi pettää jarrut leikin alussa ja sitten leikki ei enää olekaan hauskaa kun 1.500 kiloa kiipeää selkään. Pyöräkuski jos ajaa autoa päin, autokuski säikähtää, toisin päin ja pyöräkuski on vainaa tai rampa, luultavimmin vainaa.

Minulla ei ole suurta intoa ajaa autosta ohi. Kamerat ovat kiinni pyörässä, jotta saan kuvattua ajoa ja katseltua sitten talven miten auto menee mutkiin ja miten taas pyörä. Siitä voi ottaa oppia jos joskus sitten itse päättää alkaa ajelemaan autoilla radalla.

Jos ero osoittautuu huomattavan suureksi (mihin en usko), niin sitten ehkä viimeisellä kierroksella voi maalisuoralla ajaa ohi kunnon turvamarginaalilla. Jos taas toisinpäin, niin kuvaan sitten vain omaa ajoa ja toivon, ettei saa kolmen kierroksen aikana kierroksella kiinni.

Tässä leikissä ei ole tarkoitus osoittaa kumpi on parempi tai kumpi uskaltaa pistää henkensä peliin vaan ihan mielenkiinnosta vertailla pyörän ja auton eroja kun ratissa ja tangossa on ihan tavalliset tallaajat. Mielenkiintoisempihan se olisi jos Kimi Räikkönen ajaisi jollain hipohipolla Ferrarilla josta kaikki näemme märkiä unia ja Rossi vaikka sitten R1:llä tai mikä nyt sitten kovimmaksi katulailliseksi sarjatuotantopyöräksi lasketaan. Sellaista odotellessa näitä.

Minua nuoremmat ja rohkeammat voivat sitten tehdä vastaavia videoita katuliikenteessä. Minulla ei ole enää aikaa odottaa rikosrekisterin vanhentumista, joten keskityn näihin radalla ajeluihin vaikka se nyt homojen hommaa onkin. Hauskahan se on niitäkin katsella, vaikka käräjillä
smile_org.gif

Nyt hetkeksi unta koteloon, niin jaksaa huomenna treenailla. Tavoitteet kuitenkin siellä sunnuntaissa enempi.

Jukka

hienoa app kun lähtee kokeiluun/näytökseen asiaan kuuluvalla asenteella ja suurella nöyryydellä mukaan. on se skyline gt-r kuitenkin melkoinen menijä autopuolella ainakin hintaluokassaan ym.

otin Jukan linkittämästä videopätkästä ihan käsivaralla kaksi viimeistä kierrosta sekkarilla Jukan ajamaa aikaa ja suurella epätarkkuudella sanottuna 2. kiekka oli 01.29,42 ja 3. kierros 01.29,57 muistinvaraisesti mieleen palauteltuna.

todella kova aika kun ottaa huomioon kuluneet renkaat, edellä menneestä autosta ropisseet kivet kypärään ja 600 cc vakiopyörä. päivän paras oli ollut laptimerin mukaan aiemmin ilmeisesti 01.28,18 eli sitä vauhtia ajamalla prätkä olisi ollut nk. peräkontissa kiinni luultavasti ellei jo ohikin hienoisesti.

Hieman nyt OT. 2007 juhannuksena Kemoralla oli ajamassa moottoripyörien jälkeen BMW M3 hieman rakennettuna... Tai no vähän enemmän rakennettu. Rata alusta, kunnon jarrut, sliksit, siipeä yms. Kuitenkin auto on ihan katukilvissä. Paras kierros jonka istuin kyydissä meni alle 1.17 kirkkaasti. Se aika ei niin hämmästyttänyt vaan se että vaatimattomalla alle 200 nopeudella pääsuoran päähän saavutetaan tuollaisia kierrosaikoja ajatellen että moottoripyörällä sitä vauhtia sinne suoran päähän on reilusti enemmän... Myös se miten mutkaan jarrutetaan sisään hämmästytti... Sen voi vain tehdä niin myöhään... (toki pakkokin koska suora nopeus on niin alhainen). Jotenkin vain se auto olis käsittämättömän nopea kaarteiden alkuvaiheissa... Sisään meno nopeus oli aivan eri kuin "normaalilla nopealla katukuskilla". Tosin kuskikin sanoi että joskus ajanut moottoripyörää vastaan Kemoralla ja kaarteista avauksessa jää kuin seisomaan, mutta mutkiin tulossa joutuu varomaan koska jarruttaa niin paljon myöhemmin. Annahan kävi myös tuon auton kyydissä istumassa.... Voi varmaan todeta saman kuin minä...

Jos ero osoittautuu huomattavan suureksi (mihin en usko), niin sitten ehkä viimeisellä kierroksella voi maalisuoralla ajaa ohi kunnon turvamarginaalilla. Jos taas toisinpäin, niin kuvaan sitten vain omaa ajoa ja toivon, ettei saa kolmen kierroksen aikana kierroksella kiinni.
Usko pois, ero on todella suuri. Ittelläni on suunnilleen yhtä nopea auto kuin tuo Skylle (BMW M3), eikä sillä ole kyllä pienintäkään jakoa prätkää vastaan, ei radalla eikä mutkatiellä.. Jo voittamasi Audi on täysin eri levelillä, voittaja Supersaloon -luokassa.

Veikkaan, että otat auton ekassa kiihdytyksessä lähes kokonaan kiinni.

Mietippäs ny, auto ei voi sua millään saavuttaa alussa siihen malliin että olisit hengen vaarassa. Ekan kurvin jälkeenhän olisit jo saavuttamattomissa. Jos sulle kävisi kämmi, josta johtuen APP saisi sinua kiinni, olisin varma ettei hän kuitenkaan ajaisi ylitsesi.

Loppu olikin sitä normaalia
smile_org.gif
No minäpä mietinkin. Jos satun vetämään heti alkuun 20 sek kaulan autoon ja sitten kaatua nyrvähdän vaikkapa 40 m ennen hevosengän alkua. Paikka on pimeä mutkan takaa ja jos vielä oikein hyvin käy, niin rötkötän ajolinjalla. Kuljettajalla reilusti alle sekunti aikaa reakoida ja jos tiedät mitkä ovat ihmisen reaktioajat, niin lopetat spekuloinnin jo tähän.

Tähän keskusteluun on osallistunut jo Laakson sairaalasta käsin eräs, joka ei ole kuukauteen kävellyt eikä varmaan seuraavaan pariin vielä kävele. Sattui sellainen jännä tilanne, että poikkeuksellisesti mätkähtikin ajolinjalle ja takana tullut ei ehtinyt reakoimaan ja ajoi yli. Tuloksena murskaantunut lantio ja muuta pikku kivaa. Vastaava case Ahvenistolta löytyy myös jos tarvitsee listailla näitä joita olen nähnyt ja ollut ambulanssiin nostamassa.

Ei tarvitse hirveän kummoinen ennustaja olla jos +120 km/h vauhdilla törmänneen pyörän tilalle asetetaan 1500 kiloa painava auto joka jyrää radalla makaavan yli.

Näiden vuosien aikana olen jonkun matkaa yli 1000 tyyppiä käynyt hakemassa radalta ja aika suurella osalla on ollut sellainen kyllä minä tiedän -asenne. Silloin tällöin voi vaan sattua juttuja jotka ovat ennalta-arvaamattomia ja jos lähdetään ottamaan turhia riskejä, lopputulos on selvillä ennemmin tai myöhemmin.

Minä en pidä edes katuliikenteessä siitä, että takana tulee auto. Radalla pidän siitä huomattavasti paljon vähemmän.

Ja tuon videon jos katsot, niin ei se ole välttämättä aivan selvää, että se auto jää kuin seisomaan. En tiedä millainen peli on tulossa, mutta se mikä oli Alastarolla, jätättäisi liikennevalolähdöissä huomattavan osan katukuskeista kuin seisomaan. Lähteminenkin vaatii jotain ja jos se epäonnistuu totaalisesti, niin siinä on aika vittumainen olla kun tietää takaa tulevan tavaraa ja kovaa.

Jukka

Usko pois, ero on todella suuri. Ittelläni on suunnilleen yhtä nopea auto kuin tuo Skylle (BMW M3), eikä sillä ole kyllä pienintäkään jakoa prätkää vastaan, ei radalla eikä mutkatiellä.. Jo voittamasi Audi on täysin eri levelillä, voittaja Supersaloon -luokassa.

No, olen vielä niin Helannon hehkutuksen lumoissa kun on kertonut Skylinen olevan sellainen tuomiopäivän pasuuna, ettei pyörillä ole mahdollisuuksia millään osa-alueelle, ei edes keulimisessa. Tästä syystä suhtaudun pelonsekaisella kunnioituksella kunnes asia on toiseksi todistettu.

Jukka

Mutta totta toinen puoli: En usko Jukka että löydät vastaajaa tuohon haasteeseen. Suomesta ei liene montaa autoa löydy joka tuohon pystyisi vastaamaan, ja niidenkin harvojen omistajia ei tällaiset kisat todennäköisesti kiinnosta.
Olisi hauska edes nähdä sellainen auto, joka pyörii katuliikenteessä ja joka pystyy sellaisenaan parempaan suoritukseen kuin tuo Audi. Ja ei, en tiedä onko sellaisia ja ajeleeko niillä päivittäin sellaiset kuskit, mutta en jaksa uskoa. Sellainen jolla moiseen on rahaa, tuskin pystyy laitetta viemään ja niillä jotka pystyvät, ei sellaisia taida olla.

Mutta eipä taida Legendaakaan enää tässä keskustelussa näkyä ja jos näkyy, niin tuskin saapuu Motoparkkiin ja vastaa tarjottuun tilaisuuteen. Sääli sinällään. Ehkä siellä olisi ollut toinen superlahjakkuus RR-areenoille tänä kesänä tapaamani jatkoksi. Ei ne suuret sanat suuta halkaise...

Jukka
Vastaus on tuohon selvä; ei niitä pyöri. Vaikka miten joku vänkäisi, että oma Skyline/Porsche/Corolla on nopeampi.

Jos tuo Audi pystyy voittamaan SuperSaloon luokan -lähdön, niin on täysin selvää, että yksikään katuauto ainakaan Suomessa, ei siihen pysty. Ja vieläpä ko. kisan voittanut kuski oli puikoissa.

SuperSaloonissa taitaa olla nopeimmat koppiautot mitä Suomesta löytyy radalla. Lähes kaikissa myös jonkinlaiset siivet. Tällä kertaa nekään eivät auttaneet, vaikka vastassa oli jokkista ajava kaveri vakio 600cc:llä. Entäs tosiaan kun laitetaan vastaan vaikka Vehniäinen suhteessa yhtä rakennetulla pyörällä, kuin Audi on autopuolella.. Suomen Superbiketkin kun ovat vielä hyvin lähellä vakiopyöriä.. Ehkä se 10s vielä Jukan ajasta pois. Mutta kaippa siihenkin sitten jonkun fantasia-auto kuitenkin pystyy (jos olis rahaa, jos sen sais kilpiin, ja jos sellainen olis olemassa  
tounge.gif
).
Ei niitä pyörikkään, mutta on niitä, ehkä.Tänään oli Ahvenistolla "suht" nopea katukilvissä oleva M3 (E30). Ajeli tasaisia 1:24,5. Tais olla noilla ajoilla nopein vehje mitä radalla oli. Ei pärjännyt pyörällä sen paremmin, kuin formula-Fordilla tai Cup Porsche 911.
Tuolta Apparan kierrosaikoja eriluokissa.
Koskahan viimeksi Ahvenistolla on menty tuon alle pyörällä?

No totuudennimissä on sanottava ettei tainnut olla IHAN vakio.
En tiedä koska on ajettu tuon alle, mutta 2004 ajoi B600 -luokassa rypevä keskikastin kuski 1:24,9, eli JOS sinne joku osaava kuski oikeasti lähtisi ajamaan nykypäivän pyörällä sekä renkailla ja ihan reikä kuupassa niin alle menisi niin että heilahtaisi.

Ei sillä, kova aika koppikärrylle.

Äänestetään samalla, että ketä on palstan tyhmin fyysikko.
No. Se saatan olla minä. Harva täällä meistä on oikeasti koulutukseltaan fyysikko, mut mä voin esittää skannauksen tutkinnosta. Saanen esittää huomautuksen myös siitä, että se on "kuka" ei "ketä".

Ja sit asiaan:
app:llä on asenne kohdallaan ehdottomasti. Vaikka voittais tai häviäis tai mitä tahansa, niin kyseessä on kuitenkin ainoa, joka on tuomassa autoaan radalle. Ottakaa oppia pikkunulkit.

Ja vielä lopuksi, ettei kenellekään jää mikään epäselväksi. Mä en osaa ite ajaa, kertaakaan en oo radalla käynyt. Ainoa "kovempi meriitti" mp:llä on se, että vedin männävuosina kaverin enskalla koivuun ja sattu kovaa. Pääasiassa ajelen sorateitä & haaveilen siitä, että osaisin oikeasti ajaa.

Ehdotukseni vain oli, että APP tulisi perässä. Helpompi hänen siellä olisi nähdä jarrupaikat ym, varsinkin kun itse kertoi ettei ole kokemusta kyseisestä radasta.

Tehän siellä radalla ajatte, joten tehkää miten haluatte. Kunhan ehdotin
smile_org.gif
Helpommallakin voi kaverin ajattaa ulos kuin neuvoa ajamaan samoja ajolinjoja kuin pyörällä ajetaan ja jarruttamaan samassa kohti. Omasta, olemattoman vähäisestä ratakokemuksesta autolla voin sanoa sen, että auto lähtee aika huolella lapasesta jos yrittää mennä samalla tavalla mutkaan kuin pyörällä (jarru päällä, samaa ajolinjaa).

Autolla mennään huomattavasti syvemmälle mutkaan kuin pyörällä, toki mutkasta riippuen ja jarrutukset aivan erilaisia. Autolla liinat vedetään kerralla kiinni, tyyliin on-off ja taas jos pyörällä vastaavan tempun tekee, on joko silmällään etusen mentyä lukkoon tai "katon" kautta ympäri.

Suosittelen kokeilemaan molemmilla rata-ajoa. Avartaa aika paljon. Autolla ajosta voisi olla turvallisuuden kannalta allekirjoittaneelle enempi hyötyä, nykyisin kun tulee aika vähän kadulla mopoiltua enää.

Ja toinen syy siihen on se, että haluan välttää topikkia missä keskustellaan siitä, kuinka R6R-kuski aiheutti Skyline kuskin kaatumisen. Tästä syystä en ainakaan liivit päällä aja ja taas toisaalta varikolla olevilla pyydän sellaiset pitämään päällä, ettei käy kuten eräässä kisassa (olikohan joku Renault-cup) pääsi käymään.

Jukka

Ahvenistolla ajettujen autojen aikojen vertailu siihen, mitä siellä pyörillä nyt ajetaan, on täysin turhaa. Kukaan täysipäinen ei siellä pyörällä aja täysillä. Olen itse ajellut todella varovaisesti 1:30, samalla riskitasolla kuin Alastarolla ja menisin luultavasti alle 1:25 heittäen. Tällöin tuo tarkoittaa sitä, että osaaja menisi siellä 1:15 ja koppiautot eivät ohi tulisi.
Nyt tais lähteä lapasesta.
wink.gif
Mun mielestä Ahvenistolla ja Alastarolla jos ajelee samalla riskitasolla niin ajatkin on suht samat. Kyllä siellä osaaja varmaan meniskin 1:20 mutta ei 1:15 ja se on saletti.
Jos taas vertaa Ahveniston ja Alastaron autojen rataenkkoja niin aika tasaisesti Alastarossa on n. 2 sekuntia nopeammat ajat. Tästä taas voisi päästä siihen että osaava vetäis Ahvenistolla pyörällä 1:21.9.

En tiedä koska on ajettu tuon alle, mutta 2004 ajoi B600 -luokassa rypevä keskikastin kuski 1:24,9
Tota on kyllä vaikea uskoa onnistuneeksi ajanotoksi.  
wink.gif

Mut varmaan osaavat menee alle 1:24, niitä ei siellä vain näy.
Noh, ken uskoo, ken ei, ihan sama loppupelissä.

Pari kaveria otti käsiotolla kyseisiä aikoja radanvarresta ja laptimer näytti samaa ajon jälkeen. Mistä tiedän? Olin itse puikoissa.

No, olen vielä niin Helannon hehkutuksen lumoissa kun on kertonut Skylinen olevan sellainen tuomiopäivän pasuuna, ettei pyörillä ole mahdollisuuksia millään osa-alueelle, ei edes keulimisessa. Tästä syystä suhtaudun pelonsekaisella kunnioituksella kunnes asia on toiseksi todistettu.

Jukka
En tiedä mitä Helanto on kehunut mutta mistään tajunnan räjäyttävästä suorituskyvystä ei ole kysymys. Ykkönen noin 70km/h, kakkonen pienen hetken päästä tapissa noin 110km/h (reilu 5 sekuntia), kolmosella päästään se 170km/h (13 sekuntia) ja kiihtyminen on vielä tuntuvaa. Nelosella alkaa hyytymään mutta repii tai painaa penkkiin edelleen samaan tahtiin kuin perusperhevankkuri paikaltaan lähtiessä. Vitonen on matkavaihde. Kun katsoin videosta miten pyörä saavutti Audia niin pidän selkeänä, että olet ensimmäisellä kierroksella luukussa kiinni. Tavoitteeni on ajaa niin lujaa, että saavutat vasta toisella.

Vahvuuksia minulla ei ole montaakaan. Suorilla otan selkeästi takkiin joten luotan automaailman parhaaseen nelivetoon joka on tehty rata-ajoon. Toivon saavani hivelen isompia mutkavauhteja kuin moottoripyörä mutta veikkaan, että kokemattomuuteni tuolla radalla torpedoi tämän suunnitelman.

En missään nimessä halua ajaa prätkän takana. Tämän parempaa tilaisuutta saada chase -kuvaa omasta autosta ei luultavasti tule.

Saan oman kameran autoon kiinni ja laitan sen osoittamaan taaksepäin, jos varikolta löytyy videokamera ja mielellään teline niin saadaan keulakamera / hyttityöskentely kuvattua.

Täältä rispektit app:lle moisesta kilpaanlähdöstä
bowdown.gif

Joskus, vuosia sitten, Kurt Grossmann (ex. Posche Cup mestari) oli kouluttamassa meitä Suomessa, samalla hän näytti videon jossa oli ajanut samaa rataa moottoripyörällä (mallia en muista)... aika haipakkaa veti silläkin ja kehui samalla miten hauskaa se oli.
062802moto_prv.gif

Itse en ole rataa kiertänyt ja veturikin myyty jo (enää on vain Kawan KMX ja sillähän ei rataa kierretä)
sad_orig.gif

Taitaa tämä legend olla jompikumpi suolen suurista pojista.
Eli pelkkää legendaa, sillä jokainen meistä tietää, että siellä asuu ne tosi tietäjät ja taitajat?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fc....7787223
Voi hitsi, en ois sustakaan uskonut! Vielä puuttuu, että Pecha alkaa turoilemaan, Paimion poika tsempaloi kastelukannu kourassaan sinne tänne ja...ja... Antakaa mun kaikki kestää, oh shit!
Itsepähän hait tätä joten,ensin alkuun se EI ollut kastelukannu
kun kävit meikäläistä oikein kotitielläni uhittelemassa,vaan
HARAVA,taitaa tuo oma reaktioaikasi olla kanssa vähän sitä sun tätä jollet erota puutarhatyökaluja,ellet sitten ole jo aikaisemminkin käynyt vakoilemassa,sillä teen
pyöräilun lisäksi mielelläni puutarha hommia,enkä roiku keskustelupalstoilla kuten sinä.

Sulla jäi mainitsematta tuo paskamaha ja kaljupää,tukka mulla kasvaa siinnä kun sinullakin ja tuo paskamahan kannan itse jolla hehkutit tuolla suoli24
puolella,ennenkuin sinulle soitin ja kerroin oman mielipiteeni asiasta
ja tuosta päättömästä kirjoittelustasi,mikä ei paranna ainakaan
täällä virtuaalipuolella pyöräilijöiden mainetta.

Sitten vähän asiaa josta tällä kertaa sait näpeillesi,tuo anti Legendan tie jolla hän menee isoa lujaa on hänen ns. kotitie
jota käyttää varmaan 365 päivää vuodessa,ja tuo aika ei ole
mikään huippu tuolle pätkälle,olen siinnä vuosien aikana ajellut paljonkin,mutta en reikä päässä koska se ei ole siihen tarkoitukseen turvallinen (tuolla jo mainitukkin talot ymv.)
enkä olisi muutenkaan niin idiootti että hankkisin kotikuntani
vihat päälleni.

Sinulla kun on aina kaikenlaiset numero ja tutkimukset pääasia
oletko sattunut lukemaan tilastoa jossa mainitaan että paljon juuri
onnettomuuksia tapahtuu sillä tutulla tiellä,tai mitäs se minulle kuulu kaaha missä kun kerran olet niin varma taidoistasi,kerroppa
samalla paljonko sinulla on nimenomaan pyöränkanssa kilometrejä takana,jotta voit olla noin varma taidoistasi,itsellä on kuusinumeroisella luvulla alkava määrä ajettuja kilometrejä,enkä
vieläkään ole oppinut tarpeeksi,sillä joka kausi oppii jotain
uutta,ei näitä pyöräilyyn liittyviä asioita opi mistään lukemalla
kyllä kilometrit opettaa,joskaan ei kaikille noin hyvin kun sinulle.

Joillain henkilöillä on taipumus/halu lykätä kätensä paskaan,ja aina ei riitä että lykkää ne ranteisiin saakka vaan täytyy oikein
kaivaa että menis kyynerpäihin asti,ja kun tulee todellinen paikka
niin periksi ei voi antaa muuten menee maine ?.

Olisin tämän voinut muutakin kautta sinulle ilmoittaa mutta kuten silloin soittaessani mainitsin EN tule puuttumaan sinun toilailuihisi
mutta itse tuolla viestilläsi vedit homman tähän,mutta jos sinulla
on vähääkään järkeä et tule minua vetämään tähän hommaan
enää yhtään lisää,vaan sen takia että ilmeisesti etsit epätoivoisesti ulos pääsyä ja edes jonkinmoista kasvojen säilyttämistä tässä ketjussa käydyn uhoamisen johdosta.

PS.toivottavasi en joudu tähän ketjuun enää kirjoittamaan,sillä
pelkkä tämän lukeminen on minulle sekä hauskaa että kärsimystä.
Enkä ole sinulle mikään Poika jollet satu sitä jo tietämään
puuttu enää rapiat 50:kympistä,kuulut itse sarjaan pojat.

Nyt tais lähteä lapasesta.  
wink.gif
Mun mielestä Ahvenistolla ja Alastarolla jos ajelee samalla riskitasolla niin ajatkin on suht samat. Kyllä siellä osaaja varmaan meniskin 1:20 mutta ei 1:15 ja se on saletti.
Jos taas vertaa Ahveniston ja Alastaron autojen rataenkkoja niin aika tasaisesti Alastarossa on n. 2 sekuntia nopeammat ajat. Tästä taas voisi päästä siihen että osaava vetäis Ahvenistolla pyörällä 1:21.9.
No kelläköhän lähti taas lapasesta. Tässäkin topikissa on jo vaikka kuinka monta kertaa kerrottu, että Alastarolla autot ajavat lyhyttä lenkkiä ja pyörät pitkää. Ero on about 5 sek.

Eli jos pyörä ajaisi samaa kuin auto, niin pyörien ajat olisivat kärjen osalta n. 1:14-1:15 Alastarolla.

Ahvenistolla taas matka sama. Tuulen Jonne ajoi vuonna 1994 sen aikaisella 250 kuutioisella ajan 1:22.01 Ahvenistolla. Katsopa mitä aikoja on kärki mennyt vuonna 1994 vaikkapa Alastarolla ja Motoparkissa ja vertaa tämän päivän lukuihin. Siitä sitten prosenttimatematiikkaa hyväksi käyttäen suhteutat aikaan 1:22.

Ahvenistolla meni viime vuonna aivan heittämällä kurvaillessa ja pyörää sisään ajaessa (minä, pyörä R6R) aika 1:30.06. Pari päivää myöhemmin huomattavasti suuremmalla riskillä Alastarolla 1:36 päälle olevia aikoja. Kummallakin radalla olin ajanut kymmeniä päiviä, joten ei mene minkään oppimisprosessin piikkiin. Tänä kesänä Alastarolla meni 1:28.01, Ahvenistolla ajelin samaa köröä muun porukan seassa 1:30 aikoja ilman pienintäkään riskipeliä. Tuossa tähän n ketjuun linkitetyssä videossa ajan Alastarolla 1:29.5. Sillä riskillä en ole koskaan ajanut Ahvenistolla enkä varmasti tule ajamaan. Alastarolla olen ajanut kymmeniä kertoa ulos radalta ja pysynyt pystyssä vaikka hiekkaa pitkin on kynnetty pitkiä matkoja. Ahvenistolla olen ajanut ulos kerran ja meni sadekelillä vallin yli ja metsikköön. Muussa kohdassa olisi varmaan sairaalakeikka ollut edessä, muulloin en ole ajanut siellä radalta ulos.

Olin itse paikalla kun tuo Partasen mainitsema aika mitattiin.

Olisi aika erikoista, että Tuulen Jonne olisi kyennyt Ahvenistolla jo vuonna 1994 tekemään ajan, johon tänä päivänä pääsisi vain huiput, mutta esim. Motoparkissa, Alastarolla ja Botnialla ikuisuuden päässä vuonna 1994 tämän päivän ajoista.

Olen kellotellut itsekin eräällä, jätetään nimi mainitsematta, herralle useasti 1:24 alkuisia aikoja. Hän ei aja SM-tasolla ja ajokki R6, paikka Ahvenisto. Jani taisi ajaa 1:28 alkuisen ajan Ducati-cupin matkalehmällä tuolla kun olin itse paikalla, 4-5 vuotta sitten. Uskallan tässä uhota, että pärjään jokaiselle Ducati-cupin pyörällä radalla, sen verran hitaita vessoja ja kankeita ovat ja kokeiltu on jo useassa kisassa ja aina takana ovat olleet... kaukana.

Pistätkö omat aikasi Ahvenistolla ja Alastarolla tähän ja minkä verran niillä radoilla olet ajanut?

Jukka

Paras ketju ikinä, varsinkin kun voin arvata kirjoittajien keski-iän (=lähellä keski-ikää)  
biggrin.gif

Musta tämä asia on aika simppeli, jos legendalla lahjoja lajiin lähellä sitä tasoa kuin esim. Jyrkillä niin kyllä silloin kahden päivän treenin jälkeen voi mennä hyvinkin Alastarolla Jukan ajan alle, ainakin jos perusteet teoriassa jollain tasolla hanskassa.

Jos taas lahjat taviksen tasolla tai alle, ei mene kahden päivän rata-ajokokemuksella edes alle 1.30, hyvä jos alle 1.35

Kysymys onkin enemmän siitä, kumpi on todennäköisempää? Veikkaisin tuota jälkimmäistä, sen verran suuri enemmistö siihen porukkaan kuuluu. Mutta eihän sitä tiedä ennekuin kokeilee, tosin lopputuloksen näkee jo ekan päivän aikana...

Tiedän, koska olen Jukkaa hitaampi (ainakin tällä hetkellä) melkein keski-ikäinen orastava uimalakki

Hei pojat. Sanokaas vielä näin tiivistyksen vuoksi, että millä radalla ja milloin tuota "kisaa" nyt sitten ajetaan. Jos vaan on saumaa, tulen ehdottomasti katsomaan hauskanpidon merkeissä.

Veikkaan lisäksi, että kamerakuva saadaan melko hyväksi. On mielenkiintoista saada kuvaa sekä auton hytistä että takaa. Mp:henkin voi kameraa miettiä, mutta se estää kyllä ajamista sen verran, etten tiedä haluaako Jukka sille tielle lähteä
smile_org.gif

Tiedän, koska olen Jukkaa hitaampi (ainakin tällä hetkellä) melkein keski-ikäinen orastava uimalakki
Paljonkas se ero Alastarolla nyt onkaan mun hyväksi kun joudut leikkimään isää? 0,01 sek vai peräti 0,1 sek? Motoparkissa taidan laahata perässä huolella.

Ketjun hauskuudesta samaa mieltä. Uskoisin ketjujen paranevan kun päästään siihen ikään, ettei ole mahdollisuus päästä hoitokodista edes ulos näyttämään missä mennään. Sitten ollaan samassa tilanteessa kuin yliopiston väittelijät, puhtaasti teorioiden ja hypoteesien varassa.

Nyt sentään voi epäillä, ettei Suomessa ole ketään joka ajaisi autolla kovempaa kuin mitä pyörällä päästään. 10 sek aika pitkä aika per kierros ja jos edes minun kaltaista, mikä olinkaan, pehmoisia ajeleva, ei ota päihin, niin miten ottaisi sellainen oikein kunnon osaaja...

Jukka

Ehdotukseni vain oli, että APP tulisi perässä. Helpompi hänen siellä olisi nähdä jarrupaikat ym, varsinkin kun itse kertoi ettei ole kokemusta kyseisestä radasta.

Tehän siellä radalla ajatte, joten tehkää miten haluatte. Kunhan ehdotin
smile_org.gif
Helpommallakin voi kaverin ajattaa ulos kuin neuvoa ajamaan samoja ajolinjoja kuin pyörällä ajetaan ja jarruttamaan samassa kohti. Omasta, olemattoman vähäisestä ratakokemuksesta autolla voin sanoa sen, että auto lähtee aika huolella lapasesta jos yrittää mennä samalla tavalla mutkaan kuin pyörällä (jarru päällä, samaa ajolinjaa).

Autolla mennään huomattavasti syvemmälle mutkaan kuin pyörällä, toki mutkasta riippuen ja jarrutukset aivan erilaisia. Autolla liinat vedetään kerralla kiinni, tyyliin on-off ja taas jos pyörällä vastaavan tempun tekee, on joko silmällään etusen mentyä lukkoon tai "katon" kautta ympäri.
Jos kahden eri ajoneuvon, oli ne sit kaks tai nelipyöräisiä, tehopaino-suhde on sama, niin silloin myös optimaalinen ajolinja, ja jarrupaikat, on suurin piirtein samat.
Toki asiassa on miljoona muutakin seikkaa, mutta tuo on se ratkaisevin.

Jos teho/paino-suhde on onneton, kuten autoilla yleensä on, niin optimaalisin linja mutkassa on se millä saa mutkanopeuden ja ulostulonopeuden pidettyä mahdollisimman suurena, eli klassinen pyöreä linja (eli jarru suoralla linjalla ennen mutkan alkua).
Mutta mitä parempi teho/paino-suhde on, kuten esim R6R tai R1, niin sitä terävämmäksi ajolinja muuttuu, eli jarrulla sisään mutkaan, "kääntö", kaasulla ulos mutkasta.

Mites noi piikkisten ja kakspuolikkaiden mopojen teho/paino-suhteet ja ajolinjat? Ainakin piikkisen tehoilla nopein linja taitaa olla klassinen pyöree? Kakspuolikkaiden teholla aivan hitaimmat mutkat jo hieman terävämmin?

Back